Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep oefening


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 178
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Sandokan

als ik het goed begrijp doen offgrid en preppie dus mee en ik zelf? of heb ik nog iemand gemist?

misschien kunnen degenen die ook mee willen doen zich nog even melden?

ben ondertussen emmers en teilen met water aan het vullen...

worden drie fantastische dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik zat overigens te denken, bij EMP doen de sluizen schutten en andere waterafvoersysteen het ook niet meer. Stel je voor dat we dan veel regen en hoge waterstanden bv door smeltwater uit Duitsland en Zwitserland hadden, en volle maan erbij zoals nu, dan waren in de lage delen van het land de condities nog veel ernstiger geweest dan alleen EMP!! Ben wel blij dat ik hoog en droog zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

preppie;

 

2 maanden terug ;)

zal even oveleggen hier wanneer het uitkomt (lees wanneer we niks gepland hebben staan)

 

Aha, dus wat betreft vakantie maximaal nog zo'n 9 maanden te gaan?!

Maakt niet uit.

De eerste keer (1 week) zonder forumleden gedaan. M.a.w. ge kunt het natuurlijk altijd doen wanneer het in jouw situatie uitkomt.

 

Iedere winter bij strenge vorst, gaat het water er sowieso af: sommige waterleidingen liggen te oppervlakkig en zo goed als onbereikbaar om te isoleren dan wel te repareren. Zodoende, onder het motto van "beter voorkomen dan genezen", het water er maar af. Het duurt dan ca. 3 dagen voor het kraanwaterloos ritme weer gevonden is. Iedere winterperiode dus een soort van oefenen.

En voor de was: waszakken op de slee en op naar de openbare muntjes wasmachine met dito droger.Eén keer sneeuw gesmolten op de kachel en met de hand gewassen, door de mangel gehaald en het wasgoed buiten gevriesdroogd. Nou, daar was absoluut niets romantisch aan!!! Wat een gedoe zeg...... vooral die lakens....... nee, dan maar met de slee door het besneeuwde landschap lopen en kruiswoordpuzzels maken bij de wasmachines. Dat is veeeel romantischer.....

En voor het douchen: water koken op de kachel en dan "badderen" met emmer en bak. Gaat prima!!

 

De koelkast staat alleen tijdens hoog zomer aan en er is geen vriezer: dus daar zijn ook geen problemen mee de komende 3 (koele) dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Preppie, wacht niet op mij. Je hebt me wel aan het denken gezet met dit idee. Ik ben redelijke bezig met lange termijn maar heb wordt soms wakker en heb dan niet eens ontbijt in huis ;)

 

Ik zal toch eens een kast leegruimen voor wat voedsel.

 

Daarnaast zal ik in de maanden Juli / Augustus als ik op mijn vakantiehuis cq. BOL zit ook eens in de gaten houden welke producten we van buiten betrekken en of ik daar een alternatief voor kan verzinnen. Ook heb ik mijn vriendin overgehaald een regenton/IBC 1000L op een verhoging te plaatsen in de schuur die nu in aanbouw is zodat de toilet en douche daar zonder extra waterdruk af kunnen. Aangezien deze schuur ook zonnepanelen krijgt en een houtkachel zitten we dank enkel nog met gebruik van Propaan gas voor de koelkast.

 

Hiervoor heb ik het plan opgevat om in de nogniet gerestaureerde cave / wijnkelder een gat in de grond te graven om te zien of ik een temp van +/- 15 graden kan halen in de zomer. (In de cave blijft het zowiezo kouder, afgelopen zomer is het er niet boven de 19 graden geweest terwijl het buiten 30 was en de cave niet netjes was afgesloten).

 

Als ik diesel gebruik kan terug dringen:

- generator > stofzuiger

- generator > oven

- generator > wasmachine

- tractor > grondbewerking

- bus > boodschappen

 

en ook mijn gasbehoefte kan beperken:

- keukengeiser (altijd aan)

- koelkast (altijd aan)

- bad/douche geiser ('s avonds even aan)

 

Ik moet dus nodig aan een wasbord, zonneboiler en ingegraven koelsysteem.... dan heb ik de lange termijn faciliteiten redelijk op orde.

