Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik woon in een nieuwe woning opgeleverd in 2012. Isolatie zover het oog rijkt, HR++ glas, HR ketel met warmtepomp, minimale ventilatie, LT vloerverwarming beneden en boven radiatoren die bijna dicht staan, boven stoken doen we niet. In een jaar met een rustige winter zoals afgelopen jaar verstook ik zo'n 1100 kuub gas, in een jaar met een strenge winter zo'n 1350 kuub. Het is een 535 kuub grote hoekwoning en heb me laten vertellen dat we een laag verbruik hebben.

Toch zijn we aan het kijken en sparen voor een pelletkachel. Deels om minder afhankelijk te zijn van energieleveranciers, deels comfort, en deels besparing. Wel is het zo dat hoe beter een woning is geïsoleerd hoe lager de besparing. Maar goed, besparen is niet de enige motivatie om zo'n ding aan te schaffen. Ik verwacht hiermee een besparing van zo'n 800 kuub gas minimaal mee te gaan behalen. Enige waar we dan nog gas voor nodig zouden hebben is koken en warm tapwater. Ook hiervoor ben ik al stiekem aan het loeren naar een warmwatersysteem voor op het dak. Koken kan ook elektrisch, hoef ik alleen maar mijn fornuis te vervangen. Dan zou ik in theorie van het gas af kunnen.

Ja maar, hoor ik jullie al zeggen, zo'n pelletkachel verbruikt ook stroom. Ja dat klopt, tijdens de opstartfase ongeveer een 100 watt, dit duurt enkele minuten, daarna nog maar ~ 40 watt. Een minimum vergeleken met de warmtepomp bij mijn CV. wat de warmtepomp bespaart aan gaskosten, kost ie dubbel aan de stroom. En als de pelletkachel gestookt wordt hoeft de ketel niet te stoken en de wamrtepomp ook niet aan te slaan, 2 vliegen in 1 klap. Wat? 3 vliegen zelfs.

Elektrisch onafhankelijk zijn van het net zal lastiger zijn vanwege de weinige beschikbare ruimte voor panelen. Ik zou het wel kunnen door er een paar op het platdak van de keuken te leggen, een paar op het schuindak van het hoofdgebouw, een paar op de schuur in de tuin en een paar op de carport. Met een dergelijke opstelling zouden er ook meerdere omvormers geplaatst moeten worden en dan zou het systeem zo ongans duur worden dat het de komende 20 jaar niet terugverdiend is. Daarbij wordt in 2020 het salderen "geëvalueerd', wat er in de praktijk op neerkomt dat de regeling gaat verdwijnen. Zou ik dus zoveel willen opwekken als wat ik in en door het jaar heen verbruik zal ik het voorgenoemde PV-systeem met een factor 4 moeten uitbreiden (winter, minder zon, minder opbrengst per zonuur) en een hele zwik aan accu's moeten neerzetten om overschotten in op te slaan zodat ik kan gebruiken als de zon onder is.

Conclusie: van het gas af is te doen, van het stroomnet blijf ik helaas wel afhankelijk

@lewieke ik woon in jaren 30 woning, spouwmuren zonder isolatie, oude ramen vervangen voor AA++ (isolerend en geluiddempend 30% minder), plafonds voorzien van steenwol 12 cm dik, behalve de zolder en vloer isolatie in de woonkamer met standaard piepschuim broodjes, dan beton, vervolgens piepschuim matten met folie voor vloerverwarming, zandcement deklaag en daarop marmer.

Nu ligt er in de woonkamer en een gedeelte bijkeuken vloerverwarming.

In de gang, bijkeuken en alle kamers boven cv radiatoren.

Die in de bijkeuken, hal en badkamer staan altijd open, de rest gaat alleen aan bij extreme koude, nog niet voorgekomen.

Nu is het de bedoeling dat er in de woonkamer en gietstalen vrijstaande houtkachel komt ( kan een jotul krijgen met goed rendement).

Ik wil vervolgens de thermostaat verplaatsen van de woonkamer naar de gang en deze instellen zo rond de 15/16 graden, zodat de vloer niet koud aanvoelt en omdat deze dan niet reageert op de warmteafgifte van de houtkachel.

Persoonlijk denk ik dat het juist dan een ideale combinatie is.

Ik koop mijn gemengd hout, es, iep, abeel, esdoorn, eik voor 17,50€ per m3, moet dit dan nog wel kort zagen vervoeren en klieven, maar vind dit prachtig werk, dus dat is geen probleem.

Ook kom ik regelmatig sprokkelhout/afvalhout tegen wat ook mee gaat.

Er bestaan ook thermostaten met een open haard functie erop. Die houden het verwarmingswater op een door jouw ingestelde temperatuur, lijkt me een stuk handiger dan de thermostaat verplaatsen met alle breekwerk en leidingen verplaatsen wat erbij komt kijken.

• 5 years later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik kreeg van een vriendin te horen dat een gashaard in combinatie met vloerverwarming geen goed idee is. De gashaard stoot namelijk zoveel warmte uit, dat de vloerverwarming denkt dat het heel erg warm is binnen en besluit te gaan koelen. Wij hebben daarom besloten om een elektrische haard aan te schaffen. Dit hebben we gedaan bij https://www.bioethanolhaard-shop.nl/. Het is goed te combineren met een vloerverwarming en zorgt voor warmte en een gezellige sfeer. 

Jaren terug heb ik een houtkachel in laten bouwen in de woonkamer. Ideaal, de stookkosten zijn flink gedaald, zelfs als je de stookkosten van de kachel bij de normale stookkosten telt. Hout komt uit de omgeving en kost tussen de 35 en 70 euro per m3. Jammer dat er een tendens is dat houtkachels slecht zijn, aangezien het eigenlijk een van de milieuvriendelijkste manieren is om te stoken (waar ik woon dan). Goedkoper dan gas, olie en alle nieuwerwetse manieren. Warmtepompen worden hier afgeraden, die verwarmen niet voldoende.

• 2 weeks later...
Op 27-4-2015 om 17:46, Gast Peerke zei:

Een gratis tip. Neem een flinke hap sambal van 1 van onze plaatselijke Chinese restaurantjes. Daarna hoef je geen kachel meer te stoken.

Op 27-4-2015 om 22:27, strijder zei:

haha die is heeeet

Wij stoken al jaren niet meer en hebben amper stroom gebruikers.

We hebben de laatste zes maar €50,- per maand betaald de energie verstrekker adviseerde ons €25,- te betalen, we kregen elk jaar aardig wat honderdjes terug.

Als Budget prepper kan je ook goed leven maar je moet het uitkienen, hoe je het beste met de centen om moet gaan.

En kou leiden hoeft niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...