Ga naar inhoud
GENEGEERD

[WHAT IF?] Een EMP raakt jouw leefomgeving. Wat doe je?


Bolo

Aanbevolen berichten

Gelukkig heb ik die optie niet..thuis staat er geen auto voor de deur.

Tachtig kilometer fietsen, of iets meer naar huis, is niet anders dan bv het samen als gezin fietsen van de fietsvierdaagse. Dan kan je tot 150 kilometer op een dag samen fietsen.

Zo zou ik het ook aan de kinderen uitleggen, alsof het een dagje fietsvierdaagse tussendoor is. Want wat ik ten alle tijden wil voorkomen is dat de kinderen in paniek raken.

 

Omdat we dat vaker deden, weten we ook wat we onderweg mee moeten aan eten en drinken.

Even een opmerking, zelfs zonder bloedsuiker te prikken kan een kind, én de ouders, vaak inschatten wanneer het kind suiker of insuline nodig heeft. Naar het lichaam luisteren dus.

 

hypo-hyper.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het scenario

 

Jij, je partner en je twee kinderen zijn aan het housesitten in je ouderlijk huis in een buitenwijk van Rotterdam. J

e ouders zijn familieleden aan het bezoeken in de omgeving van Frankfurt, Duitsland.

 

Elk lid van je gezin is in goede gezondheid met uitzondering van je jongste dochter. Door toedoen van haar Diabetes Type 1 heeft zij een dagelijkse dosering van insuline nodig.

 

Tijdens je verblijf ontwaak je met een plotse stroomuitval en alle elektronica, motorvoertuigen en communicatiemiddelen functioneren niet.

 

  1. Situatie: EMP
  2. Gezin: Twee volwassenen, twee kinderen (13 en 9)
  3. Locatie: Buitenwijk van Rotterdam
  4. Populatie: 75000
  5. Seizoen/weer: Begin lente. Max temp: 16 Min temp: 8

 

Je kan ook gewoon een oldtimer kopen zonder electronica, kan zo'n emp ineens een stuk minder boeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik auto's met werkende agenten zie rijden kun je er redelijkerwijs van uitgaan dat dit een beperkte EMP is. En Koning Willem is nog niet naar Engeland verhuisd.

 

Blijf zitten waar je zit, die paar dagen zal je wel uitzingen. Zou nog wel zelfde dag even naar de buurt dokter, apotheek, verzorgingstehuis oid lopen voor extra insuline.

En als er een globale War is, dan heb je een echt probleem (en na verloop van tijd waarschijnlijk een dooie dochter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu uit van de opgegeven situatie en het aangegeven scenario. Niet van mijn eigen gezinssamenstelling en voorbereidingen...

 

Na het ontvangen van de berichten die de politie zojuist verkondigde, besluiten wij om direct de omgeving te verlaten. Uit vele onderzoeken blijkt dat burgers elkaar voornamelijk helpen in dit soort situaties, maar we moeten criminelen ook niet vergeten. Deze zien waarschijnlijk nu hun kansen schoon om groot in te slaan gezien alarm systemen en camera's nu ook niet meer functioneren. Bij een dusdanig grootschalig EMP event, is de kans op spoedig herstel klein en zal deze omgeving al gauw meer en meer op een oorlogsgebied gaan lijken.

 

Het huis waar we op dat moment in verblijven wordt grondig uitgekamd op bruikbare spullen voor onderweg en de voorraad insuline die we voor dit weekend hadden zal krap voldoende zijn voor de tocht. Er wordt een poging gedaan om bij een plaatselijke apotheek een extra voorraad te bemachtigen, met in gedachten dat wij waarschijnlijk niet de enige zullen zijn die dit idee hebben.

 

Vervolgens vertrekken we gelijk in zuidoostelijke richting om zo uiteindelijk op Brabants grondgebied te komen en hopelijk richting huis. als de EMP gegevens van de politie kloppen en we hebben over een straal van 80km, dan zullen we thuis dezelfde problemen tegen komen. Mocht een overnachting nodig zijn 'kloppen' eerst aan bij alleenstaande huizen (boeren) die we onderweg tegenkomen. Mocht dit op niets uitlopen zullen we een kamp opslaan in achter gebied.

