Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep oefening


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

Gast Sandokan

Jophnny, we zitten hier met hetzelfde doel

is jammer als je vervalt in onder de gordel opmerkingen, sneers en beledigingen

zou zinvoller zijn als je met argumenten ingaat op de zorg die ik geprobeerd heb te verwoorden in mijn reactie

op dat jij vanwege mogelijke baby en kids etc niet zou meedoen. Daar kan ik meer van opsteken, hoe je dat dan ziet, dan hoe je nu gereageerd hebt.

Ik zie meestal meer heil in inhoudelijke afwegingen om zo de ander te begrijpen.

Anyway, genoeg daar over aan tijd verspild wat mij betreft.

 

Ik ga eens kijken hoe ik mijn sanitair organiseer tot donderdag...

 

groetjes,

 

 

SAndokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 178
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

"Is jammer als je vervalt in onder de gordel opmerkingen, sneers en beledigingen" Pot, ketel, kip en ei.

 

"zou zinvoller zijn als je met argumenten ingaat op de zorg die ik geprobeerd heb te verwoorden in mijn reactie op dat jij vanwege mogelijke baby en kids etc niet zou meedoen."Zie mijn allereerste reactie.

 

"Ik zie meestal meer heil in inhoudelijke afwegingen om zo de ander te begrijpen." Kijk, nu beginnen we te praten! Ik meestal ook! Ik heb getracht je mijn afwegingen te geven in mijn eerste bericht. Direct sta je klaar met aannames, veroordelingen en wijzend vingertje. Ik ben open in het "waarom" (gezinssamenstelling) en stel je de vraag hoe die van jouw er uit ziet. Tot twee keer toe nota bene!

 

Je veroordeelt mijn situatie direct maar weigert te zeggen hoe die van jou er uit ziet. Als je zo empathisch bent als je zegt te zijn, geef dan ook duiding in je situatie zonder eerst een ander te be- dan wel veroordelen. Knul.

 

Kus,

 

Johnny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Johnny, punt is ten eerste of je partner hier wel achter staat en ten tweede is het gewoon geen argument als je een gezin hebt. Hoe moet iemand met zware handicaps dit gaan doen, of iemand die bedlegerig is, of mensen die blind zijn of als het vriest en kraakt? Nogmaals, tis geen strijd, tis een inhoudelijke uitwisseling. En dan is ' ja ze zien me aankomen' gewoon geen argument. Staat je vrouw niet achter het preppen? Dan zou je een probleem hebben! En als ze er wel achter staat dan zou ze toch ook het belang inzien om dit te proberen, juist vooral vanwege de kinderen! Nogmaals, anderen hebben het ook gezegd, hoe kun je anders je zwakke plekken ontdekken nu je er nog wel iets aan kan doen?

Ik snap het dus gewoon niet, en dat zal vast helemaal aan mij liggen. Ik ben ook pas 25 jaar hier mee bezig dus waarschijnlijk snap ik het allemaal nog niet zo goed.

Veel wijsheid gewenst!

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben erg benieuwt naar je maand winkelloos leven, ben je van plan om er een stuk over te schrijven?

 

Vantevoren was ik goed nagegaan wat ik dacht dat er in één maand doorheen zou gaan. Qua voeding meer knol- en wortelgewassen aangeschaft dan normaal, omdat de tuin daar nu niet zo veel van geeft. Bovendien is er veel vers groen in de natuur te vinden nu, dus daarvoor waren de winkels ook niet zo belangrijk.

De winkels zijn niet bepaald naast de deur = al gewend gemiddeld 1x per 10 dagen boodschasppenronde te doen.

Flessen limonade zijn hier nooit in huis maar wordt gemaakt van vers en gedroogd fruit, en bier/wijn alleen voor buren en gasten = daar is dus niets van gebruikt voor eigen gebruik. En wat aan het eind van de maand op was, was op: er is altijd nog water om te drinken en pannekoeken met water aangemaakt (i.p.v. eieren en melk) om te eten. :rolleyes: Die laatsten smaken ook prima: lekker bakken in olie maakt ze "romig".

Dat wat het eten betreft.

