Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • 11 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag kreeg ik een vraag van een medeprepster :), om het recept voor vloeibaar wasmiddel.

En omdat ik dacht, misschien zijn er meer die hier iets aan hebben, moet maar op het forum:

 

Hier komt tie dan:

 

Lege wasmiddelflessen

1 liter water tegen de kook

80 gram Sun Light Zeep vlokken (Jumbo,AH dacht 1,30 E voor 300 gram)

80 gram soda (blauwe) (prijs weet ik niet meer, maar rond 1,50 ?)

4 liter heet water uit de kraan.

 

Breng 1 liter water tegenaan de kook

Rasp ondertussen 80 gram van de Sun Light zeep

Water tegen de kook > 80 gram zeepvlokken erdoor roeren

Wanneer deze zijn opgelost, de 80 gram soda erdoor roeren voor 1 minuut, dan pan van t vuur

en in een schone emmer gooien, 4 liter heet water erbij, en weer doorroeren.

Dan laten afkoelen, en de volgende dag het mengsel, wat dikker is geworden, nog even goed doorroeren en in lege wasmiddelflessen doen.

 

Om eventueel je wasmiddel wat op te leuken, kun je er druppels etherische olie indoen, van een geur die je lekker vind, maar dat hoeft niet.

Je kan ook zelfgemaakte zeep gebruiken, maar dat heb ik al eens geprobeerd, en dat ging niet helemaal naar wens (mengsel niet egaal en niet dikker), heb het toch opgebruikt, en dat ging wel.

 

Mijn wasmachine draait nu, met mijn nieuwe zelfgemaakte wasmiddel :D

Ik wil de volgende keer Marseille zeep gebruiken, maar dat kon ik niet vinden in de winkel.

 

Ik wil nog wel even vertellen, dat ik dit recept niet van mezelf heb, maar gewoon op internet gevonden, daar haal je ook genoeg info over hoe je dit soort dingen heel goedkoop zelf kan maken.

 

Op deze manier heb je dus vloeibaar wasmiddel 5 !!! liter voor ongeveer 60 cent, dus de wasmiddel fabrikanten worden niet voor niks zo rijk !

In deze financieel moeilijkere tijden, kunnen we dat geld beter zelf gebruiken.

 

Het is helaas wel zo, heb ik gemerkt, dat DIY produkten ineens veel duurder worden.

Ik gebruik ook amandelolie voor crèmes, begin dit jaar 26 euro voor 1 liter, nu ineens 55 euro voor een liter :mad: bah.

 

Afijn, succes voor degene die zelf wasmiddel willen maken, bij problemen kun je me altijd vragen wat je wil weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De soda toevoeging is vooral voor de witte was. Voor de bonte was is sodaniet nodig.

Zelf gebruik ik 80 gram zeep op 5 liter water. Of de Sunlight zeep of Marseillezeep. Die laatste is ook geraspt te koop.Per kilo, tweeenhalf kilo of vijf kilo.

 

http://www.vitexnatura.com/a-26480022/welkom-bij-vitexnatura/marseille-zeepvlokken-1000g/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De soda toevoeging is vooral voor de witte was. Voor de bonte was is sodaniet nodig.

Zelf gebruik ik 80 gram zeep op 5 liter water. Of de Sunlight zeep of Marseillezeep. Die laatste is ook geraspt te koop.Per kilo, tweeenhalf kilo of vijf kilo.

 

http://www.vitexnatura.com/a-26480022/welkom-bij-vitexnatura/marseille-zeepvlokken-1000g/

 

Word het mengsel zonder soda ook dikker ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Word het mengsel zonder soda ook dikker ?
Ja. Soda is toegevoegt als witmiddel, niet als verdikkingsmiddel.

En het zelfgemaakte wasmiddel is naast wasmiddel ook te gebruiken als vloeibare zeep. Ik vul de zeeppompjes er ook mee.

 

Recept van de site waar ik de vlokken koop:

Neem 5 liter water en laat het koken.

Zet het vuur uit en voeg 80 gram Marseille zeepvlokken toe.

Goed roeren tot het is opgelost.

Doe het mengsel in flessen met een brede hals.

Zodra het helemaal is afgekoeld zult u zien dat het dikker wordt.

Met dit mengsel kunt u ook natuurstenen vloeren poetsen, handen wassen etc. etc.

 

Tip: Laat uw wasmachine 1x per maand draaien (heet) zonder was en voeg daar schoonmaakazijn aan toe. Zo blijft uw wasmachine schoon, kalk en vetvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je, ik weet werkelijk even niet wat ik met deze vraag moet.

Gisteren stelde ik een vraag op het forum en kreeg als repliek dat ik te lui was om het maar zelf uit te zoeken. Terwijl ik gewoon om meer informatie vroeg.

