Ga naar inhoud
GENEGEERD

Motorboot of zeilboot?


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Gast gerbewoner
ik ken helemaal niets van boten :D maar is dit niet iets ?

 

http://www.botentekoop.nl/klassieke-boten-zeil/1115885/houten-zeilboot-met-kajuit-eikenhout-1930.html

 

het is hout dus je kan het zelf oplappen niet te duur en je moet hem nog zelf inrichten.

ik herhaal ik ken niets van boten ik weet totaal niet of dit zee waardig is. ik weet wel dat ik het zou durven op deze boot maar toch aleen de kustlijn volgen hoor over de zee gaan zou ik zelf niet durven op een megajacht ben dus overduidelijk geen zeemens :D

 

Hout is erg gevoelig wat betreft onderhoud. Staal is praktischer. Als er een gat in komt dan kun je er een plaatje staal overheen lassen dan ben je weer klaar. Tenzijn je echt een hobbyist bent zou ik geen houten boot willen hebben en al zeker niet van die leeftijd.

@duck, die 9,9 grens is jaren geleden al vervallen. In ieder geval was die er al niet meer toen ik 16 jaar geleden mijn vaarbewijs haalde. De grens is heel simpel. Vaarbewijsvrij zijn alle boten die niet beroepsmatig worden gevaren, korter zijn dan 15 meter en die niet harder kunnen dan 20 kilometer per uur. Dus een surfplank met 2 pk motor zal waarschijnlijk vaarbewijsplichtig zijn omdat die sneller kan dan 20 kilometer per uur terwijl een stalen motorjacht van 14,99 meter met een 125 pk 6 cilinder diesel met een max snelheid van 19 kilometer per uur zonder vaarbewijs gevaren mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Harmen....

 

Je wilt dus naar zee? Jongen toch!

 

Ik heb zojuist een paar van je bootjes bekeken, die je op het oog hebt... vergeet allereerst die motorbootjes maar. Dat wat daar staat, daar kun je Engeland mee bereiken, als het weer meezit en je geluk hebt. Maar echt, dat zijn geen bootjes voor op zee. Het eerste voordeel van een zeilboot boven een motorboot is dat het slingeren van een zeilboot voor een deel bedempt wordt door de winddruk in de zeilen. Een motorbootje is als een kurk en volgt elke kabbeling in het water. Bij slecht weer, slinger je de nieren uit je lijf. De bootjes die jij toont, slaan vol of om, of allebei. Bij een windkracht 7 zul je meer onder dan boven water zitten. En dan moet je niet zeeziek worden, want dan heb je pas echt een probleem.

 

Ook de zeilbootjes die je toont zijn niet zeewaardig. Het kan allemaal wel, ik bedoel, er zijn ook mensen die in een bierton of vrachtwagen de Atlantic oversteken. Maarja, die zijn dan ook gek...

Een zeewaardig jacht heeft bijvoorbeeld geen ramen in rubbers, want die kunnen door een overkomend zeetje eruit slaan. Er moeten stevige luiken op zitten. Van die triplex kajuitdeurtjes houden ook geen zeeën buiten. En van dat ouwe spul, ik weet niet hoor. Je weet nooit tot hoe ver je de boel nog kunt belasten. Menig zeezeiler, met kennis van zaken, hebben op zee een mast verloren, omdat het staaldraadwant afbrak na de zoveelste ruk door een windvlaag. Hoe ouder het materiaal, hoe meer kans op moeiheid die van buitenaf niet ziet.

 

Maar natuurlijk moet je voor een zeilboot kiezen. De wind is tenslotte gratis. Niet altijd voorhanden, maar wel gratis. Elk zeiljacht heeft een motor. Dus bij windstilte kun je altijd nog een eindje moteren om uit een vaargeul te komen of om verdagen op het strand of op een pier te voorkomen. Ik zou je zeker aanraden te leren zeilen. Dat is gewoon leuk en altijd handig. Maar denk nu niet dat indien je je bootje het Snekermeer over kunt pielen, dat je het lekt boven hebt. Zeilen op stromend water met echte zeegang is toch iets anders en dan hebben we het nog niet over navigeren gehad.

 

Bij SHTF situatie kun je niet vertrouwen op een gps. Dus je moet navigeren zoals men dat vroeger deed, op zeekaarten, met gegist bestek, met kustverkenning aan de hand van de Nautical Almanacs, met kruispeilingen, aanloden van dieptelijnen.

