Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat moet er in een Bug out Bag (BoB) zitten?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Ter aanvulling van Cyberbeer's geweldige post hier wat handige achtergrond informatie en enkele downloads met betrekking tot je BOB:

 

http://www.youtube.com/watch?v=jZLi_zCjyeY

 

Website: http://citysurvivalist.com/

 

Rechtstreekse downloadlinks:

http://citysurvivalist.com/BUG_OUT%20PACKING_LISt.docx

http://citysurvivalist.com/ModernWarriorsCombatLoadReport.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Preppers

 

Op mijn webje ben ik bezig met het verzamelen van informatie via internet op het gebied van

Urban Survival, Survival,Bushcraft en Homesteading en uiteindelijk Prepperzaken.

http://survival-bushcraft.com/

Hier is een spreadsheet vermeld (eigen fabrikaat) met wat je mee zou kunnen (survivalkit, BOB) nemen met verschillende prioriteiten.

Wat je meeneemt is afhankelijk van je eigen vaardigheden en gebruikersgemak.

 

Veel leesplezier

 

R.J. van der Sluis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zakje vishaakjes met 2 dobbers en visdraad erin gedaan.

Wat ik ook belangrijk vind is iets om de kinderen mee zoet te houden.

Hiervoor heb ik 15 lollies vacuum verpakt en voor alle 3 een kleine knuffel ingepakt.

Lijkt stom maar voor een kind(die van mij zijn 1,3 en 5 jaar) zijn zulke dingen fijn in stressvolle situaties.

Als mijn kinderen rustig kunnen blijven met zulke kleine dingen is dat voor mij en m'n vrouw ook makkelijker om met de situatie om te gaan,waar we dan ook in mogen zitten.

Ik besef dat dit alleen opgaat voor korte calamiteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prepperpappa. Knuffels stom??? Weet je dat ik dit een van de allerbeste tips vind, die er op deze site staan! Vrijwel alle ambulances hebben een knuffel aan boord om kinderen mee gerust te stellen. Bij mijn werkt alleen een zakje boerenkoolzaad :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, ik lees hier erg lange boodschappen lijstjes.

 

Hoeveel van jullie heeft ooit 20km met die rugzak vol spullen gelopen???

Ik kan zelf zeggen dat ik redelijk veel hiking/wandel ervaring heb met de rugzak. En ik kan jullie 1 ding zeggen, MINDER/LICHTER IS BETER!! Echt mensen, ik zie zoveel zware onzin voorbij komen (3 messen, of een kachel wtf!) die jullie allemaal mee willen nemen, jullie halen het eind van de straat niet, geoefende militairen daar gelaten.

 

Heren, 15-20kg, dames 10-15kg is wel een paar dagen mee te lopen. Maar als ik jullie gear zie, daar kom je dagelijks echt niet ver mee!

 

Zoals ik zei, wij hebben veel met de rugzak op gewandeld en dan gaan alle grammen tellen. Die katoenen slaapzak wordt al snel een lichte donsen, je tent zal niet zwaarder worden enkele kilo's, eten neem je niet meer mee als nood zakelijk, 20onderbroeken? Denk het niet, 3 a 4 stuks. En na verloop van tijd zaag je zelfs de achterkant van je tandenborstel af! Elke gram telt, elke gram moet je mee sjouwen.

Ik liep met 15 max 17kg een volle dag, mijn vriendinnetje hield het bij 10, max 12kg echt wel voor gezien. Water buiten de kilo's gelaten, elke liter is weer een kilo.

 

Echt ik raad jullie aan eens te gaan lopen met je zak vol met spullen, leer je ook goed inpakken van. Begin in het vlakke Groningen, ga daarna eens in de Ardennen met bergen en heuvels.

 

Ik hoor graag naar jullie ervaringen na een paar dagen lopen, minimaal 20km per dag!

