Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe lang blijft Barleduc bronwater goed (na de THT datum)


Jester

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Sawyer Mini [sP128] Waterfilter vind ik net wat interesanter, belooft meer voor bijna hetzelfde geld. Deze ga ik aanschaffen voor in de BOB/BIB Gedoe met pakken water ben ik klaar mee.

 

Bij onderhoud aan de waterleiding heb je vaak een halve dag geen drinkwater, dan zijn wat van die pakken handiger dan water uit de sloot halen en filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben vandaag de boel wat aan het reorganiseren om het broodnodige overzicht weer eens terug te krijgen :confused:

Tussen de Bar Leduc kom ik nu 'n aantal pakken tegen met de datum 02-2014, maar die knap bol staan. Voor de zekerheid haal ik ze er maar uit want geen idee of ze uit elkaar kunnen klappen en dan ben ik verder van huis.

Ze staan koel en donker opgeslagen.

 

Herkent iemand dit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag de boel wat aan het reorganiseren om het broodnodige overzicht weer eens terug te krijgen :confused:

Tussen de Bar Leduc kom ik nu 'n aantal pakken tegen met de datum 02-2014, maar die knap bol staan. Voor de zekerheid haal ik ze er maar uit want geen idee of ze uit elkaar kunnen klappen en dan ben ik verder van huis.

Ze staan koel en donker opgeslagen.

 

Herkent iemand dit??

 

Ik ben er wel achter gekomen dat spullen in pakken zoals bronwater en soepen eerder bederven dan flessen en blikken. Kocht van de week soepen in pak en die hebben een tht tot 04-14 en van hetzelfde merk soepen en die hebben tot 2016.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er wel achter gekomen dat spullen in pakken zoals bronwater en soepen eerder bederven dan flessen en blikken. Kocht van de week soepen in pak en die hebben een tht tot 04-14 en van hetzelfde merk soepen en die hebben tot 2016.

Da's interessante info!

Zit hier een verhaal achter?

Want daarmee kunnen we onze strategie dan aanpassen. (ik heb flessen en pakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's interessante info!

Zit hier een verhaal achter?

Want daarmee kunnen we onze strategie dan aanpassen. (ik heb flessen en pakken)

 

Ik heb nog geen idee, maar heb wel wat ten aanzien van de soepen kunnen vinden.

 

"Soep in zak en in blik wordt langer gepasteuriseerd en gesteriliseerd. De tijd bij de productie van soep in pak is beduidend korter. Daarnaast worden de soepen in blik en zak afgepakt verhit, terwijl de soep in pak eerst verhit wordt voordat het afgepakt wordt. Door die kortere en verschillende manier van verhitting blijft de smaak en de kleur van de ingrediënten optimaal bewaard. De houdbaarheid is identiek."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er wel achter gekomen dat spullen in pakken zoals bronwater en soepen eerder bederven dan flessen en blikken. Kocht van de week soepen in pak en die hebben een tht tot 04-14 en van hetzelfde merk soepen en die hebben tot 2016.

 

Die soep in pakken viel me vandaag ook op qua datum. Maar zal dat niet net zo zijn als met de datum op blikken, dus ook langer houdbaar dan er staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alleen maar voordelen in een foliepak.

 

Verhitten

 

Hoe gaat men te werk bij blikvoeding? Heel eenvoudig: men verhit de inhoud en verpakt die vervolgens - samen met het kookvocht - in blik om lucht en microben buiten te houden.

 

Gevolgen? Het verhitten...

 

· verandert het voedsel van kleur en structuur;

· vernietigt de hoeveelheid vitamine C gedeeltelijk;

· vernietigt de ziekteverwekkende stoffen;

· deactiveert de enzymen.

 

Foliepak

Het foliepak is de meer hedendaagse variant van het blik. De naam wijst op de verpakking in aluminiumfolie.

 

Net zoals bij blik beschermt een foliepak voedsel tegen licht en lucht. Daar komt bij dat men de ingrediënten niet zo lang verhit. Hierdoor ziet het voedsel er niet alleen beter uit, het smaakt ook lekkerder. Bovendien blijft de hoeveelheid vitamine C beter bewaard.

