Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je moet trouwens wel zo nu en dan je wasmachine leeg & op 90 graden laten draaien, anders krijg je last van wasluis, zeker als je vaak op lage temperaturen wast.

Dat heb ik idd gelezen ja, goed dat je het even aantipt. Las ook dat mensen dat doen met een kopje chloor er in, maar las ook azijn. Jij ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat is vlg mij gewoon bedoeld als wasverzachter en niet tegen de narigheid? Althans, ik gebruik het soms in een vlaag van goed huisvrouw-schap. Schijnt ook goed te zijn voor het behoud van de kleuren, blabla. Gewoon een scheutje bij de was, het ruikt niet zuur na het wassen ofzo. Ook niet als het is opgedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wassen gesproken. Ik heb via Marktplaats zo'n ouderwetse wasketel gekocht. Twee stapels stoeptegels er onder. Een houtvuurtje en wassen maar ! Nu heb ik er -als extra veiligheidsvoorziening- twee jerrycans met petroleum in staan.

 

 

 

Heb je ook een wringer/mangel aangeschaft.

Ik heb zo'n oude mangel op standaard (inklapbaar) via Marktplaats aangeschaft. Scheelt een helehoop werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil daarom een porta potti aanschaffen, is schoner dan meeste opties en verbruikt minder water dan een gewoon toilet.

 

Al eens gedacht aan een composttoilet? We hebben er hier gemaakt van een oude nachtspiegel. Gaat ook prima van grote type luieremmer (bijv.bij Blokker) met deksel. Evenzo campingtoilet (hoge emmer met bril en deksel) te koop in kampeerartikelen zaken.

Voor dit type toilet is geen water nodig. Wel zaagsel (over van hout zagen) en/of as (van de houtkachel).

Na iedere toiletgang zaagsel of as erover: dat houdt het geurvrij.

Als de toiletemmer vol is, gaat alles in een emmer met deksel. Twee jaar buiten laten composteren en dan gebruiken we het in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de 12 ambachten, het nonolet:

 

http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

 

Het Nonolet is het sinds 2003 beproefde waterloze toilet, uitgevonden en ontwikkeld door Sietz Leeflang, stichtingsvoorzitter van De Twaalf Ambachten.

Het Nonolet is een scheidingstoilet. Dat wil zeggen dat de urine gescheiden van de fecaliën wordt opgevangen. Daar hoeft de gebruiker niets voor te doen: zowel bij zittend als staand gebruik vindt deze scheiding plaats.

 

 

Het principe van het gebruik van het Nonolet. In dit geval wordt de urine samen met het andere huishoudelijk afvalwater door een helofytenfilter gezuiverd.

 

 

Het Nonolet draagt niet alleen zorg voor een ontlasting van ons zwaar belaste rioolstelsel – het geeft ons tevens de mogelijkheid om opnieuw plaats te nemen in de natuurlijke kringloop van voedsel en afval, waar ieder levend wezen van nature een plaats in heeft.

Met het Nonolet bespaart een gezin van vier personen gemiddeld 80.000 liter drinkwater per jaar.

De inhoud van het Nonolet kan in de gft-fabriek (en ook op de eigen composthoop) verwerkt worden tot hoogwaardige compost.

 

Maar dit gaat niet echt meer over wasmiddel... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eens gedacht aan een composttoilet? We hebben er hier gemaakt van een oude nachtspiegel. Gaat ook prima van grote type luieremmer (bijv.bij Blokker) met deksel. Evenzo campingtoilet (hoge emmer met bril en deksel) te koop in kampeerartikelen zaken.

Voor dit type toilet is geen water nodig. Wel zaagsel (over van hout zagen) en/of as (van de houtkachel).

Na iedere toiletgang zaagsel of as erover: dat houdt het geurvrij.

Als de toiletemmer vol is, gaat alles in een emmer met deksel. Twee jaar buiten laten composteren en dan gebruiken we het in de tuin.

 

Het is niet heel verstandig om dat in de tuin te gebruiken. Menselijke mest is juist slecht voor planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het effect op je slaplantjes, het volgende. De micro organismen in onze ontlasting kunnen schadelijk voor ons zijn. Deze zijn pas echt veilig , wanneer het een paar jaar in een goed functionerende composthoop heeft gelegen. Goed functionerend betekend, voldoende warmte genererend door de omzettingsprocessen. Anders blijft er een risico zitten aan mest en compost van menselijke orgine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens dit artikel niet.

 

http://www.lowtechmagazine.be/2010/02/kunstmest-landbouw-humanure-compost.html

 

Maar je moet natuurlijk niet rechtstreeks bovenop je slaplantjes gaan zitten poepen nee.

 

Dat heeft er, voor zover ik weet, mee te maken wat de mens eet. Als je alleen natuurlijk voedsel eet, is het geen probleem. Omdat er tegenwoordig veel onnatuurlijke zaken inzitten, komen die er weer uit bij de uitscheiding, en is dat dan ook geen goede mest.

