Ga naar inhoud
GENEGEERD

De dienstplicht weer invoeren


Highway

Aanbevolen berichten

Duidelijk geval nooit in dienst geweest ....... Ik wel en die stormbaan heb ik maar 2x gezien.

Alles valt en staat met het onderdeel waar je bijkomt en je kon bij de keuring aangeven wat je interesses zijn en daar werdt ondanks de wilde verhalen best rekening mee gehouden.

Uiteraard was het als er 10 plaatsen zijn en 100 gegadigde dat er 90 niet op die plek komen.

 

Al dat geneuzel over dat "verplicht" zo heb ik het nooit ondervonden of gevoeld, 'k heb er meer van geleerd als dat ik er van gebaald heb.

Het valt me wel op dat de grootste tegenstanders degene zijn die niet in dienst zijn geweest en lopen te klagen over dingen die ze niet hebben meegemaakt maar het keurig invullen met hun interpretatie van de verhalen die ze zeggen gehoort hebben ...

 

Zelfde als @roelf, had tijdelijk contract wat waarschijnlijk omgezet zou worden naar vast, totdat hare majesteit de Koningin het nodig vond dat ik rond moest rennen op de heide.

En dus in dienst gezeten. Veel gezeten. En wachten. En voor een rolletje klittenband 400km door NL crossen (heen en weer), als we maar even bezig waren. Echt. Nuttig.

 

En vertel mij nu eens wat je daadwerkelijk hebt geleerd in dienst? Wat is het unieke leermoment geweest wat je niet als "burger" had kunnen leren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 666
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Is dat je persoonlijke mening? Want volgens mij is dat, in het geval van oorlog, nog steeds de taak van mannen tussen de 17 en 45 jaar en dus niet alleen van een getraind en gemotiveerd beroepsleger. De opkomstplicht is dan wel uitgesteld maar volgens mij ontvangen ze op 17-jarige leeftijd nog wel een brief waarin staat dat ze zijn ingeschreven voor de dienstplicht.

 

Mochten we dan ook weer verzanden in een (koude) oorlog wordt het nog steeds als je plicht gezien om in een dergelijke situatie (en je in die leeftijdscategorie valt) de grenzen van ons landje te verdedigen hoor.

 

Vraag me af of die wet uberhaupt nog houdbaar is als je hem nu aan zou vechten.

 

Om wettelijk gezien te mogen discrimineren moet je een goede reden hebben, en aangezien een deel van de krijgsmacht nu al uit vrouwen bestaat vraag ik me af welke reden ze gaan bedenken.

 

Ik zie ze iig niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de subliminale boodschap in het hele "dienstplicht" verhaal, dat "we" of "jongeren" iets terug doen voor de samenleving.

 

Er is niets mis mee iets te doen voor de samenleving, maar dat hoort in je opvoeding te zitten.

Niet een verplichte (lange)tijd doorbrengen in het leger van de overheid en hare majesteit.

 

Er is een heel groot verschil tussen je dienstbaar stellen voor een goed doel of een jaar in het leger te werk gesteld te worden.

Wat ik eerder al aangaf, sociale stage gaat ook niet werken, dan is banen van iemand anders innemen.

 

Ben je lid bij een vereniging? Ga in het bestuur, pleeg onderhoud, organiseer fundraising, wordt scheidsrechter weet ik veel wat, er is genoeg te doen. Maar dat hoort uit jezelf te komen, omdat jij je club een warm hart toedraagt.

 

Geen dienstplicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niets mis mee iets te doen voor de samenleving, maar dat hoort in je opvoeding te zitten.Niet een verplichte (lange)tijd doorbrengen in het leger van de overheid en hare majesteit.

 

Er is een heel groot verschil tussen je dienstbaar stellen voor een goed doel of een jaar in het leger te werk gesteld te worden.

Wat ik eerder al aangaf, sociale stage gaat ook niet werken, dan is banen van iemand anders innemen.

 

Ben je lid bij een vereniging? Ga in het bestuur, pleeg onderhoud, organiseer fundraising, wordt scheidsrechter weet ik veel wat, er is genoeg te doen. Maar dat hoort uit jezelf te komen, omdat jij je club een warm hart toedraagt.

 

Geen dienstplicht!

