Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
phaelin

Alternatief voor tramadol?

Recommended Posts

Ik gebruik nu 2 maal 50 mg oplosbare tabletten tramadol voor m'n rugpijn die maar niet weg wil. Ik wil hier echter niet te lang mee doorgaan, daar tramadol nogal verslavend werkt en dan heb in plaats van een probleem opgelost te hebben er een bij.

Zijn er plantaardige alternatieven voor tramadol die niet het verslavend effect hebben, maar toch zorgen dat ik uit m'n bed kan komen zonder pijn en na lange tijd gezeten te hebben normaal kan opstaan?

 

Heb al gekeken naar paracetamol met codeine of met coffeine erin maar dat doet vrijwel niets.

 

Ik kan natuurlijk het verslavende ervan op de koop toenemen. Het is bij mij niet zo'n verslaving waarin ik steeds meer nodig heb. Ik gebruik deze dosis al een hele tijd af en aan en het werkt nog steeds als tevoren. Maar de laatste 3 maanden heb ik zeggen en schrijven 2 keer zonder gekunt dus... 't Wordt een beetje vervelend.

 

Dus, als iemand nog een goede tip heeft dan ga ik die proberen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De huisarts lijkt me de juiste persoon voor advies bij chronische rugpijn.

Verder kan je naar een fysio gaan om spierversterkende oefeningen aan te leren. Door je spierskelet te versterken zal je rug minder belast worden. Behalve als het gaat om zenuwpijnen, daar is met fysio weinig aan te doen, behalve misschien houdingsadviezen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Osteopaat die zijn job kent bezoeken, acupunctuur, spiertraining (rug+biuk), hangt beetje van de oorzaak af wat je kan doen. Enkel symptoombestrijding is geen goed plan op langere termijn.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mijn vader had vroeger een speciaal matras voor mensen met rugpijn. Dat hielp hem. Ik heb geen idee of er tegenwoordig nog speciale matrassen zijn. Heef iemand daar ervaring mee?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Vraag ook een de apotheker om advies. Hij/zij heeft veel meer kennis van medicijn en de werking daarvan dan huisartsen

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

even een alternatieve suggestie hier

Ik heb zelf altijd veel pijnen gehad. In ook zo,n heftige vorm dat de verwachting was dat ik nu al lang en breed in een rolstoel zou hebben moeten zitten.

wegens darm klachten ben ik gaan experimenteren met bepaalde voedingsmiddelen achterwege te laten. en toen bleken ook die pijnen steeds minder te worden.

Nu zit ik op een redelijk streng dieet , waarbij ik als hoofdzaak zuivel, aardappel producten , en varkensvlees en light producten( aspartaam ) weg laat

En mijn fysiek is nu zoveel verbeterd dat ik zelfs geen enkele moeite heb om te wandelen met mijn 21 kg wegende dochter in mijn nek.

 

Misschien worden jou klachten ook beïnvloed door je voeding , het is makkelijk te testen door 1 soort voedingsmiddel helemaal weg te laten uit je dieet voor een periode van een paar weken en dan het verschil bij te houden

en als je het weer gebruikt en de klachten komen weer terug of worden erger ,( sommige zaken duren vrij lang om uit je systeem te verdwijnen ) is dat natuurlijk een erg duidelijke aanwijzing ;-)

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ook ik heb rug pijn . En niet alleen mijn rug doet pijn . Ik ga 2 maal per week naar de rug school . Om oefenen te doen aan gepast op wat je aan kan . Dit is een soort sport school voor mensen met rug klachten . Ik slaap op een speciale matras op mijn rug of hoogstens op de zij . Nooit op de buik . Neem in nood pijnstillers . Panadol Retard . Deze neem ik nu al een maand of twee niet elke dag enkel bij veel pijn . Ook zou ik moeten afvallen maar dat lukt slecht . Daarom eet ik te graag .

 

Geert

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

mmm. Dan zal ik moeten kijken wat ik veel gebruik. Aspartaam gebruik ik bijna helemaal niet meer sinds jaren. Ik eet nogal wisselend, soms eet ik een paar dagen rijst met kip, dan weer zin in boerenkool of erwtensoep etc... Ik kan 'es proberen om een tijdje helemaal geen brood te eten (maar noodles of zo). Verder zou ik 't niet weten. Ga ik over nadenken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Codeïne, maar dan heb je het zelfde probleem als met tramadol, het is nogal verslavend.

 

Geen idee waar je precies last van heb, maar heb zelf jarenlang last gehad van mijn onderrug, s'ochtends moe wakker worden en kon pas weer na 10min warme douche normaal bewegen. Verschillende matrassen geprobeerd maar niets werkte, tot vorig jaar.