 

Als we eenmaal thuis aankomen besluiten we voorlopig om te kiezen voor het BIP (Bug In Plan). gezien de meeste voorbereidingen hier op afgestemd zijn. Ondertussen maken we ons wel klaar voor een Bug Out per auto+bot (geen electronica) of fietsen en brommer. Mocht de situatie in onze omgeving escaleren, treed onze BOP (Bug Out Plan) in werking.


Nu ga ik uit van onze situatie met hetzelfde scenario...

 

Aangezien mijn auto EMP proof is (geen computer electronica aan boord) kan ik hoogstwaarschijnlijk gewoon mijn auto blijven gebruiken, in de hoop dat de weg nog redelijk begaanbaar is. De kans hierop is groot omdat het blijkbaar snachts gebeurde, en een groot gedeelte van R'dam nog niet doorheeft wat er gaande is. Vandaar ook de beslissing om direct te vertrekken. Ook hebben wij voorzieningen bij om te zorgen dat het ons tijdens deze trip niets te kort komt qua medische voorzieningen, voedsel en water. desalniettemin besluiten wij toch, ondanks onze voorbereidingen om ook het huis uit te kammen en ook de belangrijke foto's en documenten mee te nemen. Het huis wordt zo on-interessant mogelijk achter gelaten. (lade's open, spullen op de grond, gordijnen open).

 

er van uit gaande dat ik binnen afzienbare tijd thuis ben, treed bij thuiskomst hetzelfde plan in werking zoals hierboven is beschreven...

 


Evaluatie eigen situatie...

 

Ondanks dat ik communicatie hoog in het vaandel heb staan, blijkt hieruit dat ik in deze situatie niet goed voorbereid ben. Ik moet dus zorgen dat mijn porto die ik altijd bij heb, voorzien moet zijn van een EMP proof container (inc accu). Als dat het geval was geweest kon ik in elk geval de porto gebruiken om radio te ontvangen, of contact te leggen/ luisteren, via de 2 meter band.

 

Verder zie ik in deze situatie niet veel persoonlijke problemen. Wel op lange termijn! zoals ook boven beschreven verwacht ik dat het getroffen gebied binnen korte tijd onbewoonbaar wordt voor normale burgers. Militair ingrijpen om rellen in te dammen, inbraken en geweldplegingen zijn schering en inslag. En een groep brave burgers proberen er het beste van te maken door te groeperen...

 

Bedenk de rest zelf maar ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo...zelf ben ik met gezin veilig. Nu gaat de tweede stap in werking. Bij mij althans.

 

Tachtig kilometer rondom Rotterdam betekent dat er een hoop preppers getroffen zijn. Ik kan eenmaal thuis op de Prepperforum informeren of er al berichten zijn van getroffen preppers en of er een opvang geregeld moet/kan worden.

 

Met al het materiaal wat preppers teveel hebben ivm 1=geen en 2=1 kan er een goed opvangkamp op het SC terrein gezet worden. Ook via omroep een oproep laten doen dat zij daarheen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

De belangrijkste vraag die snel beantwoord dient te worden; on the move of niet? Ik ben niet zo van de bailout, maar in dit geval zal het toch moeten. Zoals eerder genoemd, geeft de chemische industrie rondom Rotterdam enorme problemen. In dit soort situaties zijn grote steden zo wie zo een ramp. Die twee politie auto's zouden wel eens het laatste kunnen zijn, dat je van de overheid verneemt. Een spoedig herstel na een forse EMP in Rotterdam is ondenkbaar. Het gebied ligt beneden zeeniveau en loopt dus zo wie zo langzaam vol, omdat het regenwater niet meer weggepompt kan worden. Hoe sneller je vertrekt hoe beter. Je hebt dan nog wat voorraden, hopelijk zijn de wegen dan nog niet verstopt. Belangrijkste is nog, dat de eerste vluchtelingen die in een leefbaar gebied aankomen, de meeste kans maken om nog een beetje humaan opgevangen te worden. Wat ik nu schrijf klink keihard, maar het is niet anders. Ik zou mijn dochtertje met suiker absoluut niet afschrijven, maar je moet wel uitkijken. Wanneer je haar belang compleet maatgevend laat zijn voor je plannen, dan haalt de hele groep het misschien niet. Insuline gaat niet bij je thuis gebracht worden, je moet op pad om er naar te zoeken, dat pleit dus ook voor vertrek. Je zou eigenlijk een lijst moeten hebben van ziekenhuizen en andere mogelijke plekken waar misschien insuline gevonden kan worden, zodat je vluchtroute langs die plekken gaat. Beslist nog een idee voor mensen die te maken hebben met diabetes.

