Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goesso @houthe. Zelf testen en uitzoeken of en hoe het voor jou het beste werkt.

Wast prima is mijn ervaring. Zoek wel even goed uit welke hoeveelheid wasmiddel je in je was doet. Een klein scheutje zoals kantenklaar-wasmiddel is te weinig. Zou sneu zijn als je dat doet en je dan tot de conclusie komt dat het niet goed wast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek nog steeds de 'gewone' soda, dus niet die kristalsoda die voor een enorm percentage gewoon uit water bestaat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zouthydraat

 

Soda bevat meer dan de helft aan kristalwater. Doe een zak in een koekenpan, zet deze op laag vuur, en roer totdat de soda droog is (blijft niet meer aan lepel plakken)

! - zet de afzuigkap aan

! gebruik een stofmasker

! bewaar de droge soda in een weckpot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goesso @houthe. Zelf testen en uitzoeken of en hoe het voor jou het beste werkt.

Wast prima is mijn ervaring. Zoek wel even goed uit welke hoeveelheid wasmiddel je in je was doet. Een klein scheutje zoals kantenklaar-wasmiddel is te weinig. Zou sneu zijn als je dat doet en je dan tot de conclusie komt dat het niet goed wast.

ik zat te denken om als dosering een wasbolletje bijna vol te doen, dat is ruim meer dan normaal wasmiddel, lijkt mij voldoende dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soda bevat meer dan de helft aan kristalwater. Doe een zak in een koekenpan, zet deze op laag vuur, en roer totdat de soda droog is (blijft niet meer aan lepel plakken)

! - zet de afzuigkap aan

! gebruik een stofmasker

! bewaar de droge soda in een weckpot

 

Vroeger hadden we een grote ton 'gewone' soda van m'n pa's werk, idioot dat ik voor water moet gaan betalen en dan zelf gaan klooien in een koekenpan.

Zou liever het echte spul kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg zelfs babypoep er rompers met dit recept hoor! Gaat goed komen! Ik gebruik alleen zuiveringszout (=bakingsoda) en geen soda kristallen uit de supermarkt... (Of heb jij dan ook gebruikt?!) anyways... Gaat helemaal goed komen hoor! Eventueel wat ossengal of sunlight op erge vlekken wrijven vooraf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg zelfs babypoep er rompers met dit recept hoor! Gaat goed komen! Ik gebruik alleen zuiveringszout (=bakingsoda) en geen soda kristallen uit de supermarkt... (Of heb jij dan ook gebruikt?!) anyways... Gaat helemaal goed komen hoor! Eventueel wat ossengal of sunlight op erge vlekken wrijven vooraf!

ik heb er nu driehoek fine soda in zitten, en dan die uit de zak, niet de duurder kristal soda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er nu driehoek fine soda in zitten, en dan die uit de zak, niet de duurder kristal soda.

 

Google maakt me niet veel wijzer, is Driehoek fijne soda gewone soda zonder water (dus niet de kristal soda) of bakingssode (natriumbicarbonaar)?

Als het gewone soda is, heb ik m'n bron van gewone soda weer gevonden en ga ik morgen snel naar de winkel!

 

Gevonden! Natriumcarbonaat, dus gewone soda: http://www.carellurvink.nl/files/item/veiligheidsblad/Carel%20Lurvink%20veiligheidsblad%20Driehoek%20Fijne%20soda%20zak%201000gr%20%20940.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe een keer door geroerd nu, en het is nu afgekoeld en behoorlijk dik, dikker dan ik al verwacht had. Het voelt al echt als wasmiddel, dikker dan bijvoorbeeld de euroshopper wasmiddel. Ben echt benieuwd hoe het wast. Ik hou jullie op de hoogte.

 

Ik moet zeggen dat het mij heeft verrast. Mijn was is en ruikt heerlijk schoon.

 

Dat was meestal wel anders. Ik ben heel rommelig, dus voor ik het weet ligt er een hoop natte was een week op te stapelen. En na het wassen vergeet ik de was ook vaak, waardoor het vaak een dag later pas opgehangen wordt. Resultaat: zure muffe was.

 

Maar de sunlightwasmiddel overtreft al mijn verwachtingen. Zelf míjn was ruikt schoon! ;)

 

Net Marseillezeep gekocht, kijken hoe dat bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De marseillezeep-rasp met water tot vloeibare zeep gemaakt, eigenlijk zelfde recept als voor wasmiddel maar dan zonder soda, zit bij mij ook in de zeeppompjes bij de wastafels en in de douche in een pompje. Ik was me ermee.

Ik heb normaal enorm snel allergische reacties van vanalles, maar sinds ik de marseillezeep gebruik heb ik geen nieuwe oplevingen van allergie gehad. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper dan de navullingen voor zeeppompjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De marseillezeep-rasp met water tot vloeibare zeep gemaakt, eigenlijk zelfde recept als voor wasmiddel maar dan zonder soda, zit bij mij ook in de zeeppompjes bij de wastafels en in de douche in een pompje. Ik was me ermee.

Ik heb normaal enorm snel allergische reacties van vanalles, maar sinds ik de marseillezeep gebruik heb ik geen nieuwe oplevingen van allergie gehad. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper dan de navullingen voor zeeppompjes.

 

Ik ga van de zeeppompjes afstappen. Eigenlijk is het pure verspilling. Je koopt vooral water in een plastic verpakking.