 

Dan de waterput nog heractiveren (alhoewel er ook een mooie schone bron in het weiland van de buurman zit aan de oppervlakte.)

 

Dan rest nog de inkopen, voedsel ed.

 

Interessant allemaal Xychix en wat goed wat je allemaal van plan bent.

Ik ben meer van "the old ways" (weet niet iedereen hier (= rondom mij) te waarderen....) en zo onafhankelijk mogelijk van olie, gas, en ander te kopen brandstof.

 

Hieronder enkele vervangers die goed werken (ik geef toe; vergt wel enige oefening):

De vloerbedekking is er uitgegooit: houten vloer en zeil. De kleden kunnen geklopt worden en af en toe met theeblaadjes geborsteld.

Oven: in de winter de houtkachel en in de zomer de zonne-oven (nu een nieuwe in de maak)

Wasmachine: als die wegvalt zullen er hier wel traantjes vloeien (snik, snik), maar het is te doen met grote wasketel op houtvuurtje (buiten) (en in de winter op de houtkachel), wasbord en mangel. Die mangel (wringer) is een fantastisch hulpmiddel en nog steeds makkelijk aan te schaffen via bv. Marktplaats.

Tractor: geen idee hoe groot het te bewerken grondstuk van jullie is en of het t.z.t. met de hand te doen is. Kun je er een eigen fruit en groententuin starten??

Toilet: composttoilet. Na ieder bezoek afdekken met zaagsel (over van hout zagen) of as (uit de kachel). Daarna 2 jaar in, bij de frituur gratis afgehaalde, emmers laten composteren en na die 2 jaar als mest in de tuin gebruiken. Voor wintergasten een oude ziekenhuis po-stoel aangeschaft.

Douche: in de winter water koken op de kachel en daarna "badderen" met emmer en bak. In de zomer staat er een oude metalen bad in de tuin. Het water wordt op 2erlei wijze verwarmd

- middels een vuurtje eronder

- en bij warm weer: een doorzichtige golfplaat erover, dan warmt het (regen)water ook snel op.

Maar zo'n campingdouchezak aan een paal voldoet ook prima.

 

Tjee: een eigen waterput!! Mazzelaar. Heb je het water al laten testen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik doe ook mee, ben hier de outhouse aan het klaarmaken, zojuist ga zo nog even een gat van 2m diep spitten om hem aan t einde te legen,

en even kijken hoe ik het met mijn werk ga doen.

 

Wat fijn Medan.

Ik ben benieuwd naar je outhouse en of het werkt zoals je hoopt.

Ik kijk uit naar je verslag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

preppie je hebt het goed voor elkaar zo te horen

dat is the way to go!

bushcraft en old style is voor mij ook de basis voor overleven

we gaan zien hoe dat nu uitpakt hier in een stom nieuwbouwpand, waar bij gebrek aan stroom alle ventilatie wegvalt

en het nog verstikkender wordt als normaal - thank god for windows!

zou allemaal zoveel makkelijker gaan als ik lekker op BOL of in de bossen zat...

ik had ook lang een geweldige hut diep in de bossen, ver weg van de bewoonde wereld, toen ik ver weg woonde

ik heb talloze keren spijt gehad dat ik die niet behouden kon en daar kon blijven - was perfect

anyway - 3U63M te gaan - alles helemaal klaar voor de grote oefening - jippiekajee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

preppie je hebt het goed voor elkaar zo te horen

dat is the way to go!

bushcraft en old style is voor mij ook de basis voor overleven

we gaan zien hoe dat nu uitpakt hier in een stom nieuwbouwpand, waar bij gebrek aan stroom alle ventilatie wegvalt

en het nog verstikkender wordt als normaal - thank god for windows!

zou allemaal zoveel makkelijker gaan als ik lekker op BOL of in de bossen zat...

ik had ook lang een geweldige hut diep in de bossen, ver weg van de bewoonde wereld, toen ik ver weg woonde

ik heb talloze keren spijt gehad dat ik die niet behouden kon en daar kon blijven - was perfect

anyway - 3U63M te gaan - alles helemaal klaar voor de grote oefening - jippiekajee!