Nu vraag jij me wat...en ik vraag me werkelijk af welke reactie er nu van mij verwacht wordt.

Ook een lollig zoek het zelf maar uit? Om zo de lachers op de hand te krijgen? Of is dit forum echt voor het delen van informatie.

 

Ik ben ervan in de war.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat was jij niet...

Maar ik snap het niet dat een ander zoiets blijkbaar wel mag vragen en ik niet...

Nou ja, sorry...zoals ik zei, ik ben er van in de war...

 

 

En ja marseillezeep is tof, zoals in dit hele topic ook al beschreven was.

De marseillezeep blokken gebruik ik ook, ik gebruik de lavendelvariant, wassen met marseillezeep heeft gezorgd dat mijn eczeem weg is.

Marseillezeep is op oliebasis en dat is toch een stuk beter voor de huid, iets met ph waardes enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De soda toevoeging is vooral voor de witte was. Voor de bonte was is sodaniet nodig.

Zelf gebruik ik 80 gram zeep op 5 liter water. Of de Sunlight zeep of Marseillezeep. Die laatste is ook geraspt te koop.Per kilo, tweeenhalf kilo of vijf kilo.

 

http://www.vitexnatura.com/a-26480022/welkom-bij-vitexnatura/marseille-zeepvlokken-1000g/

 

Waar kan je sodaniet kopen?

ook bij de supermarkt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

vnLz3W.jpg

Te koop in de supermarkt.

 

 

Tips:Schoonmaken met Soda

 

Een zakje soda kost vaak nog geen euro en is voor tal van schoonmaak-werkzaamheden te gebruiken, we hebben de meest voorkomende huishoudelijk schoonmaak werkzaamheden waarbij het gebruik van soda ideaal is voor je op een rijtje gezet.

Witte was

 

Om de witte was weer stralend wit te krijgen of om deze stralend wit te houden. Voeg je in het zeepbakje van de wasmachine twee eetlepels soda toe aan het wasmiddel.

 

Snijbloemen

 

Een beetje soda bij het water houdt je snijbloemen langer goed.

 

Plantenpotten of bloemenvaas

 

Plantenpotten en bloemenvazen kunnen behoorlijk gaan stinken. Zeker als de planten en bloemen er net te lang in hebben gestaan. De nare luchtjes verdwijnen als je de pot of vaas omspoelt met warm sodawater. Bovendien doodt je dan ook meteen eventuele bacteriën.

 

Wasmachine

 

Doe een paar flinke handen vol met soda in de wasmachine en laat deze draaien op 90 graden. De vieze luchtjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Sponzen

 

Leg de vieze spons in een emmer heet sodawater en laat deze daar zeker twee minuten in weken. Daarna kun je de spons met koud water grondig uitspoelen. En net als bij de plantenpotten en bloemenvazen dood je zo de meeste bacteriën.

 

Regenlaarzen

 

Muffe regenlaarzen, kun je weer fris laten ruiken door in beide laarzen een flinke handvol soda te stoppen, knijp dan de laars bij de schacht dicht en schud deze even flink om, daarna zeker een dag laten staan, sodakorreltjes er weer uit halen en klaar zijn de regenlaarzen.

 

Zweetlucht

 

Laat kleding die naar zweet ruikt een uurtje of 3 weken in warm sodawater, kijk voor je de warme kraan opendraait wel even naar het wasetiket, voor de juiste temperatuur. Na het weken, kun je het kledingstuk even met koud water omspoelen en gewoon met de was in de wasmachine mee laten draaien.

Waarschuwing: Wol en zijde mag niet in sodawater weken.

 

Haarborstels en kammen

 

Haarborstels en kammen hebben door het gebruik, van allerlei haarverzorgings-producten nogal wat te leiden. Om de borstel of kam weer schoon en vetvrij te krijgen, kun je ze een half uurtje in warm sodawater laten weken, verwijder wel eerst alle losse haartjes. restjes die niet goed losgeweekt zijn kun je verwijderen met een wattenstaafje.

Waarschuwing: Borstels en kammen met houten handvatten, of met varkenshaar, of van aluminium en borstels met een rubberen kussen mogen niet in sodawater weken.

 

Bierglas

 

Om te voorkomen dat bier snel dood slaat kun je het glas afwassen met sodawater, daarna goed afspoelen met koud water en gewoon op een keukenpapiertje laten drogen.

 

Kristal

 

Kristallen glazen of beeldjes krijgen meer glans als je ze afwast in warm sodawater, wel even goed na spoelen met koud water en net als bij het bierglas laten drogen op een keukenpapiertje.

 

Afvoerputje

 

Doe een paar flinke scheppen soda in het verstopte afvoerputje van de gootsteen en giet er vervolgens kokend heet water overheen, als je dit regelmatig doet, wordt de kans op verstoppingen aanzienlijk kleiner.

Glazen potten en glazen flessen.

