Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Geef ons heden ons dagelijks brood..."


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben voor de laatste prepvoorbereidingen aan het kijken hoe je brood zonder elektriciteit en zonder houtoven maakt. Wat handig dan dit topic. Ik had al van alles zitten bedenken blijkt het gewoon een naam te hebben. Een Dutch Oven. Dank Charlie! En internet staat er vol mee. Deze week het eerste experiment daarmee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag wezen experimenteren om brood te bakken, had gewoon tarwebloem gebruikt maar in plaats van water gebruikte ik een flesje oud bruin bier. Omdat ik geen gist in huis heb, dacht ik, laat ik het bier gebruiken, zit toch ook gist in? Dus dat... Beetje zout erbij... Maar omdat ik last heb van migraine heb ik zeer weinig geduld en moet ik plat liggen in de duisternis (met een zonnebril in de keuken gestaan), dus had ik ff snel olie in een pan (wokpan) gedaan en zonder het zooitje te laten rijzen gelijk de pan in. Ohja, ik had ook geen geduld voor broodbeleg dus deed ik een aantal hotdogs vermengen met het deeg. Beetje van het nat, uit het blik erbij gebruikt, vond het deeg beetje droog worden. En huppakee in de pan ermee, af en toe omgedraaid, op de zij gelegd enzo.

 

Resultaat? Ehm, het deeg was donkerbruin, bijna zwart aan alle kanten maar eenmaal nadat het was afgekoeld, was het ontzettend lekker om te eten. De worstjes waren een beetje overkill, denk dat alleen het nat, waar de worstjes in hebben gezeten voldoende was geweest. En het bier kon je ook nog wel proeven, maar het was wel lekker brood.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie en anderen, Oké, life report as we speak. Een half uurtje geleden het brooddeeg gekneed. Normaal doet de broodmachine dat voor ons, maar aangezien er dus een test zonder elektriciteit moet komen, de hele bende in een pan gedaan zoals het anders in de machine gaat en gekneed met twee houten pollepels want ik ga dus echt niet die vieze plakzooi aan mijn handen krijgen. Dat ging buiten verwachting goed. Nu staat het in een rvs pan waarvan de oren afgeschroefd zijn te rijzen naast de Jotul houtkachel. Over twee uur zal dat wel mooi zat zijn en nu stook ik Jotul dus niet meer op zodat ik straks alleen nog maar gloeiend hout heb. Dus richting drie uur of vier uur ga ik de pan zonder oren met deksel zonder knop (heb je dat er wel eens afgeschroefd, mega-goor daaronder) op de gloeiende houtskool zetten, met ook op de deksel houtskool en dan na een half uur kijken of het gelukt is. I'll keep you informed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mixster4711
want ik ga dus echt niet die vieze plakzooi aan mijn handen krijgen..

 

Als je wat bloem over je handen strooit plakt je deeg niet aan je handen, zelfde geld als je bijv. je aanrecht wild gebruiken om te kneden, strooi er bloem over heen en het plakt niet vast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat bloem over je handen strooit plakt je deeg niet aan je handen, zelfde geld als je bijv. je aanrecht wild gebruiken om te kneden, strooi er bloem over heen en het plakt niet vast!

 

Ja zoiets had ik ook gezien op dat YT filmpje, maar zo met houten lepels ging het eigenlijk ook wel heel best, maar dank voor je tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie en anderen, Oké, life report as we speak. Een half uurtje geleden het brooddeeg gekneed. Normaal doet de broodmachine dat voor ons, maar aangezien er dus een test zonder elektriciteit moet komen, de hele bende in een pan gedaan zoals het anders in de machine gaat en gekneed met twee houten pollepels want ik ga dus echt niet die vieze plakzooi aan mijn handen krijgen. Dat ging buiten verwachting goed. Nu staat het in een rvs pan waarvan de oren afgeschroefd zijn te rijzen naast de Jotul houtkachel. Over twee uur zal dat wel mooi zat zijn en nu stook ik Jotul dus niet meer op zodat ik straks alleen nog maar gloeiend hout heb. Dus richting drie uur of vier uur ga ik de pan zonder oren met deksel zonder knop (heb je dat er wel eens afgeschroefd, mega-goor daaronder) op de gloeiende houtskool zetten, met ook op de deksel houtskool en dan na een half uur kijken of het gelukt is. I'll keep you informed.

 

Dat recept brood zonder kneden is dus echt iets voor jou

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hele bende in een pan gedaan zoals het anders in de machine gaat en gekneed met twee houten pollepels want ik ga dus echt niet die vieze plakzooi aan mijn handen krijgen. Dat ging buiten verwachting goed.