 

Precies en die opvoeding hoort naar mijn mening niet door de staat geregeld te worden. Dienstplicht (in wat voor vorm ook) gebruiken als heropvoeding door de staat vind ik onwenselijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 16 maanden in gezeten en er werd mij daardoor een hele goede baan door de neus geboord omdat ik eerst het leger in moest. Motivatie was dus ver te zoeken net als velen met mij. Heb niet veel dienstplichtigen gezien die het prettig vonden.

 

Dit is een dooddoener, toenertijd hoorde het er gewoon bij, voor iedereen. en werkgevers wisten dit. Doordat ik in dienst moest koste mij dat ook een baan, waardoor ik 3 jaar later niet met vele anderen op straat stond maar mijn huidige beroep uitoefen. Motivatie was iets anders, ben ook niet gemotiveerd om belasting te betalen maar probeer er maar het beste van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies en die opvoeding hoort naar mijn mening niet door de staat geregeld te worden. Dienstplicht (in wat voor vorm ook) gebruiken als heropvoeding door de staat vind ik onwenselijk.

 

Je staat versteld hoeveel jongeren niet wisten hoe ze zich moesten wassen! En andere persoonlijke hygiëne aangeleerd moesten krijgen. Ja ook ik heb zelfs op dit puntje hele nuttige info geleerd voor bivak van meerdere weken.

 

 

Ook luisterde ik persoonlijk beter naar de korporaal als naar mijn ouders als menneke van net 18.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je staat versteld hoeveel jongeren niet wisten hoe ze zich moesten wassen! En andere persoonlijke hygiëne aangeleerd moesten krijgen. Ja ook ik heb zelfs op dit puntje hele nuttige info geleerd voor bivak van meerdere weken.

 

 

Ook luisterde ik persoonlijk beter naar de korporaal als naar mijn ouders als menneke van net 18.

 

Tja, ik zal zeker niet beweren dat die ouders het zo goed doen, dat opvoeden ;)

 

Alleen als argument voor de dienstplicht vind ik het een slechte, want er zijn betere manieren dan een staats(her)opvoeding te verschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oprecht geïnteresseerd.. Welke?

 

Valt een beetje buiten de discussie al dan niet de dienstplicht weer invoeren....

 

Mijn punt was dat bij die discussie het argument 'opvoeding' een slechte is. Het is wellicht een gewenst neveneffect voor sommigen, maar vanwege die reden zou je het niet opnieuw moeten invoeren.

 

Opvoeden is complexe materie. Vindt plaats binnen het gezin, op school, op straat en tegenwoordig ook online, m.a.w. elke omgeving die een kind meemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of die wet uberhaupt nog houdbaar is als je hem nu aan zou vechten.

 

Om wettelijk gezien te mogen discrimineren moet je een goede reden hebben, en aangezien een deel van de krijgsmacht nu al uit vrouwen bestaat vraag ik me af welke reden ze gaan bedenken.

 

Ik zie ze iig niet.

 

Is die wet nog houdbaar... Geen idee, het punt discriminatie lijkt me echter een verloren zaak gezien vrouwen dus tegenwoordig wel gewoon hun dienstplicht mogen vervullen en dus niet uitgesloten worden van deelname (om het zo maar te zeggen). Om dit op te lossen zou ik verwachten dat de overheid hem dan zodanig gaat aanpassen dat vrouwen in die leeftijdscategorie ook verplicht moeten, maar dit is maar een aanname.

 

Het punt was echter dat dit echt geen verleden tijd is zoals sommige denken maar dat het wettelijk gezien nog steeds een plicht is om je land te verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

had tijdelijk contract wat waarschijnlijk omgezet zou worden naar vast, totdat hare majesteit de Koningin het nodig vond dat ik rond moest rennen op de heide.

Das behoorlijk naief dan want je (en het bedrijf) wist dat de dienstplicht eraan kwam.

 

Ik had ook een baan en in die tijd haalde ik 1500,- gulden per maand binnen en ging toen ook terug naar een bijlage van iets van 499,- gulden.

....was dan ook meteen een van de eerste dingen die ik geleerd heb 'zuinig te zijn met geld' .... dit was mij voor die tijd volkomen vreemd.

Tevens het aanpassen aan een situatie waar je nou eenmaal in zit ..... als het me ergens niet boeide stapte ik normaal gesproken op de motor en wat ik foetsie.

