Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Thx. Maar toch maar niet. Al waren mijn slakken vandaag vééééééééél dikker. En waarschijnlijk ook smakelijker. Voor de liefhebber. Mijn maag begon een beetje raar te doen en het pilsje smaakte plots ook een beetje anders. Machtige link, dat wel.

 

ik hou de mogelijkheid ook open tot wshtf

mvg Bjorn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dankzij jouw walgelijke suggestie, kreeg ik weer inspiratie voor een nieuwe uit de reeks : Werken aan onafhankelijkheid ... . Speciaal voor jou, een kleine preview.

http://preppers.nl/forum/threads/10233-Werken-aan-onafhankelijkheid-pizza?p=262432#post262432

 

ik ben vereerd en benieuwd :D

ps slakken op de pizza lijkt me ook niet te eten

mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken zijn eetbaar, maar we hebben geen kippen. Op een grasveldje van 5m2 heb ik vanavond ruim 50 stuks gevangen ! Het grasveldje lag aan de straatzijde bij de buren. Maar het probleem is dat die slakken niet weten dat ze daar moeten blijven.

 

niet alle slakken zijn eetbaar, heel veel zelfs niet, ik had namelijk een programma gezien ( 1000 strange ways to die, sjonge leerzame programma's allemaal! ) en daar wilde een vent interessant doen tegenover zijn date door slakken door de salade te mengen en ze escargots te noemen, wat bleek nu, in die slakken zat dus een voor het lichaam onbekende parasiet die hun hersenen aantastte waardoor ze allebei overleden. Dus tenzij jij speciale slakken weet, onze gewone Hollandse wijngaardslakken zijn hoogstwaarschijnlijk niet goed voor je ( het zou toch jammer zijn als al je preps voor niks was vanwege een stelletje slakken op je pizza )!

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle slakken zijn eetbaar, heel veel zelfs niet, ik had namelijk een programma gezien ( 1000 strange ways to die, sjonge leerzame programma's allemaal! ) en daar wilde een vent interessant doen tegenover zijn date door slakken door de salade te mengen en ze escargots te noemen, wat bleek nu, in die slakken zat dus een voor het lichaam onbekende parasiet die hun hersenen aantastte waardoor ze allebei overleden. Dus tenzij jij speciale slakken weet, onze gewone Hollandse wijngaardslakken zijn hoogstwaarschijnlijk niet goed voor je ( het zou toch jammer zijn als al je preps voor niks was vanwege een stelletje slakken op je pizza )!

 

Bedankt voor de waarschuwing. Ik was niet van plan om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Daarnaast worden slakken op pizza blootgesteld aan hoge temperaturen waardoor de parasieten wellicht zouden overlijden. Al weet je dat natuurlijk nooit zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er aan denkt om slakken rauw te eten (en eigenlijk alle vlees) ben je gewoon dom. Al die vaak Sushi etende mensen, allemaal hebben die vis gerelateerde parasieten.

Deze die graag rauw gehakt eten, vaak wormen in hun darmen. Vergeet niet, je bent wat je eet :D (En je wordt vaak gegeten, maar slecht met kleine hapjes, haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, mooi verslag, goed bezig zeg.

de prijzen zijn ongeveer gelijk als bij ons. Vaste kruidenplanten tussen de groenten lokken ook insecten die plaagdiertjes weer bestrijden. Bij kool planten wordt ook wel eens lapjes dakleer/bitumen rond de voet geplaats tegen plaagdiertjes weet ff niet welke meer. Paardemest wordt ook vaak gebruikt als compost/ gronbbemester , in het late najaar onderspitten. Paardehouders zijn meestal blij dat je wilt ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de aarde eerder modder geworden was en ik vreesde dat alles zou gaan rotten, vandaag eerder dan gepland, mijn

aardappeltjes welke geplant waren op 12 april, uit de grond gehaald. Aantallen waren goed (van 18 stukjes aardappel gepland

op 2x 1m² oppervlakte en 20cm diepte) heb ik dit als resultaat:

 

aardappels.jpg.3ee6ccb522b029d6a74740b9461d2eef.jpg

 

Dus in mijn ogen leuke aantallen, maar wel heel kleine aardappeltjes (niet genoeg tijd gekregen om te groeien). Volgende keer plant ik

in luchtigere grond (dezelfde grond maar met potgrond erdoor gemend) en hoop ik op langer te kunnen laten groeien en dus meer volume.

 

Al bij al ben ik wel tevreden, aangezien ik niet de enige ben met een mindere aardappel oogst dit jaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die gamma was het goedkoopste (2.6€ per 40L) maar de Colruytpromotie was goedkoper (2.2€ /40L, daarna 3.6€) maar daar heb ik er juist naast gegrepen.

