Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte rugzak/tas: INCH/BOB, EDC en GHB


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

ik zat zelf de laatste dagen te denken om mijn samenstelling van de BOB aan te gaan passen. Een BOB is handig, maar in sommige situaties kan het je ook fataal worden, want als je met een complete BOB sleept dan ben je minder snel, minder wendbaar en val je eerder op.

 

Nu zag ik onlangs een Koppel wat geschikt is voor een MOLLE systeem, ik zat toen te denken dat het verstandig zou kunnen zijn om enkele dingen gewoon primair op je lichaam te dragen. Een koppel met MOLLE systeem is dan toch wel het meest praktische in plaats van BDU broeken aan te schaffen met extra zakken.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het is wel een goed idee maar ik denk dat tijdens een SHTF situatie je beter een redelijk strakke broek nodig hebt waar weinig spullen in passen zonder je te irriteren

 

ik dacht ook altijd aan een BDU broek en dan zwart en alles, maar als ik onderweg ben of op straat loop, dan zou ik liever er zo uitzien als ieder ander. Anders kunnen ze denken: die was voorbereid en daar valt wat te halen.

Daarom zat ik aan een koppel te denken, die kan je met 1 klik afdoen en snel wegdoen. dan is het alsof je gewoon je dagelijkse kleren aan hebt. Daarbij, ik denk dat je met gewone kleren je ook wat meer op je gemak voelt. het belangrijkste is dat je warm bent en degelijke schoenen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat zelf de laatste dagen te denken om mijn samenstelling van de BOB aan te gaan passen. Een BOB is handig, maar in sommige situaties kan het je ook fataal worden, want als je met een complete BOB sleept dan ben je minder snel, minder wendbaar en val je eerder op.

 

Nu zag ik onlangs een Koppel wat geschikt is voor een MOLLE systeem, ik zat toen te denken dat het verstandig zou kunnen zijn om enkele dingen gewoon primair op je lichaam te dragen. Een koppel met MOLLE systeem is dan toch wel het meest praktische in plaats van BDU broeken aan te schaffen met extra zakken.

 

Wat denken jullie?

 

Prima plan, ik heb zelf ook een riem waar het eea aan gear aan zit. Heb je binnen een paar seconden om, of af. Voordeel is ook dat als je rugzak kwijtraakt, je de belangrijkste gear nog in je kleding en aan je riem hebt hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat zelf de laatste dagen te denken om mijn samenstelling van de BOB aan te gaan passen. Een BOB is handig, maar in sommige situaties kan het je ook fataal worden, want als je met een complete BOB sleept dan ben je minder snel, minder wendbaar en val je eerder op.

 

Nu zag ik onlangs een Koppel wat geschikt is voor een MOLLE systeem, ik zat toen te denken dat het verstandig zou kunnen zijn om enkele dingen gewoon primair op je lichaam te dragen. Een koppel met MOLLE systeem is dan toch wel het meest praktische in plaats van BDU broeken aan te schaffen met extra zakken.

 

Wat denken jullie?

 

Bij de verschillende tassen van preppers, zie ik vaak hoeveel meer men er wilt instoppen. Net dat ene ding meer. Een van mijn hobbies is alpinisme. Dan draaien we dat precies om, met hoe weinig kunnen we het zelfde doen. Je wilt namelijk zo licht mogelijk zijn om met zo min mogelijk energie, minimum vermoeidheid, zo snel mogelijk te kunnen zijn. Verschil in gewicht merk je zeer goed als je tochten maakt van 12+ uren. Ik zoek dan ook naar de lichtste en betrouwbaarste spullen die ik kan vinden. Moeilijk belans, want licht is meestal meestal minder stevig.

 

Koppelsysteem lijkt mij onnodig zwaar (millitair spul weegt veel) en te opvallend/aandachts trekkend. Er zijn genoeg soorten vesten die wellicht geschikter zijn. BDU broeken zijn leuk, maar dingen in de grote zakken stoppen is niet praktisch als je veel moet lopen. Dingen in de cargopocketen komen constant tegen je benen aan en dat gaat na een paar km's ernstig vervelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een goed idee maar ik denk dat tijdens een SHTF situatie je beter een redelijk strakke broek nodig hebt waar weinig spullen in passen zonder je te irriteren

 

Wel met stretch uiteraard :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelsysteem lijkt mij onnodig zwaar (millitair spul weegt veel) en te opvallend/aandachts trekkend. Er zijn genoeg soorten vesten die wellicht geschikter zijn. BDU broeken zijn leuk, maar dingen in de grote zakken stoppen is niet praktisch als je veel moet lopen. Dingen in de cargopocketen komen constant tegen je benen aan en dat gaat na een paar km's ernstig vervelen.

