Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Sjambok (Afrikaanse zweep)


Aanbevolen berichten

Dus jij leert om iemand met een mes aanvallend te benaderen? Hebben jij en je instructeur wel eens met een dikke rode stift o.i.d. getraind? Zoiets als in de volgende video?

 

A real knife attack is likely to look like this 3

http://www.youtube.com/watch?v=Jue1WbjvJDk&feature=related

 

(heb niet het filmpje bekeken voor ik antwoord, even terzijde).

Met Krav Maga leren we verschillende afstanden en ik leer dat je moet aanvallen wanneer je niet meer ongeschonden weg kunt rennen. Ofwel je geeft hem meteen een trap of probeert af te weren. Mijn instructeur is daar ook heel duidelijk in; je hebt weinig kans niet geraakt te worden, maar zolang je de techniek goed uitvoert heb je nog enigszins kans. En ja, wij trainen regelmatig met rode stiften, wedden dat je eronder zit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dus jij leert om iemand met een mes aanvallend te benaderen?

Ja, al lopend naar achteren proberen het mes te ontwijken zoals in de eerste helft van het tweede filmpje wordt je dood. Dat is wat je aanvaller verwacht, al chargerend is je aanvaller veel sneller dan jij naar achteren, en je kunt dan nog 10 steken afweren, de elfde is raak. Als je wilt weten hoe het wel moet zou je lessen moeten volgen (maar wees alert op beunhazen), ik kan dat niet zodanig in woorden uitleggen dat ik de methode eer aan doe.

 

Hebben jij en je instructeur wel eens met een dikke rode stift o.i.d. getraind?

Nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor de links. Camonet had ik ook gevonden en deze waren vorige week ook al uitverkocht.

 

Wat betreft een aanval met een mes zou je ook een soort van afweer armbeschermers kunne dragen? De snij beweging zal dan over het metaal glijden.

Of is dit idee niet praktisch toepasbaar? Je zal ook misschien wat moeten inleveren op gebied van flexibiliteit en snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gaat zwemmen wordt je nat. Als je met iemand vecht die een mes heeft wordt je zeer waarschijnlijk geraakt... er is alleen een heel verschil tussen een ondiepe afweer wond en een diepe steek in vitale delen. De ene vraagt verzorging de ander een mortuarium. Je hebt verschillende afstanden. De afstand dat je je nog uit de voeten kunt maken. De afstand dat hij met een of 2 passen bij je kan komen. Je kan dan de afstand vergroten zodat je dan kan vluchten, of verkleinen tot:.\ De vecht afstand. Dat is de afstand dat je effectief met een blankwapen kan vechten. Tot slot de afstand dat je te dicht bij staat voor een gevecht met blanke wapens. Iemand die een mes wil gaan trekken in een normaal gevecht zal zijn afstand eerst vergroten om het wapen te pakken en te kunnen steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

sjambok, prima ding, en mensen die denken dat je een rode waas krijgt van een mep met dat ding, nodig ik uit een een tik te krijgen van dat ding.

 

Ik heb een tijd geleden 2 vrijwilligers gehad voor een mepje met dat ding nou geloof me, een heel zacht mepje is genoeg iemand te laten zitten. als je goed aanhaalt weet ik niet wat er gebeurd.

 

wil je toch iets meer effect, pak dan het dunne deel, en vouw die op tot onderaan het handvat, pak nu de dubble steel vast, en je hebt een wapen waar je in 1 tik iemand nokkie mee mept, daar ben ik zo goed als zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sjambok, prima ding, en mensen die denken dat je een rode waas krijgt van een mep met dat ding, nodig ik uit een een tik te krijgen van dat ding.

 

Ik heb een tijd geleden 2 vrijwilligers gehad voor een mepje met dat ding nou geloof me, een heel zacht mepje is genoeg iemand te laten zitten. als je goed aanhaalt weet ik niet wat er gebeurd.

 

wil je toch iets meer effect, pak dan het dunne deel, en vouw die op tot onderaan het handvat, pak nu de dubble steel vast, en je hebt een wapen waar je in 1 tik iemand nokkie mee mept, daar ben ik zo goed als zeker van.

 

Wow, ik blijf voortaan wel iets verder uit je buurt :p

Zou het toch niet zeggen toen ik je gezien hebt bij Nunspeet meet dat je zo gevaarlijk bent ;)

Maar ik ben zeker wel benieuwd hoe je het beste ermee een tikje kan geven, kan je dat een keer laten zien?

en nee ik meld me niet aan als vrijwilliger:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, ik blijf voortaan wel iets verder uit je buurt :p

Zou het toch niet zeggen toen ik je gezien hebt bij Nunspeet meet dat je zo gevaarlijk bent ;)

Maar ik ben zeker wel benieuwd hoe je het beste ermee een tikje kan geven, kan je dat een keer laten zien?

en nee ik meld me niet aan als vrijwilliger:D

 

Haha, nee ik ben ook niet gevaarlijk op een meeting haha en ben ook een hoop veranderd sinds een aantal jaren. maar ik wil je alles uitleggen hoor hoe het beste jezelf te verdedigen. met of zonder sjambok

