Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Geef ons heden ons dagelijks brood..."


Aanbevolen berichten

Yoghurt, nootjes, vlees, vis, groente, fruit. Mooi op gewicht, voel me uitstekend (behalve me rug;)) en ik kan het aanbevelen want het is een voedingspatroon wat we duizenden jaren hebben gedaan, zo niet langer. Lees aub de artikelen, wordt je nog slimmer.

 

Ik zal ze lezen, thanx. Oe, had ik ff een valse reply in m'n pen zitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Yoghurt, nootjes, vlees, vis, groente, fruit. Mooi op gewicht, voel me uitstekend (behalve me rug;)) en ik kan het aanbevelen want het is een voedingspatroon wat we duizenden jaren hebben gedaan, zo niet langer. Lees aub de artikelen, wordt je nog slimmer.

 

Ik ben het op zich wel eens me JB, want op de nootjes na hoe prep je dit? Yoghurt is lastig lang te bewaren, ook als je het zelf wilt maken is het uitermate lastig om het zonder hulp op de lange termijn ook te kunnen. Jij prept dus koeien? Voor de melk en eiwitten en zaadjes voor de groenten?

 

Volgens mij eet de mensheid ook al heel lang rijst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

[mod]Kunnen we hier even ontopic blijven over het brood?[mod]

 

Dit is juist zeer on topic...als je goede alternatieven hebt voor brood, hoef je dat niet te preppen. En passant eet je waarschijnlijk nog gezonder ook. Het aantal hart infarcten in de tweede wereld oorlog was beduidend lager dan in de jaren ervoor en erna, om maar eens wat te noemen. Dat was zeker niet omdat we toen elke dag stapels boterhammen, aardappels met karbonades en gevulde fazant aten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een SHFT situatie: ik ruik een net gebakken brood, na drie dagen niks te eten, en ik kan erbij, watertandend.....................

 

GELOOF MAAR NIET DAT IK HET LAAT LIGGEN, OMDAT HET MISSCHIEN NIET ZO GEZOND IS VOOR IEDERE DAG !

LIKKEBAARDEND EN KWIJLEND ZET IK ER DAN MIJN TANDEN IN HOOR !

 

Voor het nu, KS, zul je zeker gelijk hebben, maar na een SHTF, ben je toch blij met alles wat maar energie kan opleveren.

Als jij dan brood vind, en je wil het niet, en we zijn in elkaars buurt, krijg ik het dan van jou, please...........:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een SHFT situatie: ik ruik een net gebakken brood, na drie dagen niks te eten, en ik kan erbij, watertandend.....................

 

GELOOF MAAR NIET DAT IK HET LAAT LIGGEN, OMDAT HET MISSCHIEN NIET ZO GEZOND IS VOOR IEDERE DAG !

LIKKEBAARDEND EN KWIJLEND ZET IK ER DAN MIJN TANDEN IN HOOR !

 

Voor het nu, KS, zul je zeker gelijk hebben, maar na een SHTF, ben je toch blij met alles wat maar energie kan opleveren.

Als jij dan brood vind, en je wil het niet, en we zijn in elkaars buurt, krijg ik het dan van jou, please...........:)

 

Tuurlijk! En als ik barst van de honger ben ik bang dat ik alles opvreet wat er voor mijn tanden komt. Als tien jarig jongetje kwam ik in contact met een Vietnamees gezin; mijn vader had een hele grote boot met vluchtelingen gered in de Zuid Chinese Zee, en die mensen waren mijn vader eeuwig dankbaar. Ze kregen politiek asiel (stuk of honderd mensen, veel kleine kinderen, gezinnen) en na enige jaren kwamen de verhalen los. Hoe ze hadden geleefd op kikkers, ratten, maden - alles rauw eten want koken kon niet. De vader was gemarteld en opgesloten door de Noord vietnamezen en kevers, spinnen en ook de kikkers ving hij en at ze zo op. Ik rilde ervan, nu nog, maar ik vrees dat als er niets meer is, dat je dat ook doet. Maar staat er een stomend vers brood voor mijn neus, dan kies ik dat hoor, en laat ik die rauwe kikkers nog maar even voor wat ze zijn. Alhoewel, firesteel, pootjes opprikken op een stokkie, beetje roosteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk! En als ik barst van de honger ben ik bang dat ik alles opvreet wat er voor mijn tanden komt. Als tien jarig jongetje kwam ik in contact met een Vietnamees gezin; mijn vader had een hele grote boot met vluchtelingen gered in de Zuid Chinese Zee, en die mensen waren mijn vader eeuwig dankbaar. Ze kregen politiek asiel (stuk of honderd mensen, veel kleine kinderen, gezinnen) en na enige jaren kwamen de verhalen los. Hoe ze hadden geleefd op kikkers, ratten, maden - alles rauw eten want koken kon niet. De vader was gemarteld en opgesloten door de Noord vietnamezen en kevers, spinnen en ook de kikkers ving hij en at ze zo op. Ik rilde ervan, nu nog, maar ik vrees dat als er niets meer is, dat je dat ook doet. Maar staat er een stomend vers brood voor mijn neus, dan kies ik dat hoor, en laat ik die rauwe kikkers nog maar even voor wat ze zijn. Alhoewel, firesteel, pootjes opprikken op een stokkie, beetje roosteren...