 

Veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Lekker! Buiten het feit dat je ongeoefend enorm op het gewicht van je rugzak moet letten, is een beetje onderhoud aan je lichaam ook niet mis. Ongeoefend meerdere kilometers in ruig terrein levert snel blessures op die je enorm kunnen ophouden. Daarom; oefenen en zelf je maximale gewicht bepalen. Op basis van ervaring en niet een forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik naar mijn bob kijk dan is het merendeel toch wel water aan gewicht. kleren? wat kwam er verder in en aan mijn bob:

 

kant en klaar maaltijden en energie biscuits.

ehbo set.

ondergoed en sokken.

1 bdu broek.

1 noodonderkomen set ( militaire tarp met lijn en haringen).

1 trekkerstent.

1 slaapzak.

1 luchtbed.

Waterfilters.

munitie voor mijn luchtbuks.

gereedschap, zoals bijl, schep en zaag.

toilet papier.

toilettas.

Mijn zelfgemaakte hout gas brander en mestinnen.

zaklantaarn

batterijen

radio.

 

De rest neem ik mee op mijn lichaam, dingen zoals waterfles, messen, vuurstarters, survival boekje, plattegrond van de omgeving, walkie talkie, zaklantaarn batterijen.

 

Mijn hond zijn rugzak:

brokken, water en 2 bakken.

teken tang en extra riem

 

PS, een BOB moet je ook altijd aanpassen aan het waarin je woont. Nederland is een fietsland, er zijn in nederland meer fietsen dan bewoners. dus, zorg dat als je een Bug Out doet en je kan geen auto gebruiken dat je de fiets meeneemt, je kan de zwaarder dingen in je fietstassen doen of zelfs een kar achter je fiets hangen. Sommige fietskarren kunnen zelfs tot 90 kg vervoeren. Doe je dit dan heb je een lichtere BOB en kan je zelf iets meer andere dingen meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik bovenstaande lees, is mijn BOB wel heel bescheiden.

 

 

kleine bijl.

, klapzaagje.

Zaklampje + extra batterijtjes.

vuurkitje + 2 aanstekers.

visgerei. Ook te gebruiken als strikdraad.

klapmesje Opinal.

pocho, ook als kleine tent te gebruiken.

10 meter touw.

Bolletje hennepgaren

aluminium iso matje.

EHBO set

SAS boek en landkaart

livestraw,

eten voor 2 dagen MRE's. + energy bars, 1 liter water, zakje pinda’s

2 paar sokken, 2 onderbroeken. Bivakmuts, fleecedekentje van 150x 180,

Vuiliszak groot.

Reservesnaar kruisboog.

munitie luchtbuks

Esbitbrandertje met blokjes en mestin

Aanmaakblokjes

 

Aan de rugzak mijn bolo machete

 

Totaal 12 kilo

 

Ik ga er vanuit dat ik de tijd krijg om me fatsoenlijk aan te kleden, daarbij draag ik een riem met mijn MORA en veldfles en een vest met diverse kleinmateriaal

 

Ik zie mijn BOB slechts als iets waar ik niet heel lang op moet leven, maar die wel gereedschap bij zich heeft om eventueel kampement op te kunnen slaan.

 

Wanneer we kunnen fietsen wordt het een ander verhaal. Als gevolg van voorgaande fietsvakanties hebben we veel pakruimte, dan kunnen er echt slaapzakken en tentjes mee.

 

edit: Gezien de samenstelling van onze groep, is aannemelijk dat er door de anderen ook veel gedragen kan worden, vele schouders maken de BOB lichter zullen we maar zeggen. Hier in huis staan nu 4 zakken met vergelijkbare inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik bovenstaande lees, is mijn BOB wel heel bescheiden.

 

 

kleine bijl.

, klapzaagje.

Zaklampje + extra batterijtjes.

vuurkitje + 2 aanstekers.

visgerei. Ook te gebruiken als strikdraad.

klapmesje Opinal.

pocho, ook als kleine tent te gebruiken.

10 meter touw.

Bolletje hennepgaren

aluminium iso matje.

EHBO set

SAS boek en landkaart

livestraw,

eten voor 2 dagen MRE's. + energy bars, 1 liter water, zakje pinda’s

2 paar sokken, 2 onderbroeken. Bivakmuts, fleecedekentje van 150x 180,

Vuiliszak groot.

