Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep oefening


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

Bij langdurige stroomuitval (geen water lift of kook gelegenheid ) ga ik gewoon met het vrouwtje naar de boot, een wijntje drinken tot de crisis is opgelost.

Ik ga toch ook mijn woning niet in brand steken om mijn pas gekocht blustoestel te testen,of zie ik dat verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 178
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij landurige stroomuitval, dus geen lift, water of kookgelegenheid ,ga ik gewoon met het vrouwtje naar de boot een wijntje drinken en wachten tot de crisis over is.

maar alseerst ga ik zoveel mogelijk van de producten in ontdooiende vriezer gebruik maken, een goedkoop gasstelletje met enkele patronen heb ik toch. water en bier wijn hebben toch altijd op vooraad,en vergeet een ding niet vocht zit niet alleen in waterflessen,maar ook in de blikgroenten en drankjes dat je in huis hebt staan.

het is ronduit belachelijk om te gaan oefenen thuis, als je dan toch persé wilt oefenen kan je nog alsnog een lang weekend de natuur in trekken.

Je gaat toch ook geen fik stoken om te kijken als je nieuw gekocht blusapparaat werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ff dit over die oefening..voor de mensen met n hond..Ik ben drie dagen binnen geweest(Alsof er spake was van n Buginn maar ik heb wel 3x per dag ff de hond uitgelaten(zelf op die porttapotti was al irritant genoeg)maar stel je voor dat er n WROL situatie is ....Dan ga je natuurlijk niet ff met je hond naar buiten...tuurlijk kan ik dat drolletje van m ook in die portap.mikken maar de rest doet ie gewoon in n hoekje of waar ie staat als ik m niet uitlaat denk ik....Dus ik ga ook maar n soort absorbeerende doekken preppen ofzo..........hondebezitters met tips??

 

ja in de achtertuin laten schijten

aan te raden bij een grote achtertuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij landurige stroomuitval, dus geen lift, water of kookgelegenheid ,ga ik gewoon met het vrouwtje naar de boot een wijntje drinken en wachten tot de crisis over is.

maar alseerst ga ik zoveel mogelijk van de producten in ontdooiende vriezer gebruik maken, een goedkoop gasstelletje met enkele patronen heb ik toch. water en bier wijn hebben toch altijd op vooraad,en vergeet een ding niet vocht zit niet alleen in waterflessen,maar ook in de blikgroenten en drankjes dat je in huis hebt staan.

het is ronduit belachelijk om te gaan oefenen thuis, als je dan toch persé wilt oefenen kan je nog alsnog een lang weekend de natuur in trekken.

Je gaat toch ook geen fik stoken om te kijken als je nieuw gekocht blusapparaat werkt?

 

Waarom denk je dat de crisis maar zo kort duurt dat je aan enkele flesjes wijn genoeg hebt?

Ik hoop dat je een goede wijnkelder op je boot hebt.

En een mega voorraad patronen voor je gasstelletje.

 

Je kunt wel een fik stoken om te leren om met een blusapparaat om te gaan.

 

De meesten van ons hebben meer dan genoeg kookgelegenheid, water, en zelfs stroom.

Daarom noemen we ons Preppers.

 

De crisis is geen regenbuitje dat je even uit moet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

fik stoken is trouwens 2x oefenen

eigenlijk meer

 

hout zoeken

hout stookklaar maken

brandplaats maken

vuur maken

vuur blussen

 

dit soort dingen hebben wel zin,

in totale WROL zullen we wel niet komen echte zombiesh*t zie ik niet gebeuren

echter

economisch; als stroom domweg te duur word of gas ga je toch alternatieven moeten gebruiken

peak oil; de brandstof die er nog is of word gemaakt met zonnebloemen ofzo blijft dan schaars, enkel het noodzakelijke krijgt dan brandstof zoals politie, brandweer, ambulance, medicijn vervoer dat soort dingen

dan zal je het moeten doen met de dingen in je buurt moeten doen denk maar een beetje aan begin vorige eeuw, waar het meeste lokaal gedaan werd