Wat ik heb gedaan is mijn bed de deur uit doen en een paar tatami matten + een futon kopen, kostte me een week om aan te wennen maar sindsdien slaap ik 10x beter en heb nooit meer rugklachten.

 

Net even voor de grap gegoogled en geloof dat ik niet de enige ben ;)

 

https://www.google.nl/webhp?tab=ww&ei=B4A8U-OrB-bC7AbP84HgBw&ved=0CBQQ1S4#q=tatami+%2B+back+problems

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
even een alternatieve suggestie hier

Ik heb zelf altijd veel pijnen gehad. In ook zo,n heftige vorm dat de verwachting was dat ik nu al lang en breed in een rolstoel zou hebben moeten zitten.

wegens darm klachten ben ik gaan experimenteren met bepaalde voedingsmiddelen achterwege te laten. en toen bleken ook die pijnen steeds minder te worden.

Nu zit ik op een redelijk streng dieet , waarbij ik als hoofdzaak zuivel, aardappel producten , en varkensvlees en light producten( aspartaam ) weg laat

En mijn fysiek is nu zoveel verbeterd dat ik zelfs geen enkele moeite heb om te wandelen met mijn 21 kg wegende dochter in mijn nek.

 

Misschien worden jou klachten ook beïnvloed door je voeding , het is makkelijk te testen door 1 soort voedingsmiddel helemaal weg te laten uit je dieet voor een periode van een paar weken en dan het verschil bij te houden

en als je het weer gebruikt en de klachten komen weer terug of worden erger ,( sommige zaken duren vrij lang om uit je systeem te verdwijnen ) is dat natuurlijk een erg duidelijke aanwijzing ;-)

@Lindaja en de rest, als je varkensvlees wilt uitbannen, ga dan eens goed naar de ingredientenlijst van voedingsmiddelen kijken. Overal waar gelatine staat, heeft men het over varkensgelatine. Dit betreft toetjes, kant en klaar producten maar zelfs gummiebeertjes.

 

Dit weet ik, omdat mijn vriendin een varkensvleesallergie heeft, en zij nu sinds 2 jaar helemaal probleemvrij is. Dit alleen maar door de gelatine die in heel veel producten gebruikt wordt.

En nee ze is niet voor mij allergisch.... :o

 

Greetz Holy.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Staan veel tips hier. Zelf ook rugklachten, als ik niet op me houding let krijg Ik snel last van een zeurend gevoel in me onderrug, en in het ergste geval gaat me onderrug scheef staan.

 

Heb ook het probleem dat de bank te laag is en erg doorzakt. Moeten dus een nieuwe aanschaffen.

 

Moet wel zeggen sinds ik vaker me rug train en paar goede houding tips van de osteopaat heb gekregen ik minder snel last van me rug heb.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
@Lindaja en de rest, als je varkensvlees wilt uitbannen, ga dan eens goed naar de ingredientenlijst van voedingsmiddelen kijken. Overal waar gelatine staat, heeft men het over varkensgelatine. Dit betreft toetjes, kant en klaar producten maar zelfs gummiebeertjes.

 

Dit weet ik, omdat mijn vriendin een varkensvleesallergie heeft, en zij nu sinds 2 jaar helemaal probleemvrij is. Dit alleen maar door de gelatine die in heel veel producten gebruikt wordt.

En nee ze is niet voor mij allergisch.... :o

 

Greetz Holy.

 

 

Ik heb geen enkel probleem met een beetje gelatine , net zoals ik af en toe wel eens een beetje kaas eet op een pizza.

Het gaat erom dat je net zoals met drank ermee om gaat wetende wat het met je doet als je er te veel van gebruikt

geniet maar gebruik met mate , en weet hoe je erop reageert

 

dus geen allergie ;-)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook die trainingen voor m'n rug en die helpen ook wel. Ik moet eens naar m'n bed kijken. Misschien een nieuw matras nodig of zo. Ondertussen wilde ik ook weer eens situps gaan doen voor de buikspieren. Dat gaat dus niet met die rug van mij. Is er iemand die een andere manier weet om buikspieren te trainen zonder dat m'n rug daarbij belast wordt?