 

Van een tekort aan spullen: ruilen met buren, schroeven uit sloophout halen, containers plunderen (na toestemming uiteraard)

Maar ja, het rubbertje van de kraan begaf het. Het was een heel gedoe om daar een passende vervanging voor te vinden zonder naar de winkel te gaan.

 

Geen winkels vraagt om inventief te worden, buiten de gewonde kaders te denken bij een tekort aan spullen en voedsel

En omdat het maar voor 1 maand was, was er nog altijd de toekomstige boodschappenlijst om zaken op te noteren, beseffende dat dat in een echte SHFT niet kan!!! :(

 

En verder was het aan de ene kant bevrijdend om het zonder winkels te doen en aan de andere kant ook wel benauwend t.a.v. het idee dat het werkelijkheid zou zijn: geen winkels meer en zelf overal maar een oplossing voor vinden.

Wel kwam de vraag een paar keer op: waarom hebben we eigenlijk zo veel nodig?? Hoe deden onze voorouders dat? Hoe doen bv. de Aboriginals dat toch? en de Hopi's en Samen?.

Die hebben niet een huis vol met van alles en nog wat en leven toch ook? en gelukkig?

Ook de vraag: "wat is nou echt nodig?" maakte het een interessante ervaring. Dus wie weet zal een volgende oefening worden: "leven met wat echt nodig is".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

dat begrijp ik prep053,

het is echter ontzettend interessant om dan juist op te schrijven en later met ons te delen waar je dat dan allemaal hebt gemerkt

sterker nog, dat is misschien nog leerzamer zelfs dan bij mensen die al een hoop hebben gedaan

je hebt 30 uur voorbereidingstijd nu nog, dus wie weet wat je nog wel kan

en het is ook een beperkte tijd

je kan ook op papier meedoen, meelopen tijdens de dag en noteren wat er allemaal weg zou vallen als het nu echt was...

 

kijk maar of je er iets mee kan!

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

preppie, nou maandag om 6 uur 'sochtends gaat het van start, dus laten we zien wie er mee kan doen en het volhouden kan...

zelfs als het maar 24 uur zou lukken heb je een rijke ervaring gemaakt... ik ben benieuwd

 

voor de helderheid, ik had er helemaal gene zin meer in door de lauwe reacties,

en ik zie er ook tegen op,

maar ik heb volkomen rust voor mezelf hier omdat ik gewoon goed ben voorbereid

laat maar komen wat mij betreft...

 

 

Sandokan :-)

 

Prima, wordt leuk want de boodschappenronde moet nu nog een paar dagen uitgesteld worden en er zijn zaken echt (bijna) op. Maar kranten zijn een goed alternatief voor toiletpapier en afkicken van chocolade, voor mij, is ook geen slecht idee :p

Ik vind het leuk om het gelijktijdig met meerderen van het forum te doen. Maar was het niet zo, dan zou het oefenen gewoon doorgaan (ná de boodschappenronde uiteraard!!! haha)

 

Wel lekker: nog 1 dag om alles na te lopen. Dat is anders dan vorig jaar toen 2x de stroom in de omgeving opeens uitviel zonder enige waarschuwing vooraf (kabelbreuk). Een vreemde ervaring: opeens doet niks electrisch aangedreven het meer en er is geen water. Dus dat vroeg om een accute omschakeling. En de verschillende reacties erop waren ook interessant: de een kon meteen accepteren en omschakelen, de ander mopperde de hele boel bij elkaar, of bleef hangen in klaaglitaniën en weer anderen lieten het gelaten over zich heenkomen. Maar gemiddeld: in eerste instantie commotie al om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

preppie - je hebt gelijk, we hebben nog 36 uur extra speling gehad bij de melding. EN daar kan je je voordeel mee doen.

Zelden komt het voor dat slecht nieuws zich zo lang van te voren aantreft. Dat biedt gewoon kansen ook voor nieuwelingen.

Ik ben zelf bv heel blij dat ik - wetende wat er komt - morgen nog even snel mijn grote gastank met de lift omhoog kan brengen uit de box en niet al die trappen op hoef te slepen, zodat ik toch koken kan en water kan verhitten ;-) En hoewel ik altijd 100L water standbye in jerrycans paraat heb kan ik nu nog andere bakken en teilen vullen, nog een was draaien - je weet immers maar nooit, spullen klaarzetten, en mijn veiligheidsmaatregelen opzetten en klaar maken voor geval van nood.

