Ga naar inhoud

CGPrepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Kan ik nu nog aardappelen in een zak laten groeien, er moeten nog wel uitlopers aankomen, dus zeg maar over 2 weken dan ?

 

Als leek zeg ik: gewoon doen. De lente is toch laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even serieus,

 

Als je ruimte voor wat big bags hebt heb je toch ook de ruimte om ze gewoon in de grond te poten?

De vorming van de knollen zal ook stukken minder zijn als je elke dag met een zak aan het leuren bent.

 

Greener[/quote

 

Dit is niet altijd zo als uw binnen koer bestraat betegeld of geasfalteerd is kan je wel in een big bags kweken maar niet in volle grond .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even serieus,

 

Als je ruimte voor wat big bags hebt heb je toch ook de ruimte om ze gewoon in de grond te poten?

De vorming van de knollen zal ook stukken minder zijn als je elke dag met een zak aan het leuren bent.

 

Greener[/quote

 

Dit is niet altijd zo als uw binnen koer bestraat betegeld of geasfalteerd is kan je wel in een big bags kweken maar niet in volle grond .

 

Geert

 

Mee eens, @Greener. Soms heb je enorm veel kweekgras. Soms zit de grond vol met puin of gif, is de nat/zanderig/hard/zuur, enz.

Je gaat niet slepen met die zakken. En je kan op je balkon aan het werk.

 

Serieus goeie optie he, die big bags? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb dit topic nog eens overgelezen. Er staan nu twee bakken met aardappels op het balkon met flinke planten erin, momenteel in bloei. Heb twee fouten gemaakt, denk ik: de aardappeltjes waren een beetje oud, maar prachtig uitgeschoten. En ik heb bakken zonder gaatjes gebruikt, stom, niet aan gedacht, lees het net in dit topic. Maar goed van je fouten kun je leren, dus ik vraag me af: hoe zorgen jullie voor wat pootaardappeltjes op voorraad voor in tijd van nood. Stel er begin een SHTF in november?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit topic nog eens overgelezen. Er staan nu twee bakken met aardappels op het balkon met flinke planten erin, momenteel in bloei. Heb twee fouten gemaakt, denk ik: de aardappeltjes waren een beetje oud, maar prachtig uitgeschoten. En ik heb bakken zonder gaatjes gebruikt, stom, niet aan gedacht, lees het net in dit topic. Maar goed van je fouten kun je leren, dus ik vraag me af: hoe zorgen jullie voor wat pootaardappeltjes op voorraad voor in tijd van nood. Stel er begin een SHTF in november?

 

Als je je aardappels oogst, ga je ze opslaan. (inkuilen, droog en koel wegleggen met een paar appels, etc) Als je s'winters niet alles opeet, poot je de rest in het voorjaar weer uit. :)

 

De handel verkoopt van die kleine pootaardappeltjes, maar iedere aardappel groeit uit tot weer een hele plant (zelfs die uit de supermarkt, mits niet behandelend tegen spruiten).

Het is zelfs mogelijk een grote aardappel met pitten in stukken te snijden en er weer een plant van te kweken.

 

Als je het slim aanpakt, gebruik je niet 1 maar meerdere soorten aardappels, vroege en late, zodat je meer gespreid kunt oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je aardappels oogst, ga je ze opslaan. (inkuilen, droog en koel wegleggen met een paar appels, etc) Als je s'winters niet alles opeet, poot je de rest in het voorjaar weer uit. :)

 

De handel verkoopt van die kleine pootaardappeltjes, maar iedere aardappel groeit uit tot weer een hele plant (zelfs die uit de supermarkt, mits niet behandelend tegen spruiten).

Het is zelfs mogelijk een grote aardappel met pitten in stukken te snijden en er weer een plant van te kweken.

 

Als je het slim aanpakt, gebruik je niet 1 maar meerdere soorten aardappels, vroege en late, zodat je meer gespreid kunt oogsten.