 

Ik kan m'n spieren in m'n onderrug maar tot zover trainen omdat ik er aangeboren maar de helft van heb die ik hoor te hebben. Dus 't kan gewoon allemaal wat minder hebben. Als ik recht blijf staan kan ik net zo zwaar tillen als m'n armen 't aankunnen, niets aan de hand. Ook zware rugtassen krijg ik geen last van want dan gaat de kracht recht naar beneden. Moet alleen erg uitkijken met draaien als ik dingen draag en met zitten dat ik een rugleuning heb. Die spieren worden anders te zwaar belast om mij niet te laten inzakken en daar heb ik dan weer een week plezier van.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mja, kende ik nog niet. Maar in 't stukje staat ook weer dat de spieren onder in je rug bij degenen horen die je het meest zal voelen. Ik zal 't eens heel voorzichtig proberen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Moeilijke afweging, je zou kunnen proberen te beginnen met een klein kussen of een opgerolde handdoek onder je onderrug zodat de ergste druk eraf is? Veel succes in elk geval en doe voorzichtig.

 

Truste.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook die trainingen voor m'n rug en die helpen ook wel. Ik moet eens naar m'n bed kijken. Misschien een nieuw matras nodig of zo. Ondertussen wilde ik ook weer eens situps gaan doen voor de buikspieren. Dat gaat dus niet met die rug van mij. Is er iemand die een andere manier weet om buikspieren te trainen zonder dat m'n rug daarbij belast wordt?
Ja, die weet ik wel.

Je schrijft dat je een aangeboren afwijking hebt. Ik ben (oa)sportjuf voor mensen met beperkingen en ik weet wel een en ander. Ik zal juist om die reden niet zomaar online wat adviesjes geven omdat je daarmee juist schade kan veroorzaken. Met een beperking in de rug is het verstandiger om deze oefeningen een paar keer te doen onder toezicht van een fysio. Zo leer je ze goed aan en dan heb je er profijt van. Zomaar wat goed bedoelde oefeningen doen kan schade veroorzaken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ja, die weet ik wel.

Je schrijft dat je een aangeboren afwijking hebt. Ik ben (oa)sportjuf voor mensen met beperkingen en ik weet wel een en ander. Ik zal juist om die reden niet zomaar online wat adviesjes geven omdat je daarmee juist schade kan veroorzaken. Met een beperking in de rug is het verstandiger om deze oefeningen een paar keer te doen onder toezicht van een fysio. Zo leer je ze goed aan en dan heb je er profijt van. Zomaar wat goed bedoelde oefeningen doen kan schade veroorzaken.

 

Goed punt. Als ik weer eens bij de huisarts ben zal ik eea eens opvragen en hier in de buurt naar de fysio gaan. Waarschijnlijk kan ik 't gewoon thuis bijhouden maar moet wel eerst even precies weten hoe :)

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Goed punt. Als ik weer eens bij de huisarts ben zal ik eea eens opvragen en hier in de buurt naar de fysio gaan. Waarschijnlijk kan ik 't gewoon thuis bijhouden maar moet wel eerst even precies weten hoe :)

 

Eerst moet je precies weten wat er aan de hand is. Daarvoor laat je röntgenfoto's of een scan maken. Die laat je analyseren door een osteopaat die je aangepaste oefeningen zal opleggen. Zelf had ik vroeger behoorlijk wat last aan mijn rug door het tillen van (veel te) zware lasten. Hierbij werd het ruggenmerg tussen de wervels door geperst. Ik kreeg verschrikkelijke rugpijn en uitstraling naar mijn benen toe. Intussen ben ik wat mijn rug betreft helemaal pijnvrij (er zijn nog andere problemen genoeg).

 

Hoe ik het aanpakte :

- Tillen van lasten boven de 12 kg vermijden.

- Niet heffe met de rug maar door de knieën gaan (waardoor die sneller gaan verslijten).

- Voortdurend afwisselen van houding, vermijd continu dezelfde houding.

- Ik ga nooit meer met de benen gekruist zitten.

- Als je gaat zitten, doe dat op een hard oppervlak en zit mooi rechtop.

- Blijf bewegen, fietsen, zwemmen, crosstrainer, ... activiteiten die niet belastend zijn voor je gewrichten en geen schokken veroorzaken.

 

Pijn is mijn vriend geworden, ik neem geen pijnstillers maar zie het als een signaal dat ik iets verkeerd doe. De eerste dagen doe ik het rustig aan. Zodra de pijn wat mindert doe ik enkele eenvoudige oefeningen. Ik zou ze eigenlijk permanent moeten doen maar zoveel discipline heb ik niet :

 

- Ga plat op je rug en gestrekt op de grond liggen, met je armen naast je en hef je voeten 20 cm op. Hou dit 30 seconden vol en herhaal de oefening 10x. Je versterkt je buikspieren ermee. Vooral model A.