Link naar reactie
Delen op andere sites

fik stoken is trouwens 2x oefenen

eigenlijk meer

 

hout zoeken

hout stookklaar maken

brandplaats maken

vuur maken

vuur blussen

 

dit soort dingen hebben wel zin,

in totale WROL zullen we wel niet komen echte zombiesh*t zie ik niet gebeuren

echter

economisch; als stroom domweg te duur word of gas ga je toch alternatieven moeten gebruiken

peak oil; de brandstof die er nog is of word gemaakt met zonnebloemen ofzo blijft dan schaars, enkel het noodzakelijke krijgt dan brandstof zoals politie, brandweer, ambulance, medicijn vervoer dat soort dingen

dan zal je het moeten doen met de dingen in je buurt moeten doen denk maar een beetje aan begin vorige eeuw, waar het meeste lokaal gedaan werd

 

Vrachtauto's zullen ook wel moeten kunnen rijden, en de chauffeurs zullen op hun werk moeten komen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees zijn laatste 2 zinnen nog eens.:)

 

de tijden zullen dan veranderen namelijk in het geval van shtf.

 

Was ook sarcastisch bedoeld hoor...:rolleyes:

 

Als het echt langere tijd gaat duren rijdt er ook geen politie-, brandweer- of ziekenauto meer.

(En geloof me. Het gaat lang duren.)

Alleen auto's, autobanden of brandstof maken voor overheidsdiensten?

Alleen wegen onderhouden omdat er een enkele keer een auto met een zwaailicht overheen rijdt?

Wie gaat dat doen? Wie gaat het betalen, en waarvan? Ik heb het dan te druk met mijn eigen dingen, en heb dan waarschijnlijk geen werk en geen geld.

En ieder ander vergaat het hetzelfde.

 

Ik geloof ook nooit dat de meesten zich aan zullen kunnen passen aan een leven als in het begin van de vorige eeuw.

Kijk eens naar de mensen die je in de supermarkt tegenkomt.

Vrouwen met kinderen tot een jaar of 7.

Die laten echt hun kinderen beslissen wat er vanavond op tafel komt. Is dat de toekomst?

Kind wil pot jam, pindakaas of vla pakken. Zegt moeder: "Die hebben we nog een in de kast staan. Zet maar terug."

Wat hebben ze in het wagentje? 3 zakken chips, 6 flessen cola, een pizza en een krat bier.

Ja hoor, die gaan leven zoals in het begin van de vorige eeuw.

Die zijn alleen gewend om de pizza die ze net gescoord hebben in de magnetron te pleuren, en op de bank te ploffen bij Onderweg naar Morgen, of het Hart van Nederland.

Dan besef ik pas hoe goed we in de penarie zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, die gaan leven zoals in het begin van de vorige eeuw. Die zijn alleen gewend om de pizza die ze net gescoord hebben in de magnetron te pleuren, en op de bank te ploffen bij Onderweg naar Morgen, of het Hart van Nederland. Dan besef ik pas hoe goed we in de penarie zitten.

 

Mensen zijn flexibeler en inventiever dan je denkt. Ik verwacht dat preppers hun expertise en voorraden overschatten en dat we de nu nog onwetenden onderschatten. Als mensen zich moeten aanpassen, doen ze het ook. Preppers hebben een voorsprong, meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen zijn flexibeler en inventiever dan je denkt. Ik verwacht dat preppers hun expertise en voorraden overschatten en dat we de nu nog onwetenden onderschatten. Als mensen zich moeten aanpassen, doen ze het ook. Preppers hebben een voorsprong, meer niet.

 

Wij hebben misschien wel een voorsprong. Maar ik denk toch vaak dat ik nog veel te weinig doe. En dat is denk ik ook zo op bepaald gebied.

Toch zullen wij het langer uithouden. Een weekje zonder stroom of water zal ons niet deren.

En als de supermarkt een paar dagen dicht blijft halen wij onze schouders op.

Maar zulke mensen zijn zo hulpeloos, en hebben een kinderlijk vertrouwen dat de overheid hun komt helpen.

Ze zullen reddeloos verloren zijn als ze hun dagelijkse kostje niet meer kunnen halen.

 

Ik hoor wel eens vermakelijke conversaties in de supermarkt, zoals...

Vrouw tegen andere, haar bekende vrouw die enkele plakjes vlees uit de koeling pakt:

"Oh, je wil vanavond een boterham eten?"

Dan moet ik in mezelf lachen, maar ik vindt het ook diep triest.

Dan weet ik zeker: We're fucked.

Waar moet dat heen met zulke mensen.