Het is een buitengewone kans die ik in feite puur en alleen voor mezelf doe, want ik kan mezelf hier een plezier mee doen door mijn verborgen valkuilen te ontdekken.

 

LOL volgende keer, als iemand anders misschien een oefening aankondigt zal die misschien geen voorbereidingstijd geven en ook de conditie meenemen dat we niet in ons huis kunnen blijven ;-) Je kan het altijd erger treffen - hahaha

 

ben ook super benieuwd hoe het afloopt!

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker die stok achter de deur: morgen eindelijk dan de watervoorziening voor de tuin in orde maken = enkele regentonnen op een verhoging zetten, gaatjes in oude tuinslang maken, een stop op een uiteinde van de tuinslang zetten, de slang door de tuin leiden en het andere uiteinde aan de regentonkraan bevestigen. een soortement kraanwaterloos druppelsysteem.

De gasslang moet vervangen worden, en die is net afgekoppeld = zal wel kampvuurtje worden om brood te bakken en de ZZstove voor koffie en thee.

Het composttoilet staat altijd gereed; dus dat is oke, net zoals de inpandige waterton altijd gevuld is.

De vorige keer (een week) was het vroeg donker = met de kippen op stok. Op zich verheug ik me nu op de tv- en computerloze lange avonden = spelletjes spelen, kampvuur, wandelen, boeken lezen, enz.

Enfin, we zullen wel zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik t goed begrijp gaat de Shit die the Fan Hit Maandag ochtend van start...........Mooi me meisie de hond en ik zijn ready..k maak me niet echt zorgen voor deze Bug Inn...genoeg te knabbelen..n chemish toilet.....Water en mn weedje.......komt helemaal goed;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Negatief. Ben militair dus de plicht gaat boven individueel belang. Desalniettemin vindt ik het een zeer goed initiatief

 

En dat vind ik nou zo goed aan het forum: iedereen is op eigen manier bezig met preppen en weet belangen af te wegen.

Mr.Gold is in z'n BOL van alles aan het uitproberen (geef je t.z.t. een verslag van je bevindingen???)

Johnny B. heeft zijn eigen afwegingen nu niet mee te doen; maar ik ben er zeker van dat 'ie in staat is zich snel aan te passen wanneer de poep echt de ventilator raakt.

En zo hebben meerderen van jullie een voor jullie situatie plausibele reden gegeven om nu niet mee te doen. Een reden gegeven = verantwoording afgelegd over je keuze terwijl je daar absoluut niet toe verplicht bent!!!! Dus bij deze: mijn respect en waardering voor jullie openhartigheid.

En voor degenen die het tijdens hun vakantie gaan doen: ik kijk er naar uit om jullie opgedane ervaringen dan te lezen op dit forum.

 

Het regent pijpenstelen, dus de tuin komt de komende 3 dagen wel zonder begieten door. (Weer een reden om het regenton-druppelsysteem aanleggen uit te stellen :cool:) Wel prima weer om eindelijk een degelijke zonne-oven te gaan maken van hout en glas dat bij de laatste container-vissen-sessie buitgemaakt is. (Oh dat afval: dat roept zo vaak "neem mij mee, neem mij mee, geef mij een tweede leven"....Hoe kan ik zo'n hulproep nou weerstaan.... Ach ja, ieder zo zijn/haar tic....)

 

Het ziet er naar uit dat het bij Offgrid een gezellige en relaxte 72 uur gaat worden. Cool man!

 

En nu op naar de laatste voorbereidingen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

In iedergeval 9 deelnemers. Nog even afwachten wat Dr.Prepper besluit te doen: dan zijn het er 10

Cyberbeer, 12gauge en Xychix, wanneer hebben jullie vakantie?

 

Sandokan; ik ben er elk moment klaar voor om 72-uur te doen.

De maand "winkelloos leven" is nu voorbij. Was heerlijk rustig!! :D

Laat maar weten wanneer je wil beginnen.