[ATTACH=CONFIG]9362[/ATTACH]

- Blijf plat op de grond liggen en hef je knie (afwisselend links en rechts) op tot tegen je borst (met geplooide benen), gebruik je armen om je been nog wat verder te trekken en blijf de houding 30 seconden aanhouden. Rek steeds verder. Je verlengt je dijspieren ermee.

[ATTACH=CONFIG]9360[/ATTACH]

- Blijf plat op de grond liggen met je armen naast je en buig je hoofd tot je kin je borstkas (bijna) raakt. Deze oefening versterk je nek- en buikspieren. Hou deze houding een tijdje aan.

[ATTACH=CONFIG]9361[/ATTACH]

 

Forceer niets. En bouw langzaam op. Herhaal je oefeningen 2 à 3x per dag. Na een week zal je merken dat de pijn afneemt.

 

Met deze oefeningen riskeer je niets, je kan niets beschadingen, hebt geen hulpmiddelen nodig en het kost je niets. Ik ben er alvast mee gebaat. @phaelin

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Die oefeningen heb ik bijna precies zo. Ik ga ook nog op m'n buik liggen en til dan m'n hoofd een centimeter of 20 van de grond met m'n armen langs m'n lichaam. Da's om dat beetje spieren die ik in m'n rug heb te trainen.

Rekken en strekken doe ik elke dag, maar in plaats dat ik mezelf opdruk druk ik bijvoorbeeld een gewicht naar boven als ik op m'n rug lig. Dat soort aanpassingen.

Tillen gaat prima, ook zwaarder, als ik 't maar goed doe en er niet mee ga draaien. Dat is inmiddels zo'n gewoonte geworden dat het niet meer fout gaat.

 

Ik fiets en ik wandel, maar dat doe ik meer voor m'n conditie en omdat ik wandelen leuk vind dan voor m'n rug.

 

Meestal als ik er last van krijg heb ik verkeerd in bed gelegen of iets dergelijks en dan gaat 't na een paar weken wel weer over. Maar nu niet. Hoewel 't vandaag wat beter is.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Die oefeningen heb ik bijna precies zo. Ik ga ook nog op m'n buik liggen en til dan m'n hoofd een centimeter of 20 van de grond met m'n armen langs m'n lichaam. Da's om dat beetje spieren die ik in m'n rug heb te trainen.

Rekken en strekken doe ik elke dag, maar in plaats dat ik mezelf opdruk druk ik bijvoorbeeld een gewicht naar boven als ik op m'n rug lig. Dat soort aanpassingen.

Tillen gaat prima, ook zwaarder, als ik 't maar goed doe en er niet mee ga draaien. Dat is inmiddels zo'n gewoonte geworden dat het niet meer fout gaat.

 

Ik fiets en ik wandel, maar dat doe ik meer voor m'n conditie en omdat ik wandelen leuk vind dan voor m'n rug.

 

Meestal als ik er last van krijg heb ik verkeerd in bed gelegen of iets dergelijks en dan gaat 't na een paar weken wel weer over. Maar nu niet. Hoewel 't vandaag wat beter is.

 

Sauna en turks bad willen ook nog wel eens helpen bij mij. En anders een heet ligbad.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik nu 2 maal 50 mg oplosbare tabletten tramadol voor m'n rugpijn die maar niet weg wil. Ik wil hier echter niet te lang mee doorgaan, daar tramadol nogal verslavend werkt en dan heb in plaats van een probleem opgelost te hebben er een bij.

Zijn er plantaardige alternatieven voor tramadol die niet het verslavend effect hebben, maar toch zorgen dat ik uit m'n bed kan komen zonder pijn en na lange tijd gezeten te hebben normaal kan opstaan?

 

Heb al gekeken naar paracetamol met codeine of met coffeine erin maar dat doet vrijwel niets.

 

Ik kan natuurlijk het verslavende ervan op de koop toenemen. Het is bij mij niet zo'n verslaving waarin ik steeds meer nodig heb. Ik gebruik deze dosis al een hele tijd af en aan en het werkt nog steeds als tevoren. Maar de laatste 3 maanden heb ik zeggen en schrijven 2 keer zonder gekunt dus... 't Wordt een beetje vervelend.

 

Dus, als iemand nog een goede tip heeft dan ga ik die proberen.

Specifieke cox2 remmer op kruidenbasis (incl. ingebouwde maagbeschermer) is kapparest.

 

Korte uitleg van af een ander forum:

Verder is er een maagsparende pijnstiller op de markt onder de naam 'kapparest'. Op basis van 3 kruiden die alle 3 "selectief cox 2 remmer" zijn (net zoals aspirine)

rozemarijn gember en curcuma.

