Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Zoals je beschrijft, nerf verwijderen, snijden, en koken.

Wel heb ik gemerkt dat ik echt wel zout in boerenkool nodig heb(meeste groenten bereid ik zonder zout) en dat ikzelf ervan houd veel boerenkool te gebruiken. Ik heb ook wel eens minder in de stamppot meegemaakt maar dat vind ik niet zo lekker.

 

Daarnaast, eet ik bij boerenkool graag draadjesvlees...vanwege de lekkere jus die in een kuiltje van de boerenkoolstoemp gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zoals je beschrijft, nerf verwijderen, snijden, en koken.

Wel heb ik gemerkt dat ik echt wel zout in boerenkool nodig heb(meeste groenten bereid ik zonder zout) en dat ikzelf ervan houd veel boerenkool te gebruiken. Ik heb ook wel eens minder in de stamppot meegemaakt maar dat vind ik niet zo lekker.

 

Daarnaast, eet ik bij boerenkool graag draadjesvlees...vanwege de lekkere jus die in een kuiltje van de boerenkoolstoemp gaat.

 

Ach, dat zal 't zijn, het zout ontbrak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik ontdekt dat boerenkool geen kool vormt. En ik maar wachten op de bolvorming :-) Het komt er op neer dat ik de onderste bladeren weggooide, niet erg, dat waren ook de taaiste. Van de 5 boerenkolen waarmee ik een testje deed, heb ik ongeveer de helft van de bladeren geoogst. Die heb ik netjes gewassen, de nerven eruit gehaald en in de vriezer gerstopt. Vandaag heb ik de boerenkool gekookt samen met de aardappelen. Het kookvocht goot ik af en ik voegde een klont boter, melk, peper en nootmuskaat toe. Het was niet slecht alleen een beetje flauw van smaak. Boerenkool is een soort die in Vlaanderen weinig wordt gegeten maar aangezien ze gemakkelijk groeit en volgens mij ook wel wintervast is, heb ik net nog wat van die kolen gezaaid. Hoe bereiden jullie die boerenkool ?

 

Ik voeg ook nog een flinke lepel mosterd toe tijdens het stampen en op ons bord een scheutje azijn?.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk tuincentrum in de buurt van Sluis biedt prijsgunstig bestrijdingsmiddelen, schimmelwerende middelen en meststoffen aan ? Ik meen te weten dat de prijzen in Nederland een stuk lager liggen dan in Vlaanderen. Tips ?

 

Op het eerste gezicht weet ik daar geen tuincentrum op nl grondgebied . Er is er een tussen Knokke en Sluis maar dat is in België .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het eerste gezicht weet ik daar geen tuincentrum op nl grondgebied . Er is er een tussen Knokke en Sluis maar dat is in België .

 

Geert

 

Vroeger waren sproeistoffen goedkoper in Nl, is dat nog zo ? (Hele volksstammen gingen daar indertijd het inmiddels verboden E605 en ander leuks halen.) Ik vermoed dat de regelgeving nu ook al veel strenger zal zijn. Ik ben overigens geen voorstander van sproeistoffen maar heb ondervonden dat je soms niet anders kan dan (met mate) sproeistoffen te gebruiken (bij voorkeur van biologische oorsprong).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger waren sproeistoffen goedkoper in Nl, is dat nog zo ? (Hele volksstammen gingen daar indertijd het inmiddels verboden E605 en ander leuks halen.) Ik vermoed dat de regelgeving nu ook al veel strenger zal zijn. Ik ben overigens geen voorstander van sproeistoffen maar heb ondervonden dat je soms niet anders kan dan (met mate) sproeistoffen te gebruiken (bij voorkeur van biologische oorsprong).

 

E605 is nu ook al 15 jaar verboden . Ik weet wel een zaak zijn waar men allerhande sproeistoffen verkoopt in nl maar het is geen tuincentrum . Open op zondag . De sluitings dag is de zaterdag .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

E605 is nu ook al 15 jaar verboden . Ik weet wel een zaak zijn waar men allerhande sproeistoffen verkoopt in nl maar het is geen tuincentrum . Open op zondag . De sluitings dag is de zaterdag .