Reservesnaar kruisboog.

munitie luchtbuks

Esbitbrandertje met blokjes en mestin

Aanmaakblokjes

 

Aan de rugzak mijn bolo machete

 

Totaal 12 kilo

 

Ik ga er vanuit dat ik de tijd krijg om me fatsoenlijk aan te kleden, daarbij draag ik een riem met mijn MORA en veldfles en een vest met diverse kleinmateriaal

 

Ik zie mijn BOB slechts als iets waar ik niet heel lang op moet leven, maar die wel gereedschap bij zich heeft om eventueel kampement op te kunnen slaan.

 

Wanneer we kunnen fietsen wordt het een ander verhaal. Als gevolg van voorgaande fietsvakanties hebben we veel pakruimte, dan kunnen er echt slaapzakken en tentjes mee.

 

edit: Gezien de samenstelling van onze groep, is aannemelijk dat er door de anderen ook veel gedragen kan worden, vele schouders maken de BOB lichter zullen we maar zeggen. Hier in huis staan nu 4 zakken met vergelijkbare inhoud.

 

nou, frank ik wil niet lullig doen, maar 1 liter water is gewoon veel te weinig. Een mens heeft op een normale dag minimaal 2 liter water nodig, bij extreme inspanningen kan je er zelfs wel 3 liter nodig hebben. Oke, je hebt een lifestraw, maar ook dat is maar beperkt bruikbaar en je moet een plek hebben waar je het kan gebruiken. Je wilt tijdens een bugout echt niet in het openbaar gezien willen worden met een waterfilter, vooral als schoon water een zeldzaamheid is geworden.

Er wordt standaard gezegt dat je voor 3 dagen aan eten en drinken moet hebben in je bob. een waterfilter neemt de echte noodzaak weg van zoveel water, maar toch is het beter om tijdens een bug out zo min mogelijk te stoppen tot je bij je BOL bent.

 

Tevens zeg je dat mijn bob luxe is, nou dat is het in mijn geval niet. aangezien mijn BOB ook mijn BOL is. Mocht ik mijn flat moeten verlaten omdat de stad niet meer veilig is of mijn voorraden op zijn dan is mijn Bug out plan om de bossen in te gaan. ik heb dus geen huis, caravan of bunker waar ik op terug kan vallen. Mijn tent, luchtbed en slaapzak is dan alles wat ik heb tot ik een permanente onderkomen heb kunnen bouwen. Kortom, ik zal dagen in dat tentje moeten leven in elke weers omstandigheden. Dan is een degelijke slaapzak geen luxe, maar een noodzakelijkheid.

 

Nu een klein vraagje voor jou frank: hoelang denk jij dat jullie het uithouden als jullie alleen een poncho, een isomatje en een fleecedekentje hebben per persoon en de temperatuur zakt rond 5 a 6 graden snachts? want dat zijn de temperaturen die we momenteel al hebben en het is nog niet eens herfst.

 

Eventjes een kleine tip aangezien je met 4 personen bent, zorg dat in alle bug out bags dezelfde primaire dingen zitten, zoals ehbo, vuurstarters waterfilter, water, eten enzovoort. En zorg ervoor dat ook de kinderen weten hoe alles werkt. er bestaat altijd een kans dat jullie elkaar kwijtraken of tijdelijk uit elkaar moeten. zo heeft elk lid van je groep dezelfde dingen om te overleven en elkaar terug te kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi,

Om te beginnen, ik vind jouw BOB niet luxe, maar de mijne heel bescheiden ;) dat is een heel ander uitgangspunt he? Jij gaat er vanuit dat je BOB ook je BOL moet wezen en daar ga ik dus niet van uit. Ik heb hier het geluk dat ik 4 volwassen zonen heb, die allemaal behoorlijk veel mee kunnen nemen. De tassen hebben allemaal ongeveer dezelfde uitrusting. De verschillen zitten in het type mes, lampje enzo. Als je het heel nuchter bekijkt, kunnen we, uitgaande van max 15 kg de man, al 75 kilo aan spullen meenemen, das dus een luxe.