 

Bij mij al na honderd meter! Genoeg andere zakken in vest, jas, andere broekzakken. En de rest kan prima aan een normale riem. Koop eventueel zo'n vissers-bodywarmer voor een tientje, veel zakken. Bulk spullen (kleding, voedsel, bijl etc) kan in je BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de verschillende tassen van preppers, zie ik vaak hoeveel meer men er wilt instoppen. Net dat ene ding meer. Een van mijn hobbies is alpinisme. Dan draaien we dat precies om, met hoe weinig kunnen we het zelfde doen. Je wilt namelijk zo licht mogelijk zijn om met zo min mogelijk energie, minimum vermoeidheid, zo snel mogelijk te kunnen zijn. Verschil in gewicht merk je zeer goed als je tochten maakt van 12+ uren. Ik zoek dan ook naar de lichtste en betrouwbaarste spullen die ik kan vinden. Moeilijk belans, want licht is meestal meestal minder stevig.

 

Koppelsysteem lijkt mij onnodig zwaar (millitair spul weegt veel) en te opvallend/aandachts trekkend. Er zijn genoeg soorten vesten die wellicht geschikter zijn. BDU broeken zijn leuk, maar dingen in de grote zakken stoppen is niet praktisch als je veel moet lopen. Dingen in de cargopocketen komen constant tegen je benen aan en dat gaat na een paar km's ernstig vervelen.

 

ik heb wel een vest die geschikt is voor zoiets, het nadeel is hij is veel zwaarder dan mijn gewone winterjas en je kan het lastig aan en uit doen. ook zoiets, je kan de vest niet tegelijk met een jas aan hebben en dat zou vooral in de koudere maanden een probleem kunnen worden. Het voordeel van een koppel met MOLLE systeem lijkt mij dat je het systeem kan aanpassen naar je eigen inzicht. dus je hebt geen ongebruikte vakjes of zakken waar je spullen niet eens in passen. Dat vest wat ik heb ook, leuk dingetje maar er zitten 4 vakken op om pistool magazijnen in te stoppen. ik heb er maar breekstaven in gedaan, dat had dezelfde lengte. of speciale houders voor jachtgeweer hulzen... dat zijn dingen die ik niet nodig heb.

 

ik wil iets hebben wat geschikt is voor mijn gear en die ik makkelijk kan dragen. als je over straat gaat om iets te doen zoals water halen, dan wil je ook niet je hele BOB meenemen maar wel iets waar de basisgear inzit, voor het geval je niet naar je huis terug kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wel een vest die geschikt is voor zoiets, het nadeel is hij is veel zwaarder dan mijn gewone winterjas en je kan het lastig aan en uit doen. ook zoiets, je kan de vest niet tegelijk met een jas aan hebben en dat zou vooral in de koudere maanden een probleem kunnen worden. Het voordeel van een koppel met MOLLE systeem lijkt mij dat je het systeem kan aanpassen naar je eigen inzicht. dus je hebt geen ongebruikte vakjes of zakken waar je spullen niet eens in passen. Dat vest wat ik heb ook, leuk dingetje maar er zitten 4 vakken op om pistool magazijnen in te stoppen. ik heb er maar breekstaven in gedaan, dat had dezelfde lengte. of speciale houders voor jachtgeweer hulzen... dat zijn dingen die ik niet nodig heb.

 

ik wil iets hebben wat geschikt is voor mijn gear en die ik makkelijk kan dragen. als je over straat gaat om iets te doen zoals water halen, dan wil je ook niet je hele BOB meenemen maar wel iets waar de basisgear inzit, voor het geval je niet naar je huis terug kan.