 

Hoi BOO, misschien iets voor een volgende keer; iemand heeft hier ergens op het forum (weet niet meer wie of waar) de tip gezet dat je ook je ingredienten en water in een stevige plastic zak kan doen en die dan kneden. Schone handjes!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi BOO, misschien iets voor een volgende keer; iemand heeft hier ergens op het forum (weet niet meer wie of waar) de tip gezet dat je ook je ingredienten en water in een stevige plastic zak kan doen en die dan kneden. Schone handjes!

 

Megatip @Mandy Lifeboats! ga ik de volgende keer doen. Maar je had het toch niet over dat topic van 10 dingen die je met een condoom kan doen, hè?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

whaaa en failure!

 

Pan gelijk op de kooltjes zetten zoals bij die Dutch Oven op YouTube ging dus bij ons niet. Of het ging wel, maar het brood is aangebrand. We hebben het losgestoken van de bodem en dat kostte twee houten spatels en ik kan nu een paar uur gaan schrobben om het schoon te krijgen. Het brood zag er aan de bovenkant mooi uit. Leek perfect, maar is aan de binnenkant dus nog behoorlijk zeg maar krentenbollig. Ruikt goed behalve het aangebrande. Verder is de kachel nu natuurlijk ontzettend koud, want normaal gesproken vlamt de kachel om de kamer warm te houden maar voor brood moet je het zonder vlammen doen, dus nu hem weer aankrijgen.

We laten het restant brood zoals het nu is, drogen en uitharden en hoe het smaakt vertel ik dan wel weer later. Voor de volgende test moet de pan dus op een rooster in de kachel staan en niet direct op de kolen.

Al doende leert men

Link naar reactie
Delen op andere sites

..en gekneed met twee houten pollepels want ik ga dus echt niet die vieze plakzooi aan mijn handen krijgen...
WAT !? Amai, amai, Hollands glorie in bange dagen...:p

 

...maar het brood is aangebrand...

 

Ja, Blikvoer, nu weet je meteen wat het verschil is tussen een pan en een Dutch Oven. Een DO is een gietijzeren pan van gemiddeld 12 kilo. Dus dikke wanden en bodem die de warmte goed verdelen.

Maar toch een leuk experiment.

 

Hou me op de hoogte van het vervolg.

 

Rondvraag: Wie heeft er een Dutch Oven in zijn BOB....? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Is dat het verschil gietijzer. Dat had ik niet opgemerkt. In ieder geval zou ik in een SHTF reuzeblij zijn met dit baksel, maar de verbrande smaak is door en door ondanks dat de verbrande bodem eraf is gesneden. De binnenkant was goed gaar, veel lucht en gaten dus, en de structuur van alweer de oliebol. Jammer genoeg smaakte het niet hetzelfde.

 

Vandaag nieuwe test (ik heb nog even geen gietijzeren pan) dus bovenop de andere kachel ga ik een rooster zetten, daarop de pan met deeg, daar op de deksel en dan over het geheel een grotere pan (ouderwetse weckketel). Kijken of dat een oven wordt of niet.

Dus experiment 2BContinued.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Rondvraag: Wie heeft er een Dutch Oven in zijn BOB....? ;)

 

Gietijzeren pannen zat hier :)

 

Bij de kringloop vind je ook wel eens gietijzeren driepootjes. Dus die combinatie maakt een Dutch Oven.

Geen foto op internet te vinden, maar het zijn lage, ronde, dikke dingen, zwart, onbehandeld, met een gat in het midden, zodat je er een brandertje/waxine-lichtje onder kwijt kan. Die kan je natuurlijk ook direct in een houtvuur zetten. Zelfde materiaal/uitstraling/dikte als een Dutch Oven, ongeveer 20 cm doorsnee, 10 cm hoog.

 

Wat we eerder ergens hebben gezien is de Wonderpan.

 

https://www.google.nl/search?hl=nl&gs_rn=1&gs_ri=hp&cp=7&gs_id=q&xhr=t&q=wonderpan&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355325884,d.d2k&bpcl=39967673&biw=1291&bih=668&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CBPNUKGtJsTN0QXtvYGQBA

 

 

Nou, @Blik(voer) op oneindig, hier weer een ander experiment.

 

Een wonderpan lijkt me fantastisch, maar ik hou niet van aluminium, dat is niet zo chill in je voedsel.

Dus hup weer naar de kringloop en gevonden: een mooie grote tulbandvorm van gewoon metaal.