Ik weet het heel zeker. Binnen een jaar na SHTF zal 75 % van hen er niet meer zijn.

Ik weet niet of ik er dan nog wel zal zijn, maar ik ben me wel bewust van de tijd waarin we nu leven, en doe mijn best om me hierop voor te bereiden.

Zij, weten he-le-maal niks, doen niks, en kunnen niks.

Je weet dan dat je uiteindelijk helemaal alleen staat.

 

Hoe kun je je aanpassen als je geen eten, stroom, gas of water hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kookstelletje is alleen voor thuis. aan boord heb ik kookgelegenheid en stroom en ruim drinkwater en voorraad en droge kleren en nog veel meer.

iedereen prept op zijn eigen manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mensen ik heb mij even ingelezen. Oefenen is echt wel belangrijk..daar ben ik van overtuigd. Het doet alleen soms een beetje scoutingachtig aan. Nooit in een tent zonder stroom gekampeerd?

Voor vele mensen nog altijd een normale vakantie die al veel weg heeft van een oefening. Op het ander forum vertelde ik al dat ik in geval van shtf terugschakel naar 1860.

Stroom is wel het laatste waar je je druk over moet maken. Als je buiten wind en zonne-energie stroom moet opwekken uit brandstof ben je primaire brandstof aan het verspillen voor een secundaire energiebron. Dat is jammer in een SHTF situatie. Je hebt die brandstof nog misschien hard nodig voor iets anders.

Ik heb meer dan een jaar zonder koelkast geleefd. Dat ging overigens verrassend makkelijk. Het is vaak een kwestie van organiseren en inventief zijn.

Ik luister graag radio op mijn buizenradio. Deze is ongevoelig voor een EMP. Tijdens de koude oorlog werd ook aangeraden een lampenradio achter de hand te houden. Maar waarschijnlijk hoor je helemaal niets meer omdat het zendapparatuur vol EMP gevoelige elektronica zit.

Nu zijn ze...regeringen..helemaal van het padje af. Sinds een aantal jaren is er geen morse meer en wordt vertrouwd op GPS! Dit zijn allemaal zaken die bij een EMP of iets anders weg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor wel eens vermakelijke conversaties in de supermarkt, zoals...

Vrouw tegen andere, haar bekende vrouw die enkele plakjes vlees uit de koeling pakt:

"Oh, je wil vanavond een boterham eten?"

Dan moet ik in mezelf lachen, maar ik vindt het ook diep triest.

Dan weet ik zeker: We're fucked.

Waar moet dat heen met zulke mensen.

 

Wat voor soort mensen? Mensen die met elkaar praten over de maaltijd van vanavond? En dat nota bene in de supermarkt? En dat terwijl ze die maaltijd nog moeten kopen? Inderdaad schandalig...

Ik zou zo'n vrouw kunnen zijn, kindjes mee, boodschapjes doen, klets praatje met een buurvrouw. Dus....

Ondertussen zijn wij echter voorbereid, maar daar ga ik het niet over hebben met een willekeurige buurvrouw, zeker niet in de supermarkt.

Let dus op waarover je oordeelt, je kunt er flink naast zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ook sarcastisch bedoeld hoor...:rolleyes:

 

Als het echt langere tijd gaat duren rijdt er ook geen politie-, brandweer- of ziekenauto meer.

(En geloof me. Het gaat lang duren.)

Alleen auto's, autobanden of brandstof maken voor overheidsdiensten?

Alleen wegen onderhouden omdat er een enkele keer een auto met een zwaailicht overheen rijdt?

Wie gaat dat doen? Wie gaat het betalen, en waarvan? Ik heb het dan te druk met mijn eigen dingen, en heb dan waarschijnlijk geen werk en geen geld.

En ieder ander vergaat het hetzelfde.

 

Ik geloof ook nooit dat de meesten zich aan zullen kunnen passen aan een leven als in het begin van de vorige eeuw.

Kijk eens naar de mensen die je in de supermarkt tegenkomt.

Vrouwen met kinderen tot een jaar of 7.

Die laten echt hun kinderen beslissen wat er vanavond op tafel komt. Is dat de toekomst?

Kind wil pot jam, pindakaas of vla pakken. Zegt moeder: "Die hebben we nog een in de kast staan. Zet maar terug."