 

Die paar cent maakt niet zo veel uit en ook Gamma heeft af en toe promo's die nog wat goedkoper zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Mooie moestuin heb je, Ik zelf heb ook z'n opgehoogd bed. Wat bij mij goed helpt tegen naaktslakken is een insektennet eroverplaatsen en vastschoefen met planken aan de zijkant. Ik doe ook 2 cm houtsneppers boven op de grond zodat de grond vochtig blijft en je hoeft dan ook niet om te spitten omdat de grond niet hard word. En je hoefd bijna geen water te geven alleen als het een paar weken warm en droog is geweest. Plus er groeit bijna geen onkruid en dat scheelt weer een hoop geld voor verdelg middelen.

 

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten Hier kan je eventueel netten bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Mooie moestuin heb je, Ik zelf heb ook z'n opgehoogd bed. Wat bij mij goed helpt tegen naaktslakken is een insektennet eroverplaatsen en vastschoefen met planken aan de zijkant. Ik doe ook 2 cm houtsneppers boven op de grond zodat de grond vochtig blijft en je hoeft dan ook niet om te spitten omdat de grond niet hard word. En je hoefd bijna geen water te geven alleen als het een paar weken warm en droog is geweest. Plus er groeit bijna geen onkruid en dat scheelt weer een hoop geld voor verdelg middelen.

 

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten Hier kan je eventueel netten bestellen.

 

Bedankt voor de tip. Omgerekend zou ik vandaag voor 100€ aan netten nodig hebben. Met 50€ aan bestrijdingsmiddelen kan ik naar schatting 3 jaar verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Jongens ik heb mijn besluit genomen, binnenkort begin ik met mijn m2 tuintje. Geen serieuze tuin m zelfvoorzienend te leven maar he is toch leuk om mee te beginnen, heeft iemand nog tips of iets?

Is het bij voorbeeld we idee om een soort "klapraam van plexieglas" te maken, zodat ik er ook een soort kas van kan maken, en dat het in de winter iets beschutter is? Ik bedoel ik kan wel leuk dingen gaan verzinnen maar jullie zijn de experts, vandaar de vraag.

 

Zowiezo bedankt voor de moeite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens ik heb mijn besluit genomen, binnenkort begin ik met mijn m2 tuintje. Geen serieuze tuin m zelfvoorzienend te leven maar he is toch leuk om mee te beginnen, heeft iemand nog tips of iets?

Is het bij voorbeeld we idee om een soort "klapraam van plexieglas" te maken, zodat ik er ook een soort kas van kan maken, en dat het in de winter iets beschutter is? Ik bedoel ik kan wel leuk dingen gaan verzinnen maar jullie zijn de experts, vandaar de vraag.

 

Zowiezo bedankt voor de moeite

 

Een plexipaneel gebruik ik zelf vroeg in het seizoen, dat beschermt de plantjes en zorgt dat alles sneller groeit (als je genoeg watert!). Als je goedkoop aan panelen kan komen is dat interessant maar de prijs kan nogal tegenvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens ik heb mijn besluit genomen, binnenkort begin ik met mijn m2 tuintje.

 

Leuk, hou je ons op de hoogte van de vorderingen?

Mijn tip is: ga niet bij de pakken neer zitten als iets niet lukt, maar blijf gewoon lekker hobby-en.

Ik neem me altijd het volgende voor: ik ga er vanuit dat er helemaal niets gaat lukken, en alles dat toch lukt is een extraatje ;)

Verder kijk ik ook veel naar combinatieteelt, maar ik weet niet hoe haalbaar dat is bij een m2-tuin.

Ow en voorzaaien zou ik ook zeker aanraden. Niet alleen omdat je dan het seizoen wat kan verlengen, maar ook omdat de plantjes dan al wat groter zijn als ze de tuin in gaan. Dat is erg handig om het verschil te kunnen zien tussen je zaailingen en onkruid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar ook begonnen met vier m²-bakken en dat gaat met vallen en opstaan. Nu heb ik bv. wat last van rupsen (van het koolwitje denk ik) die mijn pak soi en chinese kool opvreten. Maar voor de rest van het seizoen en volgend seizoen heb ik al een oplossing hiervoor in gedachten. Gaandeweg leer ik bij. Ik spuit ook geen of amper producten (en enkel producten die in de biologische landbouw gebruikt worden). Dat er af en toe iets opgegeten wordt door beestjes vind ik niet zo erg. Wij eten ook vanalles uit de natuur op. ;-) Onze veranda staat ook redelijk vol met planten (tomaten, paprika, pepers enz.)

