12gauge Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 ballotage? haha @XytraS. een pellet in je arm geeft loodvergiftiging ook niet het meest mooie Quote
Gast Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Dus een maas in de wet als we het alleen over sport gebruik hebben. Ok, beter! Ik hoef niet zo nodig te lezen hoe een ander rambo activiteiten ontplooid als shtf. Â Is het overigens niets voor de prepshop om kruisbogen en dergelijke op te nemen in haar bestand @Simurgh ? Quote
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Wat moet ik aanpassen in mijn post in dit draadje @netuyas ? Quote
Simurgh Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik kan niet meer aanpassen @netuyas 1 Quote
XytraS Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 @XytraS. een pellet in je arm geeft loodvergiftiging ook niet het meest mooie Is zeker een niet onbelangrijk probleem lol, maar ik had het eerder op korte termijn, van een pellet in je arm heb je tijdens het daaropvolgende gevecht wss minder last, dan van een pijl die uit je arm steekt (en waar je ergens mee kunt tegenaan stoten of door je tegenstander kan worden vast gepakt). Beiden zijn uiteraard te vermijden Quote
carismo Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Allereerst: Onthoud dat 80lb meer is dan een gemiddelde handboog. Volgens mij zijn de meeste jachthandbogen minimaal 75lb (?). Dan moet ik wel toevoegen dat er aardig wat energie verloren gaat door de wrijven tussen pees en loop, maar dan nog... Â 75lb voor een handboog is al redelijk zwaar. Ga je naar compound handbogen dan kan je perfect met 50-60 pond hetzelfde penetratieresultaat bekomen van een 80 tot 100 lbs kruisboog (recurve), ga je naar een compound kruisboog wordt het een heel ander verhaal... Â Het trek of lanceer gewicht van zowel een kruisboog als van een handboog is maar een richtlijn. Beide zijn gevoelig voor temperatuur en vocht. Â Ook hangt het af van het projectiel. De snelheid dat wordt meegegeven is meestal van de testpijlen. Ga je zwaarder of dikker heb je minder snelheid maar meer stopkracht. Ga je dunner heb je meer snelheid en mogelijkheid tot diepere penetratie maar ga je te dun dan schiet je je pijlen krom of stuk. Een andere factor is de vorm van de punt.. Bij pijlen van een handboog heb je nog een extra factor betreft de veren (hoe groter hoe trager maar stabielere vlucht) Â Alles draait om een goede balans te vinden die voor de gebruiker optimaal is om repetitief goede resultaten te halen.. Een voorbeeld: een kennis van me schiet met aangepaste handboogpijlen via zijn aangepaste kruisboog op 60 meter raak op schijven van 10cm diameter. Waar hij met de kleine originele daartoe bestemde pijltjes nog niet in de buurt komt. Â Mijn ervaring met zo'n kleine bruisboog: Leuk en misschien handig voor korte afstanden maar imo niet accuraat genoeg om meer dan 20 meter ver mee te schieten. (maar had je al aangegeven in je review) Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Ik zal mijn posts wel even aanpassen waar dat nodig is. Sorry voor de overlast. Â Als er nog iets te zien is dat niet mag volgens de 'prepper' regels, dan hoor ik dat graag. Quote
Vladimir Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 klok klepel dat verhaal is een stuk langer als jouw 2 zinnetjes  Vertel?  Het bericht dat jij wilt plaatsen is te kort. Gelieve je berichten langer te maken tot 10 tekens Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Juist omdat ik het als een wapen beschouw, in tegenstelling tot andere mensen hier, zal het niet zo snel mis gaan. Kijk: jij verwacht misschien dat de safety een keer blokkeert. Ik niet. Maar ik behandel het wapen wel als of dat elk moment kan gebeuren. En dat is belangrijker. Je zult mij nooit met een geladen wapen langs mijn been of hand zijn zwaaien. Sterker nog: ik laad dat ding pas als ik de boog van mij af heb, en dus op het doel mik. Daar voor nog niet. En wat ik bedoelde met dat verkoop gedeelte: als ik een keer gewond zou raken door een fout die niet aan mij lag, bijvoorbeeld doordat de safety het niet deed, dan is er een grote kans dat ik in een rechtszaak tegen V-Nix zou winnen. Daarom moeten ze er voor zorgen dat zo'n wapen aan bepaalde regeltjes en eisen voldoet. Dat bedoelde ik. Niks meer. Niks minder. Quote
