Ga naar inhoud

AWOL

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 309
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

OBAN singel malt

 

Geert

 

Die ken ik nog niet, Ik zal hem eens proberen.

 

Van mijn zijde: Glenliveth 12en 18, Glen Moray 12, Bowmore 12 en Laphroaigh cask strength. Aanraders !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ken ik nog niet, Ik zal hem eens proberen.

 

Van mijn zijde: Glenliveth 12en 18, Glen Moray 12, Bowmore 12 en Laphroaigh cask strength. Aanraders !

 

Heb verschillende flessen onderandere een van 32 jaar op vat . Die koste in dertijd een maand loon .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn preps die altijd aanwezig zijn in de auto.

 

-Maglite mini AA + extra batterijen

-Startkabels

-Sleepkabel

-Fleece deken

-Regenjas

-Motorolie ( 1 liter)

-Koelvloeistof ( 1 liter)

-Ruitensproeiervloeistof (5 liter)

-Multi tool en wat los gereedschap

-Paracord (10m)

-Veiligheids hesje (4x)

-Voetpomp (dubbel) om banden op te pompen

-TomTom

-Ijskrabber

-Trekker

-Ductape

-Tie wraps 15cm en 50cm

-Brandblusser

-Werkhandschoenen (Mechanix)

-Pen en papier

-Reserveband (standaard)

-Krik en zwengel

-Aanstekers

-Glock schep

-EHBO set

-Toilet papier (1X)

-Wegenkaarten ( NL en Europa)

-Schadeformulier

-Kopie autopapieren

-Wat kleingeld

-Zakmes

 

Eten en drinken heb ik in mijn GHB.

Brandstof neem ik ook niet mee aangezien dit meer risico dan profijt kan opleveren in mijn geval. Mijn tank is nooit voor minder dan de helft leeg.

Dit is voor mij voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was er bij Tros Radar gisteren een item over noodhamers, je weet wel die oranje dingen om je gordel door te snijden en de ruit mee in te tikken van je auto als te water raakt.

In NL sterven 50 mensen per jaar doordat de auto te water geraakt, zo uit het hoofd rijden er zo'n 600 auto's per jaar de plomp in dus dan is 50 sterfgevallen best flink!

Zorg dus dat je uit je auto geraakt en hoewel soms de elektrische ramen het nog wel doen, zou ik er niet op vertrouwen.

 

Verbazingwekkend veel troep is er op de markt en een aantal werken wel, maar heb je de handleiding echt bij nodig dus niet echt praktisch in een noodgeval.

Ook zal je niet snel de kans hebben even te oefenen met zo'n ding, dus maar meteen een goede aanschaffen.

 

Dit is de winnaar en daar ben ik het dit keer mee eens ook.

 

De Lifehammer Evolution (nog geeneens de duurste)

 

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/lifehammer-evolution.html (Natuurlijk ook elders te krijgen, dit smeekt om een inkoopactie @Mr. Gold)

 

Eigenlijk verbazingwekkend dat sommige rommel verkocht mag worden, zie eventueel de aflevering waarin ze getest worden: http://www.npo.nl/radar/08-09-2014/AT_2014318

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Toevallig was er bij Tros Radar gisteren een item over noodhamers, je weet wel die oranje dingen om je gordel door te snijden en de ruit mee in te tikken van je auto als te water raakt.

In NL sterven 50 mensen per jaar doordat de auto te water geraakt, zo uit het hoofd rijden er zo'n 600 auto's per jaar de plomp in dus dan is 50 sterfgevallen best flink!

Zorg dus dat je uit je auto geraakt en hoewel soms de elektrische ramen het nog wel doen, zou ik er niet op vertrouwen.

 

Verbazingwekkend veel troep is er op de markt en een aantal werken wel, maar heb je de handleiding echt bij nodig dus niet echt praktisch in een noodgeval.

Ook zal je niet snel de kans hebben even te oefenen met zo'n ding, dus maar meteen een goede aanschaffen.

 

Dit is de winnaar en daar ben ik het dit keer mee eens ook.

