Ga naar inhoud

CGPrepper

Aanbevolen berichten

Ik doe het altijd gewoon met aardappels uit de supermarkt, ik heb het 1 keer met pootaardappels gedaan, geen verschil gemerkt. De pootaardappels kun je gewoon in het tuincentrum halen, ongeveer vanaf de tijd dat er gepoot wordt, ik doe het redelijk vroeg, zodra er bijna geen kans meer op nachtvorst is. Je kan het ook van de soort aardappel af laten hangen, vroeg midden of late aardappels. Ik laat mijn aardappels in de zomer gewoon 4 weken alleen ( geen water geven) en na de vakantie ga ik oogsten, als het weer erg droog was dan is de oogst gewoon wat minder.

 

Maar dan krijgen jouw aardappels als je weg bent waarschijnlijk wel wat regenwater? Bij mij komt er nauwelijks water op het balkon. Dus dan worden het vroege aardappels (dat er vroege, midden of late aardappels bestaan, is ook nieuw voor mij.

 

Wat een gave tips, ben echt benieuwd of we straks in augustus of zo aardappels eten uit eigen moesbalkon. Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik haalde eerst ook altijd poot aardappelen bij een boer maar toen fluisterde een kennis in mijn oor dat ik gewoon van de aldi moest pakken als ik die lekker vond.

En heb hetzelfde opbrengst als met pootaardappelen maar heb nu meer centen in de portomenee hahahaha.

 

Thx. Dat is nóg makkelijker dan. En van je eigen gekweekte aardappels hou je er zeker een paar achter voor het jaar erna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy: Cement is funest voor je plantjes. Gebruikte cementzakken vallen dus af. Als je niet in de volle grond kunt telen, voldoet iedere schone container, of dit nu een bak is, vuilnisbakzak, etc, maakt niets uit. Zorg wel voor goede afwatering!

 

Bedankt voor de waarschuwing, ik dacht eigenlijk meer aan ongebruikte stevige zakken van de bouwmarkt (om gebruikte aarde in te bewaren). Voor de aardappels zelf vroeg ik me af of jute zakken ook zouden kunnen. Of de hoge houten bak die bij me op het balkon staat ( met bezems en zo erin). Die zou ik leeg kunnen maken en dan zorgen dat er voldoende zon op de bodem komt, (reflectie met folie of zo). En dan telkens een laag aarde erbij met de groei mee. Moet even van tevoren kijken of het mogelijk is om voldoende licht op de bodem te laten komen. Anders maar het systeem van de losse latjes, dan lijkt me ook wel slim, telkens een latje erbij vastschroeven en het staat nog mooi decoratief ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy: Prachtig, je heb dus al een geschikte bak op 't balkon!

 

De reden dat je twee keer aanaardt, is simpel. Als je zo'n aardappeltje zou poten in bak of volle grond, en je zou niets doen, dan zitten de aardappels die je moet oogsten diep en verspreid in de grond. Door het aanaarden, gaat de plant zijn aardappels dichter bij de stam en ondieper aanmaken, vandaar dat je die heuveltjes ziet op akkers. Het voordeel is dat je dan dus makkelijker kunt oogsten en minder diep de grond hoeft te verstoren. In een emmer, hoef je je daar niet veel van aan te trekken, de plant krijg geen keus en je kiepert gewoon de hele emmer om bij 't oogsten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vroege aardappels zijn minder gevoelig voor schimmel,late aardappels kun je langer bewaren. Je hoef zelf geen aarde te gebruiken behalve voor de onderste laag, daarna gewoon hoi of stroi steeds er boven op leggen. Een extra voordeel van in potten, banden ed is minder ziekte.als je water geef nooit water over de bladeren ,dat vergroot de kans op schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx. Dat is nóg makkelijker dan. En van je eigen gekweekte aardappels hou je er zeker een paar achter voor het jaar erna?

 

Eerst niet maar dit jaar ga ik voor het eerst degen poten die ik vorig jaar achter heb gehouden.

Ik ben pas beginnende tuinier en probeer veel dingen uit om het in mijn vingers te krijgen.

En ik praat veel met de oudjes die verderop bij de moestuintjes zitten.

Leer ik onwijs veel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardappelen moeten ook onder de grond groeien, als zij tijdens de groei zichtbaar worden moet er meer aarde op.. anders worden ze groen / en giftig.

 

 

kun je de kleine aardappeltjes van de oogst bewaren voor het volgenden jaar om de pooten ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardappelen moeten ook onder de grond groeien, als zij tijdens de groei zichtbaar worden moet er meer aarde op.. anders worden ze groen / en giftig.

 

 

kun je de kleine aardappeltjes van de oogst bewaren voor het volgenden jaar om de pooten ??

