Ga naar inhoud

Heb jij een (of meer) gasmasker geprept?  

89 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij een (of meer) gasmasker geprept?

    • Ja
      23
    • Nee, nog niet, maar wil zeker wel kopen
      21
    • Nee, maar twijfel om wellicht te kopen
      33
    • Nee, en wil er ook geen
      18


Aanbevolen berichten

Ik vind het onderwerp gasmasker bijzonder complex.

 

Voor verschillende dreigingen heb je verschillende type filters nodig. Leuk dat je tegen traangas beschermd bent, maar een aanval zoals in Syrie vergt weer een ander type masker.

Daarbij opgeteld dat de goede maskers peperduur zijn en je, wederom afhankelijk van de dreiging, ook een pak nodig bent.

 

Hoe ga je adequaat reageren als er mistige wolken door de straat trekken??! Ik kan niet zien welk gas het is en dus welk masker/filterbus ik zou moeten gebruiken. :confused:

 

Bij mij in de buurt staat een fabriek waar met een beetje pech een hele grote wolk Oleum kan lekken.

Hier zou ik wel specifiek voor kunnen preppen, in dit geval in combinatie met volledig pak, anders heeft het nog geen zin.

 

Het preppen van gasmaskers en pakken voor een willekeurig iets, lijkt me een bijzonder lastig en prijzig, want dan heb je diverse types nodig. En dan nog, hoe snel weet je met welke stof(fen) je te maken hebt?

 

Dumpzaak laat ik ook links liggen op dit vlak. Afgekeurde of verouderde filterbussen. Zul je net zien, loop je te puffen en te hijgen met zo'n al dan niet werkend rotding op je kop om het gebied te verlaten, wordt je inhaald door snellere mensen zonder die beperking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

... een gasmasker is echt een veel te grote investering voor een veel te kleine kans. Ik zou er dan meteen 12 moeten aanschaffen, en dan kan ik beter een container ingraven in het bos en daarin gaan zitten. Dat zal waarschijnlijk eerder gebeuren...

 

Las vorige week in de berichtgeving over Syrië dat je dat je dat dus juist niet moet doen. Veel van de slachtoffers waren mensen die in hun kelders waren gekropen. Maar de gifgassen zijn zwaarder dan lucht en zakken dus juist naar de grond. Bovendien zijn ze relatief vluchtig, maar dus niet in zo'n afgesloten ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dan wel spul uit een dumpshop, het is goedkoop en sommigen zijn misschien oud en versleten, maar er wordt ook nog goed spul verkocht. Ik heb het gasmasker wat ik heb gekocht grondig nagekeken op eventueel gebreken in het rubber en glas. Ik heb geen scheurtjes gevonden en het rubber was nog mooi glad en soepel. Op het filter stond geen houdbaarheid datum, maar op het moment dat er iets gebeurd waardoor ik iets als een gasmasker nodig heb...... sorry dan heb ik liever een masker uit een dump dan dat ik met een natte theedoek of helemaal niets moet lopen. Je kansen met een gasmasker en filter uit een dump zijn in mijn ogen groter dan met helemaal geen bescherming.

 

Het is mijn mening maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tevens wil ik benadrukken dat een commercieel masker zoals een MSA/Dräger/3M etc met ABEK filters alleen gassen/dampen filteren en geen strijdgassen zoals Sarin/VX etc.

 

Daar heb je een belangrijk punt, hoe weet je welke filters hier wel bestand tegen zijn? Ik neem aan dat de gasmaskers die gratis in Israel worden uitgedeeld hier juist voor gemaakt/bedoeld zijn. Weet iemand welk soort/type deze zijn?

 

orlgzkwvwll35x8r3u72snd7z-w620-h352-q90-f-bececed

 

Dringen om gasmaskers in Israël

 

Duizenden Israëliers staan de afgelopen dagen te dringen bij distributiecentra voor gasmaskers, met het oog op een eventuele gifgasaanval uit Syrië. In de noordelijke stad Haifa is de politie donderdag ingezet om mensen in bedwang te houden, zei een woordvoerder. Zo'n vijfduizend mensen stonden in Haifa in de rij om een gasmasker te bemachtigen.

 

Bron: http://www.nieuws.nl/algemeen/20130829/Dringen-om-gasmaskers-in-Israel

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dan wel spul uit een dumpshop, het is goedkoop en sommigen zijn misschien oud en versleten, maar er wordt ook nog goed spul verkocht. Ik heb het gasmasker wat ik heb gekocht grondig nagekeken op eventueel gebreken in het rubber en glas. Ik heb geen scheurtjes gevonden en het rubber was nog mooi glad en soepel. Op het filter stond geen houdbaarheid datum, maar op het moment dat er iets gebeurd waardoor ik iets als een gasmasker nodig heb...... sorry dan heb ik liever een masker uit een dump dan dat ik met een natte theedoek of helemaal niets moet lopen. Je kansen met een gasmasker en filter uit een dump zijn in mijn ogen groter dan met helemaal geen bescherming.