 

Oke, dan vang ik kikkers voor jou, dat ontleden ligt me toch niet zo, kunnen we samen broodje kikvors eten, klinkt best goed toch ? :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx, DV, maar ik ben maar even aan het downloaden geslagen. ;)

Ze zijn nog te koop ook, zag ik.

 

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/retro/m626008049-dr-oetker-s-recepten-voor-de-huisvrouw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pageNum=1&pos=20

 

edit:

dat vergat ik nog te vertellen: die tulbandvorm is van Dr Oetker :D

 

Damm ,ik dacht bij " ze zijn nog te koop" dat je die tooverklok bedoelde...........

 

damm

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een oldtimer camper waar wel alles op en aan zit maar ideaal is het niet. hij zuipt als de beste 1 op 8 en valt door dat het een oldtimer is wel op.

 

TnT

 

Wat leuk. dat zuipen herken ik wel. En oldtimer is perfect heb je als BOV veel aan als er een EMP zou komen. Die van jou start dan nog wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk. dat zuipen herken ik wel. En oldtimer is perfect heb je als BOV veel aan als er een EMP zou komen. Die van jou start dan nog wel!

 

Dat idd wel en hij is heel erg betrouwbaar ik ben er 2 jaar geleden nog mee naar zuid Frankrijk gereden maar daar had ik wel de nodige tank stops voor nodig :(

 

Ik heb ook nog een oud honda viertakt brommertje die rijd makkelijk 1 op 60 en is onverwoestbaar

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het hier ook maar even posten, staat ook bij GMO troep.....past misschien beter hier en zijn we weer on topic

Granen waren pas voorhanden op het moment dat we neerstreken in een bepaalde regio en daar ook bleven. Grassen werden geselecteerd op hun korrelgrootte en al snel heeft de mens een heel aantal granen gekruist en veredeld. De huidige tarwe is bijvoorbeeld een halve meter korter, draagt meer en zwaardere korrels en is robuuster dan 5.000 jaar geleden. Dit gaf een groot voordeel want het kon gemakkelijk worden gezaaid en geoogst en was bovendien langer houdbaar dan veel andere voedingsbronnen.

Granen bestaan uit zetmeel en eiwitten en zetmeel is niets anders dan aan elkaar gekoppelde suiker moleculen. Overigens is de verhouding van eiwitten en koolhydraten in een graankorrel drastisch veranderd door kruisingen, intensieve landbouwtechnieken, pesticiden en tegenwoordig ook door genetische manipulatie; bevatte tarwe rond 1900 nog 90% eiwitten, tegenwoordig is dat nog maar 9% (sic!). De Amerikaanse Cardioloog William Davis noemt de 'nieuwe granen' daarom Frankengrains. Hij beargumenteert verder, dat we letterlijk verslaafd zijn aan graan-producten; het bevat onder andere amylopectine A, een eiwit met affiniteit voor onze opioïd receptoren, dat direct naar onze hersenen stijgt.

In het uitstekend wetenschappelijk onderbouwde 'The Dark Side of Wheat' van de Amerikaan Sayer, geeft de auteur aan dat Coeliakie wellicht het topje van de ijsberg is van een scala aan klachten die we tegenwoordig hebben. De mensen met Coeliakie zijn diegenen, met de ernstigste klachten (diarree, buikkrampen, verlies van bepaalde structuren in de dunne darm) en klinisch onderzoek bevestigt deze diagnose. In het kort komt zijn betoog erop neer, dat een zaadje natuurlijk niet gebaat is bij opeten door zoogdieren, vogels en insecten of aantasting door schimmels. Dus naast de koolhydraten en eiwitten die nodig zijn om bij het ontkiemen een nieuwe plant te groeien, bevat een tarwe korrel ook eiwitten die 'giftig' zijn. Tarwe heeft driemaal zoveel genen als de mens en er zijn reeds 23.788 eiwitten aangetroffen in Triticum gestivum – de tarwe waar wij brood mee maken. Een van die eiwitten is Wheat Germ Aglutinine (WGA) wat een aangetoonde relatie heeft met IgA nefropathy. Een groep Italiaanse onderzoekers die hij citeert, hebben een statistisch verband gelegd tussen de hoeveelheid brood consumptie en de kans op niertumoren. WGA is een potentieel toxische stof; indien alle WGA uit een heel brood direct in de bloedbaan zou worden geïnjecteerd, zouden we het waarschijnlijk niet overleven door directe bloedklont vorming.

