Ga naar inhoud

Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

bedenk dat als er geen stroom is je alarm niet werkt en er altijd wel mensen zijn die hier aan denken. een stroomuitval in een stad levert naast een babyboom ook een aantal geplunderde winkels op. en aan gezien de stroomuitval tijdenlijk is of dat wordt in iedergeval aangenomen zullen een hoop mensen het rustig afwachten. onze afhankelijkheid van elektrik is een vloek. bedenk echter ook dat er een heleboel mensen geen elektrik hebben( in azie, afrika, zuid amerika) dus als je een waterfilter en een houtkachel hebt is het eerder een ongemak dan een ramp. en wat niet voorbereid zijn betreft, dat zijn we haast op niets meer. voordat de dienstplicht werd afgeschaft hat je bijna iedere nederlandse man "gediend"

hoewel gedacht voor de landsverdediging is het leger ook een hele grote (altans was) logistieke machine die gericht was op vervoer van mensen, eten en wapens en alles er omheen. achter het front is een enorme hoeveelheid mensen onzichbaar bezich met eten, brandstof, gewonden, doden, enz om deze oorlogsmachine aan de gang te houden, overal en altijd.

voor zover het niet verkocht is is er nog een enorme voorraad aan tenten, oliekachels, keukens, ziekenhuizen, enz en dit alles zonder stroom en nu helaas ook zonder de mensen die hiermee om kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die staven koelen heeft met de halveringstijd te maken... moet de binas er maar weer eens bij pakken natuurkunde is lang geleden :) maar dit lijkt me een heel reele gedachte . ons elektriciteitsnetwerk is erg oud. het beste is om een generator te hebben(met brandstof natuurlijk :o) en iets van zonnecellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwarming,koken en watervoorziening is geen probleem hier.

Kan met noodstroom aggregaat diepvries wel een tijdje op gang houden maar twijfel over het nut hiervan als het echt lang zou gaan duren,watervoorziening is geen probleem maar meer een luxe probleempje;met een emmer de wc doorspoelen gaat snel vervelen,misschien toch maar eens m'n bron van een buffervat en schakeling op het waterleiding net voorzien,gelukkig ligt die een meter of 10-15 hoger als het huis(woon halverwege een heuvel/berg) zodat er toch een redelijke,natuurlijke druk opgebouwd kan worden.

Eigenlijk ben ik best wel gezegend en bevoorrecht als ik het zo eens overdenk.

Denk dat het grootste probleem het gemis aan info en communicatie zal zijn in mijn geval,als je tenminste de gewone am/fm/mw radio voorziening buiten beschouwing laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bloempot koelkasten/ingegraven zinken emmers , rocket stove ook zo gemaakt. waterzuivering ook zo gemaakt

grootste probleem dat ik zo zie is in de winter huis verwarmen die mooie grote versie van de rocket stove kun je daarvoor gebruiken maar die buizen hebben de meeste mensen niet rondslingeren.

wc door spoelen met regenwater klinkt leuk maar ook het rioleringsstelsel heeft vaak elektra nodig om laag water weg te pompen. dus dan moet je toch een stop of zandzak in je wc zetten en een andere oplossing verzinnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ook deze oudere post van @Mr. Gold over stroomuitval http://preppers.nl/forum/threads/28-Geen-stroom-meer-en-dan/page10?highlight=stroomuitval @Kungfufox evt. ook samenvoegen?

 

Dit is ook een interessant document van het net over stroomuitval en de gevolgen/actieplannen (weliswaar al uit 2009):...

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/4581/operationeelplanuitvalstroomrotterdamrijnmond.pdf

 

Vooral dit stuk over de gevolgen van de duur van de stroomuitval:

6. > 8 uur:

Schaarsteproblematiek

1. Drinkwater en sanitair water in hoogbouw

2. Voedsel

3. Brandstof noodaggregaten

...

7. > 24 uur

Problemen met drinkwater in flatgebouwen

- Besluitvorming over mate van zelfredzaamheid bevolking

- Opstart proces primaire levensbehoeften

- optie: distributie drinkwater

- indien nodig: nooddrinkwater.

...