Wat hebben ze in het wagentje? 3 zakken chips, 6 flessen cola, een pizza en een krat bier.

Ja hoor, die gaan leven zoals in het begin van de vorige eeuw.

Die zijn alleen gewend om de pizza die ze net gescoord hebben in de magnetron te pleuren, en op de bank te ploffen bij Onderweg naar Morgen, of het Hart van Nederland.

Dan besef ik pas hoe goed we in de penarie zitten.

 

 

Precies, In het verre oostblok betekend SHTF dat er niets meer is en zelfs dat hebben veel mensen al eens meegemaakt.

 

Ik zie het hier al als SHTF als whatsapp of twitter een dag uit de lucht gaat want de gemiddelde nederlander is dan al helemaal van de kaart.

Laat staan dat de Amsterdamse stadsverwarming het niet meer doet (nog niet gesproken over gas water electra) en ook het 'ouderwetse' gsm netwerk faalt......

 

pleuris...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij landurige stroomuitval, dus geen lift, water of kookgelegenheid ,ga ik gewoon met het vrouwtje naar de boot een wijntje drinken en wachten tot de crisis over is.

maar alseerst ga ik zoveel mogelijk van de producten in ontdooiende vriezer gebruik maken, een goedkoop gasstelletje met enkele patronen heb ik toch. water en bier wijn hebben toch altijd op vooraad,en vergeet een ding niet vocht zit niet alleen in waterflessen,maar ook in de blikgroenten en drankjes dat je in huis hebt staan.

het is ronduit belachelijk om te gaan oefenen thuis, als je dan toch persé wilt oefenen kan je nog alsnog een lang weekend de natuur in trekken.

Je gaat toch ook geen fik stoken om te kijken als je nieuw gekocht blusapparaat werkt?

 

En wat als je boot gestolen, gezonken of niet bereikbaar is (bijv het stormt te hard)?

 

Thuis oefenen lijkt me juist wel zinvol, omdat dat het meest realistisch is en je snel dingen tegenkomt die je kunt/moet verbeteren.

 

Overigens, als je nog nooit met een brandblusser (elk type) gewerkt hebt dan is het verstandig om dat eens uit te proberen. Het moment dat je een brandblusser nodig hebt, is namelijk niet het moment om uit te zoeken of je wel het juiste type brandblusser hebt en hoe je het beste daarmee kunt blussen. Zelfde geld voor alle zaken waar je op vertrouwd; zorg dat je weet hoe het werkt, dat het werkt en dat je er genoeg van op voorraad hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meer dan een jaar zonder koelkast geleefd. Dat ging overigens verrassend makkelijk. Het is vaak een kwestie van organiseren en inventief zijn.

 

Hoe ging dat? Geen spullen kopen die gekoeld moeten worden, of je melk/vlees dezelfde dag verorberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als je boot gestolen, gezonken of niet bereikbaar is (bijv het stormt te hard)?

 

Thuis oefenen lijkt me juist wel zinvol, omdat dat het meest realistisch is en je snel dingen tegenkomt die je kunt/moet verbeteren.

 

Overigens, als je nog nooit met een brandblusser (elk type) gewerkt hebt dan is het verstandig om dat eens uit te proberen. Het moment dat je een brandblusser nodig hebt, is namelijk niet het moment om uit te zoeken of je wel het juiste type brandblusser hebt en hoe je het beste daarmee kunt blussen. Zelfde geld voor alle zaken waar je op vertrouwd; zorg dat je weet hoe het werkt, dat het werkt en dat je er genoeg van op voorraad hebt.

 

Als MVK er en offshore medewerker ,en over de jaren heb ik genoeg kunnen oefenen ook in de praktijk gebruik gemaakt van mijn opleidingen,en dat is niet alleen brandje blussen.

Wat de boot betreft,als er wat zou mee gebeuren word ik binnen de minuut ingelicht !....van bewaking gesproken.

en dan nog.......

Ik ben namelijk geen twintig maar ietsje veel ouder, en reeds heel wat voor mijn werk over de wereld gezworven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna de helft van de tijd van het jaar is buiten uit de zon in een goede kist een goede optie. Als het overdag een graad of 7 is en 's nachts dus kouder kan alles ingekocht worden en bewaard. Als je geen kelder hebt is een gat in de grond al een goede optie. Behalve met heel extreem weer zijn een aantal koelkast dingen zo echt wel een paar dagen te bewaren. En inderdaad uitkijken met wat je koopt!