Verder is WGA óók een stof die de terugkoppeling van leptine (vanuit de volle vetcellen) naar de hypothalamus blokkeert. Daarom smaakt brood waarschijnlijk ook naar meer. Begint u te snappen waardoor het dikker worden van de bevolking zo snel gaat? Veel graan/tarwe producten, insulinespiegels te hoog, mononatriumglutamaat in een scala aan kant en klaar producten, hogere spiegels van vetten in het bloed, diverse terugkoppelingsmechanismen naar onze hersenen functioneren niet meer en daarnaast worden er bepaalde eiwitten aangetroffen in tarwe die zich binden aan opioïd receptoren in ons brein (oooh....ik snak naar een boterham!). Wat deze stoffen precies doen met ons brein is nog niet duidelijk, maar de eerder genoemde resultaten met naloxon doen vermoeden dat we inderdaad kunnen snakken naar een boterham. We leven van 'Happy Glucose Moment' naar het volgende 'Happy Glucose Moment'. Kennelijk is brood (en pasta!) ook gewoon Junk Food.

Gliadine is een ander eiwit welke in tarwe gevonden wordt. Gliadine heeft aangetoond verantwoordelijk te zijn voor het vrijkomen van zonuline in dunne darmcellen. Zonuline op haar beurt, veroorzaakt een verhoogde permeabiliteit (doorlaatbaarheid) van de darmcellen – de darm raakt 'lek'. In een Zweedse studie van patiënten met type I Diabetes, had 42% (141 van de 339) van de patiënten abnormaal hoge concentraties zonuline in vergelijking met gezonde mensen van dezelfde leeftijd. Deze verhoogde waardes correleerden weer met verhoogde permeabiliteit van de darm in vivo. Opvallend was dat een groep eerstegraads verwanten van de mensen met type I Diabetes ook verhoogde waardes zonuline vertoonden (tweemaal de standaard deviatie). Er werd een duidelijk verband aangetoond tussen eerstegraads familieleden van de type I Diabeten (die dus nog geen type I hadden!) en verhoogde zonuline spiegels; een aanzienlijk deel van hen ontwikkelde inderdaad binnen enkele jaren type I Diabetes. De onderzoekers stellen, dat één en ander verklaard kan worden door een genetische predispositie voor (bepaalde) auto-immuun aandoeningen (zoals type I Diabetes) en blootstelling aan bepaalde stoffen (gliadine, een bestanddeel van tarwe). Kort door de bocht, zeer waarschijnlijk is type I Diabetes een gevolg van de consumptie van tarwe.

 

Zo....iemand nog een boterhammetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Zo....iemand nog een boterhammetje?

 

Damn! Nee! Ja!

 

Hee KS, wat eet jij dan ipv?

Hoe zit het met rijst?

Kan je de ouwe tarwe nog terugkweken?

Kan je dat stuk wat simpeler schrijven?

 

Ik trek het wel, maar of iedereen trek heeft in een lapje tekst?

De termen zijn correct, maar te technisch voor mensen zonder biologie en scheikunde in hun pakket.

En voor hun is het ook een belangrijke boodschap.

 

Kort gezegd, er zitten giftige eiwitten in de granen (brood, pasta).

Deze eiwitten werken verslavend.

Je darmen gaan kapot.

Je wordt er te snel te dik van.

Je krijgt suikerziekte.

 

Een Bah-mmetje dus.

 

Vooral mensen met kinderen, zoals @Jager, willen dit soort dingen graag weten. En

@mr T

@Communicator @Piroska @xinix

@Adrie @Pretletter @leidseprepper

@Bandoeng

 

 

ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn! Nee! Ja!

 

Hee KS, wat eet jij dan ipv?

Hoe zit het met rijst?

Kan je de ouwe tarwe nog terugkweken?

Kan je dat stuk wat simpeler schrijven?

 

Ik trek het wel, maar of iedereen trek heeft in een lapje tekst?

De termen zijn correct, maar te technisch voor mensen zonder biologie en scheikunde in hun pakket.

En voor hun is het ook een belangrijke boodschap.

 

Kort gezegd, er zitten giftige eiwitten in de granen (brood, pasta).

Deze eiwitten werken verslavend.

Je darmen gaan kapot.

Je wordt er te snel te dik van.

Je krijgt suikerziekte.

 

Een Bah-mmetje dus.

 

Vooral mensen met kinderen, zoals @Jager, willen dit soort dingen graag weten. En

@mr T

@Communicator @Piroska @xinix

@Adrie @Pretletter @leidseprepper

@Bandoeng

 

 

ook.

 

Dit is de meest eenvoudige versie die ik er van kan maken. Nog simpeler: geen brood eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...