 

Kan wel, maar ik vind die juist het lekkerst en eet ze dan ook op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Maakt wel wat in me wakker, het idee van tuinieren op het balkon. Vroeger als klein meisje altijd al met mijn vader meegeweest naar de volkstuin. Mocht aardbeien en bloemen plukken, worteltjes oogsten, boontjes plukken. Een van mijn vriendinnen heeft nu een volkstuin. Ik zal eens met haar mee gaan, kan ik vast ook veel van leren. Intussen hier al heel veel gave tips gehoord, moet wel gaan lukken, leuk en ingeval van shtf is een balkon misschien niet eens zo gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een balcon kun je ook 2 of 3 krielkippen houden,heb je gelijk een mini boerderij op je balcon.

 

Klinkt gezellig en elke dag een ei is niet gering. Heb ook al hengels (en viswater voor de deur). Jeetje, vroeger dacht ik altijd van zo'n flat: je zal daar toch maar wonen. En moet je eens kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Als je geen vaste plek hebt voor verbouwen van aardappels is dit een mooie oplossing en als je de Big bags (leeg) meeneemt naar je Bol kun je zo gaan kweken met je Big Bags dus geen vaste grond nodig.

 

De Big Bags koop je al vanaf 7 euro

 

Maar je kunt ook specie kuipen nemen bij de bouwmarkt ook voor een eurootje of 8

 

Maar hier de video van nurse Amy

 

[video=youtube;dD-_LnxoLC8]

 

En uiteraard poot-aardappels poten (zo heet dat nu eenmaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee, ik liep laatst ook met dat idee @Tom . Niet alleen voor aardappels, maar voor alle planten. Die staan dan mooi op tafelhoogte. En je kan ze prima als blokkade gebruiken.

O ja, op MP staan ze soms voor 2 euro/st.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je een aardappel soort moet uit zoeken met een grote opbrengst . Van haar 2 of 3 aardappel poten heeft ze maar een hand vol aardappelen en dit is te weinig . Om te kunnen over leven . Er bestaan aardappel soorten die per poot een emmer aardappelen leveren . En dit zijn vroege aardappelen gerooid in april die bewaren niet lang .bintjes dat lijkt me een betere soort om te planten . Is ontwikkeld om in het klimaat van de lage landen groeien .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik denk dat je een aardappel soort moet uit zoeken met een grote opbrengst . Van haar 2 of 3 aardappel poten heeft ze maar een hand vol aardappelen en dit is te weinig . Om te kunnen over leven . Er bestaan aardappel soorten die per poot een emmer aardappelen leveren . En dit zijn vroege aardappelen gerooid in april die bewaren niet lang .bintjes dat lijkt me een betere soort om te planten . Is ontwikkeld om in het klimaat van de lage landen groeien .

 

Geert

 

Ze laat niet zien, hoe ze het gedaan heeft, maar misschien kan je het net doen, zoals de autobanden-methode, steeds een laagje toevoegen, om een grotere opbrengst te krijgen.

Ze zit natuurlijk in een ander land, daar hebben ze weer andere soorten. Zien er wel lekker uit... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot er bestaan 1001 en een soorten aardappelen en aan de schil kan men niet zien of ze weldegelijk lekker zijn .

Maar het is ongeveer de zelfde werkwijze als het autobanden systeem .

 

Geert

 

Ja Baas. :)

Maar toch kreeg ik er trek van... :p

 

In zo'n kuub, moet je in staat zijn zakken vol aardappelen te produceren. Kwestie van oefenen denk ik.

Nog een voordeel: je kan biologische kompost gebruiken, lekker schoon.

En je hebt geen last van een evt. kweekgrastapijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goed idee, prik gelijk gaten aan de zijkanten voor aardbeien of andere groenten.

Dus als ik het goed begrijp, hebben de zandzakken voor je bol een nieuwe functie erbij gekregen.:cool:

 

Dat hadden ze al hoor, maar met deze grote jongens kan je ook wel wat.

 

2 rijen hoog in een cirkel en je hebt een vesting... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Baas. :)

Maar toch kreeg ik er trek van... :p

 

In zo'n kuub, moet je in staat zijn zakken vol aardappelen te produceren. Kwestie van oefenen denk ik.

Nog een voordeel: je kan biologische kompost gebruiken, lekker schoon.

En je hebt geen last van een evt. kweekgrastapijt.

 

Als je niet oplet groet het kweekgras door uw aardappelen heen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je een aardappel soort moet uit zoeken met een grote opbrengst . Van haar 2 of 3 aardappel poten heeft ze maar een hand vol aardappelen en dit is te weinig . Om te kunnen over leven . Er bestaan aardappel soorten die per poot een emmer aardappelen leveren . En dit zijn vroege aardappelen gerooid in april die bewaren niet lang .bintjes dat lijkt me een betere soort om te planten . Is ontwikkeld om in het klimaat van de lage landen groeien .

 

Geert

 

De meest gevoelige aardappels voor fytophtora zijn Bintjes. Ik zet die niet.

Ik had beter heel mijn veld vol aardappelen gezet. Als je die rooit heb je het meeste kweekgras mee en ze maken de grond goed los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...