offgrid Geplaatst: 2 mei 2012 Delen Geplaatst: 2 mei 2012 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr.Prepper Geplaatst: 2 mei 2012 Delen Geplaatst: 2 mei 2012 Mooi overzicht van bug out bikes door de jaren heen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
offgrid Geplaatst: 2 mei 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2012 K ga zelf ook maar s aan de slag met mn fiets Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 4 mei 2012 Delen Geplaatst: 4 mei 2012 Toen ik nog jong was, lang, heel lang geleden, hebben wij een paar jaar zonder auto gedaan. In plaats daarvan had ik mountainbike met daarachter een kar, ongeveer als het bijgevoegde plaatje, maar dan minder modern.  Dat was ideaal, er ging een vracht aan boodschappen in, daar zeg je U tegen. In die tijd (halverwege jaren 90) waren we pioniers, we hadden veel bekijks en kregen een hoop positieve reacties.  Ik heb ook wel met echte bakfietsen gefietst, maar die zijn erg zwaar. Dan liever een kar achter een fiets met voldoende versnellingen, want een klein verzet is wel een pré met een beladen kar.   Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 31 juli 2012 Delen Geplaatst: 31 juli 2012 Als het echt fout gaat heb je volgens mij het meest aan een degelijke fiets met zo min mogelijk bewegende delen want die slijten en gaan stuk. Dus géén versnellingen en handremmen en dat soort dingen. Zorg voor een stel reservebanden en wat gereedschap voor simpele reparaties. Erg handig:een eenvoudige en onopvallende fietskar. Als iedereen zich straks druk maakt over de laatste druppels benzine fiets ik naar huis met mijn karretje vol pasta, sauce, groente en aardappels. O ja, én wc-papier! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Freddy Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Heb zelf ook een fietskar gekocht. In eerste instantie voor boodschappen en misschien wel een fietsvakantie. En wanneer nodig kan ik een tas erin gooien en weg. Het is een 1-wiel kar, die kan je helaas niet te vol beladen. 15 kilo is toch wel max om nog comfortabel te fietsen. Heb ook met 35 kilo ermee gefietst maar toen hield ik de fiets nauwelijks in bedwang door het slingeren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Ik heb een wat oudere Batavus met twee wielen. 60 kilo kattegrit was wel zo'n beetje het maximum maar dat was te doen. Die van mij ziet er oud uit maar is technisch helemaal in orde en dat is wat ik wil: niet opvallen en straks rustig tussen de in paniek geraakte horde door fietsen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Johnny BravoNL Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Mijn opa had hier nog één en ander over te zeggen. In '45 was de Bug Out Bike een populair BOV onder de Duitsers! (Godwin! Slotje Mods!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Mijn opa had hier nog één en ander over te zeggen. In '45 was de Bug Out Bike een populair BOV onder de Duitsers! (Godwin! Slotje Mods!)  daarom is de a12 nu 3 baans asfalt in die tijd was het een karrespoor (genaamd het hazepad) waarover ze vluchten met het asfalt is het ze sneller terugschoppen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Ik denk militair gezien weinig te vrezen van een NATO bondgenoot..... Gezien onze huidige staat van defensie (door alle bezuinigingen!) staan we er tegenover elke ander leger niet zo heel best voor..... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast partizan Geplaatst: 7 augustus 2012 Delen Geplaatst: 7 augustus 2012 [ATTACH=CONFIG]680[/ATTACH] dit is ook wel een leuke bobike:p Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 7 augustus 2012 Delen Geplaatst: 7 augustus 2012 Ik ga sparen voor deze fiets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 7 augustus 2012 Delen Geplaatst: 7 augustus 2012 En deze buggy voor de kids. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Prepperdeprep Geplaatst: 12 augustus 2012 Delen Geplaatst: 12 augustus 2012 Haha! leuk die plaatjes Laten we echter niet vergeten dat als er shit is in de Randstad en we moeten met zijn allen snel weg, dat je het dan niet gaat redden met je auto (het waarom laat ik aan jullie verbeelding over), de fiets is dan een hele goede optie en met zo'n karretje kun je toch serieus wat spullen meenemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The lonely prepper Geplaatst: 15 augustus 2012 Delen Geplaatst: 15 augustus 2012 Mij lijkt de fiets ook een goede optie. Momenteel woon ik in de stad, en doe ik alles toch al op de fiets. Aangezien ik geen rijbewijs heb ben ik voor langere afstanden op de