Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Geef ons heden ons dagelijks brood..."


Aanbevolen berichten

Ik heb die Patria biscuits ook gevonden! €0,99 per pak maar bij de Em-té (van 300 gram = 1218 kcal!!!)

 

Je euro koopt hier dus veel calorieën! Ik vind ze wel wat "droog", maar de smaak is goed. Jam erop, plakje kaas, leverpastei... Ja, voor mijn SHTF ontbijt helemaal goed gekeurd! THT 10-2013, maar waarschijnlijk wel langer.

 

Klinkt goed, maar heb geen idee hoe deze eruit zien.

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zou naar de em-te rijden, als je 10 pakken wil kopen, scheelt het al snel 4 euro (ofwel, 4 pakken meer voor hetzelfde geld!)

 

Ik vind eigen versgebakken brood echt het meest luxe stukje van zelfvoorzienendheid, maar deze biscuits zijn praktisch en goedkoop, dus een goede backup! (1=geen, 2=1!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee Hollandse Preppers....

Jullie kennen de Dutch Oven toch wel?

Daar kan je brood in bakken op een houtvuur.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven

 

[ATTACH=CONFIG]1615[/ATTACH]

 

Eigenlijk gewoon een gietijzeren pan.

Kan ook aan driepoot. Kan je in vuur zetten en gloeiende houtskolen op de deksel doen. Kan je ook een stapel van maken.

 

[ATTACH=CONFIG]1616[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]1617[/ATTACH]

 

Broodrecept, b.v.:

 

http://www.thefreshloaf.com/node/6287/rustic-country-bread-baked-dutch-oven

 

http://www.dutchovencooking.nl/

 

 

mmmmm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn maar eens eerst begonnen met zelf te proberen om brood te bakken, ipv naar de bakker te gaan.

Uitzoeken waar je het beste je meel kan halen, hoe het proeft, welk gist enz.

 

Het werkt eigenlijk heel leuk, 4 bakblikken inmiddels, en paar keer in de week bakken, en maar uit proberen.

 

Inmiddels al een paar weken zelfgebakken brood, en heerlijk !

 

Zelfs stokbrood lukt ons nu.

Ik ben er achter gekomen, dat je dus makkelijk je dagelijks brood zelf kan bakken.

Hopelijk hebben we er iets aan, wanneer de grondstoffen daarvoor goedkoper blijven, dan het brood bij de bakker.

 

Nu eens andere bakmethodes gaan proberen, in een pan enz.

Maar dat moet ik nog eens gaan uitzoeken, hoe dat allemaal werkt.

 

Het meel bij de Aldi bevalt ons erg goed, 49 cent per kilo, 2 kilo is ongeveer 3 broden.

Afijn, iedereen die dit ook eens gaat proberen, veel succes, en je leert er ontzettend veel van ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij zijn maar eens eerst begonnen met zelf te proberen om brood te bakken, ipv naar de bakker te gaan.

Uitzoeken waar je het beste je meel kan halen, hoe het proeft, welk gist enz.

 

Het werkt eigenlijk heel leuk, 4 bakblikken inmiddels, en paar keer in de week bakken, en maar uit proberen.

 

Inmiddels al een paar weken zelfgebakken brood, en heerlijk !

 

Zelfs stokbrood lukt ons nu.

Ik ben er achter gekomen, dat je dus makkelijk je dagelijks brood zelf kan bakken.

Hopelijk hebben we er iets aan, wanneer de grondstoffen daarvoor goedkoper blijven, dan het brood bij de bakker.

 

Nu eens andere bakmethodes gaan proberen, in een pan enz.

Maar dat moet ik nog eens gaan uitzoeken, hoe dat allemaal werkt.

 

Het meel bij de Aldi bevalt ons erg goed, 49 cent per kilo, 2 kilo is ongeveer 3 broden.

