Ga naar inhoud
GENEGEERD

Regenton in de winter


phaelin

Aanbevolen berichten

Ik zat te kijken naar een regenton voor op m'n balkon (woon in een flat). Niet alleen handig als watervoorraad maar ook om m'n plantjes water te geven zonder met gieters door 't huis te moeten lopen.

 

http://www.regentonvoordeel.nl/regentonset-250l-groen

 

Er loopt daar een regenpijpje naar beneden dat ik kan aftappen. Er woont niemand onder mij dus ik val er niet toevallig een andere prepper mee lastig :)

 

Maar: Hoe moet dat in de winter? Het staat dan wel tegen de muur en het balkon is redelijk beschut dus 't moet best goed vriezen wil 't mis gaan maar het kan. Het is aan de zon kant dus als er zon is wordt 't vanzelf warmer door de kleur van de regenton maar als er geen zon is en 't vriest een paar dagen hard gaat het fout. Weet iemand een manier om het water vorstvrij te houden? Ook als de stroom is uitgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Werkelijk nog nooit last van gehad. Zolang het een niet te gammele ton is en het ijs kan uitzetten geen probleem.

Voordat de hele ton bevroren is heb je het wel over strenge vorst gedurende 10 dagen oid.

 

Wellicht dat die gammele tonnen van de bouwmarkt snel scheuren, maar die blauwe plastic vaten (met z'n zwart deksel) kunnen heel wat hebben. Die uit je link ken ik niet.

Electrisch vorstvrij houden is ook zo weer wat. Anders gewoon aftappen voor de winter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, dan zal ik aan de poep moeten vragen om niet in de winter de ventilator te raken. Ik ga nog ff verder onderzoeken. Misschien iets van isolatiemateriaal eromheen in de winter of iets dergelijks. Met mijn mazzel komt er een tweede ijstijd net nadat ik dat ding neerzet of zo :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, dan zal ik aan de poep moeten vragen om niet in de winter de ventilator te raken. Ik ga nog ff verder onderzoeken. Misschien iets van isolatiemateriaal eromheen in de winter of iets dergelijks. Met mijn mazzel komt er een tweede ijstijd net nadat ik dat ding neerzet of zo :p

 

Als het nu enorm heftig vriest, kun je er altijd een stormlamp oid onder zetten. Een opening in de voet zagen moet toch nog wel kunnen zonder dat het ding instort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk 't niet. Als ik 't onstabiel vind maak ik gewoon haken in de muur en sjor ik 'm vast aan de muur. Kan daar gelijk isolatiespul omheen.

 

Hele regenton idee kwam eigenlijk vandaag bij me op toen ik weer eens op 't balkon kwam om te vegen. Leuk projectje erbij voor deze zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk 't niet. Als ik 't onstabiel vind maak ik gewoon haken in de muur en sjor ik 'm vast aan de muur. Kan daar gelijk isolatiespul omheen.

 

Hele regenton idee kwam eigenlijk vandaag bij me op toen ik weer eens op 't balkon kwam om te vegen. Leuk projectje erbij voor deze zomer.

 

Ook even nadenken over de opmerkingen van @Greener en @prepass.

Bij een moderne flat (zonder betonrot) moet het wel kunnen, maar bij een oudere type flat dan zou ik het ook eerst zeker willen weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mijn regenvaten te beschermen tegen vriezen word hier in Polen wat kouder dan in Nederland. Heb ik koperen spiralen in de regentonnen die aangesloten op mijn houtkachel en dat oud het water boven nul in de winter.

 

Is niet de makkelijkste optie in een flat maar misschien is er een idee om het op de cv aan te sluiten(zal wel je stookkosten verhogen)

En anders de tonnen isoleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sterkte van een balkon moet minimaal 250kg per m2 zijn in NL. Dus één of twee watervaten (door gekoppeld) neerzetten van 100 liter moet voldoende zijn. Het regent ook regelmatig in NL dus met die hoeveelheid kun je aardig uit de voeten. Regenwater is ook beter voor je planten. Met een vul automaat kun je makkelijk de pijp aftakken en als je vat vol is, dan stroomt het water gewoon terug door de pijp.

 

https://www.google.nl/search?q=regenpijp+vulautomaat&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=OdUhU6CUJKbqywPft4CoAQ&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=639

 

Als je het voor elkaar krijgt je vat hoger te plaatsen dan je planten, dan kun je simpel met een gardena koppeling een slang aansluiten op je vat en je planten doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vul automaat zit erbij, en als ie eenmaal vol is (kraantje zit onderaan) kan ik de meeste planten met een slangetje doen. Op een paar hangplanten na, maar daar is 't gietertje voor.

 

Het moet wel een hele strenge winter zijn, wil zo'n vat volledig bevriezen. Wanneer het vriest, kun je ook elke dag het ijs breken dat is voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een regenton gemaakt van zo een blauw polyethyleenvat dat in in de industrie gebruikt wordt voor het transport van allerlei vloeistoffen.

Een gaatje er in geboord onderaan, een kraantje erin geschroefd, en afgekit met zoiets als tec 7.

Het voordeel van die blauwe vaten is dat ze sterker zijn dan hetgene je koopt in een dhz als regenton. Ze zijn ook flexibel, het kunststof beweegt wat mee en kan dus wel wat uitzetting door ijs verdragen.

Best let je wel op, dat als het echt dagen aan een stuk keihard vriest, dat je je vat niet helemaal vult, dan kan het ijs uitzetten in het lege deel.