 

Geert

 

Het hoeft ook geen tuincentrum te zijn. Een goede zaak met betere prijzen dan Vlaanderen, dan koop ik gelijk in voor een paar jaar. Die dingen blijven toch n end goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft ook geen tuincentrum te zijn. Een goede zaak met betere prijzen dan Vlaanderen, dan koop ik gelijk in voor een paar jaar. Die dingen blijven toch n end goed.
Is dat van dat spul waarmee je ook op de terroristendreigingslijst komt te staan als je dat in het groot inkoopt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

Als ik koop voor een paar jaar is dat met mijn tuintje nog altijd klein. Waar jij op doelt zijn kunstmatige meststoffen (vermoed ik) maar ik ben best tevreden met de gewone natuurlijke (gedroogde) koeienmest, wat vloeibare meststoffen en het resultaat van mijn compostvat. Verder ben ik geen chemicus en zou ik niet weten wat je met die spullen aankunt. Bovendien lijkt het idee me behoorlijk omslachtig en onpraktisch. Bij mijn weten is alles hier gewoon te koop. Het is alleen maar een kwestie van prijs.*

 

*Nu zou je weer andere dingen kunnen gaan suggereren, bij deze wens ik even te bevestigen dat ik me niet wens te bezondigen aan illegale praktijken vooral uit morele en praktische overwegingen. Ik heb mijn leven behoorlijk op orde en wil dat graag zo houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit al eens van een aanslag met gedroogde koeienmest gehoord ? Al lijkt het me wel jolig om eens een beerkar leeg te spuiten in één of ander ministerie. Volgens mij krijgen we de landbouwers nog wel zo ver als de vrijhandelszone met de VS er is, dan gaan al onze landbouwers namelijk failliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, ik kom uit zeeland en wil best wat prijzen nagaan voor je hier om te vergelijken met belgische, kan redelijk wat middelen kopen omdat ik hiervoor een licentie heb.

en wat betreft slakken bestrijden heb ik begrepen dat schelpen ook goed kunnen helpen, gratis afhalen op elk willekeurig strand.

groet noah

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, ik kom uit zeeland en wil best wat prijzen nagaan voor je hier om te vergelijken met belgische, kan redelijk wat middelen kopen omdat ik hiervoor een licentie heb.

en wat betreft slakken bestrijden heb ik begrepen dat schelpen ook goed kunnen helpen, gratis afhalen op elk willekeurig strand.

groet noah

 

Grosso modo wil ik graag een tweeetal dingen kopen :

 

- een goed insecticide (liefst biologisch) tegen rupsen, kevers, larven, mijten, ...

- een schimmelbestrijdingsmiddel

- eventueel een ziektebestrijdingsmiddel

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, linkje plaatsen kan ik nog niet, maar de volgende site geeft een indruk van wat prijzen in nederland.

http://Www.bestrijdingsmiddelenshop.nl

zelf heb ik in het verleden veel gebruik gemaakt van pyrethrum zeer breed bestrijdend, admire en calypso.

Pyrethrum is bovendien ongevaarlijk voor bijen.

er staan mooie foto's van allerlei ziektebeelden op met gelijk het juiste bestrijdingsmiddel erbij.

prijzen van grootverpakking van spuitmiddelen van een andere zaak volgen later nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, linkje plaatsen kan ik nog niet, maar de volgende site geeft een indruk van wat prijzen in nederland.

http://Www.bestrijdingsmiddelenshop.nl

zelf heb ik in het verleden veel gebruik gemaakt van pyrethrum zeer breed bestrijdend, admire en calypso.

Pyrethrum is bovendien ongevaarlijk voor bijen.

er staan mooie foto's van allerlei ziektebeelden op met gelijk het juiste bestrijdingsmiddel erbij.

prijzen van grootverpakking van spuitmiddelen van een andere zaak volgen later nog.

 

Wat ik momenteel gebruik is :

[ATTACH=CONFIG]11380[/ATTACH]

- slakkenkorrels 7.5€/800g

Momenteel een gigantische slakkenplaag, wordt doorheen de hele tuin gebruikt, goed voor 2 seizoenen.