Had me in welke functie dan ook in het latere werkende leven een hoop baanwisselingen opgeleverd als ik er niet mee had leren omgaan.

Schieten .... had ik nooit gedaan, was er nooit opgekomen om het te doen maar ben super blij dat ik dat daar geleerd heb want ik vind het prachtig ......weer een nadeel van dienst want ik heb daar dus mijn wapenfetish opgelopen ;)

en dan de hele simpele dingen zoals m'n eigen potje koken op de hei, sokken stoppen, teringzooi achter de reet op te ruimen etc etc ..... ik was een verwend enig kind, woonde nog bij pa en ma, had een leuke baan en wat cash te besteden en nog eens een hoop vrijetijd ook .... dus ja, de dienstplicht heeft mij met m'n voetjes terug op de grond gezet.

Als ik niet in dienst was gegaan en had doogegaan zoals ik bezig was had ik er nu absoluut niet zo warmpjes bij gezeten als ik nu zit ..... sterker nog.... misschien had het zelfs zwaar de criminele kant op gegaan.

 

Ik had eerder al eens een keer geschreven dat ik misschien mazzel had met het onderdeel waar ik bij zat (wat ik bij de keuring als 1e keuze had aangegeven).

Ook heb ik er een paar goeie kennissen aan over gehouden waarvan 1 ineens een collega bleek te zijn toen ik in m'n huidige baan stapte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom er laat in maar ik verbaas me wel wat over de hele gedachtegang die gebezigd lijkt te worden door de oude garde: Doordat ze er zelf zoveel hebben geleerd wat ze blijkbaar niet al eerder in hun opvoeding meekregen, vinden ze dat de huidige jeugd die in hun ogen ook niet opgevoed is, hetzelfde moet ondergaan. Mijn probleem daarmee is: a. Zijn jullie dan niet van de generatie die de huidige jeugd had moeten opvoeden? B. Alles lijkt gebaseerd op de beginpremisse dat de huidige jeugd verwend en lui is. Wat raar is want ik zie het precies andersom. De babyboom generatie had gratis studeren tot in de eeuwigheid, gratis ziekenfonds, gratis reizen tijdens het studeren, absurd tolerante werkloosheidsvoorzieningen, pensioensopbouw vanaf je 25e pas en dan ook nog maar 1,5 tot 2 procent van je inkomen. Pensioen op je 65e op zijn laatst en allemaal blije banken die hypotheken verstrekten voor 5,5 maal iemands jaarsalaris. Maar dat gaf niet want de overheid regelde dat wel met de hypotheekrenteaftrek. De huidige jeugd heeft dat allemaal niet en het motiverende toekomstperspectief is werken tot in de eeuwigheid onder het juk van een meerderheid ouwe verwende mopperende mensen...dat je leuke 'maatschappelijk waardevolle' dingen kunt leren tijdens 'de dienst' staat wat mij betreft volstrekt los van de discussie of deze wel of niet zou moeten worden heringevoerd. Wat @Raycoupe ook al zei...

 

Niet eens verstuurd, ik ben het komen brengen...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rookieapocalypse ..... nâh, als pro-dienstplicht zijnde zal ik meteen wat vragen van je beantwoorden.

A/ ik heb een zoon van 3 en ben daar dus mee bezig en dat gaat wel goed komen.

B/ Als ik sec terugkijk naar mijn vriendenkring vroeger en hoe en wat die deden en als ik dan even sec kijk naar een paar 16ers die ik ken en hun vriendengroep.....dan zijn ze dat ook.

Met de dienstplicht werden we trouwens niet gebrainwashed en het is ook niet iets wat je iemand 'aandoet' ......en de nederlandse dienstplicht was trouwens uber-mild in vergelijk met de dienstplicht in andere landen.

 

Wat betreft de rest wat je daar allemaal typt ..... ben in m'n werkende leven 1 maand werkeloos geweest, heb niet gestudeert, heb een huis dat vele malen meer waard is dan de hypotheek (zelfs in deze tijd) en moet hoogstwaarschijnlijk ook gewoon tot m'n 70ste doorwerken.

