vheeswijk Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Iemand met een chemische- of grote materiaalkennis- achtergrond kijkt anders tegen preppen van materialen aan dan iemand zonder deze achtergrond. Hieronder vindt de prepper een overzicht van stoffen en materialen gegroepeerd naar stofklassen en sub-stofklassen. Deze bevat zowel natuurlijke als synthetische materialen, maar altijd gezien vanuit het oogpunt van preppen op de SHTF. Het overzicht staat bol met interessante en leerzame verwijzingen en kan de lezer vele uren surf-plezier bezorgen. De lijst pretendeert niet volledig te zijn. Ongetwijfeld zijn vele stoffen/materialen over het hoofd gezien, maar hier is tenslotte een forum voor. @vheeswijk (huischemicus) __________________________________________________________________________________ Koolwaterstoffen (CH2)n Vaseline met watten vuur maken allerlei Petroleum kacheltje, kookstelletje Kaarsvet & Waxine licht, warmte, koken ( turbobrandertje ) Lampolie met houtsnippers: tinder, vuur maken Zippo vloeistof ZIPPO Polyethyleen en polypropyleen: Zie plastics Alcoholen R-OH Bioethanol (98%), Spiritus (85%) Brandstof ( penny-stove, alcohol-stove) koken voedselbereiding Reiniging Ontsmetten (bioethanol) Isopropanol, Propanol-2, 2-propanol, rubbing alcohol in Brandgel Koken, voedselbereiding Koolhydraten SUIKERS Kristalsuiker, = Sacharose, = Sucrose Voeding, zoetstof, instant energie Wondbehandeling Glucose, =Dextrose, =Druivensuiker Voeding, instant energie Bereiding alcoholische dranken (met gist) Fructose, = vruchtensuiker zoetmaker 1,7 maal zoeter dan "suiker" ( sacharose) Mengels van hierboven: Snoep , instant energie. Honing Wondbehandeling ZETMEEL (C 6 H 10 O 5 ) n Zetmeel (tarwe-, aardappel-, mais-) Voeding CELLULOSE (C 6 H 10 O 5 ) n Katoen Touw, koord Watten, wattenpads Cosmetisch vuur maken tampons ( prepper uses) Filtreren, maandverband, wondcompres, tinder, etc Jute Touw, koord Vuur maken ( tinder) Papier WC-papier, tissues, ed. Filtratie (Koffie-filters, voorfiltratie) Natuurlijke olieën ( triglyceriden) Plantaardige oliën B.v. Olijf-, zonnebloem-, mais- etc. Eiwitten, Essentiële Aminozuren Soja PROTEINE preppen Whey Protifar Vitaminen en voedingssuppletie. Vitamine C, ascorbinezuur Voeding Waterzuivering (met dunne bleek ) vitamine D3 ( cholicalciferol) samen met calcium ( calcium suppletie) Gist levende gist: zelf alcoholische dranken maken. gedroogde gist ( voedingssuppletie) Vitaminen + mineralen + etc. Lecitine Metalen Ijzer (poeder & Staalwol) zuurstofadsorber Vuur maken ( staalwol + 9 V batterij) Ferrocerium ( mischmetall) Vuurstaal (vuur maken) Magnesium Soms bij ferrocerium vuurstaal als tinder Aluminium blikjes (voor knutselaars WTSHTF) Aluminium folie (uses) Zouten Keukenzout Consumptie Conserveren Calciumchloride drogen Medisch: calciumsuppletie in WTSHTF Kaliumpermanganaat Waterzuivering / desinfectie Natriumhypochloriet (dunne bleek) Waterzuivering , water desinfectie objecten Soda, Natriumcarbonaat Reiniging Zuiveringszout, Natrium bicarbonaat, Baking soda Natrium alkaansulfonaat, Wasmiddel, shampoo Kalium jodide tegen radioactieve fallout Wordt vervolgd .... 6 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boothuisje Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Wat een lijst al! Super! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 12 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Vervolg van de 1e Post. De tekst bleek te lang; Zuren Azijnzuur Consumptie azijn, natuurazijn (4%) schoonmaakazijn (8%) Citroenzuur Consumptie Allerlei Mineralen Aluminiumoxide Al 2 O 3 Slijpmidde l /polijsten/stroppen (v. messen) slijpstenen Chroomtrioxide (groen) Cr 2 O 3 Polijsten/stroppen (v. messen) Diatomeeënaarde, SiO 2 Tandpasta Ongediertebestrijding (mieren, luizen, etc) Marmer (kleine stukjes) calciumcarbonaatCaCO 3 Ca-suppletie (in noodgevallen oplossen in citroenzuur of azijnzuur 8%) Silica , silicagel SiO 2 drogen , kopen. Zand (fijn, zuiver) Zelfbouw biosandfilter ( biologische waterzuivering) Plastics, Polymeren Nylon Paracord Vislijn Polypropyleen PP-touw , koord (smeltbaar) drinkrietjes polyetheen ZIP-lock bags Overig Jodium, KJ 3 , Iodine I 2 Lifestraw ( oud model) Waterontsmetting Wondontsmetting Betadine Einde lijst Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @vheeswijk: Geweldig al die links! Deze moet weer even onder de favo's! Een opmerking, petroleum en lampenolie, da's toch gewoon hetzelfde..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
caroline Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Wauw wat een lekkere lijst met linken! Daar kun je wat mee zeg:D Zal een aardige klus geweest zijn. Bedankt @vheeswijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Ik heb op 5 stuks na alles in huis. Ik wist alleen niet wat ik met alles wat ik in huis heb kon doen thanks! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 12 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @vheeswijk: Geweldig al die links! Deze moet weer even onder de favo's! Een opmerking, petroleum en lampenolie, da's toch gewoon hetzelfde..... Ik weet het echt niet @Raycoupe , als ze verschillen (bv. het kooktraject) dan zal dat heel weinig zijn. Wolf Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
joost5 Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Wederom een superinformatieve post Thanks @vheeswijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Ik heb lampenolie staan in diverse kleuren ooit gekocht in een uitverkoop was normaal voor in sierlampjes . Heb ook twee soorten petroleum staan de een ruikt sterk bij verbranding de andere bijna niets . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
popeye Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Wat een geweldige lijst. Weet iemand waar ik Natriumhypochloriet (dunne bleek) kan kopen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noach Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Lekkere out of the box- topic. Erg interessant. Noach Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bijenman Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Er goede lijst!!! P.s. @Raycoupe Lampenolie is een paraffineolie en petroleum niet. Paraffine wordt o.a. ook waxinekaarsjes van gemaakt en heeft een erg hoge verbrandingstemperatuur. Petroleum is vrij vluchtig en is daarom niet geschikt om o.a. vuur mee te spuwen. Lampenolie/paraffineolie wel 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @popeye: Dunne bleek kun je kopen in bijna iedere supermarkt. Bij Jumbo kost het 33 cent per liter. Daar kun je ruim 6,5 kuub water mee steriliseren.(0,15 ml = drie druppels per liter) @Bijenman: De tegenwoordig veel gebruikte petroleum (relatief geurloze) wordt gemaakt van paraffine, net als lampenolie, ik heb me laten vertellen dat lampenolie, petroleum en kerosine in principe allemaal hetzelfde is, hoewel alle drie in verschillende kwaliteiten komen. Voor de kachel werkt lampenolie (kleurloze van farmlight) uitstekend en bijna geurloos (aansteken en uitdoen, dan ruik je hem). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nanna Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @popeye: Dunne bleek kun je kopen in bijna iedere supermarkt. Bij Jumbo kost het 33 cent per liter. Daar kun je ruim 6,5 kuub water mee steriliseren.