Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geef ons heden ons dagelijks brood .


Flos

Aanbevolen berichten

Vanaf het bestaan van de mensheid bestaat het leven uit twee dingen die naar een derde punt lijden waar we weer uit komen op de eerst twee punten .

Onderdak en voedsel dat lijd naar voortplanting .

En als je , je hebt voortgeplant heb je weer onderdak en voedsel nodig . En de cirkel is rond .

Daarom zoeken mensen naar een goed betaald job of proberen ze onafhankelijk te leven .

Nu sta ik al enkele maanden s'morgens op met telkens het zelfde in mijn hoofd . (Nee niet alleen het voortplanten ) .

Als na de ondergang of shtf of hoe je het ook wilt noemen . Mensen terug samen komen en groepen gaat vormen wat hebben we nodig aan eten . En is er een mogelijkheid om dit te verbouwen en te kweken zonder moderne machines elektriciteit gas en andere nutsvoorzieningen ?

KS heeft het al eens gehad over PH met meer dan 500 mensen samen . Maar die 500 mensen gaan dan ook consumeren .

Ik zie het voorlopig iets kleiner . Daarom heb ik een groep ingedachte van 33 mensen . Waarom 33 ? Wel omdat mij voor veel dingen goed uitkomt iets te berekenen .

In de West-Europese landen is tarwe de of een van de hoofd bestand delen van ons voedsel .

Nu mijn eerste probleem hoeveel tarwe heb ik nodig om de periode van oost naar oost te kunnen overbruggen voor 33 mensen .

Wetend dat een hectare ongeveer 4 ton oplevert .

Dat men ook 180 kg nodig zal hebben om de volgende oost te zaaien .

Dat ik er van uit ga dat men twee maaltijden per dag eet ,, ontbijt en avond eten ,,

Dat men naast brood ook iets anders gaat eten .

Dat men tarwe bloem gebruikt voor brood maar ook voor pasta , pannenkoeken , sausen te binden , en nog veel dingen .

Als we daar aan uit zijn . Gaan we ook eens kijken hoeveel aardappelen we moeten planten . Hoeveel boontjes wortelen erwten prei selder en nog tientallen andere groenten .

Maar ik zou ook graag weten van jullie hoeveel kippen we moeten houden om 33 mensen van eieren te voorzien maar ook van kippenvlees .

Ook als je de mogelijkheid hebt om varkens te kweken , hoeveel en wat vreten die dieren . Er van uitgaan dat er geen diepvries is en geen koelkast . En dat je met 33 mensen een varken dat levend 120 kg weegt ( bijna ) opeet in een week tijd met uitzondering van de hammen en een paar stukken spek een pot paté en nog een paar dingen die iets langer bewaren dan een week .

Zo zijn er nog veel dingen die door mijn hoofd spoken .

Vb hoeveel zout heb ik nodig om vele dingen te bewaren of hoeveel azijn .

Graag jullie idee hier over . Dan kunnen we ook eens kijken wat er nodig is voor de 500 man in PH aan het canada meer van KS

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Meedenkend denk ik aan het water. Hoeveel water is er nodig voor 33 mensen, voor de tarwe en groenten, en voor de dieren.

En hout, om te stoken, geen idee hoeveel ruimte er voor bos nodig is, je kan niet alles slopen uit het bos, je moet ook weer aanplanten.

Ik weet dat "men" zegt dat je op 1 vierkante km zelfvoorzienend kan leven...doorrekenend heb je dan 33 vierkante km nodig voor 33 mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ooit een draadje gestart met de teasende titel Een moestuin, doekje voor het bloeden?. Ik kwam met een rekensommetje al snel op ca. 4000 m2 per persoon, uitgaande van conventioneel tuinieren dus niet met dit soort ondergrondse kassen, aquaponics, vertikaal tuinieren enzovoort.

 

Naar inzichten in een goede balans van (pluim)vee ben ik ook wel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo goed in berekenen van hoeveel voor hoeveel. Maar wat ik wel weet is dat je het effectieve oppervlak van beschikbare ruimte kunt verdubbelen middels slimme systemen als aquaponics. Immers boven een bak van 1x1 met vis kun je een andere bak plaatsen met zelfde oppervlak met groente. Ik vermoed, maar kan dit niet staven, dat vis kweken efficienter is voor eiwitten dan dieren.

Oja, als je kippen neemt, vergeet dan niet een paar hanen voor reproductie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo goed in berekenen van hoeveel voor hoeveel. Maar wat ik wel weet is dat je het effectieve oppervlak van beschikbare ruimte kunt verdubbelen middels slimme systemen als aquaponics. Immers boven een bak van 1x1 met vis kun je een andere bak plaatsen met zelfde oppervlak met groente. Ik vermoed, maar kan dit niet staven, dat vis kweken efficienter is voor eiwitten dan dieren.