 

Hey Preppie, wacht niet op mij. Je hebt me wel aan het denken gezet met dit idee. Ik ben redelijke bezig met lange termijn maar heb wordt soms wakker en heb dan niet eens ontbijt in huis ;)

 

Ik zal toch eens een kast leegruimen voor wat voedsel.

 

Daarnaast zal ik in de maanden Juli / Augustus als ik op mijn vakantiehuis cq. BOL zit ook eens in de gaten houden welke producten we van buiten betrekken en of ik daar een alternatief voor kan verzinnen. Ook heb ik mijn vriendin overgehaald een regenton/IBC 1000L op een verhoging te plaatsen in de schuur die nu in aanbouw is zodat de toilet en douche daar zonder extra waterdruk af kunnen. Aangezien deze schuur ook zonnepanelen krijgt en een houtkachel zitten we dank enkel nog met gebruik van Propaan gas voor de koelkast.

 

Hiervoor heb ik het plan opgevat om in de nogniet gerestaureerde cave / wijnkelder een gat in de grond te graven om te zien of ik een temp van +/- 15 graden kan halen in de zomer. (In de cave blijft het zowiezo kouder, afgelopen zomer is het er niet boven de 19 graden geweest terwijl het buiten 30 was en de cave niet netjes was afgesloten).

 

Als ik diesel gebruik kan terug dringen:

- generator > stofzuiger

- generator > oven

- generator > wasmachine

- tractor > grondbewerking

- bus > boodschappen

 

en ook mijn gasbehoefte kan beperken:

- keukengeiser (altijd aan)

- koelkast (altijd aan)

- bad/douche geiser ('s avonds even aan)

 

Ik moet dus nodig aan een wasbord, zonneboiler en ingegraven koelsysteem.... dan heb ik de lange termijn faciliteiten redelijk op orde.

 

Dan de waterput nog heractiveren (alhoewel er ook een mooie schone bron in het weiland van de buurman zit aan de oppervlakte.)

 

Dan rest nog de inkopen, voedsel ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In iedergeval 9 deelnemers. Nog even afwachten wat Dr.Prepper besluit te doen: dan zijn het er 10

Cyberbeer, 12gauge en Xychix, wanneer hebben jullie vakantie?

 

Sandokan; ik ben er elk moment klaar voor om 72-uur te doen.

De maand "winkelloos leven" is nu voorbij. Was heerlijk rustig!! :D

Laat maar weten wanneer je wil beginnen.

 

Ik doe niet mee, maar veel respect voor de preppers die wel aan deze oefening gaan deelnemen. Het zal dus even wat stiller worden op het forum, maar misschien een mooi moment voor wat onderhoudswerkzaamheden.

 

Succes allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tijdje half-afwezig te zijn geweest kom ik dit topic ineens tegen, en wow diep respect voor de mensen die eraan meedoen.

 

Ik zou wel graag meedoen maar ivm werk (puur computerwerk) kan dat nu echt niet en zal dat dan ook in een vakantie een keer proberen.

Lijkt mij ook érg vervelend om niet te kunnen douchen :-).

Verder heb ik pas op de camping weer lang nagedacht waarom we toch zo'n groot huis en zoveel spullen nodig hebben, en wat nu echt belangrijk is.

Gas om te koken, een watervoorraad, een houtkachel.

De watervoorraad moet hier echt vergroot worden want ondanks dat we het op kunnen pompen (ook op de moestuinen achter ons huis staan zo'n 6 pompen ;)) is het wel praktischer als het ook gewoon in de regenton zit. (Regent hier tenslotte vaak genoeg ;)).

 

Ondanks dat ik net begonnen ben met preppen sta ik er wel aardig voor als ik het zo bekijk. Natuurlijk moeten de voorraden veel groter en voor langere termijn maar daar ben ik hard mee bezig.

Zal proberen op papier wel mee te doen deze dagen dat ik wel een idee krijg wat ik nog mis. (ik weet ook al: hondenvoer, haha)

 

Als ik mee zou doen zou ik de koelkast/vriezer niet gebruiken maar wel aan laten staan, die zitten namelijk stampvol :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...