Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 vandaag was het zover de dag dat ik samen met Maurice de review van de mora zou doen , echter is maurice vertokken naar nijmegen naar zijn vader, nah dan maar in mijn eentje de review gaan doen. thuis pak ik mijn alice pack en kijk even naar buiten hmmm het weer valt tegen het is miezerig weer en het waait stevig,snel pak ik nog even een doorwerk hemd uit de kast , na me kopje koffie en een krentebol ga ik van huis. na een stevige wandeling kom ik aan bij de bosrand en sta ik even stil , wat is het mooi in het bos de herfstkleuren knallen me tegemoed wauw adembenemend. ik loop zo,n 10 minuten in het bos en de eerste heuvel komt in zicht, dat wordt klimmen maar ik heb gelukkig mijn m90 kisten aangetroken dus heb ik lekker veel grip op de natte moderige heuvel. eenmaal bovengekomen kijk ik naar beneden ik moet meteen weer aan een afdaling beginnen, zijwaarts voetje voor voetje stap ik naar benden , me uiterste best doen om niet uit te glijden . ik besluit meteen maar even een tinder bundle bij elkaar te rapen onderweg , het is best fris en een kopje chicken noodles gaat er wel in na de review...... na het verzamelen van de tinderbundle ga ik door naar mijn campsite ,ik ben hier met Maurice al begonnen aan een leantoo shelter maar dat is voor een ander keer..... eenmaal aangekomen pak ik de Mora en kijk of ik hem aan mijn alice kan hangen , de riemclip is lekker stug en blijft goed zitten. het is stevig materiaal en degelijk gemaakt. Vervolg van de review in deel 2. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 De Mora hangt stevig aan de alicepack ,je hoeft niet bang te zijn dat hij gaat lossen en zoekraakt, ik bekijk het lemmet de skandigrind is echt superscherp en scheert met gemak de haren van je arm af, eigenlijk meteen als je de Mora in je handen hebt voelt het solide en stevig aan, het handsvat met rubber grip is ook als het nat is nog lekker gripvast. ik ga op zoek naar een dikke tak om de scherpte te testen ik besluit er een speerpunt aan te snijden, onder het snijden heb je veel controle over het mes en het lemmet gaat door het hout als een heet mes door de boter. ik besluit om het vuur aan te steken , pak de firekit met firesteel en de tinderbundle en krtsss...vuur ik heb geprobeerd om de Mora te testen met een firesteel maar dat werkt niet met stainless steel. ik heb hierna even een kopje noodles genuttigd om even op te warmen en een sjaggie te draaien , wat om de drommel niet meevalt met kromme vingers van de kou volgende week deel 3 en 4 samen met Maurice dan gaan we wat stammetjes splitten (batoning) en wat fijn werk verrichten met de Mora Companion. ik kan deze iedereen aanraden het is een geweldig stuk gereedschap om te hebben ,ik persoonlijk zou dan voor carbonstaal gaan. echter dat is mijn persoonlijke smaak en voorkeur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 nog wat andere foto,s die ik gemaakt heb vandaag . de Mora is echt lekker scherp de aardappel in 2 stukken gesneden en daarna steeds dunnere plakjes gemaakt. echt een meester chef zou zo,n scherp mes in zijn keuken willen hebben. wees eerlijk een prachtig mes als de Mora companion in een mooi stuk natuur testen is toch helemaal geweldig??? ik heb al zin in volgende week mag maurice de mora vasthouden en tijdens het werken aan de leantoo shelter gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Leuk, foto's maken doe ik ook graag, inmiddels daar een nieuw apparaat voor. Wellicht is het wel handig je deel 1 en 2 van deze review even te laten samenvoegen door een mod: @Kungfufox, @leidseprepper, @Communicator, @Cyberbeer, @Vlinder, @Chinook, @netuyas. (de mods van deze sectie van 't forum) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Mooie foto s, bedankt voor je review! Veel plezier met Mora! haha Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Mooie review en foto's @ancestral-viking . RVS en firesteel werkt wel hoor. Er moet gewoon een scherp randje aan zitten (even vijlen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 @Raycoupe ik gebruik de sumsung 100 NX met 50/200 mm F3.5-5.6 @Ronin Kogaratsu graag gedaan volgende week de foto,s van maurice en de Mora @Heksenboot hmmmm toch maar even vijltje pakken iedereen bedankt voor de leuke reacties Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 geachte Mods willen jullie deel 1 en 2 samenvoegen dank jullie wel alvast Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Mooie review en foto's @ancestral-viking . RVS en firesteel werkt wel hoor. Er moet gewoon een scherp randje aan zitten] (even vijlen). Precies. Ik heb een Coromant pakkingen afschraper. (Duur!) en die is niet van staal maar ooohhhh wat een vonken trekt dat ding op een vuurstaal..