 

duss

Link naar reactie
Delen op andere sites

De babyboom generatie had gratis studeren tot in de eeuwigheid, gratis ziekenfonds, gratis reizen tijdens het studeren, absurd tolerante werkloosheidsvoorzieningen, pensioensopbouw vanaf je 25e pas en dan ook nog maar 1,5 tot 2 procent van je inkomen. Pensioen op je 65e op zijn laatst en allemaal blije banken die hypotheken verstrekten voor 5,5 maal iemands jaarsalaris. Maar dat gaf niet want de overheid regelde dat wel met de hypotheekrenteaftrek. De huidige jeugd heeft dat allemaal niet en het motiverende toekomstperspectief is werken tot in de eeuwigheid onder het juk van een meerderheid ouwe verwende mopperende mensen...

 

Hier raak ik je weer even kwijt, laat het even duidelijk zijn dat de meesten hier niet van de babyboom generatie zijn (datis 1 generatie verder terug) en je hun situatie wel heel erg rooskleurig loopt te schetsen hier? Laat ik er even van uit gaan dat je dit doet uit frustratie, net als mensen hier in een opwelling zeggen dat de gehele jeugd niet is opgevoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier raak ik je weer even kwijt, laat het even duidelijk zijn dat de meesten hier niet van de babyboom generatie zijn (datis 1 generatie verder terug) en je hun situatie wel heel erg rooskleurig loopt te schetsen hier? Laat ik er even van uit gaan dat je dit doet uit frustratie, net als mensen hier in een opwelling zeggen dat de gehele jeugd niet is opgevoed.

 

Het is wat gechargeerd maar in essentie klopt het wel redelijk.

Wij hebben wat dat betreft mazzel gehad, de jeugd van nu heeft het een stuk moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi LogicSix, Dank je voor de rustige reactie. Ik denk niet dat ik het te rooskleurig schets. Ik som alleen de feiten op. De willekeurige omstandigheden (wederopbouw, koude oorlog vs grote depressie en war on terrorism) verschillen niet zoveel. 'Babyboom' generatie is volgens mij een vrij ruim begrip maar ik geef toe dat ik dat onderscheid vaak maar lastig vind. Maar de voordelen zoals ik opsomde zijn lang doorgegaan. Wat mij betreft: de statistieken spreken voor zich. Dat Jarv niet van de mogelijkheden gebruik heeft gemaakt, betekent nog niet dat ze er niet waren. Maar ik sprak sowieso de initiators van de discussie aan. Lijkt me niet dat je tot 'De oude garde' behoort als je tot je 70e moet werken.

 

Niet eens verstuurd, ik ben het komen brengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat gechargeerd maar in essentie klopt het wel redelijk.

Wij hebben wat dat betreft mazzel gehad, de jeugd van nu heeft het een stuk moeilijker.

 

Gechargeerd en niet de waarheid zijn twee verschillende dingen en misschien schaar ik mijzelf wel in de verkeerde generatie (ben ik ook de jeugd?) maar de zaken die rookieapocalypse noemt gaan ook naar voor mij op hoor, ik denk dat we wel redelijk in hetzelfde schuitje zitten op dit moment. Maar met je eens dat de jeugd van nu (en dan heb ik het over mijn kinderen) het wellicht nog een stuk moeilijker gaat krijgen dan ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi LogicSix, Dank je voor de rustige reactie. Ik denk niet dat ik het te rooskleurig schets. Ik som alleen de feiten op. De willekeurige omstandigheden (wederopbouw, koude oorlog vs grote depressie en war on terrorism) verschillen niet zoveel. 'Babyboom' generatie is volgens mij een vrij ruim begrip maar ik geef toe dat ik dat onderscheid vaak maar lastig vind. Maar de voordelen zoals ik opsomde zijn lang doorgegaan. Wat mij betreft: de statistieken spreken voor zich. Dat Jarv niet van de mogelijkheden gebruik heeft gemaakt, betekent nog niet dat ze er niet waren. Maar ik sprak sowieso de initiators van de discussie aan. Lijkt me niet dat je tot 'De oude garde' behoort als je tot je 70e moet werken.

 

Niet eens verstuurd, ik ben het komen brengen...