carismo Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 . En wat ik bedoelde met dat verkoop gedeelte: als ik een keer gewond zou raken door een fout die niet aan mij lag, bijvoorbeeld doordat de safety het niet deed, dan is er een grote kans dat ik in een rechtszaak tegen V-Nix zou winnen. Daarom moeten ze er voor zorgen dat zo'n wapen aan bepaalde regeltjes en eisen voldoet. Dat bedoelde ik. Niks meer. Niks minder. Â Elk toestel kan falen, hetzij door een fabricatiefout of slijtage, is er garantie op dan zal je misschien een nieuwe krijgen indien het een fabricatiefout is en in een rechtszaak de eventuele gemaakte medische kosten qua opleg die de ziekteverzekering niet dekt zal misschien nog lukken maar een schadevergoeding ga je zeker niet krijgen en zeker niet als het door slijtage is. Een bijkomend gegeven qua verzekeringen: in vele gevallen krijgen studenten en werkzoekenden geen vervangingsinkomen, indien het 'ongeluk' in de periode van dat statuut heeft plaatsgevonden, ook al zal dat letsel de rest van het leven een beperking met zich meebrengen. Dus kijk zeker je verzekeringspapieren eens na en laat indien mogelijk dit aanpassen. Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen, dan was er een staalkabel geknapt bij het comppound mechanisme. Gelukkig geen gewonden gehad, maar het zal je maar gebeuren dat je er naast staat. En een staalkabel die onder spanning staat die knapt, en je krijgt hem in je gezicht daar wordt zoals Rob Geus het zou zeggen niet vrolijk van Dat was het geval bij de voorloper van deze http://www.v-nix.nl/man-kung-175lb-compound-kruisboog Maar V - Nix heeft al ook al meerdere keren op hun donder gehad van een aantal leveranciers, maar tot op het heden hebben ze daar nog niks van aangetrokken. Totdat Mikx zegt en nu is het genoeg, en dan valt : Maglite, Man Kung, Gerber & Bear Grylls weg voor hun  Ik begrijp je post niet helemaal... Wat bedoel je met: "De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen"? En bedoel je met staalkabel de pees, want voor zo ver ik weet is dat geen staal.  Misschien heb ik iets gemist, want ik snap er vrij weinig van... Quote
prepass Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik begrijp je post niet helemaal... Wat bedoel je met: "De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen"? En bedoel je met staalkabel de pees, want voor zo ver ik weet is dat geen staal. Misschien heb ik iets gemist, want ik snap er vrij weinig van...  Edited vanwege té flauwe opmerking..... Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Edited vanwege té flauwe opmerking.....  En dat was..? Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Precies zoals ik het zeg :  Werkte in een leger dump waar wij deze bogen ook allemaal hadden, en sommige voorlopers van die terug kwamen. En die werkte op 1 pees en 2 staalkabels, en 1 van die 2 staalkabel klapte er wel eens van af. En dan stuurde je het afneembare deel, de boog zelf dus op en kreeg je een nieuwe kop  Ik snap het. Quote
prepass Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 En dat was..? Â Laat maar. We kunnen beter de sfeer gezellig houden hier... als je het echt wilt weten stuur je maar een PM Quote