8. > 24 uur

Problemen met sanitair water in flatgebouwen

...

> 8 uur

Uitval gemeentelijke rioolsystemen: huishoudelijk afvalwater wordt niet meer met rioolgemalen naar rioolwaterzuivering gepompt. Negatieve rioolwateroverstorten in woningen en rioolwateroverstorten op oppervlaktewater mogelijk.

.....

11. > 24 uur

Mensen, winkels en restaurants hebben bedorven? etenswaren

- Extra vuilnisophaal

- Eventueel opstart proces milieubeheer

....

12. > 24 uur

Mogelijke plunderingen in winkel-, en uitgaansgebieden.

Eventueel uitvaardigen van een noodbevel uitval elektriciteitsvoorziening

....

13. > 48 uur

Problemen bij winkels (pinbetaling, beveiliging, bevoorrading, bedorven waar):

tekorten in voedselvoorziening

- Zelfredzaamheid bevolking

- Aandacht voor kwetsbare groepen

- Bij grote problemen: start proces primaire levensbehoeften

........

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hopelijk hebben de meeste zich voorbereid op zulke situaties. Zo niet, tja dan heb je een probleem.

 

Half miljoen Canadezen zonder stroom na storm

Zo'n 500.000 mensen in het zuidoosten van Canada zitten zonder stroom sinds een ijsstorm zondag over het gebied trok.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22162047/__Half_miljoen_zonder_elektriciteit__.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein generatorsetje kost tegenwoordig niets meer, is altijd handig achter de hand te hebben. Eén keer al je eten weg moeten gooien kost meer. En je kunt deze gewoon in het stopcontact steken van de groep waarop je stroom wilt (wel hoofdschakelaar uitzetten voor de zekerheid zodat er geen elektra van de leverancier binnen komt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honderdduizenden Canadezen nog steeds zonder stroom

 

Nog altijd zitten honderdduizenden Canadezen en Amerikanen zonder stroom na de ijsstorm van afgelopen weekeinde. Hoewel onderhoudsploegen dag en nacht doorwerken om de stroomvoorziening te herstellen wordt het voor veel mensen dit jaar een koude kerst. Inmiddels zijn al 24 mensen omgekomen.

 

De stroomuitval en de lage temperaturen - in Toronto werd het min 15 graden - leiden ertoe dat mensen op andere manieren proberen hun huis te verwarmen. Ze gebruiken een generator of steken bijvoorbeeld een barbecue aan in huis. Dat dit niet zonder gevaar is blijkt wel uit het grote aantal telefoontjes naar de hulpdiensten over koolmonoxidevergiftiging. In Toronto, waar driehonderdduizend mensen zonder stroom zitten, werd in 24 uur tijd 110 keer melding gemaakt van een vermoedelijke koolmonoxidevergiftiging, terwijl dit aantal melding normaal rond de twintig ligt.

 

'We krijgen ongeveer zes keer zo veel telefoontjes', aldus burgemeester van Toronto Rob Ford. 'Ik begrijp dat mensen warm willen blijven, maar dit kan niet, dit is dodelijk.' De brandweer waarschuwt om geen apparaten te gebruiken die door verbranding het huis verwarmen. Zelfs het gebruik van grote hoeveelheden kaarsen wordt afgeraden.

 

Verenigde Staten

Niet alleen in Canada, maar ook in de VS zijn nog altijd problemen met de stroomvoorziening. Een kwart miljoen mensen is verstoken van stroom en volgens het energiebedrijf Consumers Energy in de Amerikaanse staat Michigan zijn er sinds de oprichting 126 jaar geleden niet zoveel problemen met de stroomvoorziening rond Kerst geweest.

 

Het is nog maar de vraag of de problemen snel kunnen worden opgelost. In Canada waarschuwen energiebedrijven dat het herstel misschien wel tot zaterdag kan duren.

 

Eigenaardig, ik had wel verwacht dat men daar beter op uitval is voorbereid, maar misschien doordat het de stad is dat men toch teveel vertrouwde op stroom.

Ook verbazingwekkend dat men niet aan koolmonoxidevergiftiging denkt bij een bbq binnen.