Oja, als je kippen neemt, vergeet dan niet een paar hanen voor reproductie!

ook moet je bij dieren denken aan dat je niet met te weinig dieren begint want dan heb je al snel een hoop 'incest', iets met genetische spreiding geloof ik. of je zou fokdieren moeten houden om die uit te wisselen met andere groepen, maar of dat haalbaar is in het begin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar veronderstellingen.

 

 

Stel dat je -mits een zuinig dieet- met 4 personen aan 1 kip voldoende hebt voor 2 dagen. Dan heb je met 32 (rekent iets makkelijker) 8 kippen nodig per 2 dagen of anders 4 kippen per dag.

 

Om dat het hele jaar vol te houden heb je een productie nodig van 365*4kippen of 1460 kippen per jaar.

 

We veronderstellen dat een kip kweken ongeveer 25 weken duurt, Na 21 dagen zijn de eieren uitgebroed, vermoedelijk na 6 weken zijn de kippen groot genoeg om hun plan te trekken. Dit betekent dat 1 kip ongeveer 9, laat ons zeggen 10 weken nodig zou hebben. Per jaar zou een kloek dus 5 à 6 nesten kippen kunnen produceren. Laat ons uitgaan van 5.

 

Verder veronderstellen we dat een kip, afhankelijk van het ras natuurlijk, per broed zo'n 5 eieren uitbroedt. Dan zou dat betekenen dat elke kip ongeveer 25 kuikens voortbrengt. Dan zijn er dus ongeveer 60 broedkippen nodig, in de veronderstelling dat ze alleen kuikens voortbrengen.

 

Wil je ook nog elke dag een eitje voor 33 man, dan zijn er ook nog ongeveer 30 kippen nodig.

Laat ons aannemen dat we een beetje reserve nemen, er zijn dus pakweg 100 kippen nodig om 33 man van vlees en eieren te voorzien.

 

Een konijntje kweekt voor het vlees relatief snel is niet te veeleisend voor zijn voedsel en maakt meer nesten. Stel dat elke moer 8 jongen voortbrengt, 3 nesten per jaar, dan krijg je van elke moer zowat 24 konijnen. Aan een konijn kan je volgens mij met 4 man ook wel 2 dagen eten. ... Met een stuk of 30 konijnen kan je dus op jaarbasis 720 konijnen voortbrengen. Daarmee geef je 30 man ongeveer 90 dagen (3 maand) eten (in de winter ?)

 

Daarmee kan het aantal kippen naar beneden. Voeg daar nog een varkentje en een geitje aan toe ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een paar schaapjes, mjammjam...kan je daarvan de wol spinnen en weven en breien, warme sokken en truien borstrokken ;)

 

Lamskotteletjes...zucht...Goddelijk!!!

 

Ik heb al drie vrouwelijke konijntjes, het plan is om van het voorjaar er mannetjes bij te doen als ik het onderkomen gereed heb gemaakt.

Konijn gaat straks vaak op ons menu staan.

En nou geen zielige konijnen verhaaltjes want de slager doet niet anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha...de drie dames mag ik idd niks doen (mijn zoon denkt overigens dat zijn konijn een mannetje is. Naam: Superman!!!).

 

Voor de rest. Ik had vroeger tamme ratten. Ongelooflijke sociale dieren die jou heel veel liefde kunnen geven. Nee echt waar. Maak geen grapje!

 

Konijnen daarentegen zien er lief en schattig uit, maar zijn zelfs tegen elkaar absoluut niet sociaal of vriendelijk.

Het os daarom ook makkelijk deze beesten als voedsel te zien.

Niet de drie natuurlijk, die zijn van de kids :p

De rest wordt apart gehouden en van begin af duidelijk gemaakt dat ze zijn om in onze voedselvoorziening te voorzien.