 

Het is mijn mening maar.

 

Ik ben er zonder dollen ook wel geiteresseerd in, maar ik vraag me af of een filter die ?? oud is beter werkt dan een natte theedoek? Ik durf het niet te zeggen.

Iets is natuurlijk beter dan niets, maar toch de bovenstaande vraag.

 

Na mijn grapje over een snelle auto, vraag ik me toch af of weggaan niet beter is? voorkomen is beter dan genezen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een belangrijk punt, hoe weet je welke filters hier wel bestand tegen zijn? Ik neem aan dat de gasmaskers die gratis in Israel worden uitgedeeld hier juist voor gemaakt/bedoeld zijn. Weet iemand welk soort/type deze zijn?

 

 

vreemd genoeg zie ik de nederlandse regering zoiets niet doen voor de nederlandse burger mocht een dergelijke situatie hier ontstaan. ik denk niet eens dat de regering gasmaskers voor de bevolking heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zonder dollen ook wel geiteresseerd in, maar ik vraag me af of een filter die ?? oud is beter werkt dan een natte theedoek? Ik durf het niet te zeggen.

Iets is natuurlijk beter dan niets, maar toch de bovenstaande vraag.

 

Na mijn grapje over een snelle auto, vraag ik me toch af of weggaan niet beter is? voorkomen is beter dan genezen toch?

 

voorkomen is inderdaad beter dan genezen, maar ik denk niet dat er eerst een nette aankondiging wordt gestuurd voor men iets dergelijks gaat gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk iid dat zodra zoiets gebeurt je inderdaad weg moet (??) waarheen?? Hoe dan ook beetje lullig als je in de auto zit bijna buiten het bereik van de gassen en je net niet genoeg heb kunnen uithouden met je natte doek ... Terwijl je nog maar 3 min moest rijden... Dan denk ik dat gasmasker op en rijden een betere combi is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk iid dat zodra zoiets gebeurt je inderdaad weg moet (??) waarheen?? Hoe dan ook beetje lullig als je in de auto zit bijna buiten het bereik van de gassen en je net niet genoeg heb kunnen uithouden met je natte doek ... Terwijl je nog maar 3 min moest rijden... Dan denk ik dat gasmasker op en rijden een betere combi is ;)

 

Ik snap je punt ;)

Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Is een natte theedoek beter/slechter dan een ''dumpmasker met (oud) filter''

 

Als een masker dan toch meer aanvulling geeft op vluchten dan met een theedoek doe ik mijn theedoeken de deur uit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt ;)

Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Is een natte theedoek beter/slechter dan een ''dumpmasker met (oud) filter''

 

Als een masker dan toch meer aanvulling geeft op vluchten dan met een theedoek doe ik mijn theedoeken de deur uit ;)

 

Hangt van het gas af... alweer. ;)

 

Mijn lokale probleem, een wolk oleum, is met een natte theedoek een korte tijd tegen te gaan. Dit gas en ook sommige anderen, reageren met vocht en dus zorg je ervoor dat die reactie in de theedoek ipv de longen plaats vind.

Bij andere gassen maakt het weer geen drol uit, zo'n natte lap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm... mag ik hier ook iets filteren? en niet om flauw te doen, maar om verwachtingen meer naar de realiteit te brengen, want volgens mij geven sommige mensen hun zuur verdiende geld uit.

 

Als je 'adem beschermings maatregelen' wil nemen, zal je eerst kennis moeten hebben van de heersende gassen. Chloorgas en gifgas bijt uiteindelijk door elk masker heen, en daar heb je zelfs beschermende kleding bij nodig. Gassen en toxise stoffen werken verschillend, dus vragen verschillende filters. Met een theedoek hou je een beetje radioactief stof tegen enkel als je weet welke straling er is, dus niet alle.

 

Voor echte serieuze adem bescherming kom je dan uit op een 'zuurstofmasker met zuurstof fles' met andere woorden: totaal gesloten ademhaling systeem. Al die maskers en filters geven enkel een idee van veiligheid als je niet weet welk gas of stof de aggressor is. Het lijkt mij zonde van je geld en inspanning om straks bedrogen uit te komen.

 

Tijdens de recente actie's in Turkye begin juni is heel veel traangas gebruikt, en ook in de waterkannonen gedaan. Een vriend van mij die daar verslag deed, heeft toen trouw een gasmasker gedragen, en gaat nu nog steeds 'trouw' naar de long arts vanwege chronise ademhalings klachten: bronchien ontstoken en luchtzakjes verbrandt in de longen. En mag niet meer in de zon vanwege huid allergie. Allemaal sinds die Turkse actie's met simpel traangas.

 

Mensen, niet om iemand ontmoedigen of tegenhouden, enkel even alttend maken dat 'zomaar' een gasmasker erg veel hoop geeft, zeker als je weinig te besteden hebt en keuze's moet maken.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Ik zie gasmaskers al een belangrijk deel van mijn preps. Aangezien vandaag de dag overal chemie om ons heen is, en de kans toch wel groot is dat er iets mis gaat, begon ik vorig jaar als eerste met het aanschaffen van volgelaatsmaskers.

