Ga naar inhoud
GENEGEERD

Underdog of wolf?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik denk dat als het systeem uit elkaar valt de verschillende groepen die ontstaan (inclusief de preppergroepen) nog we iets extremer worden dan die Griekse idioten.

 

Simpel gezegd is iedereen buiten de groep dan een potentiele plunderaar in het geval van preppers of slachtoffer in het geval van rondtrekkende bendes cq iedereen buiten de eigen groep wordt op z'n minst gewantrouwd.

 

Wat doet de preppergroep als er huilende moeders met ondervoede kinderen aan de poort staan?

Je rekent op een bepaald aantal mensen en stemt daar ook je resources op af, dan heb je dus de keus tussen zelf honger lijden of deze mensen wegsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
- Waarom zijn zij, de ‘’vijand’’ altijd beter bewapend, met meer en medogenlozer?

 

- Waarom denk je dat mijn buurman wel aan een wapen kan komen en ik niet?

 

- Waarom moet ik humaan zijn?

 

- Als ze minder hebben en met minder zijn, beschouw je ze niet als vijand ?

 

- Dat denk ik niet. Ik weet dat hij ze heeft. En bij buurtgenoten wel zo veilig om vanuit te gaan.

 

- Omdat humaan zijn weleens 1 van je laatste strohalmen kan zijn om je er wel doorheen te slaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haah één van m'n favoriete boeken: Sun Tzu, The Art of War (ca. 500 BCE). Jouw citaat komt uit hoofdstuk 3 om precies te zijn 3:18, voor de geïnteresseerden. Het hele boek is hier online te lezen, in de Engelse vertaling van Lionel Giles uit 1910. Maar de allernieuwste geïllustreerde Nederlandse editie ligt tegenwoordig overal voor 9.95 EUR in de schappen. Heb 'm vorige maand nog bij de sigarenboer om de hoek zien liggen. Prachtig. Echt een aanrader.

 

Klopt, wat mij betreft één van de beste krijgsheren uit de geschiedenis met heel veel zaken die nu nog steeds actueel zijn. Dit zou iedere prepper moeten lezen.:confused: Of ga ik nu te ver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overleven is overleven, dan moet je over lijken kunnen gaan als het moet. Natuurlijk wil je dat niet, maar nood breekt alle door de mensen verzonnen wetten.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andesvliegramp

 

Misschien kent iemand deze crash nog.

 

Volgens mij weten de meeste mensen hier dat na die ramp kannibalisme niet nodig was geweest als de overlevenden sneller actie ondernomen hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij weten de meeste mensen hier dat na die ramp kannibalisme niet nodig was geweest als de overlevenden sneller actie ondernomen hadden.

 

Hé, het waren rugbyspelers! Wat had jij verwacht dan, dat ze genomineerd werden voor de Nobelprijs voor de wetenschap?

 

Daarnaast is het overleven in het Andesgebergte op deze hoogte al een prestatie op zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand een pak slaag geven omdat hij iemand afranselt NO PROB!

iemand met men boog in zijn been schieten omdat hij met een wapen aanvalt NO PROB!

iemand bestelen omdat hij zelf plundert NO PROB!

 

iemand vermoorden NEVER!

iemand bestelen terwijl hij zijn eigen moestuin kweekt NEVER!

iemand tot bloed toe verwonden omdat hij een wapen draagt NEVER!

 

elke mens stelt zijn prioriteiten de mijn zijn simpel ik behandel mensen zoals ze mij behandelen.

vuur bestrijd je met vuur of dit nu een lucifer is of een bosbrand.

 

de meesten zullen het niet al te lang trekken in een ware kak tegen de ventilator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als diegene van plan is jouw of jouw familie/groep te vermoorden?

 

hangt er van af hoe hij dit wil doen. vuurwapens ben ik nu al verloren. met een mes gaat hij slaag krijgen. zoals ik zeg iemand verwonden heb ik geen problemen mee. dat hij sterft aan zijn verwondingen interesseert me ook niet maar wanneer ik weer verder ga zal hij nog leven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweld gebruik je om geweld te stoppen. Als de aanval is afgeslagen dan moet het geweld stoppen. Maar dat is ethiek.

De discussie wordt interessanter wanneer de aanvaller iemand is waarvan je weet dat als hij het overleeft en weer op kracht is gekomen opnieuw zal aanvallen...waar trek je dan de grens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweld gebruik je om geweld te stoppen. Als de aanval is afgeslagen dan moet het geweld stoppen.

 

In de huidige samenleving ben ik het daar wel mee eens. In een SHTF gaat het waarschijnlijk anders, mensen zullen over grenzen gaan en nog verder..

Wil jij mijn familie/groep uitschakelen (dus indirect ook mijn overlevingskansen) dan.... tja kun je zelf wel invullen :p

Ben het eens met AWOL en Rothbard.

