Ga naar inhoud
GENEGEERD

Honing &Suiker in je medicijnkast?


jobs

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sorry niet de volledige topic kunnen lezen, maar het is zeer belangrijk dat het echte honing is, en niet de kunstmatige uit de supermarkt...

Afgrlopen zomer uit de Provence potten honing mee genomen, gewoonweg asociaal lekker in vergelijking met kunstmatige honing.

De voorraad is helaas bijna op, dus wanneer het kan ga ik bij de plaatselijke imker langs. (Altijd handig om er 1 bij je in de buurt op te zoeken!)

Wij genezen er oppervlakkige huidwonden en exceem mee.

 

Een goed alternatief is stevia. De beste is verkrikgbaar bij De Tuinen. In druppelvorm, bladeren, poeder en tabletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@live2survive: Wat bedoel je met "kunstmatige" honing? Honing kan nog steeds niet gesynthetiseerd worden, 't wordt dus altijd door bijtjes gemaakt. :confused:

 

De meeste honing in de supermarkt is geen honing, maar een namaak. Gelukkig staan er ook wel echte, maar daar betaal je zoals verwacht de hoofdprijs voor.

Proef de honing van de supermarkt en die van een imker maar eens naast elkaar. Werld van verschil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar weet ik wel wat over.

Ten eerste vind de consument dat honing altijd goudkleurig en vloeibaar moet zijn anders is het voor velen niet goed en niet vers. Nu is dat ook zo als het vers uit de bijenkast komt, maar na enige tijd gaan de suikers in de honing kristalliseren. Een natuurlijk effect en niks mis mee. Maar door honing langdurig te verhitten gaan de suikers minder snel kristalliseren. Dit in opdracht van de groothandels en winkeliers, want die willen geen harde honing in de schappen. Maar een bijkomend effect daarvan is dat alle smaak en kracht verdwijnt. Om dit tegen te gaan kun je natuurlijk zelf je gekristalliseerde honing verwarmen.....niet verhitten!!!! Dit doe je door de gekristalliseerde honing in een pan met warm water te zetten. Max.50-60 graden. Laat het dan een nacht staan en herhaal dit als het nog niet goed is.

 

Nep honing:

Aan het eind van het seizoen als ik alle honing geoogst heb voer ik de bijen suikerwater. Anders komen ze de winter niet door. Dit doe ik door bakjes met suikerwater in de kast te zetten zodat de bijen dit kunnen opzuigen en in de lege raten kunnen opslaan. Nep honing is als producenten de bijen suikerwater voeren, dit in de raten te laten stoppen en dan vervolgens te oogsten....bizar idee, maar het gebeurt. Er zit dan wel een 'bij-smaak' aan je 'honing' en ze mengen dit wel met echte honing. Dus je smeert in principe gewoon suikerwater op je brood, of doet dit door de thee.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bijenman

Ja...mooi en bijzonder is dat toch met die natuur. Ik hield nooit van honing want het was me allemaal te mier en mier zoet. Ik ben wel zoet maar hou er niet ze erg van qua eten:)

"N paar maanden geleden heb ik dit eens bij iemand geproeft en dacht.....die vind ik wel lekker. Die knop in m'n hoofd omgezet op standje *gezond*...zeker nu ik bewuster ben met bepaalde dingen door alle ellende en troep die in veel eten zit.

En daarnaast is het ook handig voor het *medicijnkastje*.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar weet ik wel wat over.

Ten eerste vind de consument dat honing altijd goudkleurig en vloeibaar moet zijn anders is het voor velen niet goed en niet vers. Nu is dat ook zo als het vers uit de bijenkast komt, maar na enige tijd gaan de suikers in de honing kristalliseren. Een natuurlijk effect en niks mis mee. Maar door honing langdurig te verhitten gaan de suikers minder snel kristalliseren. Dit in opdracht van de groothandels en winkeliers, want die willen geen harde honing in de schappen. Maar een bijkomend effect daarvan is dat alle smaak en kracht verdwijnt. Om dit tegen te gaan kun je natuurlijk zelf je gekristalliseerde honing verwarmen.....niet verhitten!!!! Dit doe je door de gekristalliseerde honing in een pan met warm water te zetten. Max.50-60 graden. Laat het dan een nacht staan en herhaal dit als het nog niet goed is.

 

Nep honing:

Aan het eind van het seizoen als ik alle honing geoogst heb voer ik de bijen suikerwater. Anders komen ze de winter niet door. Dit doe ik door bakjes met suikerwater in de kast te zetten zodat de bijen dit kunnen opzuigen en in de lege raten kunnen opslaan. Nep honing is als producenten de bijen suikerwater voeren, dit in de raten te laten stoppen en dan vervolgens te oogsten....bizar idee, maar het gebeurt. Er zit dan wel een 'bij-smaak' aan je 'honing' en ze mengen dit wel met echte honing. Dus je smeert in principe gewoon suikerwater op je brood, of doet dit door de thee.

 

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Deel 1 kende ik reeds, m'n pa was imker. Maar dat je dus ook een soort half om half "namaak" honing maken was mij onbekend! (Da's een kuddo kerel!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb nu een kilo of 50. Daar moet ik wel even mee toe kunnen denk ik :D

 

Ik had het ook al gezien. Vraag me wel af of je gewoon een schep suiker kan doen of dat ze nog wel iets speciaals met de suiker uithalen om het schoner te maken bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is al eens gepost geweest...

 

Het artikel waar naar verwezen word is gisteren gepubliceerd. Wellicht is er ooit ergens in een post gemeld dat suiker voor meer doeleinden geschikt is dan voor in de koffie, mijn excuses dan daarvoor, maar ik ken helaas niet alle forumposts uit mijn hoofd.

 

De werking van het suikerverhaal simpel uitgelegd: "The treatment works because bacteria need water to grow, so applying sugar to a wound draws the water away and starves the bacteria of water. This prevents the bacteria from multiplying and they die."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens een ander draadje heeft honing deze eigenschap ook. Dat zo lezend dacht ik dat het aan de specifieke eigenschappen van honing lag, maar misschien gaat het bij honing ook om de binding met water dan.

 

Honing bevat tevens anti bacterieele stoffen. Z'n eigen conserveermiddel, zeg maar. @Bijenman kan hier vast alles over vertellen. :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...