 

Ik denk dat het moeilijk is om te bepalen wie nu wie is als we het hebben over een generatie gezien ik niet op de hoogte ben van iedereen zijn leeftijd natuurlijk. De voordelen die je noemt gaan echter ook niet voor mij op, dus ik denk dat ik kan stellen dat ik ook niet tot de 'oude garde' behoor. Dat is dan weer positief nieuws :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gechargeerd en niet de waarheid zijn twee verschillende dingen en misschien schaar ik mijzelf wel in de verkeerde generatie (ben ik ook de jeugd?) maar de zaken die rookieapocalypse noemt gaan ook naar voor mij op hoor, ik denk dat we wel redelijk in hetzelfde schuitje zitten op dit moment. Maar met je eens dat de jeugd van nu (en dan heb ik het over mijn kinderen) het wellicht nog een stuk moeilijker gaat krijgen dan ons.

 

Als ik naar mezelf kijk dan kon je in mijn tijd nog 1 jaar extra over je studie doen zonder financiele consequenties. Kon je van je stufi nog je huur+collegegeld betalen. Had ik een 24/7 OV kaart en verdiende ik met een bijbaantje +/- 15 bier per uur. Wat dat betreft zijn de tijden wel veranderd.

Maar het grootste verschil is toch wel de arbeidsmarkt waar ze op terecht komen. Vergelijk die van de jaren 90 toen het nog niet op kon en je overal een baan met vaste aanstelling kon krijgen eens met de huidige situatie. Als je al binnen komt kan je meestal maar een paar jaar blijven omdat vrijwel niemand nog mensen vast in dienst neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een dooddoener, toenertijd hoorde het er gewoon bij, voor iedereen. en werkgevers wisten dit. Doordat ik in dienst moest koste mij dat ook een baan, waardoor ik 3 jaar later niet met vele anderen op straat stond maar mijn huidige beroep uitoefen. Motivatie was iets anders, ben ook niet gemotiveerd om belasting te betalen maar probeer er maar het beste van te maken.

 

Daar gaat het toch niet om. De stelling was dat iemand zich niet kon voorstellen dat een dienstplichtige niet gemotiveerd zou kunnen zijn omdat het zo'n fijne gratis opleiding (survival cursus) zou zijn, en ik voer aan dat dat dus onzin is.

 

Natuurlijk zijn er altijd optimistische figuren die overal het beste van proberen te maken, en maakt het hun niet uit hoe vaak en hoe zwaar ze genaaid worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een dooddoener, toenertijd hoorde het er gewoon bij, voor iedereen. en werkgevers wisten dit. Doordat ik in dienst moest koste mij dat ook een baan, waardoor ik 3 jaar later niet met vele anderen op straat stond maar mijn huidige beroep uitoefen. Motivatie was iets anders, ben ook niet gemotiveerd om belasting te betalen maar probeer er maar het beste van te maken.

 

Als ik mee zou doen met de postcodeloterij en ik zou ergens anders hebben gewoond, dan had ik de jackpot.:p

 

Het al dan niet krijgen van een baan ligt in eerste instantie aan je kwaliteiten. Topatleten komen altijd bovendrijven en vinden altijd werk. Daarnaast heb je een factor "kruiwagen, geluk en economisch klimaat". Maar kwaliteit staat voorop.

 

Zelf ben ik op vrijdag afgezwaaid en op maandag bij een werkgever begonnen. Die had netjes 3 maanden gewacht en gunde me zelfs nog een vakantie. Ik wilde echter direct beginnen. Na 4 jaar hield ik het gezien bij mijn eerste echte werkgever. Tijdens mijn diensttijd heb ik (meer) werkervaring opgedaan en ik heb er nog wat studies aan vastgeplakt. Dus mijn werkgever kreeg een betere kracht. Het is maar hoe je zelf je diensttijd invult.

 

En ik heb al eerder gemeld dat veel dienstplichtigen na hun dienstplicht bij de overheid in dienst zijn getreden. Het was voor de overheid ook een goede kweekvijver waar ze de beste krachten uit konden halen.

 

Het kan dus alle kanten op zijn gegaan, maar ik bepaalde mijn lot grotendeels zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn er altijd optimistische figuren die overal het beste van proberen te maken, en maakt het hun niet uit hoe vaak en hoe zwaar ze genaaid worden.

 

Hej Roelf,

 

Is deze zin gericht op één bepaalt persoon of op iedereen die geen probleem heeft met dienstplicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...