Waar ligt de grens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot een permanente PH zou eigenlijk ideaal zijn, je hoeft er misschien niet full time te wonen maar zolang er maar altijd mensen zijn die de tuinen, dieren en onderkomens bijhouden, en "pre-SHTF" zou elk lid af en toe wat kunnen kopen voor de PH voorraadkasten zodat er altijd eten is ookal brengt de moestuin te weinig op hierdoor krijg je wel een community maar je kan ook nog van de gewone wereld kan genieten.

 

dromen mag best toch?:)

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot een permanente PH zou eigenlijk ideaal zijn, je hoeft er misschien niet full time te wonen maar zolang er maar altijd mensen zijn die de tuinen, dieren en onderkomens bijhouden, en "pre-SHTF" zou elk lid af en toe wat kunnen kopen voor de PH voorraadkasten zodat er altijd eten is ookal brengt de moestuin te weinig op hierdoor krijg je wel een community maar je kan ook nog van de gewone wereld kan genieten.

 

dromen mag best toch?:)

 

mvg, Mp

 

Jazeker. En gaat nog die kant op ook... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, wat mij betreft één van de beste krijgsheren uit de geschiedenis met heel veel zaken die nu nog steeds actueel zijn. Dit zou iedere prepper moeten lezen.:confused: Of ga ik nu te ver?

 

Zeker niet! Hoe kan het aanraden van een klassieker en standaardwerk over de strategie van het oorlogvoeren nou te ver gaan?

 

156-ladies-zip-jacket-01.jpg read-your-bookcase-by-saporiti-1.jpg

 

Overigens is die andere klassieker nu in dezelfde mooie uitvoering voor dezelfde lage prijs verkrijgbaar. Mocht die link ooit doodbloeden: ik heb het hier natuurlijk over Niccolò Machiavelli, Il Principe (1532).

 

Over wolven gesproken: Thomas Hobbes wist het al, de mens is als een wolf; het is een "oorlog van allen tegen allen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.... Wanneer gebruik je actief dodelijk geweld... Da's voor iedereen anders, maar het volgende als soort van richtlijn.

 

Stel jezelf de vraag: .......dus ik heb z'n nek gebroken!

 

Als je iets op de puntjes invult en het zinnetje klinkt buiten-proportioneel, was het waarschijnlijk ook zo...

 

Bv. "Hij bedreigde me en wilde m'n mobiel, dus ik heb z'n nek gebroken!"

 

Bv. "Hij had iets in z'n hand, met een krantje eroverheen en eiste de inhoud van de kassa, dus ik heb z'n nek gebroken!"

 

Bv. "Hij schoot zo in het parkeerplaatsje waar ik al 10 min. op stond te wachten, dus ik heb z'n nek gebroken!"

 

Klinkt wat overtrokken toch?

 

Bv. "Ik betrapte hem in het steegje waar hij bezig was het buurmeisje te verkrachten, dus ik heb z'n nek gebroken!"

 

Bv "ineens stond hij in de woonkamer, en stormde met z'n mes op mijn vrouw af, dus ik heb z'n nek gebroken!"

 

De laatste 2 klinken al een stuk redelijker, maar daar kan een rechter ten tijde van een 'normaal' funtionerende samenleving nog iets over zeggen...

 

Persoonlijk zeg vaak "It's better to ask forgiveness than permission". Zeker post shtf!...

 

Ach, blijft lastige materie, maar wellicht vinden mensen het een bruikbare 'rule of thumb'....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, de SHTF duurt al een paar maanden,je groeps bol is nog steeds niet ontdekt door de meedogenloze rondtrekkende roversbendes.

Water en voedsel voorraad is dramatisch maar niet hopeloos,het lukt net iedereen het zijne te geven in afwachting van de eerste oogst over drie maanden.

En dan gebeurt het, je Bol wordt ontdekt door een verkenners groepje van een snode roversgroep.

S'nachts hebben ze toch binnen weten te sneeken en hebben iemand verwond die op wacht stond,door net op tijd groot alarm zijn de drie gevangen genomen waarbij er een ernstig,een tweede licht en de derde niet gewond is geraakt.

 

Voedsel,water is al problematisch en er is geen ruimte om die gevangenen ook nog eens in leven te houden.

Ze laten gaan betekend dat de lichtgewonde net voor de poort maar uit het zicht voor de zwaar gewonde zal blijven zorgen en de niet gewonde zal naar z'n groep terug gaan en terug komen om je groep te elimineren en te beroven.

En nu?

Daar sta je dan met je ethiek.

Je weet dat je bloedjes van kinderen het niet zullen overleven als je niet handelt.....

Veel succes dan maar he.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg, goed punt!...

 

Ik zeg ook dat als je er MAAR 3 van het verkennersgroepje hebt weten te vangen, het tijd word om je wacht te verdubbelen en met de wapens in de aanslag te slapen ongeacht wat je met je 3 gevangenen doet...

Of je moet bereid zijn ze terug te sturen op een wijze waar de rest van de rovers zogezegd lichtjes van ontmoedigd raakt...

 

I guess you're screwed either way...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...