Het lastigste blijft dat je niet kan meten welke stoffen en de concentraties daarvan zich om je heen bevinden. De meters bestaan wel, maar zijn zó duur dat het niet eens het overwegen waard is. Alleen al als je kijkt naar het aantal chemische branden/

ongelukken die zich hebben voorgedaan het laatste, lets say, drie kwart jaar lijkt dat mij genoeg reden.

 

Om je maar even te herinneren aan bijvoorbeeld de treinbrand in Wetteren, België.

 

De maskers zijn bijna compleet, 4 maskers, 6 filters en 7 drinkflessen die kunnen worden aangesloten op de maskers. Ik mis echter nog één FM12.

 

3x FM 12 maskers

1x Drager FPS 7000 masker

6x a2b2e2k2hgp3 r d filters

7x drinkfles die kan worden aangesloten op de FM 12.

 

foto:

http://www.armygasmasks.com/v/vspfiles/photos/AAAGAS-162-2T.jpg

 

Beschermende pakken is voor mij niet betaalbaar, en blijft ook een lastig punt. Je kunt natuurlijk dan wel (als de concentraties niet te hoog zijn) ademen, maar als het een zuur betreft heb je toch ook wel wat probleempjes met je huid.

 

Het beste is dan ook zo snel mogelijk zo ver mogelijk weg te gaan van de plek waar een chemische brand of ongeluk zich voordoet. Onder het motto "better safe then sorry". Gelukkig heb ik zelf nog geen situatie mee gemaakt waarin dit nodig was. Maarja, je weet het maar nooit. Als de volgende keer de wind bij toeval mijn kant op staat heb ik hier een probleem. Het is nog het overwegen waard om een regenpak aan te doen, of dat helpt ligt aan de stof.

 

Dan nog is het hebben van gasmaskers ultieme oplossing. Geen enkele oplossing is dat. Je kan ook kiezen om voor duidende euro's een getest beschermend pak te kopen met een zuurstof fles erbij. Maar ja één scheurtje en dat pak kan ook de prullenbak in, en je zuurstof is ook een keer op. Ik vind het zelf maar een lastige kwestie.....

 

Een ding wat ik wel wil benadrukken is dat het niet echt zinnig is om dump maskers te kopen en oude nbc suits aan te schaffen. Die bieden zeer weinig tot geen bescherming tegen chemische stoffen. Traangas wellicht wel. Daarbij zou er asbest in de oude filters kunnen zitten. Of dit waar is weet ik niet, ik gok er niet op.

 

Uiteraard heeft iedereen maar een bepaald bedrag wat hij of zij kan besteden. Maar weet dan wel dat het bij lange na niet hetzelfde niveau van bescherming geeft als nieuwe spullen dat doen.

 

En zoals met alles hoop ik het nooit nodig te hebben, maar dat lijkt mij duidelijk :rolleyes:

 

Fijne dag!

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Highway zit goed mensen, alle bescherming, zelfs gesloten systemen hebben bij bepaalde stoffen een periode van gegarandeerde bescherming. Het is belangrijk te weten dat je met een open systeem moet zoeken naar de hoogste klasse 3 volgens de EN 136 norm. Vervolgens ben je nog nergens tegen beschermd....je hebt nog een filter nodig. De meest uitgebreide is een A2B2E2K2 Hg P3R combinatie filter, hiermee kun je veel organische, anorganisch gassen en dampen, zwaveldioxide en zure gassen en dampen, ammoniak en organische ammoniaverbindingen, kwikzilver dampen en deeltjes filteren. Maar er zijn uitzonderingen, gelukkig zijn dit exoten, maar mocht je zware chemische industrie in de buurt hebben zou ik het toch even checken.

 

Sinds kort hebben we ook in de prepshop nu Spasciani gasmaskers met filters.

Of modellen die ook getest zijn op strijdgassen zoals het MSA ultra elite volgelaatsmasker.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor echte serieuze adem bescherming kom je dan uit op een 'zuurstofmasker met zuurstof fles' met andere woorden: totaal gesloten ademhaling systeem.

 

Zou je dan ook kunnen denken aan duik apparatuur?

Zo'n klein James Bond achtig 'hand duikflesje' of een volwaardige duikfles al dan niet met gezichtsmasker?

Je zit dan alleen met het op voorraad hebben van gevulde duikflessen natuurlijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je dan ook kunnen denken aan duik apparatuur?

Zo'n klein James Bond achtig 'hand duikflesje' of een volwaardige duikfles al dan niet met gezichtsmasker?

Je zit dan alleen met het op voorraad hebben van gevulde duikflessen natuurlijk.

 

Daar is Foxxie ook nieuwsgierig naar. Kan iemand met een hobby als duiken enigszins vooruit met zijn apparatuur? Is er een expert die hier enigszins over kan uitweiden? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...