 

Ik houd bij hoeveel stuks groenten ik uit de tuin haal. Misschien vinden jullie het ook interessant dat ik op het einde van het jaar een overzichtje post? Ik heb wel nog niet zoveel variatie aan groenten, dat is iets dat ik wil veranderen naar volgende jaren toe.

@konijn: Je kan ook nog in september en oktober bepaalde groenten zaaien. Ik zal straks thuis eens kijken in mijn zadenlijst welke nog laat gezaaid kunnen worden, als je dat interessant vindt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar ook begonnen met vier m²-bakken en dat gaat met vallen en opstaan. Nu heb ik bv. wat last van rupsen (van het koolwitje denk ik) die mijn pak soi en chinese kool opvreten. Maar voor de rest van het seizoen en volgend seizoen heb ik al een oplossing hiervoor in gedachten. Gaandeweg leer ik bij. Ik spuit ook geen of amper producten (en enkel producten die in de biologische landbouw gebruikt worden). Dat er af en toe iets opgegeten wordt door beestjes vind ik niet zo erg. Wij eten ook vanalles uit de natuur op. ;-) Onze veranda staat ook redelijk vol met planten (tomaten, paprika, pepers enz.)

 

Ik houd bij hoeveel stuks groenten ik uit de tuin haal. Misschien vinden jullie het ook interessant dat ik op het einde van het jaar een overzichtje post? Ik heb wel nog niet zoveel variatie aan groenten, dat is iets dat ik wil veranderen naar volgende jaren toe.

@konijn: Je kan ook nog in september en oktober bepaalde groenten zaaien. Ik zal straks thuis eens kijken in mijn zadenlijst welke nog laat gezaaid kunnen worden, als je dat interessant vindt?

 

Goede zaak dat je niet met de gifspuit rond gaat. :)

 

Als je tuintje relatief klein is, zo ook de mijne, kun je met de hand de rupsen verwijderen en uiteraard de vlindereitjes.

Begin dit jaar wel een giga slakkeninvasie gehad, toen ben ik overstag gegaan en heb wat diervriendelijke slakkenkorrels toegepast. Nu lijkt het slakken bestand behoorlijk geslonken en lukt de controle weer met de hand.

Als je slakkenkorrels gebruikt, wel die met Ferro(III)sulfaat (als ik het goed heb uit 't hoofd) gebruiken, NIET die met metaaldehyde, daar gaan katten, egels en vogels aan dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar ook begonnen met vier m²-bakken en dat gaat met vallen en opstaan. Nu heb ik bv. wat last van rupsen (van het koolwitje denk ik) die mijn pak soi en chinese kool opvreten. Maar voor de rest van het seizoen en volgend seizoen heb ik al een oplossing hiervoor in gedachten. Gaandeweg leer ik bij. Ik spuit ook geen of amper producten (en enkel producten die in de biologische landbouw gebruikt worden). Dat er af en toe iets opgegeten wordt door beestjes vind ik niet zo erg. Wij eten ook vanalles uit de natuur op. ;-) Onze veranda staat ook redelijk vol met planten (tomaten, paprika, pepers enz.)

 

Ik houd bij hoeveel stuks groenten ik uit de tuin haal. Misschien vinden jullie het ook interessant dat ik op het einde van het jaar een overzichtje post? Ik heb wel nog niet zoveel variatie aan groenten, dat is iets dat ik wil veranderen naar volgende jaren toe.

@konijn: Je kan ook nog in september en oktober bepaalde groenten zaaien. Ik zal straks thuis eens kijken in mijn zadenlijst welke nog laat gezaaid kunnen worden, als je dat interessant vindt?

 

Graag sakira, lijkt me heel interessant, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @konijn, ik ben wat laat met antwoorden. Ik las in een ander topic dat je graag wortelen, aardappelen etc. wil kweken. Daarvoor is het te laat op het seizoen. Je kan bepaalde rassen wortelen tot half juli zaaien, maar later zou ik het niet meer doen. Wel kan je al vanaf februari met wortelen beginnen. Aardappelen kan je vanaf maart poten. (http://www.tuinadvies.be/aardappelen_planten.htm).

 

Wat je nog kan zaaien tot eind augustus: winterbloemkool, paksoi, chinese kool, ramenas, een aantal soorten pluksla, nog een paar koolsoorten

Wat je nog kan zaaien na augustus: winterkers, herfstradijsjes, daikon, verschillende soorten spinazie (bv. winterreuzen), snijmoes.

 

Er zullen zeker nog groentensoorten zijn die ik vergeet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...