Dus naast leren zeilen, moet je ook leren navigeren (Klein Vaarbewijs bijvoorbeeld). Daarnaast moet je een partner hebben die hetzelfde kan (en wil). Want hoe goed je ook onderlegt bent, hoe goed ook getraind en geoefend, indien je partner zeeziek wordt of bang, dan is de onderneming al bijna gedoemd te mislukken. Ik zou zeggen, huur eerst eens een boot met schipper en vaar een stukje over de Noordzee.

 

Wat de acceradius betreft, voor een motorboot hangt alles af van scheepsvorm, de motor en de snelheid waarmee je vaart. Ga uit van gemiddeld 5 liter per uur. Deel dat op de inhoud van je tank en je weet hoelang je motor kan draaien. Maar dat zegt nog niks over het aantal mijlen dat je af kunt leggen (wind en stroom). Maar het zal wel lullig voelen als je wilt uitwijken naar bijv. de Shetland Eilanden en je komt net 3 liter te kort. Daarom: zeilen.

Met een zeilboot of jacht zou ik me ook niet rijk rekenen. Ik zou en gemiddelde pakken van 5 knoop. Dat maakt 120 mijl per etmaal = ongeveer 220 kilometer.

 

Ook dit is nog een optie: een motorsailer. Maarja, dat is dan weer een beetje boven het budget...

 

 

Ter overweging: Mijn vader zei vroeger altijd tegen me: Charlie, als jij gaat varen, breek ik je beide benen!

Had hij het maar gedaan.....

 

Jij hebt verstand van zaken. Dat soort teksten kunnen mij niet lang genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar ervaringsfeiten

 

als je een boot nieuw niet kan veroorloven gaan de kosten je 2de hands ook boven de pet is mijn ervaring

9 meter, dan ben je al snel 2000 tot 2500 kwijt aan liggeld. en onderschat onderhoud niet.

 

rompsnelheid van een zeiljacht is in theorie 2,5 keer de wortel van de waterlijn lengte.

een 10 m boot heeft een waterlijn van bv 9 meter dan kan je water verplaatsend 7,5 knoop halen door het water (zowel onder zeil als motor).

Stroom tegen van 3 knoop dan blijft er 4 netto over. Het maakt niet uit hoe veel harder je de motor zet. Alleen de boeggolf word hoger net als het verbruik

Met een genaker of spinaker kan je op ruime koersen in plane komen en ruim over de rompslemheid komen. Verwacht daar niet te veel van. zeker niet als je voorraden aan boord hebt. dat kan alleen met lichte boten

Practisch haal je 80 tot 100 km per dag. reken met 5 knoop gemiddeld. een knoop is 1 zeemijl (1,865 km) per uur.

Let op dat je zeilend met die afstanden soms door dat je moet kruizen niet echt snel bij de gewenste bestemming komt. Dynamisch ankeren noemen we dat ook wel.

een zeiljacht rond de 9 meter van 3 ton heeft weinig weerstand in het water en verbruikt 1,5 tot 3 liter diesel per uur bij een snelheid van 5 tot 6 knoop afhankelijk van stroom, wind en golfslag.

 

voor een prep jacht zou ik staal kiezen. makkelijk te repareren, zijn doorgaans zware boten dus wat prep aan boord heeft niet zo veel invloed op de vaar eigenschappen. (verbruiken dus wel meer diesel met het ijzeren zeil op.

 

ik zou voor een motor sailer gaan, kan zeilen dat is lekker stabiel op 1 oor. Kan redelijk op de motor vooruit. maar vooral ze zijn veel ruimer. Je levert wel flink in op de aandewindse zeileigenschappen. Je doel ga je dus alleen makkelijk halen op de motor of met een bezeilde koers ( halve wind of ruimer)

 

Waar ga je ligplaats nemen ivm sluizen en bruggen die mogelijk niet (meer) open gaan

 

ik kan aardig zeilen, hoef niet op de kleintjes te letten, en ben blij dat ik van mijn boot af ben.

 

- het is een gat in het water waar je geld in gooit

- koop een boot en werk je dood

- het is de langzaamste en duurste manier om van a naar b te komen

 

ik kan nog wel even verder gaan, maar kom dan een biertje drinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

kijk eens op marktplaats voor het boek "solo" van tania aebi. zij heeft op 18-jarige leeftijd de wereld rond gezeild met een contessa 26 van 8,5 meter.

zij had trouwens erg weinig ervaring met zeilen en navigeren.

haar zeilbootje had een inpandige motor die vaker stuk was dan dat hij het deed. uiteindelijk kwamen zij en haar vader tot de conclusie dat een buitenboordmotor

een betere optie was geweest, want dan neem je gewoon een reserve BBmotor mee.

er zijn opties om te voorkomen dat een buitenboordmotor met de schroef boven het water uitkomt.