Die heb ik in een gietijzeren pan gezet, op een omgekeerd RVS bord. Dat is dan de vlamverdeler, daar kan je ook een plaatje voor gebruiken, want een wonderpan is eigenlijk een dubbele pan.

 

[ATTACH=CONFIG]2169[/ATTACH]

 

Een tweede (emaille) pan, paste perfect als deksel. Op het (electrische, wegens verbouwing) kookplaatje.

Afbak-broodjes als test/proef-objecten, passen goed met z'n zessen in de tulbandvorm.

 

Wat heb ik geleerd?

De echte wonderpan is dun aluminium, dus kan je op een klein vuurtje, met wat geduld (moet ik nog meer preppen), een brood bakken.

Gietijzer is dik/veel massa, dus vraagt meer energie.

Dat kan in een houtvuur, maar ook op een hete kachel, enz.

 

De broodjes zijn gelukt. Bij gebrek aan geduld, want trek, heb ik als tweede experiment wat water erbij gedaan. Nee niet direct bij de broodjes. Dus veel stoom.

Aha, stoompan. Dat kan dus ook! :) Leuk voor bapao/dim sun.

 

Maar toch even geduld gehad, het vocht weer laten verdampen en de broodje waren lekker.

 

Volgende experiment wordt dus toch een aluminium pan, maar dat is niet erg (voor mij), want er is dan geen direct contact met het deeg/de broodjes.

Deze pan ga ik dan modificeren/gat in maken, voor het schoorsteen-effect van de wonderpan.

De deksel-pan heeft dan ook nog wat (verstelbare) gaatjes nodig.

 

Verder wil ik er een soort isolatie omheen. Een soort isolerend windscherm, voor een hooikist-effect. Ook handig voor buiten, met kleine vuurtjes of waxine-lichtjes.

Mijn streven is een brood bakken met 1 waxinelichtje.

Dat gaat lukken volgens mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gietijzeren pannen zat hier :)

 

Bij de kringloop vind je ook wel eens gietijzeren driepootjes. Dus die combinatie maakt een Dutch Oven.

Geen foto op internet te vinden, maar het zijn lage, ronde, dikke dingen, zwart, onbehandeld, met een gat in het midden, zodat je er een brandertje/waxine-lichtje onder kwijt kan. Die kan je natuurlijk ook direct in een houtvuur zetten. Zelfde materiaal/uitstraling/dikte als een Dutch Oven, ongeveer 20 cm doorsnee, 10 cm hoog.

 

Wat we eerder ergens hebben gezien is de Wonderpan.

P

https://www.google.nl/search?hl=nl&gs_rn=1&gs_ri=hp&cp=7&gs_id=q&xhr=t&q=wonderpan&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355325884,d.d2k&bpcl=39967673&biw=1291&bih=668&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CBPNUKGtJsTN0QXtvYGQBA

 

 

Nou, @Blik(voer) op oneindig, hier weer een ander experiment.

 

Een wonderpan lijkt me fantastisch, maar ik hou niet van aluminium, dat is niet zo chill in je voedsel.

Dus hup weer naar de kringloop en gevonden: een mooie grote tulbandvorm van gewoon metaal.

Die heb ik in een gietijzeren pan gezet, op een omgekeerd RVS bord. Dat is dan de vlamverdeler, daar kan je ook een plaatje voor gebruiken, want een wonderpan is eigenlijk een dubbele pan.

 

[ATTACH=CONFIG]2169[/ATTACH]

 

Een tweede (emaille) pan, paste perfect als deksel. Op het (electrische, wegens verbouwing) kookplaatje.

Afbak-broodjes als test/proef-objecten, passen goed met z'n zessen in de tulbandvorm.

 

Wat heb ik geleerd?

De echte wonderpan is dun aluminium, dus kan je op een klein vuurtje, met wat geduld (moet ik nog meer preppen), een brood bakken.

Gietijzer is dik/veel massa, dus vraagt meer energie.

Dat kan in een houtvuur, maar ook op een hete kachel, enz.

 

De broodjes zijn gelukt. Bij gebrek aan geduld, want trek, heb ik als tweede experiment wat water erbij gedaan. Nee niet direct bij de broodjes. Dus veel stoom.

Aha, stoompan. Dat kan dus ook! :) Leuk voor bapao/dim sun.

 

Maar toch even geduld gehad, het vocht weer laten verdampen en de broodje waren lekker.

 

Volgende experiment wordt dus toch een aluminium pan, maar dat is niet erg (voor mij), want er is dan geen direct contact met het deeg/de broodjes.