Het grote verschil met aspirine is, dat met name gember en curcuma goed zijn voor je maag (mag je innemen pal na een maagbloeding, om die te stoppen - ipv. dat de pil tegen de pijn een maagbloeding kan veroorzaken).

Dit zal je wel zelf moeten kopen, want het is geen chemisch middel wat je arts je voorschrijft en via de verzekering vergoed wordt.

 

Verder is het aanpakken van de oorzaak net zo belangrijk. Pijnbestrijding hoort een tijdelijk iets te zijn.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Specifieke cox2 remmer op kruidenbasis (incl. ingebouwde maagbeschermer) is kapparest.

 

Korte uitleg van af een ander forum:

Dit zal je wel zelf moeten kopen, want het is geen chemisch middel wat je arts je voorschrijft en via de verzekering vergoed wordt.

 

Verder is het aanpakken van de oorzaak net zo belangrijk. Pijnbestrijding hoort een tijdelijk iets te zijn.

 

 

Ik ga dat eens bekijken. Dank.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Pijn pijn en nog eens pijn...

2017 na een lange pijn recht in de rug net boven de bil een uitpulping uitstraling van pijn vanuit de rug/heup naar naar been.

Zeuren non stop pijn bij alles wat ik deed ging het niet over.

Ziekenhuis bezoekjes rontgen en MRI werd gezegd geen hernia te hebben.

Na een lange periode was advies zenuwbehandeling tussen de wervel waar de pijn vandaan kwam, maar nog werd er niet verteld dat het een hernia was.

Totdat ik na een lange periode dikke bijna een jaar de laatste 3 maanden in een rolstoel terecht kwam.

Met een hartritmestoornis wegens de pijn en stress werd ik op een ochtend met ambulance naar ziekenhuis gebracht.

Daar zij een arts op de eerste hulp; mevrouw ik vindt het zo zielig voor U ga alsjeblieft naar Belgie of Turkije daar wordt U veel sneller geholpen.

De protocol in Nederland is dat er langdurig medicijn wordt voorgeschreven en mogelijk een zenuwbehandeling maar in U situatie zal dit niet veel helpen.

Na een discussie met de neuroloog die niet meer te vertrouwen was. 

Ben ik terecht gekomen in een speciaal ziekenhuis waar na een MRI een drievlaks hernia werd gezien.

In goed overleg en goed advies werd ik ook doorgestuurd naar een professor om mij gerust te stellen dat ik acuut geopereerd moest worden.

De hernia was zodanig uitgepulpt het was zo groot dat het tegen mijn zenuw aandrukte en dat dit de grote boosdoener was van de pijn.

Tijdens de operatie kwam de arts mij vertellen dat het nog even zou duren want de operatie duurde ipv 2 uur 4 uur.

De pulping zat heel diep en moest voorzichtig weggehaald worden.

De andere twee liet hij zitten want als hij die ook weg zou halen dan zou mijn ruggenwervel verder doorzakken.

Het was voor de arts een moeilijke operatie, hij zei dat deze operatie moeilijker was dan een hersenoperatie het was een neurochirurg arts.

Na de operatie vertelde hij waarom ik of de artsen in Nederland zo lang mee gewacht hebben en daarodoor meer schade is ontstaan.

 

Dezelfde pijn heb ik nu aan mijn linkerzijde ik ben weer een poosje aan de medicijn voor mijn zenuwpijn en de dagelijkse routine pijn.

Zaldiar en Neurotin gebruik ik Zaldiar heb ik af moeten kicken slik nu paracetamol maar merk dat het niet helpt.

Door Zaldiar werd ik gelukkig omdat ik een poosje milde pijn had de scherpe kanten haalde Zaldiar het eraf veel zweten en rillingen kreeg ik als het uitgewerkt werd.

Voel me doodongelukkig door de pijn sta weer helemaal weer aan het begin.

Na een MRI wil deze arts een andere weer ondertussen hier in Nederland wil een zenuwbehandeling laten doen.

Mocht dit niet helpen dan wil hij schroeven erin zetten en dit beperkt je beweging.

 

Met een zenuwbehandeling had ik gevraagd of het zou helpen de antwoord was ik kan niet in een glazenbol kijken.

Ben radeloos wil weer vrolijk door het leven gaan, ben van karakter een vrolijk ondernemend eigenlijk best een sterke vrouw maar soms.... :(

Ik ben de pijn beu, de pijn in de benen, de pijn aan de linkerkant van mijn rug alles ben ik zat.

Zijn er adviezen of suggesties wat mij kan helpen..

 

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...