trein aangewezen, maar ik kan me situaties voorstellen waarbij de trein ook geen optie meer is. In geval van nood kan ik mijn ouderlijk huis in het noorden van het land in een of twee dagen bereiken per fiets. Als de nood aan de man is en ik ben nog in de stad, dan is het noorden voor mij de eerste optie. Â Maar wat kun je meenemen op de fiets, en wanneer is het niet comfortabel of veilig meer? Er zijn natuurlijk meerdere opties. Wie geld heeft koopt een goede toerfiets en een volledige uitrusting van Ortlieb of Vaude. Zo kun je een behoorlijke vracht meenemen op de fiets. Een goedkopere optie is een ouderwetse transportfiets. Wie deze fietsen kent weet dat ze verrassend licht fietsen, ook met een flinke vracht. Deze fietsen werden vroeger gebruikt door bakkers en slagers om de boodschappen rond te brengen. Vele transportfietsen hebben de oorlog overleefd, omdat de Duitsers deze fietsen niet in beslag namen vanwege het economisch (bedrijfs)belang. De fiets was in die tijd nog een serieus en betrouwbaar vervoermiddel. In de jaren dertig waren ze dan ook niet goedkoop, vijftig tot honderd gulden vertegenwoordigde toen nog een heel gewicht in goud of zilver. Nu kosten ze op Marktplaats zo tussen de 150 en 500 euro. Voor een gouden tientje een goede fiets, dat is een goede deal. De goedkopere zullen wat investeringen vergen, de duurdere zijn soms tot in de puntjes gerestaureerd. Het meest gangbare bagagerek van Roelewiel garandeert een gewicht van honderd kilo, de vracht kan eventueel worden uitgebreid door een achterdrager. Â De laatste jaren is er een trend van retro-transportfietsen gaande. Ik wil benadrukken dat ik het over oude transportfietsen heb, de nieuwe zijn puur voor recreatief gebruik. Je bent automatisch aangewezen op tweedehands, omdat de productie van degelijke fietsen eind jaren zestig gestopt is (de inflatie steeg te hard, en hierdoor kwam de wegwerpcultuur op, producten konden goedkoper worden ondanks de groeiende geldhoeveelheid door in te leveren op kwaliteit, en de consument zou het een worst zijn, die wilde een jaar later toch een nieuwe). Overigens maakt 't Mannetje in Amsterdam replica's voor 1140 euro, de vraag is alleen of de kwaliteit in alle opzichten hetzelfde is. Â Kijk voor meer informatie op http://www.transportfiets.net Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 15 augustus 2012 Delen Geplaatst: 15 augustus 2012 Mijn vrouw en ik hebben allebij een fiets met kinderzitjes mijn vrouw heeft haar fietstassen en we hebben een fietskar achter de fiets waar de kids ook in kunnen, maar je kan er ook veel spullen in kwijt en incl de rugtassen kan je heel wat meenemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The lonely prepper Geplaatst: 15 augustus 2012 Delen Geplaatst: 15 augustus 2012 @ backschless: Met alle respect, maar dat klinkt meer als een (afmattende) fietsvakantie. Ik zou iedereen afraden om grote afstanden te gaan fietsen met (grote en zware) rugzakken, ook een fietskar is niet prettig fietsen. Een zekere mate van comfort lijkt me belangrijk. Als ik een gezin zou hebben zou ik eerder denken aan een oude bakfiets, ook die fietsen zeer comfortabel, en kunnen een aanzienlijk gewicht verplaatsen. Hierop zou je dan zowel vracht als kinderen kunnen vervoeren. Natuurlijk kan het op jou manier ook, maar in mijn geval gaat het om een afstand van ruim tweehonderd kilometer die ik zo snel mogelijk zou willen afleggen. Er zullen vast anderen zijn die nog geen goede fiets hebben, voor hen zou dit een goede optie kunnen zijn. Het is sowieso handig in het dagelijks gebruik, ik koop mijn boodschappen soms groot in, en dat allemaal met de transportfiets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carsten888 Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 We hebben fietsen en een opvouwbare fietskar. Daar zijn we wel eens mee gaan kamperen. We hebben eens geprobeert te fietsen met rugzakken, dat hou je niet lang vol. Maar met een fietskar (met goede bandenspanning!) is het goed te doen hoor. Je kan er heel veel op stapelen. Wel zware dingen onder en lichte dingen bovenop anders kantelt ie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Ja ik heb er ook wel eens over na zitten te denken. Ik was van plan om met de fiets en fietskar in een SHTFS gewoon de snelweg op te gaan want die staat waarschijnlijk toch vast. Ik denk wel dat je redelijk snel wat kilometers kan maken. Mocht het te vast staan dan kan je altijd er weer vanaf, desnoods over de vangrail en dan doorgaan op rustige wegen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Volgens mij gaan