Deze pan ga ik dan modificeren/gat in maken, voor het schoorsteen-effect van de wonderpan.

De deksel-pan heeft dan ook nog wat (verstelbare) gaatjes nodig.

 

Verder wil ik er een soort isolatie omheen. Een soort isolerend windscherm, voor een hooikist-effect. Ook handig voor buiten, met kleine vuurtjes of waxine-lichtjes.

Mijn streven is een brood bakken met 1 waxinelichtje.

Dat gaat lukken volgens mij :)

 

Super,ik heb gelijk de kast met oude boeken opengetrokken en vind het boek: DR oetker recepten voor de huisvrouw ,op de laatste pagina

Het bakapparaat " de tooverklok" 1930 toen was toveren nog met dubbel o .

[ATTACH=CONFIG]2171[/ATTACH]

 

Dat waren nog eens tijden, op een kleine vlam in 40 tot 50 minuten een lekkere taart.zou het zo zijn dat alles wat je maakt met spullen van vroeger ook naar vroeger smaakt? Vroeger was alles beter word er wel gezegd.........

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Super,ik heb gelijk de kast met oude boeken opengetrokken en vind het boek: DR oetker recepten voor de huisvrouw ,op de laatste pagina

Het bakapparaat " de tooverklok" 1930 toen was toveren nog met dubbel o .

[ATTACH=CONFIG]2171[/ATTACH]

 

Dat waren nog eens tijden, op een kleine vlam in 40 tot 50 minuten een lekkere taart.zou het zo zijn dat alles wat je maakt met spullen van vroeger ook naar vroeger smaakt? Vroeger was alles beter word er wel gezegd.........

 

Gegroet

 

Wow, cool ding. Leuk boek hee. Bedankt voor het plaatje. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor de laatste prepvoorbereidingen aan het kijken hoe je brood zonder elektriciteit en zonder houtoven maakt. Wat handig dan dit topic. Ik had al van alles zitten bedenken blijkt het gewoon een naam te hebben. Een Dutch Oven. Dank Charlie! En internet staat er vol mee. Deze week het eerste experiment daarmee.

 

Ook al eens gedacht aan bakken op 10 waxinelichtjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je meer info over het boekje wil oid, laat maar horen.

 

Gegroet

 

 

Thanx, DV, maar ik ben maar even aan het downloaden geslagen. ;)

Ze zijn nog te koop ook, zag ik.

 

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/retro/m626008049-dr-oetker-s-recepten-voor-de-huisvrouw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pageNum=1&pos=20

 

edit:

dat vergat ik nog te vertellen: die tulbandvorm is van Dr Oetker :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood...das zoooo jaren 90.....ik vreet het niet meer. Lees eens dit: http://www.greenmedinfo.com/page/dark-side-wheat-new-perspectives-celiac-disease-wheat-intolerance-sayer-ji

en dit: http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease

 

Uitstekend gedocumenteerde artikelen. In het kort komt het erop neer dat we:

A. Verslaafd zijn aan brood

B. Allerlei gezondheidsproblemen ervan ondervinden

C. Er dik van worden en suikerziekte van krijgen

 

Brood.....Junk Food. Mooi, hoef ik als SHTF tenminste niet met @Johnny BravoNL te vechten over een boterhammetje.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood...das zoooo jaren 90.....ik vreet het niet meer. Lees eens dit: http://www.greenmedinfo.com/page/dark-side-wheat-new-perspectives-celiac-disease-wheat-intolerance-sayer-ji

en dit: http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease

 

Uitstekend gedocumenteerde artikelen. In het kort komt het erop neer dat we:

A. Verslaafd zijn aan brood

B. Allerlei gezondheidsproblemen ervan ondervinden

C. Er dik van worden en suikerziekte van krijgen

 

Brood.....Junk Food. Mooi, hoef ik als SHTF tenminste niet met @Johnny BravoNL te vechten over een boterhammetje.....

 

Wat eet jij dan? Geen brood, geen aardappelen... Een stukgeslagen krop sla op je bord?

 

Ik hoor enkel wat je NIET eet, nu gaarne wat Sonja Bakker, a.k.a. @Keyser Suze dan wél vreet... ;)

 

-xxx-

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Keijser Suze I: "Ik had vannacht een visioen waarin god tot mij sprak. Vanaf 21 december dienen jullie mij aan te spreken met: Verheven Messias Suze, Keyser der Orakels, Spreekbuis van Engelen".

 

Sire, god is met een hoofdletter:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...