Vergis je niet in kinderen. Met de juiste uitleg snappen ze het best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze schijnen dus erg lekker te zijn en naar varken te smaken
Ja, cavia is lekker. Smaak is varkensvleesachtig en structuur is kippenvleesachtig. Het is alleen weinig vlees en lastig eten, veel botjes met weinig vlees erop. Bij gebrek aan ander vlees is het zeker wel een optie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke als je met 8 man van 1 kip moet eten ga je met honger van tafel . Ik bedoel dus leg kippen geen mest hanen van 2, 5 kg . En met 33 man 30 leg kippen ga je niet elke dag een ei hebben voor iedereen een kip heeft af en toe een leg stop . @luna1988 ik heb zowat alles gegeten wat er loopt kruipt en vliegt in de lage landen . Cavia was nu niet mijn lievelings stukje vlees . @Stuudje schapen zijn ook niet de gemakkelijkste dieren om te kweken maar je heb er meer aan dan vlees alleen wol , melk . Ook geiten zijn interessant . Alleen geen wol van . @Gamble ik hoop dat jou konijnen moeren elk in een afzonderlijke hok zitten anders ga je niet veel konijn moeten eten en dan heb je nog een hok nodig voor uw rammelaar . En na 4 weken een hok om de jongen in vet te mesten . Lewieke van een konijn met 8 man eten . Hmmm ik hoop dat je er veel pruimen bij serveert . @Ulco mooie link . Maar 9 ton tarwe per ha vind ik nog al overdreven als je geen kunstmest gebruikt en alles met de hand of met een gevonden hersteld tractor .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke als je met 8 man van 1 kip moet eten ga je met honger van tafel . Ik bedoel dus leg kippen geen mest hanen van 2, 5 kg . En met 33 man 30 leg kippen ga je niet elke dag een ei hebben voor iedereen een kip heeft af en toe een leg stop . @luna1988 ik heb zowat alles gegeten wat er loopt kruipt en vliegt in de lage landen . Cavia was nu niet mijn lievelings stukje vlees . @Stuudje schapen zijn ook niet de gemakkelijkste dieren om te kweken maar je heb er meer aan dan vlees alleen wol , melk . Ook geiten zijn interessant . Alleen geen wol van . @Gamble ik hoop dat jou konijnen moeren elk in een afzonderlijke hok zitten anders ga je niet veel konijn moeten eten en dan heb je nog een hok nodig voor uw rammelaar . En na 4 weken een hok om de jongen in vet te mesten . Lewieke van een konijn met 8 man eten . Hmmm ik hoop dat je er veel pruimen bij serveert . @Ulco mooie link . Maar 9 ton tarwe per ha vind ik nog al overdreven als je geen kunstmest gebruikt en alles met de hand of met een gevonden hersteld tractor .

 

Geert

Zoals je zegt gaat het worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je voor een groep probeerd te plannen ga je al snel uit van je persoonlijke behoeftes en voedingspatroon.

Bv bij mij staan er geen aardappels op het menu maar pasta dus dan heb ik meer tarwe nodig.

wat vlees betreft alleen gevogelte, rund, geit en schaap. ( voordeel hierbij ook eieren , wol, en bokkenkar )

 

ps tarwe oogst

 

nu ga ik kijken of het ook mogelijk is zelf rijst te kweken lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dit draadje doorgelezen. Er zit een hoop theorie in en je moet ook rekening houden met tegenslag. Een tegenvallende oogst, kweken op minder vruchtbare grond, ervaring die je op moet doen en seizoensbonden situaties.

 

Als je bijvoorbeeld kippen hebt, dan eet je met name in de winter de eieren want jongen krijgen gaat nu eenmaal beter in het legseizoen. Verder moet je verschillende gewassen kweken die op verschillende tijden geoogst kunnen worden. Wecken in potten, vriezen, drogen, roken. zouten zijn allemaal technieken die je kunt toepassen om voedsel gedurende het hele jaar te consumeren.

 

Zelf wil ik naast wat kippen ook konijnen voor het vlees. Die fokken echt als gekken. Oppassen voor ziekten. Stel telkens goede fok stelletjes samen (denk aan inteelt) en eet de jongen. Dit zijn voorbeelden natuurlijk.

 

Als laatste zorg ervoor dat je overcapaciteit hebt en een goede voorraad voor mindere tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je niet eerst een locatie (op het oog) hebben?

Dan weet je wat er groeien kan, welke beesten er voedsel vinden, hoeveel water er in de omringende natuur aanwezig is, en hoeveel ruimte je hebt.

 

Dan kun je pas gaan uitrekenen hoeveel mensen en dieren het aankan. Nu wordt zo'n berekening moeilijk en nauwelijks reëel denk ik.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja . Mooi filmpje . Maar wie heeft er al een zeis geprept of een pik met pik lat . En dan heb ik het nog niet over wie kan er mee werken ? Dat je geen liefhebber was van aardappelen had ik al ergens gelezen . Ik hoop voor jou dat rijst kweken lukt . :cool: .

 

Geert

 

helaas is het geen kwestie van niet van houden. het is een intolerantie die voor ik wist dat het door bepaalde voedings middelen kwam het me bijna in een rolstoel heeft doen belanden.

Een zeis kun je in principe zelf nog wel maken als je maar een goed heet vuur kunt maken en ijzer hebt. maar hadden we hier niet ook een smid die kan het vast beter uitleggen hoe dat werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...