 

Botulisme

Botulisme is een vorm van voedselvergiftiging veroorzaakt door de Clostridium botulinum-bacteriën. Als het ingeblikte voedsel niet lang of niet sterk genoeg verhit wordt, slaagt men er niet in al deze bacteriën te doden. Aangezien ze perfect gedijen zonder zuurstof, produceren ze na verloop van tijd een gifstof die het zenuwstelsel aantast. Bij een aanzienlijke dosis verlammen de hart- en ademhalingsspieren, met soms een dodelijke afloop.

 

Botulisme komt niet enkel bij de mens voor, ook huisdieren kunnen er het slachtoffer van worden.

 

Voorzorgsmaatregelen

Koop geen blikken die

 

· bol staan – wijst op gasvorming door bacteriën;

· beschadigd zijn;

· roesten;

· ingedeukt zijn.

 

Eens proeven raden we sterk af, zelfs een kleine dosis Clostridium botulinum kan al heel wat nadelige gevolgen hebben!

 

Beschermlaag

Om te vermijden dat blik roest, brengt men een beschermlaag in het blik aan. Deeltjes van die beschermlaag blijken echter in het voedsel terecht te komen. Om die reden eet je best niet voortdurend blikvoeding. Wissel voldoende af: vers, glazen potten of diepvries. Let vooral op met zure bestanddelen in voeding zoals azijn. Laat de blikken ten slotte altijd goed uitlekken. Het vocht van het voedsel kan je beter weggieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus tja...?

En wordt water ook verhit voordat het in de fles of het pak gaat?

 

Ik denk niet dat dat het probleem is. Water bevat weinig voedingsmiddelen dus weinig bacteriën. Ik denk dat in pakken water meer zuurstof zit die kan bederven en dat flessen en blikken iets voller zitten. Een andere reden kan ik nog niet bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Als water als schoon was (en dat is bijvoorbeeld Nederlands kraanwater, zelfs veiliger dan bronwater in flessen en behoort tot het schoonste ter wereld) kun je het in principe eeuwig opslaan. Voor geruststelling zoek ik zelf iets voor grote vaten wat zonder chloor of iets dergelijks werkt, ik vraag me af of een een uv licht is wat je er in kan laten zakken. Ik weet dat er een kleine compacte bestaat, maar die desinfecteert een litertje of een halve of zo, maar niet 60 liter. Mocht iemand daar iets voor weten (dus geen koolstof filter of iets dergelijks of chemische middelen), laat het me dan graag weten (mag ook in een PM).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als water als schoon was (en dat is bijvoorbeeld Nederlands kraanwater, zelfs veiliger dan bronwater in flessen en behoort tot het schoonste ter wereld) kun je het in principe eeuwig opslaan. Voor geruststelling zoek ik zelf iets voor grote vaten wat zonder chloor of iets dergelijks werkt, ik vraag me af of een een uv licht is wat je er in kan laten zakken. Ik weet dat er een kleine compacte bestaat, maar die desinfecteert een litertje of een halve of zo, maar niet 60 liter. Mocht iemand daar iets voor weten (dus geen koolstof filter of iets dergelijks of chemische middelen), laat het me dan graag weten (mag ook in een PM).

 

Ga eens kijken bij de aquariumwinkel of sites. UV lampen worden daar ook gebruikt om water schoon te houden/te steriliseren.

 