 

De Lifehammer Evolution (nog geeneens de duurste)

 

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/lifehammer-evolution.html (Natuurlijk ook elders te krijgen, dit smeekt om een inkoopactie @Mr. Gold)

 

Eigenlijk verbazingwekkend dat sommige rommel verkocht mag worden, zie eventueel de aflevering waarin ze getest worden: http://www.npo.nl/radar/08-09-2014/AT_2014318

 

ik had die aflevering gezien en het was inderdaad schrikbarend wat voor rommel er als "life" hammer verkocht mogen worden in Nederland. het is echt belachelijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook sleutelhangers met een gordelsnijder en een centerpons (pin die als je een knopje indrukt er met behulp van krachtige veer uitschiet). Voorbeeld: http://www.preventief.com/product/152/Resqme-sleutelhanger.aspx Ik heb gewerkt als instructeur voor slipcursussen en verkeersveiligheidstrainingen. Ongevalsimulatie hoorde daar ook bij. Een paar tips:

 

- Zorg ervoor dat je lifehammer altijd op een plek gemonteerd zit waar je bij kunt als je je gordel nog om hebt. Als je op de kop belandt en je hangt met je volle gewicht in de gordel, dan gaat deze vaak niet open (anders val je op je hoofd). Dan heb je de gordelsnijder nodig om de gordel los te krijgen (tenzij het je lukt om je voet(en) tegen het dak te plaatsen en af te zetten, zodat er spanning van de gordel komt). Dat betekent dat je wel bij de hamer moet kunnen en dat lukt niet als deze onder je stoel zit of bij de voeten van de bijrijder.

 

- Zo min mogelijk losse spullen in je auto, dus ook geen losse lifehammer. Als je een aanrijding hebt veranderen alle losse spullen in projectielen met alle gevaar van dien.

 

- Iedereen in de auto gordel om. Vrienden van mij wilden achterin nooit de gordel om en dan weigerde ik te rijden. Als je namelijk ergens tegenaan rijdt en degene achter jou heeft zijn/haar gordel niet om, dan vliegt diegene naar voren en komt bij jou in je nek terecht.

 

- Als je met je auto te water raakt heeft het geen zin om de voorruit met de hamer in te slaan, omdat deze gelaagd is. Dat betekent dat de ruit wel barst, maar vanwege een laag stug doorzichtig folie blijft de ruit op zijn plek zetten. De andere ruiten hebben dat niet. Die versplinteren in duizenden stukjes als ze kapot gaan. Houd er wel rekening mee dat als je onder water de ruit in slaat het water inclusief het glas jouw kant op komt. Scherm dus met je vrije hand je gezicht af en draai je hoofd weg.

 

- Vroeger werd vaak verteld dat je moet wachten met de ruiten openen (of inslaan) totdat de auto gaat zinken. Onzin, hoe sneller je handelt hoe eerder je weer buiten bent. De meeste moderne auto's blijven ongeveer een minuut drijven als je te water raakt. Dan ga je natuurlijk niet zitten wachten totdat ie gaat zinken.

 

Hoop dat jullie deze tips nooit nodig hebben, maar handig om te weten!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets zat ook in die test...kwam er toch neit als beste uit.

 

ANWB heeft ledenkorting op de goed geteste Lifehammer. Bovenop de aanbieding dus.

@Stuudje Ik heb de test niet gezien, dat zou kunnen. Ik weet alleen dat ze worden verkocht. Lifehammer is dan blijkbaar beter, maar belangrijk om dan wel op een aantal zaken te letten die ik net heb genoemd:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lifehammer is dan blijkbaar beter, maar belangrijk om dan wel op een aantal zaken te letten die ik net heb genoemd:)

Inderdaad hele handige tips. Het stuk leest alleen erg moeilijk omdat alles achter elkaar geschreven staat, misschien kan je wat lege regels tussen de verschillende tips aanbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Jup, dan kan je nog zo'n sterke 4x4 hebben, maar als je stil staat in een file, tijdens zo'n situatie, kan je verder ook weinig uithalen lijkt mij. Dan is het zorgen voor voldoende brandstof, dekens, eten en drinken. Mocht de kou dan echt de spuigaten uitlopen, kan je de motor even laten draaien tot het binnen weer wat warmer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup, dan kan je nog zo'n sterke 4x4 hebben, maar als je stil staat in een file, tijdens zo'n situatie, kan je verder ook weinig uithalen lijkt mij. Dan is het zorgen voor voldoende brandstof, dekens, eten en drinken. Mocht de kou dan echt de spuigaten uitlopen, kan je de motor even laten draaien tot het binnen weer wat warmer is.