 

Oké, dus ik kan ze gewoon bewaren tot volgend jaar mits goed bewaard. Wat is inkuilen, op de aarde in een kuil laten liggen tot ze droog zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Emmy, wat Preppie schrijft op de eerste pagina is dan denk de beste oplossing.

 

Mijn (poot)aardappels staan in een speciale aardappelzak, ondertussen flinke planten. Ben benieuwd !

 

Zijn die gewoon (voor dat doel) bij een tuincentrum te koop? Dat lijkt me wel makkelijk dan. En de aarde kun je die een paar keer opnieuw gebruiken? Ik geloof dat mijn vader in de volkstuin steeds rouleerde, de aardappels stonden steeds op een andere plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pootaardappels zijn denk ondertussen niet meer te koop. Gewone aardappels heb je denk altijd wel wat in huis. Volgend jaar ga ik het ook met gewone uit de winkel proberen. De aarde schijn je inderdaad te moeten afwisselen. En in een moestuin vruchtroulatie toepassen net als je pa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pootaardappels zijn denk ondertussen niet meer te koop. Gewone aardappels heb je denk altijd wel wat in huis. Volgend jaar ga ik het ook met gewone uit de winkel proberen. De aarde schijn je inderdaad te moeten afwisselen. En in een moestuin vruchtroulatie toepassen net als je pa.

 

De beste manier om de grond vruchtbaar te houden is rouleren van gewassen.

Aanrader om te lezen:

Geeft je een goed idee van de grondbeginselen van landbouw .. en nog veel meer survival stuff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
....Doe daar 5-7 aardappelen in en bedek deze met een laagje aarde en compost zodat de aardappelen onder staan.

 

Zodra de aardappels gaan kiemen en er groene blaadjes zichtbaar zijn, bedenk je het geheel weer met zand en compost zodat deze kiemende aardappelen weer onder het zand gaan.

 

Zodra de aardappelen weer hun kopjes boven de grond steken herhaal je het hele procede weer, net zo lang tot de zak vol is.

Vervolgens laat je de aardappelen gewoon groeien en rijpen zoals dat normaal ook gebeurd.

 

Ik ben een beginner en wil het op mijn balkon uitproberen. Je bedoelt met hele procedure overnieuw: laag aarde+compost, wachten op blaadjes, daarna zand en compost? Dus om-en-om laag aarde + zand, klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen jaar de proef op de som genomen en zowel aardappels in banden (nouja in jute zakken dan in mijn geval maar hetzelfde concept verder) als in volle grond geteeld. Ik heb ze op de zelfde dag gepoot en hetzelfde behandeld. De aardappels in volle grond waren 3 weken eerder rijp en hoewel de opbrengst uit de zakken prima was ( 1 kilo ongeveer per potertje) was die uit de tuin bijna 3 x zo goed namelijk 2.5 kilo per potertje.

 

Als je dus de ruimte hebt en de keuze, dan zou ik zeker gaan voor de volle grond, je oogst weken eerder en de opbrengst is vele male hoger. Heb je geen ruimte dan is het telen in banden/zakken een prima alternatief.

 

Overigens bewaar ik de potertjes ( kleine aardappels van rond de 3 a 4 cm groot, gave en gezonde exemplaren) in een papieren zak onder in de koelkast. Zo blijven ze van juli tot maart het jaar erop goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weet even niet zo goed meer wie het over een ondersteboven tomaten plant had, maar als je dus bovenop basilicum plant, krijg je erg lekkere tomaatjes gezien er uiteindelijk een klein beetje van de smaak van basilicum in de tomaat komt te zitten. Is ook helemaal niet moeilijk om te realiseren, het enige wat je er eigenlijk voor nodig hebt is: grote emmer waar je precies in het midden in de bodem een gat boort waar dus het stammetje van de plant doorheen past, bemeste tuingrond, een tomaten plantje, boor, haken waarmee je het geheel ergens aan ophangt en geduld. Misschien dan ook nog drie basilicum plantjes die je er bovenop plant, maar dat is dan weer ieder z'n ding. Dit is zo ongeveer hetzelfde idee, maar dan meer om echt een gigantisch aantal tomaten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...