Maar het lijkt mij dat je dat als prepper toch al doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ook sarcastisch bedoeld hoor...:rolleyes:

 

Als het echt langere tijd gaat duren rijdt er ook geen politie-, brandweer- of ziekenauto meer.

(En geloof me. Het gaat lang duren.)

Alleen auto's, autobanden of brandstof maken voor overheidsdiensten?

Alleen wegen onderhouden omdat er een enkele keer een auto met een zwaailicht overheen rijdt?

Wie gaat dat doen? Wie gaat het betalen, en waarvan? Ik heb het dan te druk met mijn eigen dingen, en heb dan waarschijnlijk geen werk en geen geld.

En ieder ander vergaat het hetzelfde.

 

Ik geloof ook nooit dat de meesten zich aan zullen kunnen passen aan een leven als in het begin van de vorige eeuw.

Kijk eens naar de mensen die je in de supermarkt tegenkomt.

Vrouwen met kinderen tot een jaar of 7.

Die laten echt hun kinderen beslissen wat er vanavond op tafel komt. Is dat de toekomst?

Kind wil pot jam, pindakaas of vla pakken. Zegt moeder: "Die hebben we nog een in de kast staan. Zet maar terug."

Wat hebben ze in het wagentje? 3 zakken chips, 6 flessen cola, een pizza en een krat bier.

Ja hoor, die gaan leven zoals in het begin van de vorige eeuw.

Die zijn alleen gewend om de pizza die ze net gescoord hebben in de magnetron te pleuren, en op de bank te ploffen bij Onderweg naar Morgen, of het Hart van Nederland.

Dan besef ik pas hoe goed we in de penarie zitten.

 

gebruik dan ook de daarvoor bestemde smily, want sarcasme werkt niet zomaar op een forum ,

als jij een glimlachende smily gebruikt ga ik ervanuit dat je vriendelijk een vraag stelt.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

gebruik dan ook de daarvoor bestemde smily, want sarcasme werkt niet zomaar op een forum ,

als jij een glimlachende smily gebruikt ga ik ervanuit dat je vriendelijk een vraag stelt.:o

 

Ik besteed al veel tijd om een passende smiley uit te zoeken, maar ik doe het schijnbaar nog verkeerd. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zee van tijd: geen t.v., geen internet...... lekker op m'n lauweren rusten..........., daar zag ik wel wat in.

Maar "opeens" lag er een waslijst met "nog te doen klussen" op tafel.

Dus een deal: oefenen EN klussenlijst afwerken.

Nou, ik heb het geweten......... :confused:

Maar de lijst is afgewerkt en nu weer lekker op internet.

 

Verder ging alles makkelijk. Er was alleen geen koffiefilter houder voor koffie voor bezoekers in huis. De buren gaven er een te leen.

Verder was alles in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Over oefenen.

 

Draad grofweg gelezen incl achtergrondruis over Sandokan.

 

 

Ik reageer op dit topic omdat ik geen nieuw topic wil openen, maar mijn vraag was dus inderdaad waar lopen jullie tegenaan als je oefent en oefen je überhaubt. Wij gaan wel oefenen en dan wel in een situatie waarin we ons terugtrekken in de kelder.

 

Er zijn een aantal dingen die ik wil gaan doen. Dus in de kelder minimaal geslapen hebben en een dag gekookt en verwarmd en overleefd te hebben. Dan ga ik uit van geen stroom en dus ook geen water. We gaan eerst dit doen, maar nog zonder dieren (lees honden en katten, de rest is ietwat te groot of onzindelijk ;-) ) erbij in de kelder.

 

Later in de eerste week van december wil ik ook nog een hele dag echt alleen maar leven van eten dat ik NU in december in de "groene" natuur vind en dan ook echt vind en niets van wat ik op voorraad heb, kijken of we dat kunnen überhaupt. Mijn grootste probleem daarin wordt waarschijnlijk vuur maken want dat is met nog steeds niet gelukt. Wel wrijving en rook maar vuur lukt niet. En ja, we hebben wel al alles zoals op YT voorgeschoteld wordt geprobeerd.

 

 

Nog de laatste voorbereidingen doen deze week en dan laat ik jullie weten waar we tegenaan liepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...