 

in een "normale" situatie riskeer je weliswaar een boete, maar een 4x4 kan hellingen en hindernissen nemen welke te moeilijk zijn voor een gewone auto. Op de routes waar ik vaak langskom weet ik zeer veel plekken waar ik met mijn 4x4 een snelweg kan verlaten waar gewone personenwagens dat niet kunnen.(door greppels, hellingen e.d.) Ik ken het betreffende deel niet goed genoeg, dus kan niet zeggen of dat daar ook kan.

 

Los daarvan, Ja een doosje achterin de auto(of onder de voorstoelen of onder de bank) met daarin warme kleding( oude winterjassen of dekens) paar liter brandstof, fles water en een paar energierepen, mag natuurlijk niet ontbreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond dan wel niet bij Oss, maar ook bij Rotterdam was het gisteren raak. Ik heb er drie uur over gedaan om thuis te komen wegens ongelukken en een defecte brug. Ik ben op een gegeven moment de file uit gegaan en heb een rustige plek opgezocht van waar ik goed kon zien of het weer ging rijden. Ik heb sowieso altijd de BOB in de auto staan en in het dashbordkastje heb ik nog een survival kaars liggen. Deze heb ik aangestoken en ben wat gaan eten. De kaars hield het lekker warm in de auto. Na een uurtje zag ik dat de brug weer vrijgegeven was. Ik heb nog even gewacht om het verkeer op gang te laten komen en ben toen ook gaan rijden.

 

Een hele bob in de auto is niet heel erg noodzakelijk in een dergelijke situatie, maar de kaars en wat te eten en drinken zijn onontbeerlijk. Het eten kan zoals @netuyas al zegt bestaan uit wat energierepen. Water is makkelijk mee te nemen. Warme kleding is niet eens zo nodig met de survivalkaars heb ik gemerkt maar als het echt heel hard vriest en waait dan geeft het wel net wat extra comfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een "normale" situatie riskeer je weliswaar een boete, maar een 4x4 kan hellingen en hindernissen nemen welke te moeilijk zijn voor een gewone auto. Op de routes waar ik vaak langskom weet ik zeer veel plekken waar ik met mijn 4x4 een snelweg kan verlaten waar gewone personenwagens dat niet kunnen.(door greppels, hellingen e.d.) Ik ken het betreffende deel niet goed genoeg, dus kan niet zeggen of dat daar ook kan.

 

Los daarvan, Ja een doosje achterin de auto(of onder de voorstoelen of onder de bank) met daarin warme kleding( oude winterjassen of dekens) paar liter brandstof, fles water en een paar energierepen, mag natuurlijk niet ontbreken.

Je staat te kijken wat je met een beetje verstand al met een normale wagen kan! En natuurlijk nood breekt wet.

@FKAGB wat voor survivalkaars heb jij het over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was er bij Tros Radar gisteren een item over noodhamers, je weet wel die oranje dingen om je gordel door te snijden en de ruit mee in te tikken van je auto als te water raakt.

In NL sterven 50 mensen per jaar doordat de auto te water geraakt, zo uit het hoofd rijden er zo'n 600 auto's per jaar de plomp in dus dan is 50 sterfgevallen best flink!

Zorg dus dat je uit je auto geraakt en hoewel soms de elektrische ramen het nog wel doen, zou ik er niet op vertrouwen.

 

Verbazingwekkend veel troep is er op de markt en een aantal werken wel, maar heb je de handleiding echt bij nodig dus niet echt praktisch in een noodgeval.

Ook zal je niet snel de kans hebben even te oefenen met zo'n ding, dus maar meteen een goede aanschaffen.

 

Dit is de winnaar en daar ben ik het dit keer mee eens ook.

 

De Lifehammer Evolution (nog geeneens de duurste)

 

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/lifehammer-evolution.html (Natuurlijk ook elders te krijgen, dit smeekt om een inkoopactie @Mr. Gold)

 

Eigenlijk verbazingwekkend dat sommige rommel verkocht mag worden, zie eventueel de aflevering waarin ze getest worden: http://www.npo.nl/radar/08-09-2014/AT_2014318

Bedankt voor het posten @Raycoupe! Toch mijn oude lifehammer maar eens vervangen met zo'n evolution.