 

Read up: zo'n visser-bodywarmer heeft heel veel vakjes en past onder elke jas. De rest v/d kleding heeft ook veel vakjes, en aan je riem kun je ook het eea hangen. Een koppel met aparte molle tassen kopen is zonde van je geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de verschillende tassen van preppers, zie ik vaak hoeveel meer men er wilt instoppen. Net dat ene ding meer. Een van mijn hobbies is alpinisme. Dan draaien we dat precies om, met hoe weinig kunnen we het zelfde doen. Je wilt namelijk zo licht mogelijk zijn om met zo min mogelijk energie, minimum vermoeidheid, zo snel mogelijk te kunnen zijn. Verschil in gewicht merk je zeer goed als je tochten maakt van 12+ uren. Ik zoek dan ook naar de lichtste en betrouwbaarste spullen die ik kan vinden. Moeilijk belans, want licht is meestal meestal minder stevig.

 

Koppelsysteem lijkt mij onnodig zwaar (millitair spul weegt veel) en te opvallend/aandachts trekkend. Er zijn genoeg soorten vesten die wellicht geschikter zijn. BDU broeken zijn leuk, maar dingen in de grote zakken stoppen is niet praktisch als je veel moet lopen. Dingen in de cargopocketen komen constant tegen je benen aan en dat gaat na een paar km's ernstig vervelen.

 

ik denk dat je bijde moet kombineren, als je met BIG SHTF onderweg bent kun je zo ie zo geen 12 uur aan een stuk lopen en zeker in de koude maanden niet. onderweg moet je zo ie zo zorgen dat je zo min mogelijk gezien wordt, je moet je overnachtings plaats klaar hebben voor het donker. ik denk dat je tijdens BIG SHTF max 15 tot 20 km per dag kunt afleggen (lopend), dus kun je zoveel meenemen als je kunt dragen. je wil niet hebben dat iedereen weet waar je gaat overnachten dus neem je hier ook goed de tijd voor.

 

als je dan een klein kampje heb en gaat jagen, verzamelen of verkennen. neem je alleen je standaard bassis spul mee, zodat je je sneller en gemakelijker kunt voortbewegen. en in geval van nood gooi je je BOB af en gaat er sneller van door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Read up: zo'n visser-bodywarmer heeft heel veel vakjes en past onder elke jas. De rest v/d kleding heeft ook veel vakjes, en aan je riem kun je ook het eea hangen. Een koppel met aparte molle tassen kopen is zonde van je geld.

 

ik ken die vestjes wel, maar vaak hebben ze dan een stuk of 8 vakken aan de voorzijde. vaak zijn het vierkante vakken netjes met een klepje wat er over valt. maar ze lijken me niet zo praktisch omdat sommige dingen er niet goed inpassen. dan moet je altijd checken of je al je gear nog hebt. je zou bijvoorbeeld je waterfilter er niet in kunnen stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vinden jullie van deze tas? fjallraven_light_khaki__61680_std.jpg.bfce9248913c46f4bcb24ec5fa721183.jpg

FJALLRAVEN VINTAGE 30 LIGHT KHAKI

 

Niet te groot/zwaar, waterdicht en valt niet teveel op. Ik zat er aan te denken om deze te nemen als BoB. De 20 liter versie is misschien een iets betere keus.

Ik denk dat in het dichtbevolkte Nederland het zaak is om zo min mogelijk op te vallen bij een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vinden jullie van deze tas? fjallraven_light_khaki__61680_std.jpg.bfce9248913c46f4bcb24ec5fa721183.jpg

FJALLRAVEN VINTAGE 30 LIGHT KHAKI

 

Niet te groot/zwaar, waterdicht en valt niet teveel op. Ik zat er aan te denken om deze te nemen als BoB. De 20 liter versie is misschien een iets betere keus.

Ik denk dat in het dichtbevolkte Nederland het zaak is om zo min mogelijk op te vallen bij een SHTF.

 

 

Als GHB/EDC is die groot genoeg maar als BOB heb je echt teweinig ruimte met 20ltr.

Zelf heb ik als GHB de Fjallraven camper 20ltr maar krijg er echt niet alles in als ik hem als BOB wil gebruiken .

Maar het is wel een leuke rugzak had er zelf ook naar zitten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik zelf ben van mening dat je een stevige goed zittende rugzak nodig hebt ik heb zelf eentje gekocht bij benscore online de assaultrugzak klein en hij voldoet ruimschoots. wel vindik het jammer dat de compartimenten slecht ingedeeld zijn verder voeldoet hij zeker. maak zelf de keuze of die rugzak goed is jij bent diegen die hem draagd en vult en weet wat je ermee kunt doen.