[ATTACH=CONFIG]11378[/ATTACH]

 

- Pyrchlorex 1kg 24,00€ tegen bodeminsecten, heel zuinig gebruiken bij aanplant nieuwe plantjes, genoeg voor 4 seizoenen.

[ATTACH=CONFIG]11375[/ATTACH]

- cuprex 400g 18.50€ goed voor 200l, 2 à 3 sproeibeurten per jaar, genoeg voor 10 seizoenen.

[ATTACH=CONFIG]11379[/ATTACH]

- Okapi garden 75 ml 14.50€ Goed voor 50l of 500m2, genoeg voor 5 à 6 seizoenen.

 

Ik probeer zuinig te zijn met sproeistoffen maar stel ook vast dat je zonder bestrijding weinig opbrengst krijgt. Vandaag heb ik er nog voor gekozen om een koolplant te verwijderen ipv te bestrijden. Er staat momenteel weinig kool wat het sproeien niet verantwoordt. De kolen hebben meest te lijden van het koolwitje. Dat kan je gemakkelijk bestrijden met netten.

 

Slakken, daarvoor moeten je planten groot genoeg zijn, ik strooi vooral in het begin van het seizoen korrels en dat werkt vrij goed. 20 korrels per m2, Bij de aanplant strooi ik ook gewoon wit zand dat is schurend voor de slakken en ze mijden het. Verder plaats ik ringen gemaakt van petflessen rond tere plantjes. In combinatie met het wit zand werkt dat vrij goed.

 

Pyrchlorex tegen engerlingen, mijten, wormpjes, aaltjes en andere bodeminsecten gebruik ik zeer spaarzaam enkel lokaal en voor gevoelige planten zoals radijs, wortel, kool. Daarvoor strooi ik een heel klein beetje in het plantgaatje (van kolen) of een beetje voor radijs. Tegen aaltjes zaai ik in elke bak tagetes.

 

Rupsen worden spaarzaam bestreden met bordeause pap. Met een sproeier van 5l kan ik een heel eind verder. Ik heb niet de indruk dat het product afbreekt door in de sproeier te staan. Het lijkt goed te helpen.

 

Ik gebruik 2 sproeiers. Eentje voor insecticides en eentje voor herbicides. Enkel tegen bodeminsecten gebruik ik preventief gif, tomaten behandel ik 2x met cuprex (soort koperoplossing) tegen schimmel, kolen sproei ik -enkel indien nodig- met de bordeause pap.

 

Sla, aardbeien, boontjes, raapjes, ajuin, peterselie, kruiden, ... krijgen geen sproeistoffen. Nooit. Ik zaai voor in action kweekbakjes, zorg voor genoeg plantjes sla en radijsjes en raapjes en plant pas als de plantjes minder kwetsbaar zijn, over in mijn tuintjes. Zo vermijd ik aanvallen van insecten én krijg ik beter controle over de uitgeplante hoeveelheden. Ik heb altijd plantjes klaarstaan in kweekbakjes. Als er een plantje of zelfs een aantal plantjes vernield worden door insecten, kan ik ze onmiddellijk vervangen door nieuwe, jonge gezonde exemplaren. Zo vermijd ik rampen in mijn productie.

 

Omdat het bij bestrijdingsmiddelen meestal zo is dat grotere hoeveelheden beduidend minder kosten in verhouding dan kleine verpakkingen kies ik voor de grote verpakking. Het is de bedoeling dat de stoffen verschillende seizoenen meegaan. Zo bespaar ik op de kosten. Daarnaast ben ik heel terughoudend met het gebruik en focus ik vooral op vermijden door insecten in de war te brengen. In elke bak staan een tiental verschillende soorten wat het moeilijk maakt voor de aanvallers. Het lijkt te werken.

 

Wat tegen slakken ook wel eens helpt is het gebuik van een stalen vleesspies. De slakken worden door mij gespiest als ik op jacht ga. Vandaag heb ik 6 héle dikke exemplaren vermoord.