 

Grote valkuil van dit scenario; het ziet er in het begin allemaal nog niet zo slecht uit, maar dit is een van de ergst denkbare rampen. Vooral omdat de kans op herstel in het gebied vrijwel nul is.

 

Plan: Als de sodemieter on the move, richting dunst bevolkte gebieden op Utrechtse heuvelrug, met zoveel mogelijk voorraden op de best bruikbare vervoermiddelen, met de beste koel truc voor insuline, langs punten waar mogelijk insuline te krijgen is. En uiteraard onderweg zoveel mogelijk informatie proberen in te winnen, zodat je het plan eventueel kunt aanpassen (ik vond de opmerkingen van Communicator ook erg leerzaam).

 

@Bolo. Ik vind dit heel nuttig en ook leuk. Zouden we vaker moeten doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook een belangrijk punt is , Waar vooral de jongeren problemen mee gaan krijgen is navigeren.

Veel jongeren ( En steeds meer ouderen ) kennen navigeren alleen van een Tom Tom.

Ik ben nog van de generatie die alle plaatsen van Nederland moest kennen op school en kan navigeren op de zon en op een kompas ( Als die nog werkt na een emp tenminste )

Hoe gaat dus iedereen de weg vinden naar veiliger oorden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm.

 

Zeer interessant.

Ik heb in mijn auto een GHB met essentiële zaken. Is dat een parameter die ik kan gebruiken?

 

Overdenking doet mij tot de volgende prio's komen:

1) insuline. In koeltas met koelelementen doen, of in alufolie met hetzelfde. Koelbox is niet mee te fietsen.

2) water. Kan ik de Lifestraws uit GHB in de auto voor gebruiken. Verder wat flessen pakken/vullen. Plus pannetje en vuur.

3) eten. Dextro's uit GHB. Pasta uit huis, blikvoer, suiker etc.

4) kleding. poncho's uit GHB. Anders van vuilniszakken maken. Extra kledinglaag meenemen.

5) slapen. Noodbivak uit GHB. Anders rol vuilniszakken+kranten als bodemisolatie.

6) veiligheid. Keukenmessen mee.

7) weggaan. Per fiets. Wegenkaart uit auto mee. Kinderen kunnen achterop als er maar 2 fietsen zijn. Kompas uit GHB.

Briefje voor ouders achterlaten.

 

Verder:

GHB mee. Onderweg bij apotheken aankloppen. Ziekenhuizen moet je ver weg van blijven vanwege contaminatiegevaar en het feit dat ze in steden staan.

Steeds wel proberen eten en drinken te scoren. Daarvoor vrouw en kinderen op afstand laten wachten.

Niet naar een shelter gaan; kijk naar de ellende in het stadion na Katrina.

 

Zeer zinnig @Bolo. Keep up the good work!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) insuline. In koeltas met koelelementen doen, of in alufolie met hetzelfde. Koelbox is niet mee te fietsen !

 

Aangezien ikzelf sinds kort ook afhankelijk ben van gekoelde medicijnen, lees ik momenteel veel over welke bewaarmogelijkheden er zijn die niet op stroom gaan en die je makkelijk mee kunt nemen.

 

De koel- en bewaartas van Frio is denk ik een goede oplossing. Je hebt er alleen water voor nodig. Hij werd ook aanbevolen vanuit het ziekenhuis.

 

3ubuzu7a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, deze kende ik nog niet. Het was even zoeken maar dat tasje is te hergebruiken dus.