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee ik ben ook niet gevaarlijk op een meeting haha en ben ook een hoop veranderd sinds een aantal jaren. maar ik wil je alles uitleggen hoor hoe het beste jezelf te verdedigen. met of zonder sjambok

Super, de verdediging is namelijk nog niet mijn sterkste punt (wordt alleen wel een keer hoog tijd om daarin te gaan verdiepen) dus ben zeer benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een baantje hebben die toch bij Cold Steel... :)

 

coole tool wel

 

 

Ik zie vooral veel brute kracht en weinig techniek ;) : bij het slaan van het fruit slaan ze bijna telkens zichzelf en zetten ze zoveel kracht dat het ooit wel eens tot een spierscheur komt of er eens iemand zichzelf onderuit mept.:cool: Ze gebruiken niet optimaal de eindkracht van dit ding. Ik zag vooral veel beginners-tennis en baseball in terug :D

 

 

De zelfverdediging demo vond ik wel interessant en de zweep op zich lijkt me wel handig en makkelijk te hanteren en zeker bij ervaring met stick, baton, zwaard,.... Ik heb ook de indruk dat het meer een tool is om een ontwapening en immobilisering mee te doen dan ermee als eerste in de aanval te gaan.

 

 

 

Ik begrijp alleen niet waarom Krav Maga hier weer als beste martial arts verkondigd moet worden. Elke sport, krijgskunst of zelfverdedigingsactiviteit wordt na een tijdje instinctief als men er continue mee bezig is. Wanneer een wapen in het spel komt veranderen alle regels. (bv verdedig je maar eens ongewapend als iemand met 2 vlijmscherpe slagersmessen op je afkomt en ze ook deftig kan hanteren)

 

Nogmaals (in ander topic) ga ik niet ontkennen dat KM doeltreffend is, maar dat zijn andere dingen ook indien ze in eerste instantie goed aangeleerd worden en tevens goed getraind worden. Wat me vooral stoort, bij vaak KM beoefenaars die het nog niet zo lang doen, is een vorm van 'arrogantie' en het neerkijken op andere martial arts die elk op een hoger niveau uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie vooral veel brute kracht en weinig techniek ;) : bij het slaan van het fruit slaan ze bijna telkens zichzelf en zetten ze zoveel kracht dat het ooit wel eens tot een spierscheur komt of er eens iemand zichzelf onderuit mept.:cool: Ze gebruiken niet optimaal de eindkracht van dit ding. Ik zag vooral veel beginners-tennis en baseball in terug :D

 

 

De zelfverdediging demo vond ik wel interessant en de zweep op zich lijkt me wel handig en makkelijk te hanteren en zeker bij ervaring met stick, baton, zwaard,.... Ik heb ook de indruk dat het meer een tool is om een ontwapening en immobilisering mee te doen dan ermee als eerste in de aanval te gaan.

 

 

 

Ik begrijp alleen niet waarom Krav Maga hier weer als beste martial arts verkondigd moet worden. Elke sport, krijgskunst of zelfverdedigingsactiviteit wordt na een tijdje instinctief als men er continue mee bezig is. Wanneer een wapen in het spel komt veranderen alle regels. (bv verdedig je maar eens ongewapend als iemand met 2 vlijmscherpe slagersmessen op je afkomt en ze ook deftig kan hanteren)

 

Nogmaals (in ander topic) ga ik niet ontkennen dat KM doeltreffend is maar, dat zijn andere dingen ook indien ze in eerste instantie goed aangeleerd worden en tevens goed getraind worden. Wat me vooral stoort, bij vaak KM beoefenaars die het nog niet zo lang doen, is een vorm van 'arrogantie' en het neerkijken op andere martial arts die elk op een hoger niveau uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben.

 

terwijl al diegene die hoog in de km wereld zitten allemaal of dangraden in israeli jiujitsu hebben, of boksen en worstelen, enz. tja km is gewoon basis mzv. wel effectief hoor, maar wil je je verder ontwikkelen zal je er dingen bij moeten trainen.

als je de basis wil perfectioneren is het natuurlijk ook een prima optie die km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over verdediging tegen mes: De beste niet dodelijke verdediging tegen een mes is volgens mij pepperspray tegen beren :cool:

 

Ik heb ook enige ervaring in enkele krijgskunsten en verdediging trainen en lesgeven tegen mes is het moeilijkste wat er is.

men kan trainen zoveel je wil maar 1 rake steek of snede kan de fatale zijn. Iemand die zoals op dat filmpje op je komt afgestormd met de intentie je leeg te prikken, daar moeten ook al enige signalen op voorhand over op te vangen zijn. Iemand dat bij een ruzie in de zakken ligt te graaien is verdacht en daarop is actie vereist

 

Rond m'n 17 hebben 3 kerels van ongeveer dezelfde leeftijd, mij en nog een vriend aan een bushalte trachtten te overvallen.