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Precies. Ik heb een Coromant pakkingen afschraper. (Duur!) en die is niet van staal maar ooohhhh wat een vonken trekt dat ding op een vuurstaal..... O ja, dat zei je een keer. Cool. Is in principe extra gehard staal toch? Blijven de scherpe randjes lang op staan. Daarom zijn carbonsteel (zo noemen ze dat nou eenmaal ) messen eigenlijk beter, omdat ze harder zijn. In principe moet de achterkant van je mes 3 eigenschappen hebben: Haaks (vijl haaks houden, nawerken met diamantsteen) Recht (zonder hobbels) Met een braampje (die druk je als het ware op het randje met b.v. de steel van een dikke schroevendraaier) Een beetje zoals je een schraapstaal maakt. (scraper) Dat braampje moet ik er nog op leren zetten. Een kunst op zich. - - - Zo. Even uitgeprobeerd. Messen waren al mooi haaks. Met fijne slijpsteen nagewerkt. Aanzetstaal (voor koksmessen) gebruikt. Braampje erop, in plaats van eraf. En ja hoor: mega vonken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 zo,n aanzetstaal heb ik ook liggen morgen eens even kijken bedankt voor de tip ,weer wat geleerd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 @Raycoupe ik gebruik de sumsung 100 NX met 50/200 mm F3.5-5.6 @Ronin Kogaratsu graag gedaan volgende week de foto,s van maurice en de Mora @Heksenboot hmmmm toch maar even vijltje pakken iedereen bedankt voor de leuke reacties Canon EOS 1100D sinds kort, met het standaard objectief. Nadeel, lenzen zijn schreeuwend duur. Leuk dat je nu heel wat tripjes met je zoon kan maken en lekker met de spullen in 't bos kan spelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Canon EOS 1100D sinds kort, met het standaard objectief. Nadeel, lenzen zijn schreeuwend duur. Leuk dat je nu heel wat tripjes met je zoon kan maken en lekker met de spullen in 't bos kan spelen. @Raycoupe ja das inderdaad erg leuk hij is leergierig en kan hem veel survival en bushcraft skills leren alleen jammer dat hij om de week naar zijn vader in nijmegen gaat maar ach we kunnen niet alles hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Wellicht is het wel handig je deel 1 en 2 van deze review even te laten samenvoegen door een mod: @Kungfufox, geachte Mods willen jullie deel 1 en 2 samenvoegen dank jullie wel alvast Bij deze samengevoegd . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Leuke review @ancestral-viking, dank je! Ik heb wel een vraag: waarom hangt het mes aan je rugzak? Aan je broekriem of in je jaszak (die zijn vaak wat dieper) lijkt me praktischer. Misschien kun je daar in een volgend deel van je review aandacht aan besteden? De clip lijkt namelijk alleen geschikt voor een smalle riem en dat zou toch een nadeeltje kunnen zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 leuke foto's bij het maken van een speer kan je beter de punt aan de zijkant houden, die is meestal sterker dan het hart van het hout (verschilt per houtsoort natuurlijk) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Bij deze samengevoegd . dank je Kungfufox Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Leuke review @ancestral-viking, dank je! Ik heb wel een vraag: waarom hangt het mes aan je rugzak? Aan je broekriem of in je jaszak (die zijn vaak wat dieper) lijkt me praktischer. Misschien kun je daar in een volgend deel van je review aandacht aan besteden? De clip lijkt namelijk alleen geschikt voor een smalle riem en dat zou toch een nadeeltje kunnen zijn. @Pathfinder normaal gesproken hangt hij ook aan de broekriem echter voor de review had ik hem even aan de rugzak gehangen i.v.m de foto,s met een telelens is dat niet te doen op korte afstand . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 1 december 2013 Delen Geplaatst: 1 december 2013 Ik heb een mora compagnion, een mora compagnion Heavy Duty en een goedkopere mora van 5 euro. Die laatste zit gewoon tussen mijn gereedschap. Alle 3 top messen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 De mening van nutnfancy over Mora's: https://www.youtube.com/watch?v=chziEFB3Wos Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Ik vind het erg knap, een half uur kletsen over een messie van een paar euro:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Ik vind het erg knap, een half uur kletsen over een messie van een paar euro:) Ja dat kan hij wel, sommige van zijn videos zijn zo lang als een speelfilm Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 De mening van nutnfancy over Mora's: Ha, die video bekeek ik ook eerder op de avond. Long time nutnfancy subscriber hier Goede down to earth review imo, onderschrijft wat veel preppers/bushcrafters etc denken (en waarom mora in de prepshop ligt). 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Heb net stukjes gekeken, maar op 20:45 schrok ik wel effe. Achja, je kan wel een magneet pakken maar je kan net zo goed het handvat overmidden zagen. Voorbeeldje van niet te moeilijk denken . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 5 februari 2015 Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Vandaag op de valreep toch een mora companion gekocht in Nijmegen. Heb hem al een beetje uitgetest en hij is écht niet normaal scherp. Hij moet zijn dienst nog bewijzen maar dit was zeker geen miskoop! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.