 

Komt ook omdat ik het leuk vind om alternatieven te bedenken en afgedankte materialen een nieuw leven te geven. Maar er gaat ook wel eens wat mis en dat levert natuurlijk heel wat "zie je wel" lachsalvo's op. Dat maakt niet uit: hebben we heerlijk gelachen!!

Ondertussen zijn er wel al vijf buren met een eetbare tuin begonnen en heeft er één nu ook het hele jaar inpandig een regenton gevuld met water staan. Dus zo gek is Preppie nou ook weer niet..... :confused:

 

Enfin.

 

In verschillende draadjes heb je al eens laten vallen over je ervaringen met heel simpel leven. Zou je daar wat meer over kunnen schrijven? Hoe en wat bv. en wat wel en wat niet werkte??

 

Veel plezier tijdens deze oefening!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Ey preppie - buiten openbaar forum om, ja sure... stuur me een PM met een mailadres ofzo, dan chatten we extern er wat over...

ik weet overigens helemaal niet hoe of waar je ergens ongeveer woont. Hoe komt het dat je zoveel mogelijkheden daar hebt? Klinkt als vrijstaand huis op platteland in de bush..

In ieder geval ben je haske goed bezig! Dat gaat vast en zeker lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima idee Sandokan. Na de oefen PODEVERA (POep DE VEntilator RAakt)

 

Met de ruimte valt het mee (of tegen) = constant geschuif met de spullen buiten, afhankelijk van het seizoen en gewenste (of noodzakelijke) bezigheden.

Open vuur n o o i t en te nimmer tijdens droge periode. Het bad bv. maar 1 keer met vuurtje eronder op de aangewezen vuurplaats verwarmd (bad helemaal daar naar toe gesjouwd, hilariteit alom, er uiteindelijk een kinderfeest van gemaakt), de andere keren thuis verwarmd met de doorzichtige golfplaat. En verder badderen met zwemkleding aan om geen aanstoot te geven aan buren. Dito met de campingdouchezak aan de paal buiten: met zwemkleding.

Kampvuur een eind verderop op een aangewezen en veilige plaats (zand rondom, altijd water erbij, ver van bomen en struiken en n o o i t tijdens droge periode, ook al zou dat mogen) Iedereen die wil kan dan aanschuiven. Gitaartje erbij, rammelaars erbij, Hongaarse soeppot erboven op een driepoot, aardappels poffen, worst op een steel erboven, brooddeeg om staaf draaien en restant naderhand in folie gewikkeld in de as bakken, glaasje wijn/bier voor wie dat wil (kinderen uiteraard niet, voor hen limonade), Gewoon gezellige zomeractiviteit en ondertussen ervaring opdoen.

Kort gezegd: malloten die geen overlast geven en binnen de aangegeven wetgeving en logisch verstand blijven.

 

En of nou binnen de stofzuiger of bezem met stoffer en blik ter hand wordt genomen; daar heeft niemand last van. Dito van de afwezigheid van vriezer enz.

En de eetbare tuin is dermate klein dat enkel handgereedschap toepasbaar is. Levert desondanks (ook vanwege de gedeeltelijk toegepaste vierkante-meter-tuin-methode) toch aardig wat op; echter niet voor alles (geen graan bv. (op een proefstukje na) en fruit is ook niet genoeg om het hele jaar rond van te kunnen smikkelen). Een leuk leerproject.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Hallo allemaal -

 

ik heb helaas door enkele onvoorziene vervelende omstandigheden moeten afhaken van de oefening vanavond

een kennis was in het ziekenhuis opgenomen en ik moest van alles regelen via computer en spullen regelen enz

was even te complex om de hele ratteplan vol te houden onder die omstandigheden

 

andere keer beter :-(

 

dat wat ik wel heb gedaan was leerzaam...

 

groetjes Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...