Filmpje van een UV lamp boven een aquarium:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een uitval die langer duurt dan een paar week ("WROL: And Many Will Die for Want of Water" by Nutnfancy [Water Storage]), echter heel onwaarschijnlijk, en je kan behoorlijk zuinig met water doen. Ik prep niet voor twintig maar in theorie voor een handje mensen (al weet je nooit hoe het loopt). Extra's hebben of iets comfortabeler kunnen leven is iets wat je er misschien juist wel door heen sleept. Ik lees hier altijd 1 is geen en de regel van 3 of zoiets maar als het op water aankomt (onderdak heb je, ga je heen en ge uit van dat je ook iets van mobiel onderdak (tent/tarp/gore-tex zak) of wat dan ook bij je hebt) moet dit ook tellen. Water wat je hebt heb je. Water wat je nog moet halen (en zuiveren) heb je niet. Dus waarom geen vaatje water in een schuur of zolder plaatsen? Ik heb ruimte zat en die tonnetjes zijn zo duur nog niet. Moet wel terugkomen op iets, ik heb altijd geleerd dat water bij schone opslag heel veilig is nog heel lang en dat het net als ingeblikt voedsel eeuwig meegaat. Lees ik op deze site dat dat niet altijd het geval is (of al snel niet 100% steriel is opgeslagen). Tip over citroenzuur was erg interessant, daarnaast is er altijd nog koken en filteren. Bedankt voor de verwijzing naar aquarium uv lampen. Wil je trouwens niet tegen spreken en jij weet ongetwijfeld over alles meer dan mij Stuudje en je zal misschien niet zo veel nodig hebben, maar met water wil ik geen enkel risico nemen. En ik heb besloten de Katadyn Pocket toch om m'n lijstje te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ DELETE: ik heb ooit een kleine SHTF nagebootst, d.w.z. een weekend-lang off grid, en water uit pakken Bar Le Duc of uit een jerrycan de ik eerst gevuld had. Voor koken, thee of koffie, tanden poetsen en gewoon om te drinken dacht ik uit te kunnen gaan van 2 liter per persoon per dag. Dan komt er nog bij wat je gebruikt voor een beetje jezelf wassen, je handen wassen of de borden of het bestek af te wassen. Zeg 3 liter. Maakt samen 5 liter. Dat dacht ik tenminste, maar toen ik mijn kleine test deed kwam ik ongemerkt al gauw aan zeker 7 liter per dag. In mijn eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dit is een interessante topic

 

Ik wilde hier nog wel een kleine, maar in mijn ogen een belangrijke aanvulling geven. Hygiëne tijdens het gebruik.

 

Ik heb een aantal jaren aan hiking gedaan en trails gelopen, in verschillende situaties. oa. in woestijnachtig gebied.

Tijdens 1 van de trips kwam ik het volgende tegen. In de USA zaten we vaak in zo goed als onbewoond gebied, dus moet je voldoende water bij je hebben.

Dit hadden we bij ons in de vorm van diverse tankjes van een gallon bronwater. Fabrieksverpakkingen. De verpakkingen hadden allemaal hetzelfde Batchnummer.

De afspraak die we onderling gemaakt hadden was, dat we nooit uit die verpakkingen zouden drinken, maar uitschenken in bekers of overgieten in je eigen fles.

 

Tot zover de achtergrond. :)

 

1 van ons heeft toch uit de groot verpakking gedronken, met als resultaat dat binnen een paar uur de vlokken in de tank rond dreven, wat dat precies was wisten we niet.

De andere, nog gesloten verpakkingen, hadden dat probleem niet.

Maar volgens zeggen waren het bacterie clusters. De bacteriën zijn waarschijnlijk uit de mond van de drinker gekomen. En door de warmte in de auto zijn die zich explosief gaan vermenigvuldigen.

 

Dus mijn advies is: ga voorzichtig met je schone water om, en drink niet rechtstreeks uit je watervoorraad. Schenk het, als het even kan, over.

 

Of dit helemaal on-topic is weet ik niet, maar ik moest het even kwijt. En weer iets te langdradig. :rolleyes:.

 

Groetjes.

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marcov: Kan niet vaak genoeg op gewezen worden en mag van mij in ieder water topic gepost worden.

 

Alles met een verpakking die niet meteen op gaat dien je zo te behandelen.

Hoe vaak ik mezelf niet betrapt heb op het gebruiken van dezelfde lepel voor een nieuwe pot mayo bv. nadat ik de laatste restjes uit de oude had geschraapt.....:o

Effe schone lepel pakken. :)

 

Ik heb in de rugtas ook liever twee of drie kleinere waterflessen, dan 1 zak van 3 liter.

 

't Is alleen vanwege het extra verpakkingsgewicht dat ik niet alles meeneem in portie verpakking.

 

+1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...