 

Glazen potten en flessen moet je natuurlijk goed reinigen voor je er eten of drinken in kunt bewaren of serveren. Spoel ze om met kokendheet sodawater. Daarna goed omspoelen met koud water en laten drogen op een keukenpapiertje.

 

Luchtverfrisser

 

Los een schepje soda en het sap van 1 citroen op 500ml. warm water, Daarna kun je het overgieten in een plantenspuit. En klaar is de luchtverfrisser.

 

Pannen

 

Breng de aangekoekte pan gevuld met sodawater aan de kook, zodra het kookt kun je het gas iets lager draaien en nu kan het aangekoekte vet losweken, daarna gewoon afwassen en klaar is de pan.

Waarschuwing: met een aluminiumpan kan dit niet.

 

Afwasmachine

 

Soda kun je ook gebruiken om je vaatwasser te reinigen. I.p.v. de dure middelen te gebruiken.

 

Doe een flinke hand soda los in de vaatwasser en draai deze leeg op het lange programma. En schoon is je vaatwasser. Het lost namelijk de achter gebleven vetresten op. Doe dit eens in het kwartaal en je vaatwasser gaat langer mee.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Soda is toegevoegt als witmiddel, niet als verdikkingsmiddel.

En het zelfgemaakte wasmiddel is naast wasmiddel ook te gebruiken als vloeibare zeep. Ik vul de zeeppompjes er ook mee.

 

Ik gebruik het ook voor handzeep.

Maar omdat ik nogal snel droge, ruwe handen heb, doe ik er een beetje glycerine bij. Werkt verzorgend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding. Maar wanneer je het zonder soda doet, heb je ook een zeep die je kunt gebruiken voor je lichaam, shampoo en als handzeep uit een pompje. Wil m antiseptisch maken dan gebruik je water waar je dennennaalden in heb meegekookt en natuurlijk kun je ook lavendelwater gebruiken. In deze verhouding gebruikt, levert het 312 liter allround middel op als je uit gaat van 5 kilo.Zolang je het niet aanmaakt zijn de vlokken onbeperkt ( droog) houdbaar.

Neemt niet weg dat de aanbieding die jij op de kop hebt getikt een hele mooie is :D

Voor de donkere was kun je de soda beter achterwege laten. Het kan je kleur nogal snel laten vervagen. Voor de witte was is de soda perfect. Ik maakte altijd twee verschillende soorten.

 

En naspoelen met natuurazijn in het wasverzachterbakje. Heb je ook geen wasverzachter nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeep kruid kun je ook gebruiken, wat water erbij en je kunt er van alles mee.

Hier geen grote pakken met zeep of wasmiddel, gewoon een paar potten met zeepkruid.

Verzamelen in de zomer, drogen en oppotten.

Wassen.....

Buiten op het gras leggen of ophangen en schoon is alles!

Soda gebruik ik wel voor andere dingen onze huidige was (lees kleren) kan daar niet tegen.

Pas als we onze eigen kleren gaan spinnen ed dan krijg je weer betere kwaliteit zonder rommel ( giftige kleurstoffen en zwak materiaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeep kruid kun je ook gebruiken, wat water erbij en je kunt er van alles mee.

Hier geen grote pakken met zeep of wasmiddel, gewoon een paar potten met zeepkruid.

Verzamelen in de zomer, drogen en oppotten.

Wassen.....

Buiten op het gras leggen of ophangen en schoon is alles!

Soda gebruik ik wel voor andere dingen onze huidige was (lees kleren) kan daar niet tegen.

Pas als we onze eigen kleren gaan spinnen ed dan krijg je weer betere kwaliteit zonder rommel ( giftige kleurstoffen en zwak materiaal)

Kan je ook uitleggen wat je verzamelt van het zeepkruid...ik lees namelijk de wortel,en uit je tekst haal ik niet meteen dat je de wortel verzamelt.

 

"Zelfs tegenwoordig gebruiken mensen die oude delicate wollen stoffen moeten restaureren het zeepkruid wel als wasmiddel. De wortel werd vroeger afgekookt en samen met het gekneusde kruid opgeklopt tot het een beetje schuimde, en daarmee werd het wasgoed op de bleekveldjes gelegd, zodat het mooi in de zon kon bleken. Als de zon het schuim gedroogd had werd het er af geborsteld. En heb je geen shampoo in huis maar wel gedroogd zeepkruid… (de kans daarop zal niet erg groot zijn, maar toch, dan kun je zeepkruid (wortel en stengel) afkoken om het als shampoo te gebruiken, eventueel aangevuld met rozemarijn ) Hier vind je een pdf-verslag van iemand die geëxperimenteerd heeft met het gebruik van zeepkruid, positief met de stengel als huidlotion en niet zo positief over de waskracht van de wortel." http://www.astrologie.ws/kruiden/zeepkruid.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

vnLz3W.jpg

Te koop in de supermarkt.