Harmen Stap Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Laat maar. We kunnen beter de sfeer gezellig houden hier... als je het echt wilt weten stuur je maar een PM Â Als je dat er bij zegt lijkt het me maar beter als je het niet stuurt Quote
CrossbowClan Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik kan niet meer aanpassen @netuyas  Ik ook niet @netuyas. 1 Quote
hhpp Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 MODBREAK: Gaarne dus uw post nogmaals goed doorlezen, waar nodig aanpassen, dan wel aan mij als mod het verzoek richten om de post aan te passen! @CrossbowClan @hhpp  [ Ik denk dat ik me -terecht- niet aangesproken hoef te voelen.... Quote
DELETE Geplaatst: 5 februari 2014 Geplaatst: 5 februari 2014 Zo'n pistoolkruisboog is eigenlijk niet echt effectief. Ik snap dat ruimte een probleem is, maar misschien is deze geschikter, hij kan in elkaar geklapt worden (al is hij wel zwaarder): Man Kung MK-180 opvouwbare kruisboog 130 Lbs, 165 FPS Als je zoiets neemt onderhoud hem dan ook goed en koop genoeg pijlen, setje pijlpunten en een reserve pees (of 2). Quote
hamster Geplaatst: 5 februari 2014 Geplaatst: 5 februari 2014 ja leuk he!!! Sowieso is de wapenwet redelijk bizar wat dat betreft, voor historische zwartkruit wapens die je door ouderdom slechts een hele lichte lading mee kan geven moet je lid zijn van een schietvereniging en een vergunning hebben, maar een luchtbuks die met gemak door een OSB plaat heen schiet is volkomen legaal voor volwassenen. Quote
Harmen Stap Geplaatst: 5 februari 2014 Auteur Geplaatst: 5 februari 2014 Even een paar dingentjes: -Volgens mij mag er op Preppers.nl niet gesproken worden over illegale praktijken en jagen met kruisbogen is niet legaal. -In Amerika heb je verplicht 150lbs nodig om te jagen volgens mij. Omdat je niet wilt dat je boogje niet genoeg kracht heeft en je hert er vandoor gaat met een pijl in zijn lijf. -Voor de prijs zal het een prima boog zijn lijkt mij (moet haast wel met zo'n lage prijs), maar ik zou toch liever inversteren in iets duurders. Quote
Harmen Stap Geplaatst: 5 februari 2014 Auteur Geplaatst: 5 februari 2014 ja leuk he!!! Â Ja de wapenwet is best wel fucked-up. Je mag wel een kruisboog kopen, maar geen katapult. Dan moeten ze mij eens gaan vertellen hoeveel mensen er de afgelopen jaren zijn overvallen door mensen met (illegale) katapulten en hoeveel mensen er zijn overvallen door mensen met (legale) messen. Quote
Raycoupe Geplaatst: 5 februari 2014 Geplaatst: 5 februari 2014 De enige reden om een kruisboog te kopen ipv een gewone boog is omdat je geen zin hebt om te leren schieten. Was in de middeleeuwen al zo, nu nog steeds. Voor de rest alleen maar nadelen omdat hij sneller stuk kan en de vorm is nogal lastig te vervoeren. Â Mensen denken het alleen om het trekgewicht gaat, maar dat klopt dus niet. Â De totale kinetische energie die meegeven wordt met de pijl (de maat voor de kracht/penetratie) hangt af van het gewicht van de pijl EN de tijdsduur (equivalent aan de treklengte) waarover hij wordt versneld met een bepaalde kracht. De treklengte is bij een gewone boog veel groter. Â Kinetische energie = 1/2 x Massa x snelheid in het kwadraat = 1/2 x Massa x (versnelling x tijd) in het kwadraat. Uk = 1/2m.(v)2 = 1/2m.(a.t)2 Quote
hamster Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 je weet het toch in NL zijn er regeltjes om regeltjes te schrijven zelfs daarover zijn weer regels geschreven de wapenwet is zo moeilijk dat zelfs de politie niet alles weet (en dat weet ik uit eigen ervaring) Ja de wapenwet is best wel fucked-up. Je mag wel een kruisboog kopen, maar geen katapult. Dan moeten ze mij eens gaan vertellen hoeveel mensen er de afgelopen jaren zijn overvallen door mensen met (illegale) katapulten en hoeveel mensen er zijn overvallen door mensen met (legale) messen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.