Hoeveel mensen in Nederland zouden trouwens een bbq binnen als warmtevoorziening gaan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo van het weeeer een nieuw topic maken, dus ik sluit mijn bericht aan in het onderdeel Vuur verwarming energie.

 

Ik keek gisteren laat, vannacht dus, even naar een nieuwszender. Daar werden de gevolgen van de verschrikkelijke kou en sneeuw en ijs in Amerika op dit moment in beeld.

Er was nogal wat mis in Amerika en Canada. Vooral veel bomen breken door de zwaarte van het ijs in stukken, vaak bovenop de bovengrondse elektrakabels. Vele duizenden mensen zijn afgesloten van energie, dus ze hadden het koud en zoeken wanhopig naar warmte.

Veel mensen zijn gestorven doordat ze een barbecue in huis aanzetten en vergiftigd worden door koolmonoxide.

 

Ik schrok daar eigenlijk wel van. Ten eerste dacht ik dat juist in Amerika en Canada in die delen mensen beter voorbereid zijn op noodweer, of geen stroom hebben. Misvatting van mijzelf blijkbaar.

Maar ook schrok ik dat veel mensen nog steeds de barbecue in huis zetten zonder het gevaar te zien.

Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat dit gevaarlijk is. Alweer een misvatting van mijzelf.

Nou ja...ik was dus erg geraakt en onder de indruk.

 

Grmbl...misvattingen...resetten en bijstellen.

 

Owja, het nieuws sloot af met een wel onmogelijk stomme lachwekkende opmerking.

Na dagen afgesloten geweest te zijn van elektra en warmte enzo, kreeg een straat weer stroom. Dat heeft nieuwswaarde dus men ging bewoners interviewen, dat is goed voor het feelgood gevoel van allen die thuis kijken en voor diegenen die nog geen stroom hebben is het een we-houden-de-moed-erin-schouderklopje.

Een bewoner werd gevraagd wat hij ervan vond dat er weer stroom was: "Ik ben blij dat we weer stoom hebben, en dat de koelkast het nu weer doet"

Woehaaaaaa, roflol, het vriest buiten min zoveel, oma ligt onder zes dekens al drie dagen op bed, het huis is overal koud, inclusief de garage.

Ofwel, je hele huis is één grote koelbox, dombo!..en het eerste waar je aan denkt nu je weer stoom hebt, is dat de koelkast het weer doet. Halve zool!

Hm...misschien ZIJN veel mensen wel echt zo dom.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar met een paar waxinelichtjes kom je de winter wel door

 

12G voert al enige tijd campagne tegen waxinelichtjes en dat betreur ik een beetje. Als je waxinelichtjes wil gaan gebruiken om je hele huiskamer van -10 naar +20 te krijgen, dan heb je er inderdaad weinig aan. Maar survival lukt het beste als, je de moed hebt om ver terug te schakelen. 12G Heeft een open haard en veel hout, maar dat lukt niet in een flat. Daarin kun je ook maar beperkt petroleum opslaan voor je Zibro kachel. Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, zijn nauwelijks brandgevaarlijk en kunnen oneindig worden bewaard. Een mega voordeel! Bij een langdurige shtf span je een tentje boven je bed, van mij part improviseer je wat van oude gordijnen of zo en daarin brand je een waxinelichtje of een kaars in een windglas, omdat je tentje anders in de fik gaat. Nee, het wordt niet comfortabel. Maar als je vervolgens met extra kleding en extra dekens in het tentje boven je bed gaat liggen, dan wordt de situatie acceptabel, ook als het buiten je huis flink vriest. Dit is in mijn ogen een van de meest onderschatte prep tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12G voert al enige tijd campagne tegen waxinelichtjes en dat betreur ik een beetje. Als je waxinelichtjes wil gaan gebruiken om je hele huiskamer van -10 naar +20 te krijgen, dan heb je er inderdaad weinig aan. Maar survival lukt het beste als, je de moed hebt om ver terug te schakelen. 12G Heeft een open haard en veel hout, maar dat lukt niet in een flat. Daarin kun je ook maar beperkt petroleum opslaan voor je Zibro kachel. Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, zijn nauwelijks brandgevaarlijk en kunnen oneindig worden bewaard. Een mega voordeel! Bij een langdurige shtf span je een tentje boven je bed, van mij part improviseer je wat van oude gordijnen of zo en daarin brand je een waxinelichtje of een kaars in een windglas, omdat je tentje anders in de fik gaat. Nee, het wordt niet comfortabel. Maar als je vervolgens met extra kleding en extra dekens in het tentje boven je bed gaat liggen, dan wordt de situatie acceptabel, ook als het buiten je huis flink vriest. Dit is in mijn ogen een van de meest onderschatte prep tips.