Fijne tip, ik ga dit zeker aanschaffen.

Hier nog even de link, de foto in je bericht is voor mij onleesbaar.

 

Bedankt voor het plaatsen van de link. Ik gebruik Tapatalk voor dit forum en sommige dingen zijn dan geloof ik niet leesbaar voor anderen ? Moet nu dus gaan uitzoeken wat het wel en wat het niet doet ?

 

De koeltasjes zijn te koop in diverse afmetingen en zijn inderdaad herbruikbaar. Omdat er alleen water voor nodig is om ze te activeren zijn ze prima geschikt voor een SHTF situatie.

 

Ze zijn ook te koop via http://www.dediabeteswinkel.nl/overig/tassen-en-etuis/frio-insuline-reistas-klein-model

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer zinnig draadje @Bolo

 

Ik ben niet echt bekend met diabetes, maar allebei mijn ouders hebben het, dus kans van 1 op 4, dat ik het ook krijg.

Zou het niet slim zijn, om inderdaad bij apothekers aan te kloppen, zoals hier al vaker gezegd is, de juiste insuline te vragen,

MAAR OOK PILLETJES ?

Want mijn ouders slikken pilletjes ervoor, dus die zouden ook eventueel de bloedsuikerwaarden kunnen reguleren ?

Die hoeven niet gekoeld, en zijn misschien ook geschikt voor in een BOB ? Daarmee kun je een noodoplossing creeren ?

@Keyser Suze, is dit een optie, of snap ik er helemaal niets van ?

 

Het hele senario heeft me weer met beide voetjes op de grond gezet.......

Heb net een electrische transportfiets aangeschaft, was euforisch erover........ik beweeg meer, vind fietsen daardoor weer leuk, gratis opladen via onze zonnepanelen, veel beter voor t milieu, bla, bla, bla.............

Die doet het dus in zo'n senario dus ook niet, beetje dom van mij, dat ik daar nu pas aan denk...............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer zinnig draadje @Bolo

 

Ik ben niet echt bekend met diabetes, maar allebei mijn ouders hebben het, dus kans van 1 op 4, dat ik het ook krijg.

Zou het niet slim zijn, om inderdaad bij apothekers aan te kloppen, zoals hier al vaker gezegd is, de juiste insuline te vragen,

MAAR OOK PILLETJES ?

Want mijn ouders slikken pilletjes ervoor, dus die zouden ook eventueel de bloedsuikerwaarden kunnen reguleren ?

Die hoeven niet gekoeld, en zijn misschien ook geschikt voor in een BOB ? Daarmee kun je een noodoplossing creeren ?

@Keyser Suze, is dit een optie, of snap ik er helemaal niets van ?

 

Het hele senario heeft me weer met beide voetjes op de grond gezet.......

Heb net een electrische transportfiets aangeschaft, was euforisch erover........ik beweeg meer, vind fietsen daardoor weer leuk, gratis opladen via onze zonnepanelen, veel beter voor t milieu, bla, bla, bla.............

Die doet het dus in zo'n senario dus ook niet, beetje dom van mij, dat ik daar nu pas aan denk...............

 

Google eens op diabetes type 1 en 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree Je kan nog steeds fietsen op die fiets als de elektra uitgevallen is. Je trapondersteuning doet het niet nee, het is zwaarder, maar tot die tijd dat de elektra door SHTF stuk is, fiets je wél meer, en werk je wél bewust aan een goede conditie omdat je wél vaker de fiets pakt.

Er blijven nog genoeg voordelen voor je aanschaf over.

 

Wel goed om te bedenken wat je kan en niet kan, wat de verwachtingen zijn(ga je voor of achteruit) en je plan daarop aan te passen.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld met dubbelfiets gefietst met cliënten die blind en gehandicapt waren.

Er zijn diverse duofietsen, tandems, naast elkaar, duoligfiets, bakfiets-achtig, of de fietsaanhanger (fiets die je aan een andere fiets vastmaakt. Je kan zelfs twee gewone fietsen aan elkaar laten maken.