Afijn, iedereen die dit ook eens gaat proberen, veel succes, en je leert er ontzettend veel van ;)

 

 

Hmmm. Ga ik zeker ook doen! Gelijk eens zo'n gietijzeren pan proberen. Molenaar, we komen eraan! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een allergie voor veel granen, waardoor brood ook nu al soms een probleem is. Vooral op vakantie's als brood bakken minder gemakkelijk gaat als thuis. Vorig jaar voor 3 weken brood ingevroren en meegenomen naar een Spaanse camping. Ging wel goed, maar was een heel gedoe om de campingbaas zo gek te krijgen dat hij al mijn brood in de vriezer wilde stoppen. Dit jaar de broden thuis gesneden en gedroogd. Ging perfect! Veel minder gewicht en het is de hele vakantie lekker gebleven. Misschien een tip voor anderen die niet tegen de gewone crackers of zo kunnen.

Dit weekend ga ik proberen brood te bakken in een coleman oventje op de houtkachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een allergie voor veel granen, waardoor brood ook nu al soms een probleem is. Vooral op vakantie's als brood bakken minder gemakkelijk gaat als thuis. Vorig jaar voor 3 weken brood ingevroren en meegenomen naar een Spaanse camping. Ging wel goed, maar was een heel gedoe om de campingbaas zo gek te krijgen dat hij al mijn brood in de vriezer wilde stoppen. Dit jaar de broden thuis gesneden en gedroogd. Ging perfect! Veel minder gewicht en het is de hele vakantie lekker gebleven. Misschien een tip voor anderen die niet tegen de gewone crackers of zo kunnen.

Dit weekend ga ik proberen brood te bakken in een coleman oventje op de houtkachel.

 

Weet niet of je ook wel eens boekweitmeel gebruikt? Schijnt bijv. bij een glutenallergie ook een goede vervanger te zijn. http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/boekweitbrood.aspx

http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/boekweitbroodzondergist.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doe je dat dan @Prepperdeprep? In plakjes? aangestampt? met water? Ik kan mij hier geen beeld bij vormen, please verklaar je nader :-) Thanks!

 

Je bakt dan het brood in de glazen in de oven. Gebruik dan wel de zogenaamde stortglazen (de rechte modellen), anders krijg je het brood er nooit uit.

Je snijdt eventuele randen die boven het glas uitsteken eraf en vervolgens weck je het brood.

 

Op deze manier kun je ook cake wecken: ideaal als je onverwachts gasten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Johnny,

 

Op pagina 5 een antwoord op je vragen.;o)

 

Broodmix uit de supermarkt, (vandaag weer 5 pakken gekocht 0.99 cent bij de jumbo) In geval van SHTF Neem een pedaalemmerzak, daarin de inhoud van je broodmix, 3 dl water en een vitamine c tabletje, dan gist het beter) Dichtknopen en kneden maar. (geen stroom bij shtf voor mixer geen duur water gebruiken voor handjes wassen) Alles goed tot brood gekneed, in theedoek wikkelen en uur laten rijzen.

 

Rechaud (das zoon warmhoudplaatje op een waxine lichtje) 4 grote waxinelichten in de hoeken en de wonderpan erop.

In geval van geen wonderpan, de aanwijzingen volgen voor het bakken van brood op waxinelichtjes.

 

De broodmix van vandaag is houdbaar tot augustus 2013. Ik heb ze wel geseald, Jaren houdbaar. !!

 

Tel een brood per dag met je gezin is 99 cent. Is voor mij een aanvaardbare oplossing zonder bakker/broodmalen en gedoe.

 

Mocht je denken wat moet ik ermee gebruik die zooi nooit als er geen shtf komt (whoeaaa) dan kun je altijd nog met je kids dr kleine deegbroodjes van maken en boven een kampvuur roosteren.

 

Hoop dat je hier iets aan hebt. ;o)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prepperdeprep @Cardhu en @Piroska

Ik had ook al een aantal recepten gevonden op Pinterest van o.a. bananabread Maar daar is toch op een andere site weer voor gewaarschuwd dat de houdbaarheid niet zo lang is dan men in eerste instantie dacht..., vanwege het risico op de bacterie: Clostridium botulinum

 

http://extension.missouri.edu/franklin/qfk/08Sept/HomeCannedBreads.shtml

Hierin wordt gesteld dat je dus op zijn minst iets moet toevoegen dat de bacteriegroei tegengaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...