 

niet brand gevaarlijk? mijn vrouw en woonkamer tafel denken er anders over, op een of andere manier het hele kaarsje in de fik weten te zetten, en daarvan heb ik een blauw oog en brandplek op de tafel om het te bewijzen.

daarbij ben ik niet te beroerd om dingen te proberen (een week op alleen maar maaltijdrepen uit de super, of hele dozen waxinelichtjes op te stoken voor het goede doel)

nu heb ik hard betaald voor een kachel en heel wat uurtjes hout staan zagen om die afkapping vol te krijgen.

dat wil niet zeggen dat ik geen andere dingen probeer, dus wij stoken ook de nodige kaarsjes voor het plezier of om wat te proberen

waxinelichtjes zijn in mijn ogen alleen goed voor verlichting,

waarom? er zit niet genoeg warmte in, als je een kop warme thee of koffie op zon ding zet koelt hij iets minder snel af dat is het.

vorige winter met -15 eens geen standkachel gebruikt een nachtje, in mn slaapzak was het heerlijk warm met mezelf als enigste warmtebron (wij zijn immers +-37 graden)

alleen toen ik m open maakte om me aan te kleden kreeg ik het pas koud

zo stook ik op de slaapkamer ook nooit want daar heb ik geen kachel en de cv staat altijd uit

onder het dekbed is het altijd lekker warm ookal liggen we alleen te slapen pas als je eruit gaat is het koud

 

vroeger had men een bedstee, dat combineert de warmte die een mens (of hoeveel je vrouw ook goed vind) met een kleine geisoleerde ruimte

dat werd tot de uitvinding van de CV zo gedaan

extra dekens en goede kleding zijn meer dan genoeg voor een goede nachtrust

er is een reden waarom mijn slaapzak 180 euro kost en die van de action maar 10 euro dat is de kwaliteit

zowel aan warmte, materiaal en comfort

ik slaap meer in mijn slaapzak dan onder een dekbed dus ik weet waar ik het over heb

 

het is niet zozeer wat ik tegen waxinelichtjes heb, ik wil mensen vooral waarschuwen dat ze niet OVERSCHATTEN wat een waxinelichtje kan

heel veel isolatie is het enigste wat je warm houd in de winter

Link naar reactie
Delen op andere sites

DB: "Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, zijn nauwelijks brandgevaarlijk en kunnen oneindig worden bewaard".

 

12G: "Niet brand gevaarlijk? mijn vrouw en woonkamer tafel denken er anders over, op een of andere manier het hele kaarsje in de fik weten te zetten, en daarvan heb ik een blauw oog en brandplek op de tafel om het te bewijzen".

 

Sorry hoor, ik was even vergeten, dat er op deze site permanent gezocht wordt naar een maas in je verhaal. HERSTEL: Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, kunnen oneindig worden bewaard en zijn veel veiliger in de opslag dan gasflessen, petroleum, benzine en noem het maar op.

 

"Ja maar als een gasfles leeg is?"

 

HERSTEL; Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, kunnen oneindig worden bewaard en zijn veel veiliger in de opslag dan volle gasflessen, petroleum, benzine en noem het maar op.

 

"Als ik mijn gasfles nou met water vul, dan is hij vol, maar niet brandgevaarlijk".

 

HERSTEL: Waxinelichtjes nemen weinig ruimte in, kunnen oneindig worden bewaard en zijn veel veiliger in de opslag dan met een brandbaar gas gevulde gasflessen, petroleum, benzine en noem het maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja, de bedstee. Super uitvinding.