 

Als je groenten kweekt om te overleven, is het ook belangrijk dat je oogst niet vernield wordt en dat je zeker in tijden van ontbering genoeg middelen hebt om te zorgen dat je oogst niet mislukt. Daarom kies ik voor grotere hoeveelheden, al wil ik daarin niet overdrijven.

 

Dit jaar experimenteer ik ook met pastinaak. Ik stelde vast dat een aantal werden opgegeten door bodemdieren. Ze werden van onderuit opgegeten en enkel de blaadjes bleven over van sommige planten. Ik vermoed dat het kan gaan om mollen of veldmuizen. Ik heb hier niet tegen gereageerd. Je moet ook n keer wat teruggeven.

 

Daarnaast heb ik ook vloeibare meststoffen staan (spotgoedkoop in de Action 1€/fles terwijl de vakhandel 7€ per fles vraagt voor dezelfde werkzame bestanddelen), een zak van 25 kg gedroogde koeienmest (dat ruikt een beetje, dus die wil ik liever niet binnen hebben staan, die staat onder het afdak. Die koeienmest is een echte vondst. Met 1 zak (15€) kan ik gemakkelijk het hele seizoen verder voor mijn tuintje. Zo vermijd ik uitputting van mijn grond. Die heel intensief gebruikt wordt. Van elk plantvak krijg ik per seizoen 3-5 oogsten ! Op het einde van het seizoen wordt het compostvat vermengd met de teelaarde (die ik kocht) en dus weer opwaardeer. Dit jaar wil ik voor 40€ een bigbag van 1000l compost laten leveren die ik wil mengen in mijn tuintje. Jaar na jaar neemt het volume van de aarde in mijn houten bakjes toe én geef ik steeds minder uit aan de aankoop van teelaarde. Ik heb geen gewone aarde over om te kunnen toevoegen aan mijn verhoogde bakken.

 

Zodra ik weer (recuperatie)hout krijg maak ik nog enkele bakken bij. Intussen staat de teller op 14 bakken van 1.5m2.

 

De plannen voor volgend jaar omvatten het aannplanten van eetbare planten in mijn voortuin. Hier wil ik kweepeer, kers, peer, pruim, appel aanplanten in laagstam. Verder wil ik aardpeer gaan gebruiken als groenscherm. Voor alles in orde is gaat er nog wel een paar jaar over. Van fruitbomen ken ik nog niets. De oogst van onze appel- en perenbomen die er nu staan ziet er veelbelovend uit. In tegenstelling tot vorig jaar heb ik de bomen dit jaar behandeld tegen schimmel. De bomen zien er veel gezonder uit. Alleen moet ik nog leren snoeien om de opbrengst te maximaliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn die dikke slakken niet eetbaar? Als je kippen hebt, lijkt het me zinvol die aan hen te geven ;)

 

Mijn mengsel van zeep (detergent), water, ui en look dat ik op mijn broccoli en kool heb gesproeid tegen bladluizen en zo, lijkt goed te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn die dikke slakken niet eetbaar? Als je kippen hebt, lijkt het me zinvol die aan hen te geven ;)

 

Mijn mengsel van zeep (detergent), water, ui en look dat ik op mijn broccoli en kool heb gesproeid tegen bladluizen en zo, lijkt goed te werken.

 

Slakken zijn eetbaar, maar we hebben geen kippen. Op een grasveldje van 5m2 heb ik vanavond ruim 50 stuks gevangen ! Het grasveldje lag aan de straatzijde bij de buren. Maar het probleem is dat die slakken niet weten dat ze daar moeten blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke jij hebt toch overal "je mannetjes" voor? Heb je geen kippeneigenaar in de buurt of via werk?

Die zal vast blij zijn met de slakken als voer.

 

Euh, ik moet de eerste kippeneigenaar nog tegenkomen die zit te wachten op een bokaal slakken. De mensen die ik ken gooien liever een handvol voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Thx. Maar toch maar niet. Al waren mijn slakken vandaag vééééééééél dikker. En waarschijnlijk ook smakelijker. Voor de liefhebber. Mijn maag begon een beetje raar te doen en het pilsje smaakte plots ook een beetje anders. Machtige link, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...