Navullen met eigen gemaakte zeep kan natuurlijk ook, maar ik ga gewoon weer terug naar een ouderwets stukje zeep. Kijken hoe dat bevalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding. Maar wanneer je het zonder soda doet, heb je ook een zeep die je kunt gebruiken voor je lichaam, shampoo en als handzeep uit een pompje. Wil m antiseptisch maken dan gebruik je water waar je dennennaalden in heb meegekookt en natuurlijk kun je ook lavendelwater gebruiken. In deze verhouding gebruikt, levert het 312 liter allround middel op als je uit gaat van 5 kilo.Zolang je het niet aanmaakt zijn de vlokken onbeperkt ( droog) houdbaar.

Neemt niet weg dat de aanbieding die jij op de kop hebt getikt een hele mooie is :D

 

Heb net toevallig wasmiddel en douchegel gemaakt van eveneens zelfgemaakte yoghurt/olijfolie zeepstukken. De douchegel is wel wat dun geworden, waarschijnlijk doordat ik er nog wat olie voor de huid door heb gedaan. Verder werkt het wasmiddel prima, een liter of 6 gemaakt. Heerlijk! Wasmiddel zonder troep of wat dan ook er doorheen. Die dennennaalden, daar was ik nog niet opgekomen, neem ik mee voor de volgende keer thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net toevallig wasmiddel en douchegel gemaakt van eveneens zelfgemaakte yoghurt/olijfolie zeepstukken. De douchegel is wel wat dun geworden, waarschijnlijk doordat ik er nog wat olie voor de huid door heb gedaan. Verder werkt het wasmiddel prima, een liter of 6 gemaakt. Heerlijk! Wasmiddel zonder troep of wat dan ook er doorheen. Die dennennaalden, daar was ik nog niet opgekomen, neem ik mee voor de volgende keer thanks.

 

leuk dat het onderwerp nog courant is :D succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke, dus de 'batch' die ik nu gemaakt heb met sunlight en soda kan ik beter alleen wit mee doen? dan maar ook een batch maken met alleen zeep. Het wasmiddel vanavond verdeeld over 2 lege melk kannetjes, en morgen word er een was mee gedaan, witte dus :)

 

hadden vandaag ook aardig wat visite ivm de verjaardag, en er waren er toch meerdere verrassend positief over het wasmiddel koken, hoewel de eerste reactie meer was dat men het raar vond, wie gaat er nou wasmiddel maken. Als je dan uitleg geeft en vooral de kosten noemt word het interessant. 3 personen wilden het recept wel om zelf te gaan proberen, mits ons wasresultaat positief is. Toch afwachtend de meeste mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een kleine aanvulling voor die-hard veganisten:

Je kan Sunlight zeep gebruiken, deze bevat echter dierlijke vetten en is dus niet plantaardig.

Marseille-zeep is wel een plantaardige zeep, maar bevat palm-olie dat ontbossingen van het regenwoud veroorzaakt. Dit geldt helaas ook voor bijna alle biologische zepen.

De enige plantaardige zeep zonder palm-olie is Aleppo-zeep op basis van olijfolie.

Info komt van Green Eveline: http://wordpress.bespaarenergie.com/wasmiddel-maken

De blog van Green Evelien bevat heel veel informatie, over downsizen, consuminderen,zelf maken, groener leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog blijf ik lekker wasmiddel bij de Lidl kopen wanneer deze in de aanbieding is. Doordat er enzymen inzitten zou e zelfs met water van 15 graden kunnen wassen. Dat doen we ook weer niet 30-40 graden n zo nu een dan een kookwas om d bacteriën te doden.

 

Het is wel handig te weten hoe je zelf zeep maakt, maar zo duur is het tegenwoordig ook weer niet. Straks een jaar of twee voorraad, dan zingen we de ergste wtshtf situatie wel uit.:(

 

Als iemand nog tips weet voor een voor de natuur beter wasmiddel, dan hou ik me wel aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouwtje vraagt of je ook zwitsal zeep kan gebruiken inplaats van sunlight?

Ze vind dat lekkerder ruiken :o

Nooit van gehoord, ook geen idee wat de ingrediënten zijn van de Zwitsalzeep...

Wel is op internet te vinden dat je geur toe kan voegen door druppels etherische olie. (wel te vinden als je googelt)

Zelf nooit gedaan, schoon ruikt schoon, niet naar een dennenbos of lavendelstruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google maakt me niet veel wijzer, is Driehoek fijne soda gewone soda zonder water (dus niet de kristal soda) of bakingssode (natriumbicarbonaar)?

Als het gewone soda is, heb ik m'n bron van gewone soda weer gevonden en ga ik morgen snel naar de winkel!

 

Gevonden! Natriumcarbonaat, dus gewone soda: http://www.carellurvink.nl/files/item/veiligheidsblad/Carel%20Lurvink%20veiligheidsblad%20Driehoek%20Fijne%20soda%20zak%201000gr%20%20940.pdf

 

http://www.vitexnatura.com/a-27895893/marseille-zeep-vlokken/natriumbicarbonaat-baking-soda1000g/

 

Maarre, die marseille zeepvlokken, die kan je dus in Belgie gewoon in de supermarkt halen? Op voornoemde website moeten er verzendkosten betaald worden en daar heb ik geen zin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat is natriumbicarbonaat, dat kan ik hier nog goedkoper krijgen bij de Sligro.

 

Natriumcarbonaat, dat is Soda en zie je in de supermarkt dus eigenlijk alleen in de vorm van kristal soda, dus met een hoop water erbij. Driehoek fijne soda is dus wel natriumcarbonaat, zie link in mijn post die je quote.

 

Marseille zeep is weer wat anders, zeker geen natriumbicarbonaat, ook wel bakpoeder, baking soda, etc genoemd. Zoals de naam al zegt, is Marseille zeep zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...