Niks mis mee om nu rond je bed een ombouw te maken zodat het weer een ouderwetse, iets langere (want vroeger sliep men halfzittend) slaapplek te maken.

Of dikke gordijnen rond je bed, zoals men vroeger in de kastelen deed. En de slaapmuts he, die hoort ook bij het warm blijven.

Toen ik opkamers woonde had ik een bedstee in de holte achter het schot gemaakt. En laatst was ik hier wat aan het passen en meten om te kijken of mijn matras in de trapkast onder de trap past om daar mijn SHTF-bedstee van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja, de bedstee. Super uitvinding.

Niks mis mee om nu rond je bed een ombouw te maken zodat het weer een ouderwetse, iets langere (want vroeger sliep men halfzittend) slaapplek te maken.

Of dikke gordijnen rond je bed, zoals men vroeger in de kastelen deed. En de slaapmuts he, die hoort ook bij het warm blijven.

Toen ik opkamers woonde had ik een bedstee in de holte achter het schot gemaakt. En laatst was ik hier wat aan het passen en meten om te kijken of mijn matras in de trapkast onder de trap past om daar mijn SHTF-bedstee van te maken.

 

urineren in een kruik, niet morsen en je hebt weer een warmtebron extra ;)

dat halfzittend had er mee te maken omdat ze bang waren bezeten te raken door de duivel als hun hoofd te dicht bij de grond kwam (ik verzin het niet)

verder geen praktisch nut in ieder geval

 

als we die 2 dingen achterwege laten, het is nog romantisch ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge @DirkBerts

 

Zelf hebben we thuis ook wel wat waxinelichtjes, die gebruiken we om de kachel aan te maken of om een schotel warm te houden als er bezoek komt. Als sfeerlichtje in een daarvoor voorzien veilig houdertje kan ook. Die dingen geven bijzonder weinig warmte en voor brandgevaar zijn we ook beducht. Vandaar dat we er wel erg voorzichtig mee omgaan. Vuurtjes op benzine, olie, ... komen er niet in omwille van het brandgevaar. Voor echte noodgevallen hebben we enkele gasflessen en gaskacheltjes. Die worden veilig opgeslagen in een ruimte apart van onze woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees net op de Telegraaf (zaterdag 28 januari) dat in Weesp uren geen stroom is geweest door waarschijnlijk een kapotte kabel. Het komt maar weinig voor dat de stroom uitvalt en kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren waar ik woon dat de stroom uitviel. Dat is in o.a. Spanje wel anders waar ik regelmatig kom.

 

Hebben jullie voor dit soort zaken al voorbereidingen getroffen mocht de elektriciteit er voor een langere periode uitligt. We zijn zo verwend en daardoor zo afhankelijk geworden.

Het verwend zijn wordt met de dag minder hoor.

Steeds vaker hoor/lees je deze berichten.

 

Grote stroomstoring in huishoudens Almere

 

Duizenden mensen in Almere zijn oudjaarsavond begonnen zonder elektriciteit. Inwoners van 17.000 huishoudens in en om Almere-Buiten zaten minimaal anderhalf uur in het donker. Dat meldde netbeheerder Liander dinsdagavond.

De storing ontstond om 18.15 uur in een zogeheten onderstation, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning die bruikbaar is voor consumenten. Dat probleem trof in eerste instantie 26.000 huishoudens, maar door de stroom om te leiden was dat voor 9000 aansluitingen binnen enkele minuten alweer verholpen.

 

Na eerste onderzoek in het verdeelstation ging om 19.45 uur op 3000 plekken het licht weer aan. Een uur later was dat in nog eens 7000 huishoudens het geval. Het leek erop dat de laatste 10.000 huishoudens nog tot 22.30 uur zouden moeten wachten voordat zij weer stroom zouden hebben, maar door een snelle reparatie was daar uiteindelijk iets voor 21.00 uur ook weer elektriciteit.

 

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3570247/2013/12/31/Grote-stroomstoring-in-huishoudens-Almere.dhtml

 

 

Ik snapt soms werkelijk niet dat mensen niet meer bezig zijn met voorbereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...