Mijn ervaring is ook dat ze beter bestemd zijn tegen het uv van de zon. Ik heb ook eens zo een regenton gehad uit een doe het zelf, en na twee seizoenen buiten, werd de kunststof bros. Gebeurt wel meer met die 'goedkopere kunststoffen' . Heeft te maken met het feit dat er geen of te weinig uv-stabilisator is aan toegevoegd.

 

183225538_2-240-l-tonnen-vaten.jpg

 

Dit soort vaten bedoel ik, het is duurzamer dan hetgene je koopt in een dhz, en je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

 

Hier is de link op 2dehands.be

 

http://www.2dehands.be/tuin/bouwmaterialen-onderdelen/tanks/240-l-tonnen-vaten-183225538.html

 

Voor 15 Euro kan je zeker niet zeggen dat je hier een slechte zaak aan doet.

 

Volgens mij het over wegen meer dan waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wat het probleem is . In de winter gewoon het vat leeg laten lopen . Buiten planten moet je in de winter geen water geven en zeker niet als het vriest . Met de neerslag die er normaal in de lage landen valt zal je snel terug water hebben al is het misschien dooi water .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te kijken naar een regenton voor op m'n balkon (woon in een flat). Niet alleen handig als watervoorraad maar ook om m'n plantjes water te geven zonder met gieters door 't huis te moeten lopen.

 

http://www.regentonvoordeel.nl/regentonset-250l-groen

 

Er loopt daar een regenpijpje naar beneden dat ik kan aftappen. Er woont niemand onder mij dus ik val er niet toevallig een andere prepper mee lastig :)

 

Maar: Hoe moet dat in de winter? Het staat dan wel tegen de muur en het balkon is redelijk beschut dus 't moet best goed vriezen wil 't mis gaan maar het kan. Het is aan de zon kant dus als er zon is wordt 't vanzelf warmer door de kleur van de regenton maar als er geen zon is en 't vriest een paar dagen hard gaat het fout. Weet iemand een manier om het water vorstvrij te houden? Ook als de stroom is uitgevallen?

 

Aangezien je aangeeft dat de ton redelijk beschut komt te staan, volstaat waarschijnlijk isoleren,... Het beste doe je dit rondom de ton (dus ook onder en boven).

 

Altijd rekening blijven houden met gewicht, zoals al aangegeven kun je meestal wel de blauwdrukken opvragen,... Better safe than sorry.

 

Verder lees ik heel weinig over de kwaliteit, naar mijn weten krijg je de rotzooi van het balkon van al je bovenburen ook bij jou door je pijp,... En geloof me maar dat je dat echt niet in je ton wil hebben (heb in de loop der jaren al aardig wat smerige balkons 'understatement' gezien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wat het probleem is . In de winter gewoon het vat leeg laten lopen . Buiten planten moet je in de winter geen water geven en zeker niet als het vriest . Met de neerslag die er normaal in de lage landen valt zal je snel terug water hebben al is het misschien dooi water .

 

Geert

 

Omdat 't ook bedoelt is als watervoorraad en als 't even kan wil ik dat 't hele jaar door hebben. Planten makkelijker water geven is natuurlijk mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder lees ik heel weinig over de kwaliteit, naar mijn weten krijg je de rotzooi van het balkon van al je bovenburen ook bij jou door je pijp,... En geloof me maar dat je dat echt niet in je ton wil hebben (heb in de loop der jaren al aardig wat smerige balkons 'understatement' gezien)

 

Zooi valt wel mee om een of andere reden. Heb er wel eens een bakje onder gezet om te kijken. Het is niet helder, maar zit geen zooi in. Af en toe een blaadje. Zowieso zou ik dat water als ik 't voor drinkwater wil gebruiken toch moeten filteren. Ik dacht meer aan wat extra water om te gebuiken om mee te wassen, en als er genoeg is de plee mee door te kunnen spoelen etc..

 

Ik ga iig kijken naar die vaten en dan uitzoeken hoe ik daar een vulautomaat aan knutsel. Zal wel weer heel simpel zijn, maar ik ben niet zo handig met dingen waar geen muis/toetsenbord aan zitten. Maar daar wordt aan gewerkt. Zal 't gewoon moeten gaan leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot sommige reacties zal dit vat dus wel compleet bevriezen als je niks doet en het een weekje vriest.

Ik heb zelf een vijver in een plastic pot gehad van meer dan 100 liter.

Na een weekje matige vorst was dat een blok ijs.

Aan de bovenkant komt het ijs dan hoger dan de rand, aan de onderkand wordt de bodem er uit gedrukt door het ijs.

 

Ik kan me niet voorstellen dat alleen het feit dat je bovenkant dicht is het bevriezen echt veel langzamer gaat ( al zal zeker iets uiitmaken) ?

 

Mijn vijverpot stond ook tegen het huis..

Nu haal ik de vijverpot binnen als er meer dan een paar dagen meer dan een paar graden vorst is.

 

Ik denk dat goed isoleren voldoende moet zijn, een rol glaswol kost geen drol....

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn plastic regenton staat al jaren altijd buiten.

 

ja, hij bevriest in de winter en ontdooit vanzelf weer. is nog steeds heel en waterdicht, zelfs het kraantje is nog steeds heel.

 

minder zorgen maken en gewoon zo`n ding neerzetten.

 

by the way, als je er een paar flessen siroop ingooit en een stok insteekt krijg je vanzelf een allejezus groot waterijsje in de winter ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

by the way, als je er een paar flessen siroop ingooit en een stok insteekt krijg je vanzelf een allejezus groot waterijsje in de winter ;)
ROFLOL...

 

large_0139.jpg

 

 

Maar serieus, op een balkon zal het water net iets minder snel bevriezen, omdat het wat hoger is én wat meer beschermt staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...