Maar laten we het maar bij wasmiddel houden... Heeft er ook iemand ervaring met de handwasser? Lijkt me nl. een leuk ding.

http://www.amazon.com/The-Laundry-Alternative-Wonderwash-SpinDryer/dp/B002C8HR9A/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1342523820&sr=8-4&keywords=handwasher

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dan kun je het volgens mij net zo goed op de hand doen in een emmertje. Of een tupperware-wasemmer gebruiken. VOlgens mij zijn ze er nu niet meer, maar tweedehands nog wel. wasgoed er in, sop er in, deksel er op en dan schudden. Lucht er uit, weer schudden. Weer lucht er uit. Jaren lang op de camping gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar laten we het maar bij wasmiddel houden... Heeft er ook iemand ervaring met de handwasser? Lijkt me nl. een leuk ding.

http://www.amazon.com/The-Laundry-Alternative-Wonderwash-SpinDryer/dp/B002C8HR9A/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1342523820&sr=8-4&keywords=handwasher

 

Ja, deze heb ik aangeschaft in een kampeerartikelen zaak. Het deksel sluit goed af en de hendel draait de trommel makkelijk rond. Het waterverbruik valt mee.

 

Een andere eenvoudige oplossing is voor degenen die een schommelstoel hebben: zet de afgesloten emmer met wasgoed op de schommelstoel en doe de was al schommelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, deze heb ik aangeschaft in een kampeerartikelen zaak. Het deksel sluit goed af en de hendel draait de trommel makkelijk rond. Het waterverbruik valt mee.

 

Een andere eenvoudige oplossing is voor degenen die een schommelstoel hebben: zet de afgesloten emmer met wasgoed op de schommelstoel en doe de was al schommelend.

 

Ik zie weer een voordeel van kinderen hebben:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, deze heb ik aangeschaft in een kampeerartikelen zaak. Het deksel sluit goed af en de hendel draait de trommel makkelijk rond. Het waterverbruik valt mee.

 

Een andere eenvoudige oplossing is voor degenen die een schommelstoel hebben: zet de afgesloten emmer met wasgoed op de schommelstoel en doe de was al schommelend.

 

Kan je zeggen welke zaak? Ik heb hem nog niet eerder ergens gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heb vandaag 5 liter zeep gemaakt van 80gr marseille zeep vlokken en de 5 ltr water eerst laten trekken met lavendel ruikt zeer goed.

Mijn vrouw had een berekening gemaakt van de 5 kg marseille vlokken +- 300ltr voor 34 euro, en de wasmiddelen (wit,bont,zwart) /verzachter/handzeep/ en de rest van de wasspullen dat we op jaarbasis zo'n 1000euro besparen (huishouden met 2 jonge kinderen dus veel wasjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag 5 liter zeep gemaakt van 80gr marseille zeep vlokken en de 5 ltr water eerst laten trekken met lavendel ruikt zeer goed.

Mijn vrouw had een berekening gemaakt van de 5 kg marseille vlokken +- 300ltr voor 34 euro, en de wasmiddelen (wit,bont,zwart) /verzachter/handzeep/ en de rest van de wasspullen dat we op jaarbasis zo'n 1000euro besparen (huishouden met 2 jonge kinderen dus veel wasjes).

 

Lekker spul he!! We gebruiken het nu 3 weken intensief en de was wordt goed schoon. ruikt ook heerlijk fris, vooral als het buiten gedroogd is. Overigens hebben we vooral lekker veel vlokken geprept. kunnen we behoorlijk vooruit als de SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer on-topic: wasmiddel en wassen. Voor een provisorische was (als gebrek aan water een probleen is) kan bv. witgoed (lakens, ondergoed) mogelijk op gras of beter een grindpad vlak worden gelegd als het flink regent. Oplosbare verontreinigeingen kunnen zo worden uitgeloogd. Vetvlekken en zo uiteraard niet. Niet te lang laten liggen na de bui, i.v.m. vogelpoep en dergelijke. Je hebt in ieder geval een frisse onderbroek. Als radio-actieve fall-out wordt vermoed kan de onderbroek echter radio-actief zijn! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook sneeuw reinigt goed.

Gewoon de vieze spullen door de sneeuw rollen of kneden, en laten intrekken.

Op de sneeuw leggen tijdens een sneeuwbui werkt ook goed, wel zorgen dat je je spullen kan terug vinden mocht er wat meer sneeuw vallen dan verwacht:rolleyes:

 

Grt kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding.

 

Nou Frank, eindelijk je tip opgevolgd en deze zeep gekocht. Aangezien jij er al zoveel ervaring mee hebt twee vraagjes:

 

  1. Hoeveel is 'een goede schep' soda ongeveer? 1 handvol?
  2. Is het mengsel met soda ook veilig voor de gekleurde was? Op http://www.vitexnatura.com/a-26466687/marseille-zeep-vlokken/marseillezeep-vlokken-1000g/ benoemen ze de soda enkel voor de witte was.

 

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...