fietsen het helemaal maken. Auto's zijn kwetsbaar door hun dorst naar benzine, onderhoud en onderdelen die stuk gaan. Vanmiddag begaf eerst de stuurbekrachtiging van mijn auto het en daarna de tractioncontrol. Ik kon rustig bij de garage komen en ja, de voiture zit nog volop in de garantie. Maar toch, met auto's en hightech fietsen blijf je afhankelijk van een samenleving waar iedere dag onderdelen worden ingevlogen. Dat wil ik niet. Ik heb een ouderwetse transportfiets en een degelijke batavus-fietskar met reserve-banden voor beiden. Geen versnellingen met kwetsbare onderdelen en geen handrem. En nee, ik fiets straks niet lachend langs de file als iedereen tegelijkertijd wegvlucht naar BOL's in verre landen want dan ben ik mijn fiets snel kwijt. Ik blijf thuis tot het veilig genoeg is om naar mijn moestuin te fietsen en naar boeren in de omgeving. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Fietsen gaan het natuurlijk helemaal maken bij een langdurige shtf. Ik focus altijd op de artikelen die onvoldoende in de maatschappij aanwezig zijn en waarvoor de belangstelling zal exploderen bij een shtf. Fietsen zelf zijn er in principe wel voldoende, maar goede fietssloten bijvoorbeeld niet. Ik heb mijn halve leven in Amsterdam gewoond. Van mij is nooit een fiets gestolen, omdat ik altijd een slot meer had op mijn fiets dan andere Amsterdammers. Die strategie gaan meer mensen toepassen bij een shtf, maar waar haal je dan nog goede sloten vandaan?? Aanschaft tips waar een run op komt, fietsbanden, Simson plakdozen, extra bagagedragers, fietspompen, sloten, fietstassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 22 augustus 2012 Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 ik ben geen sport type, maar ben gaan fietsen om mn chauffeursikzitopmnreetdeheledagenvretenalseendijkwerkerbuik in toom te houden, toch blijft het wel leuk om de "oude smokkelroutes" op de grens te verkennen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vault 101 Geplaatst: 10 november 2012 Delen Geplaatst: 10 november 2012 Een topickickje. Â Ik ben ook van plan om een andere (tweedehands) fiets te kopen. Ik heb nu een omafiets die in principe prima is voor kleine afstanden, maar met wat gewicht op de bagagedrager breken alle spaken af. Ik ben dus op zoek naar een stevige fiets voor dagelijks gebruik (boodschappen, afstanden tot 10 km) die eventueel ook als BOV kan dienen. Â Ik ga zo meteen eens marktplaats afspeuren voor een transportfiets, maar wellicht hebben jullie nog een tip voor me? Â Alvast bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 10 november 2012 Delen Geplaatst: 10 november 2012 Een topickickje. Â Ik ben ook van plan om een andere (tweedehands) fiets te kopen. Ik heb nu een omafiets die in principe prima is voor kleine afstanden, maar met wat gewicht op de bagagedrager breken alle spaken af. Ik ben dus op zoek naar een stevige fiets voor dagelijks gebruik (boodschappen, afstanden tot 10 km) die eventueel ook als BOV kan dienen. Â Ik ga zo meteen eens marktplaats afspeuren voor een transportfiets, maar wellicht hebben jullie nog een tip voor me? Â Alvast bedankt. Â Gewoon een goede ouderwetse omafiets kopen! Maar dan van Gazelle of Batavus, gewoon ouderwetse kwaliteit en daar een transportrekje opzetten. Herenfiets is niet handig ivm been zwaaien over bagagedrager als die ook bepakt is met bagage (snelbinders) en fietstassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The lonely prepper Geplaatst: 10 november 2012 Delen Geplaatst: 10 november 2012 @Vault 101; Ik kan je uit eigen ervaring aanraden om een oude transportfiets te kopen. Er worden tegenwoordig veel nieuwe fietsen onder de naam transportfiets verkocht, maar deze hebben meestal een rekje dat vijftien kilo kan dragen. Een echte degelijke transportfiets heeft meestal een rek van Roelewiel, deze voordrager is goed voor honderd kilo. Het fietsen met zo'n zware vracht gaat verbazingwekkend licht. Zonder vracht rijdt de fiets als vanzelf, als je eenmaal in beweging bent. Op Marktplaats zou ik zoeken in de rubriek oldtimers, daar staan de transportfietsen voor een prikkie te koop. Ik zie er nu een staan in Amsterdam voor 200 euro, maar met een goedkoop zadel. Voor vijftig euro meer heb je een uitgerust met een Lepper zadel (in Sint Hubert). Een min of meer in originele en goede staat verkerende fiets kost ongeveer het dubbele. Conclusie, voor 200-500 euro heb je een perfecte fiets voor alle doeleinden. Wel eerst even proefrijden, niet elke oude transportfiets fietst even lekker. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.