 

dat een zeilboot klein is, is geen beperking om de zee op te kunnen. verschillende mensen zijn naar de azoren gevaren of om engeland heen en zelfs de atlantische oceaan overgestoken met een corribee 21. google maar eens op corribee 21 en kijk maar eens op wikipedia naar de corribee 21. en zo zijn er wel meer kleine zeilboten die zeewaardig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hahaha ik kwam dit draadje tegen en heb het met interesse gelezen. Zelf ben ik ook ooit spontaan aan een houten sloep begonnen. €10 000,- euro en drie jaar later heb ik hem met plezier verkocht. De man die hem in het begin aan mij verkocht zei dat er een gezegde was. Er zijn twee mooie momenten met een boot. De eerste is wanneer je hem koopt en de tweede wanneer je hem verkoopt. Nu is dit wat overdreven maar als je je niet voorbereidt dan is er een hoge kans dat dit de waarheid wordt.;)

 

Hier enkele tips die ik geleerd heb. Ga nooit voor hout tenzij je geen weekenden meer over wil houden. Kies voor ijzer, sterk en makkelijk te repareren. ( en ja dit is veel makkelijker dan hout)

Het kost veeeeeel geld. Loop voor de gein is een bootwinkel in je wordt gek. Ik snap dat alles roestvrij moet zijn maar ik heb nog steeds het idee dat de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden. Blijft toch een rijkeluis hobby ....

 

(half uur later) ik heb er maar even een tip van gemaakt op onze Facebookpagina (zie link hier beneden). Mocht je de sloep willen zien die ik ooit heb aangekocht. De tips heb ik hieronder neergezet

 

1. Hij moet klein genoeg zijn om per aanhangwagen vervoerd te kunnen worden.

2. Hij moet van hard materiaal gemaakt zijn. IJzer is ideaal.

3. Door gebruik te maken van een buitenboordmotor voorkom je veel technische problemen.

4. Er moet zowel ruimte zijn om te slapen als voor voldoende survivalmiddelen. (circa 5-7 meter lang)

5. Zorg voor alternatieve verplaatsingsmethodes zoals peddels en zeil.

6. Zorg dat hij niet is/wordt geregistreerd.

7. Koop een gangbaar/populair model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige boot die op mijn lijstje staat is de Alpacka raft. Die past in de backpacks en maakt dat je lopend of op de fiets elk binnenlands water kunt oversteken, niet afhankelijk bent van bruggen of sluizen en - in combinatie met de fiets - minstens 100 km/dag kan afleggen. Geen liggeld, en ook nog leuk om te raften in je vakantie of tijdens een hike. ik woon in een gebied omgeven door rivieren en heb nu al dagelijks te maken met de kwetsbaarheid van bruggen. Het zijn vangnetten voor automobilisten en kunnen de mobiliteit ernstig verstoren.

Voor de geïnteresseerden: https://www.alpackaraft.com .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb drie Sevylors inflatables liggen naast mijn huis, maar geloof me: die wil je niet in je rugzak. Opblazen kost je een half uur, leeg nemen ze meer dan 20l ruimte in en ze wegen snel 5-10 kilo.

 

ok, heb geen verstand van die rubberboten. maar ik vond ze vrij prijzig die lichtgewicht boten. Maarja, dan heb je ook iets bruikbaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 maanden later...

Motorboot of zeilboot: Zeilboor natuurlijk !

Zoek maar eens op "tania aebi contessa 26" gaat over een 18 jarig meisje die de wereld solo rond is gegaan zonder enige zeil ervaring op een 26 voets (8mtr) jachtje in de tijd dat gps nog amper bestond. Ik heb zelf een 32 voets zeilbootje welke klaar is voor oceaanreizen. Bootje is de wereld al een keer rond geweest. Gemiddeld doe ik ongeveer 100 mijn per 24 uur zeilend, op de motor ongeveer hetzelfde maar dan gebruik je ongeveer 1,5 tot 2 liter per uur. Mijn tank is 100ltr en daar kom ik 50 uur verder, en dat is 200 mijl. En dat is 370km.

Als WTSHTF ben ik weg op mijn bootje..ben dan 99% onafhankelijk, ben op zoek naar andere zeilers die hetzelfde BOL nastreven. Met een vloot is het dan nog leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als motorboot vaarder moet ik helaas concluderen dat een motorsailer de betere oplossing is voor het geval de pleuris uitbreekt. Ik zou zelf wel eerst heel wat vaaruren maken als ik jou was met je nieuwe boot, zodat je hem van binnen en buiten kent.