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een klein heuptasje kom je al een heel eind. Toegegeven, zo'n heup tas is redelijk suf, maar kan wel tegelijk met een grote BOB op de rug gedragen worden, en ik heb dit tasje ook altijd in mijn auto liggen.

[ATTACH=CONFIG]688[/ATTACH]

 

In het voorvak: aansteker, lucifers waterdicht verpakt, Buck knife model skinner, mini koevoet, touw. Aan de ritsen en op de zijvakken 2x waterflesje, duct tape eromheen, mini solar / knijpkat LED, extra aansteker, vloeistof kompas/LED van Land Rover, anti-mosquito met 95% als spray - ook te gebruiken als pepperspray

[ATTACH=CONFIG]689[/ATTACH]

 

In het middenvak merendeels medische artikelen: complete hechtset steriel verpakt, extra gazen steriel, steriele handschoenen, scalpels, extra hechtdraad, condoom, wondpleister, emergency blanket, plat elastiek om bloedstelping te bevorderen, touw, ibuprofen, tramal, spiegeltje

[ATTACH=CONFIG]690[/ATTACH]

 

In het grote achtervak: waterproof lucifers, hoodlamp+batterijen, doosje waarin ook vuilniszak XXL, waxinelichtjes, kabel-te gebruiken als strikdraad, aanstekers, druivensuiker, wondpleister, multitool Bahco (ik heb geen geld om overal Gerber tangen in te stoppen), 2x tin waarvan één suiker en één kaliumpermanganaat-goed voor 100-500 liter schoon water (!!), chocola, limonade tabletten, visgerei, Esbit blokjes, tie-wraps, materiaal voor noodvulling en naalden, extra hechtnaalden-te gebruiken met nylon visdraad, firestarter.

[ATTACH=CONFIG]691[/ATTACH]

 

 

Weet jij waarom ik de Bijlages (foto's) niet kan zien?

 

Overigens lijkt mij deze Warrior X300 misschien ook wel een ideale BOB, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik ben een klein ventje dus een verstelbare 60L backpack lijkt me groot zat voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze tip wel eens eerder gegeven ergens:

 

Verzamel eerst alle spullen die je in je GHB, BOB of INCH wilt hebben en kijk dan naar tassen.

 

Indien te klein voor je uitrusting heb je een probleem want je kan immers niet alles meer meenemen. Indien te groot ga je de loze ruimte opvullen met meer uitrusting met als gevolg dat je tas zwaarder word.

 

Je koop toch ook geen broek voordat je weet dat je lijf er in past?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo Ik had je tip al eerder gelezen en het is een goede tip! Maar niet voor mij. Het duurt misschien nog jaren voordat ik m'n ideale spullen bij elkaar heb gespaard. Dan zou ik tot die tijd bij een SHTF m'n spullen in Appie-tassen moeten vervoeren(?) In het theoretische geval dat ik morgen een tas wil kopen zodat als overmorgen de poep de ventilator raakt ik in ieder geval wat heb om desnoods m'n eten en wat kleding in te vervoeren. Daarnaast kan ik m'n BOB ook voor andere dingen gebruiken, zoals wanneer ik op vakantie naar Brazilië ga bijvoorbeeld. Verder was het ook een algemene inventarisatie: ik had nog nooit van Warrior gear gehoord; misschien heeft iemand op het forum wel vreselijke ervaringen met dat spul en dan verneem ik dat hierbij graag. Misschien heeft iemand op dit forum überhaupt op voorhand een mening over de genoemde tassen. Die verneem ik ook graag. Zodoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart. Ik zie niet zo veel verschil tussen drie maanden niet thuiskomen of nooit meer thuiskomen qua spullen meezeulen. Daarbij houdt het qua gewicht ook een keer op ook al zou je wensen meer mee te nemen. Helemaal als je zoals ik minder dan 60kg weegt lol.

 

Trouwens, ook als je slechts drie dagen Bug Out gaat tijdens een SHTF kan alles wat je hebt achterelaten geplunderd worden, dus ik zie echt geen verschil tussen een BOB en een INCH

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...