Je hebt wel gelijk met dat water, kan wel een flesje bij per BOB

Voedsel voor 2 dagen vind ik genoeg, we hebben allemaal voldoende reserve om een paar dagen zonder te kunnen hoor :D

Ikzelf ga er vanuit dat ik op een primitieve wijze wel 2 nachten doorkom bij deze temperaturen, wanneer ik zoals ik stelde, de tijd krijg me fatsoenlijk te kleden.

In het verleden weleens in het bos geslapen bij -3 , in mn kleding, met fleecedeken in de vuiliszak als onderdeel van een survivaltraining.

Okay, luxe is het niet, maar dood ga je zeker niet en geslapen heb ik.. De vuilniszak kun je ook nog vullen met bladeren of stro als je daar aan kunt komen. Misschien kan ik goed tegen de kou, dat weet ik niet, maar hier slapen we allemaal, ook als t behoorlijk vriest, met t raam een stukje open.

Ik weet het, klinkt allemaal heel primitief, maar nogmaals, ik ga er vanuit dat ik binnen korte tijd een andere plek vind, of een meer permanente plek kan maken. Overigens heb ik natuurlijk wel een planning van wat en waar. En daar is de tas min of meer op afgestemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow oke, ik heb niets gezegt hahaha maar personelijk vind ik dan een tentje ook geen luxe is. ze wegen tegenwoordig haast niets meer nu kan je wel voor 1 nacht onder een geimproviseerde deken gaan liggen met bladeren en zo, maar zeg nou zelf in ons kikkerlandje vind je niet zo snel droge bladeren. tevens is een tentje ook gemakkelijk om je spullen droog te houden en je kan er in er droog in slapen. ik bekijk het zo, als er echt geen andere mogelijkheid is dan oke, maar het voordeel van preppen is juist dat je de extra dingetjes hebt als je ze nodig hebt. kan je zo wel vertellen dat een lekkere dikke slaapzak wel iets beter slaapt dan een fleece dekentje ;)

 

ik zal eerlijk zijn mijn droom prep is een degelijke tipi tent waar ik een kachel in kan gebruiken. helaas is dat boven mijn budget en heb ik ee 2 persoons iglotentje van 40 euro hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Preppers

 

Op mijn webje ben ik bezig met het verzamelen van informatie via internet op het gebied van

Urban Survival, Survival,Bushcraft en Homesteading en uiteindelijk Prepperzaken.

http://survival-bushcraft.com/

Hier is een spreadsheet vermeld (eigen fabrikaat) met wat je mee zou kunnen (survivalkit, BOB) nemen met verschillende prioriteiten.

Wat je meeneemt is afhankelijk van je eigen vaardigheden en gebruikersgemak.

 

Veel leesplezier

 

R.J. van der Sluis

 

Hallo Ron even een compliment voor je site ik vind m KLASSE

grtz Partizan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow oke, ik heb niets gezegt hahaha maar personelijk vind ik dan een tentje ook geen luxe is. ze wegen tegenwoordig haast niets meer nu kan je wel voor 1 nacht onder een geimproviseerde deken gaan liggen met bladeren en zo, maar zeg nou zelf in ons kikkerlandje vind je niet zo snel droge bladeren. tevens is een tentje ook gemakkelijk om je spullen droog te houden en je kan er in er droog in slapen. ik bekijk het zo, als er echt geen andere mogelijkheid is dan oke, maar het voordeel van preppen is juist dat je de extra dingetjes hebt als je ze nodig hebt. kan je zo wel vertellen dat een lekkere dikke slaapzak wel iets beter slaapt dan een fleece dekentje ;)

 

ik zal eerlijk zijn mijn droom prep is een degelijke tipi tent waar ik een kachel in kan gebruiken. helaas is dat boven mijn budget en heb ik ee 2 persoons iglotentje van 40 euro hahaha

 