 

Wat ik dan wel erg jammer vind van de lifehammer evolution is het bijgeleverde bevestigingsmechanisme. Dat is bedoeld voor aan het portier. Dat betekend dus dat alleen de bestuurder er bij kan en niet een van de passagiers. De beste plek voor een lifehammer is aan het plafond tussen de voorstoelen. Zowel de bestuurder als de passagier voorin kunnen namelijk altijd bij deze plek, ook als de auto op zijn kop ligt (dan kun je echt niet zomaar meer bij de middenconsole, heb ik zelf ondervonden in een ongeluk simulator). Je kunt wel een losse clip kopen waarmee je hem wel aan het plafond kunt bevestigen, maar dan alleen met schroeven (wel oppassen dat de schroeven niet te lang zijn! Lekkage is niet grappig.). Niet ideaal, maar wel beter dan niet bij je lifehammer kunnen wanneer je hem nodig hebt!

 

De tips van @Nameless zou iedereen eens goed moeten doorlezen.

 

Jup, dan kan je nog zo'n sterke 4x4 hebben, maar als je stil staat in een file, tijdens zo'n situatie, kan je verder ook weinig uithalen lijkt mij. Dan is het zorgen voor voldoende brandstof, dekens, eten en drinken. Mocht de kou dan echt de spuigaten uitlopen, kan je de motor even laten draaien tot het binnen weer wat warmer is.

De motor elk uur 10 min laten draaien adviseren ze in Alaska, en dan meteen tijdens die 10 min een raam waar de wind niet op staat op een kiertje zetten voor ventilatie.

 

Ik stond dan wel niet bij Oss, maar ook bij Rotterdam was het gisteren raak. Ik heb er drie uur over gedaan om thuis te komen wegens ongelukken en een defecte brug. Ik ben op een gegeven moment de file uit gegaan en heb een rustige plek opgezocht van waar ik goed kon zien of het weer ging rijden. Ik heb sowieso altijd de BOB in de auto staan en in het dashbordkastje heb ik nog een survival kaars liggen. Deze heb ik aangestoken en ben wat gaan eten. De kaars hield het lekker warm in de auto. Na een uurtje zag ik dat de brug weer vrijgegeven was. Ik heb nog even gewacht om het verkeer op gang te laten komen en ben toen ook gaan rijden.

 

Een hele bob in de auto is niet heel erg noodzakelijk in een dergelijke situatie, maar de kaars en wat te eten en drinken zijn onontbeerlijk. Het eten kan zoals @netuyas al zegt bestaan uit wat energierepen. Water is makkelijk mee te nemen. Warme kleding is niet eens zo nodig met de survivalkaars heb ik gemerkt maar als het echt heel hard vriest en waait dan geeft het wel net wat extra comfort.

Een kaars (zelfs een waxine lichtje) geeft inderdaad een hoop warmte af, maar zorg wel voor voldoende ventilatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator: eventueel zelf te maken voor een appel en een ei (of eigenlijk een leeg blikje, wat was en een paar pitten) ;)

 

En @Communicator inderdaad, ik heb zelf ook wel eens zo'n kaars gemaakt in een Diele blikje. Op de foto de hoeveelheid van 4 (kleine) waxine lichtjes en de pitten daarvan hergebruikt. Ik denk dat er ook wel 5 waxinelichtjes inpassen. Dus dat brand wel even als je niet alle 3 de pitten tegelijk brand. Voordeel van het Diele blikje is dat de hoogte daarvan goed overeenkomt met de hoogte van de pitten van de waxinelichtjes.

 

nood-kaars.jpg.5fb4b4951f3450439bcdaa65e9e4e2ef.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed gisteravond rond 24:00 op de A50 tussen Uden en Veghel en vond het wel meevallen. Richting Oss stonden bij alle opritten een auto met bord dat je er niet op kon, gelukkig moest ik de andere kant op.

Het was wel een beetje glad dus ik heb het rustig aan gedaan en was maar wat blij met mijn winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat is volgens jullie het beste type voedsel om in je auto te bewaren? De energybars zoals cliff bars en dergelijke kunnen niet zo goed tegen de hitte in de auto in de zomer. Welk soort voedsel zou dit wel aardig kunnen doorstaan zonder binnen een jaar te verpieteren of te smelten?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk soort voedsel zou dit wel aardig kunnen doorstaan zonder binnen een jaar te verpieteren of te smelten?

 

Paar pakkies hartkecks of fruitkecks lijken mij wel geschikt. En zorg voor vloeistof...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar pakkies hartkecks of fruitkecks lijken mij wel geschikt. En zorg voor vloeistof...

 

Ik heb altijd 3 liter water in de auto. De kecks zijn een goed idee. Wat zou je in de auto kunnen hebben om op die hartkecks te smeren? Zou een ongeopende pot pindakaas goed de zomer overleven? Of van de kuipjes smeerkaas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...