 

Zelf ben ik als amateur bezig geweest een aluminium boot in te richten die vaart op zon en wind energie. De kosten van wat ik er allemaal op een aan wilde heeft me doen besloten te stoppen met het project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als motorboot vaarder moet ik helaas concluderen dat een motorsailer de betere oplossing is voor het geval de pleuris uitbreekt.

Oh, waarom is dat ? Voordeel van een zeilboot is je de wereld rond kan varen zonder druppel diesel. En eigenlijk ben ik stiekem ook een motorsailer als ik mijn motor aanstaat.. :-)

Ik zou zelf wel eerst heel wat vaaruren maken als ik jou was met je nieuwe boot, zodat je hem van binnen en buiten kent.

Ik heb hem al 5 jaar hoor ! We beginnen zelf races te winnen, dus doe ik toch ergens iets goed toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeewaardige motorsailer (diesel) tot mijn beschikking. Verbruikt 1,5 liter per uur. Helemaal top.

Voldoende diesel aan boord om desnoods op de motor een week dag en nacht te varen.

Hier kun je alle kanten mee op. @sailor007 Noorden van het land is onze lokatie.

 

nadeel zijn de bruggen en sluizen die we door moeten om open water te bereiken.

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er ook aan dat een zeilende zeilboot al van grote afstand zichtbaar is in het landschap, en zeker op open water. Bye bye OPSEC. Hetzelfde geldt voor het geluid van een motorboot in een verder stille omgeving. Het is maar voor welke shtf situatie je jezelf voorbereid. Bij een overstroming zit je natuurlijk goed met een boot. Wees dan echter wel voorzichtig met het varen over overstroomd land, want je weet niet wat voor obstakels er zich onder water bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergis je niet, het val niet mee om op open zee te varen, niet met een motorboot en ook niet met een motor\zeilschip. Je schip moet hiervoor echt geschikt zijn. Zelf ben ik minimaal 1-2 dagen doodziek op groot water.

 

Ik heb met mijn schoonvader destijds meerdere motorschepen afgebouwd (dus casco kopen en zelf verder afbouwen) en er komt heel wat bij kijken. Ik wilde voor mezelf een aluminium casco laten bouwen, zeewaardig, vol met zonnepanelen (voor elektra en 2 elektromotoren), en windgenerator en ook een speciaal zeil voor de voortstuwing. Technisch is het haalbaar, maar financieel zou het project erg duur worden. Dus voor dat geld kun je als prepper heel wat anders doen.

 

Ik heb mede daarom gekozen voor een project op het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb inmiddels 25 jaar ervaring op het water. Zowel met de zeilboot en met de motorboot. Voor wat betreft zeewaardigheid wint de zeilboot het wat mij betreft big time van de motorboot.

Afgelopen weekend hebben @Alice en ik een motorboot van Zuidland naar Kampen gevaren. Zaterdag was een heerlijk rustige dag, maar de storm die gisteren over het land trok was zondag al aan het aantrekken. We hebben op het Gooimeer, toch een relatief kleine plas, met windkracht 5 tot 6 best een paar spannende momenten gehad. Niet gevaarlijk maar als de wind net wat meer van opzij had gestaan had ik niet verder willen varen. En dan hebben we het over een motorboot van net geen 10 meter die 12 ton weegt. Met de zeilboot van ook net geen 10 meter gingen wij nog het water op als de wind kracht 8 had en niet verder zou toenemen. Het varen was daarmee ook veel comfortabeler voor wat betreft schommelen en slingeren.

 

Grootste voordeel van een zeilboot blijft voor mij de backup van je voortstuwing. Stopt de motor bij een motorboot dan heb je een groot probleem tenzij je twee motoren hebt met gescheiden brandstofsystemen e.d..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeilend aanmeren heb ik nog nooit gedaan maar is met wind wel een puntje hoor. Dit is niet makkelijk en vergt oefening.

Ik heb het er, net als bijna iedereen, altijd makkelijk vanaf gemaakt door op de motor aan te meren. Met harde wind kun je zelf hier af en toe op het verkeerde been komen te staan.

 

Diepgang is ook een punt bij een zeewaardig zeiljacht. Op een onoplettend moment afgelopen zomer, was ik genoodzaakt om het water in te gaan om het jacht vlot te duwen. Onverwacht de bodem geraakt.

Een hele opgave.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...