Ik denk dat je zonder meer gelijk hebt hoor! Ik las al over tenten van 400 gram hier :confused: vroeger wogen de stokken al het dubbele. Die Tipi kan ik me wel wat bij voorstellen, heb wel eens in zo'n ding geslapen, op van die schapenvachten, helemaal top. Maar zou je dat dan als BOL willen? Zo ja, wel eens aan een Yurt gedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah, ik heb ze wel eens gezien, maar lijkt me meer werk om op te zetten. de moderne tipi is simpeler, je pakt het uit legt het op de grond, steekt de haringen in de grond en je stopt 1 enkele tentstok in een gaatje en je trekt de stok uit, voila een tent voor 10 to 12 personen in een paar minuten. daarna alleen nog wat stormlijnen bevestigen en je kan bijna alles aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prepperpappa. Knuffels stom??? Weet je dat ik dit een van de allerbeste tips vind, die er op deze site staan! :D[/quote

Thanx , hopelijk zijn er meer mamma/pappa die ruimte vrij willen maken voor een kleine knuffel.

Eten en drinken is natuurlijk belangrijk maar als je kinderen beter met stress situatie om kunnen gaan door iets kleins als een knuffel dan wordt het het ook makkelijker voor jezelf. Het zijn wel kleine knuffels die je in 1 ha.nd kan houden hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
jah, ik heb ze wel eens gezien, maar lijkt me meer werk om op te zetten. de moderne tipi is simpeler, je pakt het uit legt het op de grond, steekt de haringen in de grond en je stopt 1 enkele tentstok in een gaatje en je trekt de stok uit, voila een tent voor 10 to 12 personen in een paar minuten. daarna alleen nog wat stormlijnen bevestigen en je kan bijna alles aan.

 

Ik heb op een western weekend wel eens een 'echte' tipi gezien...groot !, met een open vuurtje in het midden en daaromheen allerlei kleden en kussens...gezellig en warm.

Valt alleen wel erg op, dat dan weer wel :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik al een bug out bag zou maken zou ik niet zoveel meenemen. Lange afstanden overbruggen naar een bug out locatie bijvoorbeeld is makkelijker met weinig gewicht. Je rugzak mag ongeveer 1/5 wegen van je lichaamsgewicht, dat is een goed uitgangspunt.

 

Ik heb een tijd geleden (jaar of 10) een tocht gemaakt van 800 kilometer, dwars door de franse pyreneen kust tot kust (atlantic - middelandse zee), alleen, met rugzak van 15 kilo, 61 dagen met weinig beschaving. Zat alles in wat ik nodig had. Ik heb hier een lijstje gezien met wat overbodige spullen. Bijvoorbeeld WC papier (gras/bladeren/hand en water?) of allerlei technische snufjes welke batterijen nodig hebben, zoals GPS etc (kaart en kompas is veel handiger). Een waterfilter is wel handig, maar als je al kookgerei hebt kun je savonds water koken. En dat zou ik dan niet op gas doen, maar op hout. Scheelt ook weer gewicht. En wat als het gas op is? Ik zou vuurstarters meenemen (rubber / kaars / mijn favoriet; vaseline gemengd met watten) voor als het nat weer is.

 

Moraal van het verhaal; leer met minder doen, in plaats van afhankelijk te worden van veel. Ja niet altijd comfortabel maar wel dat het altijd werkt en het niet uitgeput raakt. Dat is wat ik geloof.

 

Slapp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis in een paar lijsten de biotex groen (poeder) of soda, daarmee kun je ontstekingen ontsmetten... Ik heb gewoon een beetje in een klein plastic flesje gedaan (neem ik al jaren zo mee op vakantie).

 

Volgens mij mis ik ook een middel waarmee je de kleren en je eetgerei kunt schoonmaken. Momenteel verkopen ze bij de Wibra een navul/ geconcentreerde Dasty, dat is een reinigingsmiddel/ontvetter, in een handig klein flesje en kun je dan later indien nodig aanlengen met water. Dus je moet niet de spuitbus zelf hebben. Daar kun je kleding mee wassen en mee afwassen.

 

Mocht je geen hengel hebben of mee kunnen nemen, dan kun je ook vliegerdraad meenemen en een paar veiligheidsspelden. Die heb ik in mijn BOB tas zitten. Daar schijn je mee te kunnen vissen, (mbv een stok en ducttape) nog niet uitgeprobeerd... trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...