Ik kan me voorstellen dat jij en partner(oeps ik hoop dat ik niets raars zeg) eens een dubbelfiets als SHTF-optie bekijken, gewoon kijken welke mogelijkheden dat heeft voor jullie.

In elk geval, mijn soms bere luie clienten trapten amper dus het fietsen kwam op mij neer, en toch kwamen we met twee personen altijd overal waar we wilden komen. Mijn voorkeur met fietsen met mensen die minder kracht hebben, gaat uit naar een dubbelligfiets met de fietsen naast elkaar.

 

 

En in het allerlastigste SHTF-geval...kan je altijd nog wat zeilen bijzetten.

blikvanger-pterosail.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De agenten zijn erop uit om informatie te verspreiden. (Welke een behoorlijk risico voor ze meebrengt)

Dan is dat een probleem voor de familie van de agenten.

Want als die agenten een werkende auto hebben en ik een kind wat medische zorg nodig heeft of gaat hebben dan leggen zij toch echt het loodje en heb ik een auto......

 

 

 

(ps: ik ga dus uit van een échte shtf en niet een storing waarbij na een dag (of 2) de hulptroepen al arriveren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. Die heb ik dus. Leeft de accu dan nog wel?

 

Voor zover ik het begrijp wel. De chemische reactie zal niet gestopt worden door een emp dus er zullen nog steeds elektronen van de ene naar de andere plaat gaan. 't zou kunnen dat ie een stuk leger is en dat ie opgeladen moet worden maar dat weet ik niet zeker. Zou je even moeten opzoeken. Op engelstalige forums, en ook hier staat vast wel ergens hoe dat werkt. Ik weet ook maar wat ik weet uit boeken die ik gelezen heb, niet uit wetenschappelijke info :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

(ps: ik ga dus uit van een échte shtf en niet een storing waarbij na een dag (of 2) de hulptroepen al arriveren)
Even kijken wat er in drie dagen goed fout gaat.

Auto's doen het niet

Winkels worden niet bevoorraad, kassa's doen het niet, eten in koeling en diepvries bederft.

Bejaardencentra, ziekenhuizen, gevangenissen krijgen geen maaltijden aangevoerd....en in gevangenissen gaan de elektrische sloten open. Personeel wat had moeten komen komt niet want is thuis de boel aan het redderen.

Riolering krijgt problemen.

Liften in flats doen het niet.

OV doet het niet.

Mensen zijn in paniek en/of verward, beide gevaarlijk.

Er zijn rellen en gewelddadig leegroven van winkels.

Er ontstaan brandjes en/of grotere branden maar men kan de brandweer niet bellen dus groot probleem.

Gemalen doen het niet, watersnood en overstromingen.

 

Dat is wat ik even zo kan bedenken...zonder die omgeving te kennen. Er zal vast ook ernstige dingen kunnen gebeuren bij grote bedrijven, bij chemische bedrijven, dat kan ik niet overzien omdat ik niet weet wat daar is. Ik weet dat bv wel van de bedrijven in mijn omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maf, moet ineens aan de dieren denken.

Aquaria zitten zonder stroom, geen warmte/koeling en filters dus beesies gaan dood.

Terraria idem, maar slangen kunnen nog tijdje buiten leven.

Koeien kunnen niet gemolken, staan op springen en gaan dood. Zullen er in Rotterdam niet zoveel zijn maar eromheen mogelijk wel.

Honden en katten en andere huisdieren worden agressief vanwege honger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maf, moet ineens aan de dieren denken.

Aquaria zitten zonder stroom, geen warmte/koeling en filters dus beesies gaan dood.

Terraria idem, maar slangen kunnen nog tijdje buiten leven.

Koeien kunnen niet gemolken, staan op springen en gaan dood. Zullen er in Rotterdam niet zoveel zijn maar eromheen mogelijk wel.

Honden en katten en andere huisdieren worden agressief vanwege honger.

 

voer de vissen aan je kat, heb je zelf ook gelijk een mooie bak om een filter in te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Bolo

Wat zou je zelf eigenlijk doen?