(0,15 ml = drie druppels per liter) Nu raak ik even in de war. Heb ergens anders hier (geen idee meer waar en van wie) gelezen...5-1-30...en dat stond voor 5 druppels op 1 liter en 30 min. wachten. Zoals je ziet heb ik dat in mijn hoofd zitten ...maar raak nu in de war dus wie moet ik geloven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @nanna: Zie het topic over water steriliseren met bleek: http://preppers.nl/forum/threads/4003-Bleek-en-dikke-bleek-(Water-zuivering)?highlight=bleek 3 druppels per liter is genoeg, inwerktijd hangt af van de temperatuur van het water. Bij kamertemperatuur minimaal 20 min laten inwerken, bij 10 graden C 40 minuten, bij ijskoud water 60 minuten (reactiesnelheid verdubbeld bij 10 graden C temperatuur verhoging, en andersom) Wellicht kan @vheeswijk dat bevestigen. Hij is onze huis chemicus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Coco Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 wow, wat een goede lijst. Hier ga ik eens mee aan de slag. Dank je! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Helemaal top vheeswijk. Bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nanna Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @Raycoupe Dan wordt het dus 3-1-30 en bij kouder langer en omgekeerd iets korter.....zo ongeveer dan. Ga dit onthouden...... niet (nu) uitproberen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Riesie Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @vheeswijk goede post, goede links. You the chemist, rock on. Ries. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 12 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2013 @nanna: Zie het topic over water steriliseren met bleek: http://preppers.nl/forum/threads/4003-Bleek-en-dikke-bleek-(Water-zuivering)?highlight=bleek 3 druppels per liter is genoeg, inwerktijd hangt af van de temperatuur van het water. Bij kamertemperatuur minimaal 20 min laten inwerken, bij 10 graden C 40 minuten, bij ijskoud water 60 minuten (reactiesnelheid verdubbeld bij 10 graden C temperatuur verhoging, en andersom) Wellicht kan @vheeswijk dat bevestigen. Hij is onze huis chemicus. Dit is correct. In één van de links zegt men dat 1 druppel genoeg is voor 1 L helder water en 2 druppels voor 1 L troebel water. Ik adviseerde 3 druppels, om te voorkomen dat preppers in dit forum toch nog iets oplopen door mijn advies. De "chloorsmaak" (van het teveel {overmaat}) kan volledig worden weggenomen met ascorbinezuur (vit. C). Zie de ter zake doende draadjes. @vheeswijk (chemicus) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
every-season Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Mooie lijst zeg ben je dankbaar, ga ermee aan se slag... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast oliestel Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 mooie lijst, en bedankt! nog een vraagje, hoe zit het met de houdbaarheid / opslag van al deze stoffen? als iets oneindig houdbaar is , ben ik geneigd om genoeg voor bv. 100 jaar in te slaan, maar als later na 5 jaar alles "ongeschikt" meer is vind ik dat ook weer zone Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2013 mooie lijst, en bedankt! nog een vraagje, hoe zit het met de houdbaarheid / opslag van al deze stoffen? als iets oneindig houdbaar is , ben ik geneigd om genoeg voor bv. 100 jaar in te slaan, maar als later na 5 jaar alles "ongeschikt" meer is vind ik dat ook weer zone Alle genoemde stoffen zijn onbeperkt houdbaar, mits droog bewaard, behalve: De eiwitten, volg instructies op het etiket. De zetmelen, volg instructies op het etiket. De gisten, volg instructies op het etiket. De natuurlijke oliën, donker bewaren !!! , volg instructies op het etiket. De sterkte van de natriumhypochloriet kan in de loop van jaren teruglopen. @vheeswijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marc67NL Geplaatst: 28 juli 2015 Delen Geplaatst: 28 juli 2015 Verzoek aan de @moderator om de twee OP's van @vheeswijk te kopiëren naar: Het Grote ‘beginnen met Preppen’ Topic. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.