1 dreigde met een mes en stond binnen trapafstand. Ik had een vol ongeopend blikje cola vast en heb dit op het juiste moment tegen die kerel zijn neus gemeten, gevolgd met een loeiharde trap in het kruis, mijn kameraad kon zo die kerel zijn mes afpakken. De andere 2 stonden plots in hun zakken te graaien... Ik heb op dat moment geen seconde gewacht en zo hard ik kon getrapt op die broekzak waar zijn hand inzat, mijn kameraad deed kort daarna hetzelfde... Na fouillage kwamen we tot de constatatie dat elk van die gasten minstens 2 messen en pepperspray bij zich droegen. Dus het kon best fout aflopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik heb zo'n mooi verhaal over de Sjambok die ik binnenkort met jullie ga delen ;-) Doet er erg goed op verjaardagsfeestjes momenteel.

 

Wisten jullie dat het een van de best lopende artikelen is in de webshop?

 

Zeer benieuwd naar je verhaal, ook ik heb reeds de sjambok in huis. Zonder de discussie verder naar wapens te willen brengen merk ik toch dat ik een behoefte om datgene wat binnen de Nederlandse wet legaal is ook te hebben 'want iets is beter dan niets voor het geval dat...'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar geleden poste gebruiker @Blanky zijn openings post over de "Sjambok" en ik had hier echt nog nooit van gehoord. Ondertussen weet ik wel beter en is het een van de best lopende product in onze prepshop Het viel mij al snel op de we een preppers bezoekers krijgen die op dit zoekwoord Googlen en zocht hier helemaal nog niks achter en dacht het lijkt ons wel een mooi product voor de webshop. Ik zag een aantal filmpjes op youtube over de Sjambok en was er behoorlijk onder de indruk van (licht en je kan er behoorlijk hard mee slaan). Boven mij bed hangt nu een mooi exemplaar Sjambok :-)

 

Wat ik bijzonder vond was dat sommige mensen alleen de sjambok kochten en verder niks meer in hun winkelwagentje erbij gooien en zocht ook hier verder nog niks achter. Totdat ik een paar weken geleden door @Simurgh gebeld werd en hij kon zien via welke webpagina's de mensen kwamen die alleen de Sjambok kochten en dat wat niet via preppers ;-)

 

 

Bij mij viel langzaam het kwartje, bij jullie ook? :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar geleden poste gebruiker @Blanky zijn openings post over de "Sjambok" en ik had hier echt nog nooit van gehoord. Ondertussen weet ik wel beter en is het een van de best lopende product in onze prepshop Het viel mij al snel op de we een preppers bezoekers krijgen die op dit zoekwoord Googlen en zocht hier helemaal nog niks achter en dacht het lijkt ons wel een mooi product voor de webshop. Ik zag een aantal filmpjes op youtube over de Sjambok en was er behoorlijk onder de indruk van (licht en je kan er behoorlijk hard mee slaan). Boven mij bed hangt nu een mooi exemplaar Sjambok :-)

 

Wat ik bijzonder vond was dat sommige mensen alleen de sjambok kochten en verder niks meer in hun winkelwagentje erbij gooien en zocht ook hier verder nog niks achter. Totdat ik een paar weken geleden door @Simurgh gebeld werd en hij kon zien via welke webpagina's de mensen kwamen die alleen de Sjambok kochten en dat wat niet via preppers ;-)

 

 

Bij mij viel langzaam het kwartje, bij jullie ook? :o

 

Idd, jullie hebben een goede prijs voor de Sjambok. de Sjambok had ik al in 2008. het is een legaal en bruikbaar verdedigings wapen tegen honden en mensen en makkelijk mee te nemen.

Dat snappen meer mensen, dus als ze googlen op sjambok, komen ze uit op onder andere preppershop.nl

logica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar geleden poste gebruiker @Blanky zijn openings post over de "Sjambok" en ik had hier echt nog nooit van gehoord. Ondertussen weet ik wel beter en is het een van de best lopende product in onze prepshop Het viel mij al snel op de we een preppers bezoekers krijgen die op dit zoekwoord Googlen en zocht hier helemaal nog niks achter en dacht het lijkt ons wel een mooi product voor de webshop. Ik zag een aantal filmpjes op youtube over de Sjambok en was er behoorlijk onder de indruk van (licht en je kan er behoorlijk hard mee slaan). Boven mij bed hangt nu een mooi exemplaar Sjambok :-)

 

Wat ik bijzonder vond was dat sommige mensen alleen de sjambok kochten en verder niks meer in hun winkelwagentje erbij gooien en zocht ook hier verder nog niks achter. Totdat ik een paar weken geleden door @Simurgh gebeld werd en hij kon zien via welke webpagina's de mensen kwamen die alleen de Sjambok kochten en dat wat niet via preppers ;-)

 

 

Bij mij viel langzaam het kwartje, bij jullie ook? :o

 

 

Dikke vette sm of zo. Stel me zo voor dat je als meester prima je slaaf kunt aanpakken met zo'n sjambok.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...