 

Op het moment dat ik door zou krijgen dat het een grid down scenario betreft gelijk handelen. Inventariseren wat er is, wat er vooral NIET is en snel spullen bij elkaar verzamelen. (in het scenario staat beschreven dat de agenten in de na-middag kwamen. Je was om 7 uur wakker)

 

Er staat nog druk op de waterleidingen, dus die zoveel mogelijk leegtrekken en in houders proppen (potten, pannen, lege flessen etc. etc.) Kan ik het niet meenemen, dan hebben eventuele achterblijvende mensen er wat aan.

 

Er heerst nu nog slechts verwarring en nog geen chaos. Mensen weten nog niet wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn, er is geen chaos. (de ziekenhuizen zijn nu al volledig in code rood geslagen, mensen zijn al overleden. Het personeel weet niet wat het moet doen) Het is een kwestie van tijd voordat de tamtam gaat werken en paniek wordt gezaaid. Gelukkig zit ik in een buitenwijk en niet de binnenstad. Zodra zekere subgroeperingen erachter komen dat de wetshandhaving er ook uit ligt.... oh shit.

 

Tegen beter weten in, ga ik rond openingstijd TOCH langs apotheken en pompstations en poog daar cash te betalen voor dingen. Insuline zal een uitdaging blijken, maar blarenpleisters, medische spulletjes, voedsel, aanstekers en bleek wil ik ook graag hebben (voor zover dat niet in het ouderlijk huis aanwezig is) Ik hou deze expeditie zo kort mogelijk, en ik zorg dat ik bewapend ben. Onderwijl kijk ik naar de lokale infrastructuur. Waar zijn de bottlenecks hier? Wat zijn de minst gebruikte paden?

 

In het huis verplaats ik mijn gezin naar de eerste etage. Ik begin met mijn vrouw meubilair tegen de voor- en achterdeur op te stapelen. Het zal een horde niet eeuwig tegenhouden, maar het geeft me misschien net die ene minuut extra tijd die ik nodig heb om te kunnen handelen. Ik pak de wegenkaarten uit mijn auto en probeer meerdere routes uit te stippelen. De vrouw houdt zich bezig met de kinderen. Ze hebben veel vragen, en ik heb geen antwoorden. Spanning stijgt geleidelijk. Rustig blijven chef.

 

In de namiddag leek redding nabij. Twee politieauto's! Maar die kwamen juist slecht nieuws brengen: "in feite ben je op jezelf aangewezen".

 

De mensen zijn geagiteerd, sommigen huilen. Sommigen "eisen" dat ze meegenomen moeten worden. De agenten manen de mensen tot kalmte. Gelukkig is de groep relatief klein en nog "beschaafd". De groep gaat uiteen, ik loop snel naar de agenten en probeer ze aan te spreken. Kalm en respectvol. Die jongens hebben nog genoeg voor de boeg.

 

Situational Awareness wil ik hebben. Ik stel gerichte vragen: Wat is de precieze locatie van de opvang? Welke capaciteit heeft het? Welke route zijn ze gereden? Hoe staat het op de snelwegen? Begaanbaar? Of compleet vastgelopen? Lopen er al mensenstromen? En zo ja, waar? Welke opdracht hebben zij precies? Worden zij centraal gecoördineerd en hoe? etc. etc. etc.

 

Ik wil binnen 12 uur weg zijn. Plunderingen zijn nu slechts een kwestie van tijd.

 

Was het alleen mijn vrouw en ik, dan gingen we s´nachts. Zelfs zonder nachtzicht apparatuur, maar de kinderen zitten in een slaapcyclus. Onderbreek die ook maar 1 nacht en de volgende dag heb je een uitdaging. Ik besluit om gedurende de dag te bewegen.

 

Aan de hand van mijn kaart bepaal ik waar het dichtstbijzijnde treinspoor loopt. Door de EMP is treinverkeer uitgesloten, en treinsporen zijn altijd wegwijzers. Daarnaast zijn mensenmassa´s niet geneigd op sporen te lopen omdat men daar normaliter ook niet komt.