 

 

Tips:Schoonmaken met Soda

 

Een zakje soda kost vaak nog geen euro en is voor tal van schoonmaak-werkzaamheden te gebruiken, we hebben de meest voorkomende huishoudelijk schoonmaak werkzaamheden waarbij het gebruik van soda ideaal is voor je op een rijtje gezet.

 

Ik zoek nog steeds de 'gewone' soda, dus niet die kristalsoda die voor een enorm percentage gewoon uit water bestaat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zouthydraat

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier bij mr en mrs jones word de zeep zelf gemakt, savon de marseille is 70% olijfolie,20% kokosolie of palmolie en 10% castor olie. je kun kijken bij soapcal.com na receptten. zeep maken is niet moelijk moet allen voorzichtig bij zijn, de lye, weet niet hoe dat heet in het nederlandse, die nodig is voor de chemische reactie is gewoon ontstopper. wij makken zelf ook azijn ,daar spoellen wij mee, ook onze haren na het wassen.zeep is ook een goede ruil middel ook nu leuk als vejaardag cadeau, home made soap.

 

same here! We maken zeep van varkensvet met zonnebloemolie of olijfolie. (zijn hier goed te krijgen andere olieen zijn mij te duur) aangevuld met geurolie op basis van kruiden voor de lekkere geur. (lavendel, pepermunt, citroen etc)

Van deze zeep kan je ook weer wasmiddel maken. Ik heb het nog niet gedaan want toen eindelijk mijn voorraad wasmiddel uit de winkel op was kocht mijn man weeeeeer 10 liter die in de aanbieding was :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

same here! We maken zeep van varkensvet met zonnebloemolie of olijfolie. (zijn hier goed te krijgen andere olieen zijn mij te duur) aangevuld met geurolie op basis van kruiden voor de lekkere geur. (lavendel, pepermunt, citroen etc)

Van deze zeep kan je ook weer wasmiddel maken. Ik heb het nog niet gedaan want toen eindelijk mijn voorraad wasmiddel uit de winkel op was kocht mijn man weeeeeer 10 liter die in de aanbieding was :mad:

 

dat is ook het mooi van zeep maken, iedere vet is te gebruiken ,ieder vet breng wel een kwaliteit mee, olive olie zorg voor een zacht zeep ,alleen olijfolie is erg slimmerig, varken vet is mooi wit en hard ,eingelijk een van de weinig vet die je alleen kun gebruiken.

hier komen wij juist om in de cocosvet ,maar als ik zeep maakt van 100 %cocos breek je teen als de zeep erop valt ,zo hard word die dan.ik kook bijna altijd met coconut oil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je ook uitleggen wat je verzamelt van het zeepkruid...ik lees namelijk de wortel,en uit je tekst haal ik niet meteen dat je de wortel verzamelt.

 

"Zelfs tegenwoordig gebruiken mensen die oude delicate wollen stoffen moeten restaureren het zeepkruid wel als wasmiddel. De wortel werd vroeger afgekookt en samen met het gekneusde kruid opgeklopt tot het een beetje schuimde, en daarmee werd het wasgoed op de bleekveldjes gelegd, zodat het mooi in de zon kon bleken. Als de zon het schuim gedroogd had werd het er af geborsteld. En heb je geen shampoo in huis maar wel gedroogd zeepkruid… (de kans daarop zal niet erg groot zijn, maar toch, dan kun je zeepkruid (wortel en stengel) afkoken om het als shampoo te gebruiken, eventueel aangevuld met rozemarijn ) Hier vind je een pdf-verslag van iemand die geëxperimenteerd heeft met het gebruik van zeepkruid, positief met de stengel als huidlotion en niet zo positief over de waskracht van de wortel." http://www.astrologie.ws/kruiden/zeepkruid.htm

@Stuudje

Ik verzamel de wortel voor de winter en je kunt in de zomer het verse kruid proberen of gebruiken.

In de winter kun je nl niet makkelijk aan zeepkruid komen.

Deze verdwijnt in de grond om in het voorjaar weer naar boven te komen.

 

Als er een totale puinhoop van het land is of in de wereld dan gebruik ik zeepkruid.

Tja en wat een ander doet daar heb ik wel een beetje maling aan!

Ik geloof niet alles wat op het internet geschreven staat, wel wat ik zelf ondervind.

Ik zou zeggen zelf proberen en zelf je conclusies er uit trekken!

En voor diverse vlekken kun je ook andere dingen gebruiken zoals bij inktvlekken; wat melk, bij smeervlekken een beetje (ja) zeep op de vlek wrijven en in het weefsel wrijven en wassen de vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Zo heb je diverse remedies voor de kleding met vlekken, zonder dat je woning vol staat met wasmiddel.

 

:cool groet Calimero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...