JohnVonSchutz Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Ik heb een klein destilleer keteltje en heb 2 weken geleden 2x 20 liter jerrycans weggezet. De ene heeft alleen bruine suiker, rietsuiker, water en gist de andere jerrycan heb ik gerst, gist, water, suiker en (jawel) vogelvoer. Het vogelvoer heeft graan, zaden en mais. Nu is de met het vogelvoer al klaar en heb daar een paar liter alcohol uit gehaald. In een fles heb ik wat verhitte houtsnippers ingedaan. Buiten het feit dat een mooie kleur geeft begint het ook een beetje naar port te ruiken. Nu heb ik nog 2 flessen over en weet eigenlijk niet goed wat ik daar mee kan gaan doen. Maar er zullen hier vast wel mensen zijn die hier wat ervaring in hebben dus wie heeft een goed idee? Alcohol percentage is 55 procent maar ik begrijp vaak dat mensen het tot 40 procent brengen. Mijn andere jerrycan ga ik dit weekend destilleren en wil daar een rum achtig iets van maken dus als iemand hier nog een idee over heeft hoor ik het graag. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Ik heb een klein destilleer keteltje en heb 2 weken geleden 2x 20 liter jerrycans weggezet. De ene heeft alleen bruine suiker, rietsuiker, water en gist de andere jerrycan heb ik gerst, gist, water, suiker en (jawel) vogelvoer. Het vogelvoer heeft graan, zaden en mais. Nu is de met het vogelvoer al klaar en heb daar een paar liter alcohol uit gehaald. In een fles heb ik wat verhitte houtsnippers ingedaan. Buiten het feit dat een mooie kleur geeft begint het ook een beetje naar port te ruiken. Nu heb ik nog 2 flessen over en weet eigenlijk niet goed wat ik daar mee kan gaan doen. Maar er zullen hier vast wel mensen zijn die hier wat ervaring in hebben dus wie heeft ee goed idee? Alcohol percentage is 55 procent maar ik begrijp vaak dat mensen het tot 40 procent brengen. Mijn andere jerrycan ga ik dit weekend destilleren en wil daar een rum achtig iets van maken dus als iemand hier nog een idee over heeft hoor ik het graag. Je zegt niets over hoe je het mengsel hebt gedestilleerd. Temperaturen bijgehouden? Je gistingsproces levert waarschijnlijk bijna geen tot geen methylalcohol op, maar toch moet je hiermee voorzichtig zijn. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 11 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 juni 2014 @Raycoupe Hmm ik heb elke keer, denk ik, een te hoge temperatuur gehad. Het begon namelijk al na 10 minuten te koken terwijl je het volgens mij net onder het kookpunt moet houden. Wat is daarvan dan het gevolg? Ik heb van elke keer dat ik het kookpunt bereikte en dus de eerste alcohol eruit kwam het eerste beetje van het destillaat gegooid. Ik heb helaas geen temperatuurmeter erop zitten. Kan ik de temperatuur ook meten op de ketel of moet dat aan de binnenkant gebeuren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tothemax Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Koop een kilo drop en een beetje anijs en maak een dropshot. Duurt ff voordat het op is gelost. Maar het smaakt zooooo veeeeel beter. Oh neem de 55%. Er zijn evt extracten te krijgen om je eigen dranken op smaak te krijgen, zoals whisky en rum soorten. Koop een klein eikenhouten ton van een ltr of 5 , je kan daar je whisky in laten rijpen... Good luck.. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tothemax Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Oh als je gaat afgieten, is het altijd verstandig om de eerste 100/150ml op te vangen en weg te gooien. Hier zit dus het methanol in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 @Raycoupe Hmm ik heb elke keer, denk ik, een te hoge temperatuur gehad. Het begon namelijk al na 10 minuten te koken terwijl je het volgens mij net onder het kookpunt moet houden. Wat is daarvan dan het gevolg? Ik heb van elke keer dat ik het kookpunt bereikte en dus de eerste alcohol eruit kwam het eerste beetje van het destillaat gegooid. Ik heb helaas geen temperatuurmeter erop zitten. Kan ik de temperatuur ook meten op de ketel of moet dat aan de binnenkant gebeuren? Ik ben geen distillatie expert/kenner, m'n vader deed het wel regelmatig en daar heb ik wat mee gekeken. Het gevolg, dat alle lichte fracties niet in volgorde, maar tegelijkertijd verdampen. Voor zover ik weet moet je idd je mengsel niet te snel opstoken, zodat je de controle houdt. Temperatuur in de ketel, overigens, zit er geen ingebouwde in je set? Afhankelijk van je gegiste mengsel, zit er soms/regelmatig geen methylalcohol in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Omron Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Is dat stoken niet illegaal zoals veel leuke dingen in Nederland? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Wat je ermee moet doen!? Opzuipen natuurlijk!!!!! Feestje geven! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Mijn moeder heeft ook nog alcohol gestookt . Ik heb er geen verstand van . Moet maar eens in mijn ouderlijk huis zoeken naar het materiaal . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 juni 2014 Delen Geplaatst: 11 juni 2014 Ik zou het niet vertrouwen want je weet niet wat het is methanol kookt op 65 *c en ethanol op 78*c kookt ( denk ik) methanol is schadelijk en je kunt er blind van worden of van sterven In het vervolg de temperatuur bijhouden ! Mischien kan onze chemicus @vheeswijk meer vertellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 De temperatuur moet je constant op 80 graden houden, dan kun je tot dik in de 90% alcohol maken. De voorloop moet je weggooien inderdaad en de tip van @tothemax door er drop in te gooien werkt prima. Drop erin en in de vriezer en elke paar dagen even lekker schudden. Je krijgt dan een super lekkere dropshot. Als je het alcohol percentage omlaag wilt brengen dan moet je het aanlengen met osmose water (dus geen gewoon water). Het makkelijkst is om de eerste keren gewoon een wodka te maken en nog geen andere dranken als rum en whiskey. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Demma Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Ik weet niet of het met deze installatie zou lukken maar als je tegen de 96°-97° moet het mogelijk zijn om met deze een benzine generator te doen draaien, altijd handig bij een shtf Ik stook al even voor recreatief gebruik, voor inmaken, ontsmetting, feesje,.. wat ik altijd heb begrepen is dat het methanol gevaar voornamelijk schuilt in A- stoken bij temperaturen lager dan de aangewezen 78 graden en B- het vergisten van pectine welke men terug vind in vruchten ed. Ik stook dan ook enkel op basis van zuivere kristalsuiker en controleer de temperatuur met minstens 2 thermometers. Hier nog een mooi onderbouwd stukje over methanolvorming, http://www.waarwoontwillem.nl/alcoholprut_verstoken.htm 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Ik zou dit dus ook niet drinken, hooguit gebruiken voor de spiritus brander. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 12 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Bedankt alle voor de info. Ik ga met mijn volgende sessie/jerrycan de temperatuur beter regelen. En die dropshot ga ik zeker maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 @Demma: Dat was het, vergisting van pectine (een stof uit celwanden) levert methanol, pure suikers niet, dus dan hoef je bij het distilleren ook geen zorgen te maken. Nog een linkje hierover: http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2009/01/zelf-distilleren-het-gevaar-van.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wilve Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Ik heb hier een vijftig liter ketel, en een kleine elektrische die ik ooit bij de brouwmarkt heb gekocht. Daar zou ik zowiezo eens gaan kijken als je hier mee bezig bent. Ze verkopen tal van toevoegingen om zelf likeur te maken, maar ook turbo gist pakketten die, in combinatie met toegevoegde suiker, tot 23% alcohol opleveren. Dat betekent dat je uit 25 liter vergist suikerwater zo'n 12 liter drank overhoud. Mijn grote ketel levert trouwens veel meer verlies op dan de elektrische. Die kleine distilleert in één keer tot 85% alcohol, mits goed ingesteld. http://www.brouwmarkt.nl/likeurmaken.html Die kleine is een smartstill met fijnregeling, ze verkopen hem nog steeds zie ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Ik zou het niet vertrouwen want je weet niet wat het is methanol kookt op 65 *c en ethanol op 78*c kookt ( denk ik) methanol is schadelijk en je kunt er blind van worden of van sterven In het vervolg de temperatuur bijhouden ! Mischien kan onze chemicus @vheeswijk meer vertellen Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Aanvulling op @vheeswijk Ga dan ook geen maissiroop vergisten. Deze bevat naast glucose (C6) ook fructose (C5) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk dus de temperatuur maak niets uit voor methanol ? (pff ondertussen genoeg chemie gezien morgen examen ervan ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 12 juni 2014 Delen Geplaatst: 12 juni 2014 Aanvulling op @vheeswijk Ga dan ook geen maissiroop vergisten. Deze bevat naast glucose (C6) ook fructose (C5) @Peerke : Fructose is ook een hexose (C6-suiker) en ik kan het weten. Ik ben op een koolhydraat onderwerp gepromoveerd. Mais-siroop kan overigens ook wél andere suikers (C5) bevatten die bij vergisting wat misschien wat methanol kunnen geven, zij het in absurd lage en ongevaarlijke concentraties. @vheeswijk (huischemicus) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 @vheeswijk Je hebt helemaal gelijk dat fructose een C6-suiker is. Excuses voor mijn domme post. Ik heb niet goed opgelet bij Organische Chemie. Daarom ben ik in analytische chemie afgestudeerd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 dus de temperatuur maak niets uit voor methanol ? (pff ondertussen genoeg chemie gezien morgen examen ervan ) @bjo1998 : Nee! Hoe is het overigens gegaan met de exam? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk Dus honderdduizenden misschien wel meer mensen die stoken en altijd de voorloop weggooien hoeven dit niet te doen? Oprechte vraag hoor, al het leesvoer geeft dit ook altijd aan. Gaat dus niet om alleen suikers die je vergist maar ook de pitjes cq takjes. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 Dus honderdduizenden misschien wel meer mensen die stoken en altijd de voorloop weggooien hoeven dit niet te doen? Oprechte vraag hoor, al het leesvoer geeft dit ook altijd aan. Gaat dus niet om alleen suikers die je vergist maar ook de pitjes cq takjes. Greener Ik heb in mijn post in de eerste plaats gedacht aan niet-gedestilleerde dranken zoals bier en wijn. Als je echter gaat destilleren, dan kun je voor de zekerheid de voorloop weggooien. Geeft altijd een veilig gevoel. De voorloop ontsmet bovendien de gehele destillatie-opstelling, i.h.b. het koelgedeelte. Takjes zoveel mogelijk toch verwijderen, i.v.m. met de aanwezigheid van C5 houtsuikers als xylose (Overigens zeer weinig). Houtsuikers geven inderdaad wat methanol bij vergisting. Alleen puur suiker vergisten geeft uitsluitend ethanol (stookwijn). Commerciële wijnen en bieren bevatten ook sporen methanol. De sulfiet die aan goedkope wijnen wordt toegevoegd geeft meer problemen (bv. hoofdpijn, "Appéllation Migraine Controllée" ). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Demma Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 Ik zou de voorloop niet weggooien, gewoon niet drinken. Methanol is goed als ontsmetting, hardnekkige vlekken van ramen kuisen, brandstof,.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.