 

Nadat iedereen bepakt is en zijn spullen op orde heeft, zorg ik er voor dat iedereen goed eet en goed hydrateerd. Daarna hoop ik dat iedereen goed slaapt. Terwijl zij plat gaan, bestudeer ik nogmaals de kaart en deel ik mijn route in etappes in. Waar zouden veilige plekken zijn om te overnachten? Waar kan ik aan water komen? (bind maar eens 20 liter water aan de rug van een negenjarige. Kijk eens hoever je komt.)

Ik ga uit van 3, maar probeer te plannen voor 5. Nog 72 uur aan insuline over. Begin te overdenken wat ik zou doen in het uiterste scenario. Ik begin te denken over waar ik insuline kan weghalen. Verzorgingstehuizen? Apotheken?

 

Ik besluit rust te pakken. Het wordt een lange dag.

 

Dag 2

 

Als ik al geslapen komt dat door een godswonder. Ik wek mijn gezin anderhalf uur voor zonsopgang. Ik zorg dat ze een sanitaire stop maken en dat ze wat eten binnen krijgen. Ik loop de uitrusting nog een keer na. We sluiten het huis af en vertrekken in de richting die ik gepland heb. Verplaatsen bij duisternis is riskanter, maar ik wil graag weg zijn voor de menigte wakker en alert is.

 

De gemiddelde persoon loopt ongeveer 5km per uur. Op een dag van 12 uur is dit 60 km. Houdt daarbij rekening dat je met twee kinderen onderweg bent (die geen 12 uur achtereen kunnen lopen), de fysieke inspanning van het lopen en de mentale stress van het gebeurde, dan mag je van geluk spreken als je 30 km haalt.

 

Ik pauzeer elke 5 km. Deze etappes houden de kinderen gemotiveerd en scherp. Hoewel mijn gezin nu op zijn fitst is en het meeste afstand kan afleggen wil ik niet riskeren ze te diep te laten gaan. Ik meet de afstand aan de hand van mijn "ranger beads" die ik standaard bij me heb.

 

Aan de hand van de kaart heb ik een punt uitgezocht welke ik ongeveer twee uur voor zonsondergang zal bereiken. De twee uur wil ik gebruiken om een onderkomen te realiseren.

 

We hebben geluk. 5 km voordat ik bij mijn uitgekozen locatie arriveer stuiten we op een bouwkeet langs het spoor. ProRail gaat voorlopig geen onderhoud plegen. Ik forceer de deur en verschaf mezelf toegang. Tijd om te rusten. Mijn gezin slaapt snel in, vermoeid van de inspanningen van de dag. Bij het laatste licht loop ik mijn kaart nog een keer na, om te controleren of mijn route geen aanpassingen benodigd.

 

Dag 3

 

Ik laat mijn gezin uitslapen totdat ze op natuurlijke wijze wakker worden. Ik zit buiten de bouwkeet op wacht. Ik hoor niets anders dan vogels. Goed teken.

 

Na wat eten en drinken hingen we weer om om onze weg te vervolgen.

 

De stations benaderen we voorzichtig, normaal gesproken lopen hier duizenden mensen per dag doorheen. Tot dusver angstaanjaged stil.

 

Terwijl we Tilburg naderen zien we legervoertuigen op de snelweg rijden! We besluiten om langs het spoor te blijven lopen omdat we niet weten wat hun intenties zijn. Naast een afrit zien we een boogtent. met wat voertuigen eromheen. Ik besluit mijn gezin achter te laten en langzaam de militairen te benaderen. Ze blijken erg vriendelijk en ik roep mijn gezin erbij. Het eerste wat ik vraag is of er medische voorzieningen zijn, ik heb insuline nodig voor mijn dochter. Ze vertellen me dat er een veldhospitaal in het opvangkamp is waar ze me kunnen helpen. Ze kunnen me niet brengen maar geven me precieze aanwijzingen hoe ik er moet komen. Ze kunnen me niet vertellen wat er gebeurd is, maar dat ten zuiden van Tilburg er nog stroom blijkt te zijn. Voorlopig zijn we aan het einde van ons avontuur. De kinderen zijn kapot, en ik heb me ook wel eens beter gevoeld. Behoefte aan een douche en een veldbed....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...