Pathfinder Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Vandaag een uurtje in de keuken bezig geweest met vaseline en wattenbolletjes. Een fire steel is mooi als backup maar dan wil ik ook iets bij me hebben dat wil branden, zelfs als alles in mijn omgeving nat is. Er is weinig voor nodig: watten, vaseline en iets om de vaseline te smelten. Het kan ook anders (gewoon vaseline in een pluk watten smeren of vaseline in een plastic zakje stoppen, wattenbolletje er bij en lekker kneden en nog wat methoden) maar dit leek me een degelijke manier om fire starters te maken. Beetje vaseline in een blik laten smelten op een oliestel. Ondertussen bolletjes maken van plukjes watten. Als de vaseline gesmolten is gaan de wattenbolletjes in het blik, even uitknijpen en ... ... laten afkoelen op een stuk keukenpapier. Als de vaseline en de bolletjes op zijn komt het mooiste: ff testen! En dit is het resultaat: drie potjes met fire starters. Leuk om te doen, handig om te hebben. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RayCokes Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Mooi gedaan, scheelt weer vaseline meenemen, alhoewel het een heerlijke zalf is voor je droge lippen, verzorging van schaafwonden of wond afdekking, het als smeermiddel gebruikt kan worden etc. De mogelijkheden zijn legio ;-) Hoe kom je btw aan lege maar vooral schone verfblikken, zo schoon maak je ze vast zelf niet ;-) 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 je kan bij sommige bouwmarkten lege verfblikken nieuw kopen ook verfhandels kunnen die leveren, die hebben ze om custom kleuren in te doen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 24 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2012 Mooi gedaan, scheelt weer vaseline meenemen, alhoewel het een heerlijke zalf is voor je droge lippen, verzorging van schaafwonden of wond afdekking, het als smeermiddel gebruikt kan worden etc. De mogelijkheden zijn legio ;-) Hoe kom je btw aan lege maar vooral schone verfblikken, zo schoon maak je ze vast zelf niet ;-) Nee, verfblikken krijg ik niet zo mooi schoon,daar maak ik meestal een enorme kliedertroep van . Dit was een blik waar espresso-koffie in heeft gezeten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vantazzy Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 je kan bij sommige bouwmarkten lege verfblikken nieuw kopen ook verfhandels kunnen die leveren, die hebben ze om custom kleuren in te doen Aha! Mooi om te weten! Ik zocht nog van dat soort blikken om die EMP-proof te maken voor een aantal dingetjes zoals batterijen. Weet niet wat EMP doet met batterijen dus neem ik het zekere van het onzekere... (En als ik ooit toch overweeg een radiozender/portafoon te kopen, kan die er ook mooi in) @Pathfinder Ah ik had wel een aantal van die vaseline in huis gehaald maar wist verder niet hoe je dat moest doen icm watten en nu wel, dankzij jou! Thanx! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RayCokes Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 ok, thanks voor aanvullingen mannen! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bandoeng Geplaatst: 25 december 2012 Delen Geplaatst: 25 december 2012 Goed bezig @Pathfinder, Top topic Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HertogJan71 Geplaatst: 3 januari 2013 Delen Geplaatst: 3 januari 2013 Watten en vaseline burns like crazy. Ideaal spul en gemakkelijk te prepareren. Wat ook praktisch is is een tampon. Het voordeel van deze is dat het wordt omhuld door plastic en dus niet snel nat wordt. Een tampon kun je behoorlijk uit elkaar trekken en vormt dan eigenlijk ook een soort watje. Zonder vaseline brandt dit in een mum van tijd met een aansteker of firesteel. Dat een tampon een groot absorberend vermogen heeft dat is wel bekend en heeft dus meerdere werkingen. Goed om er een paar bij je te hebben. BJ 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 januari 2013 Delen Geplaatst: 3 januari 2013 Tampon is gewoon basisuitrusting, is gewoon hard samengedrukte katoenvezel (watten), voor vanalles bruikbaar, ook voor oa. steriele wondafdichting. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 3 januari 2013 Delen Geplaatst: 3 januari 2013 Watten en vaseline burns like crazy. Ideaal spul en gemakkelijk te prepareren. Wat ook praktisch is is een tampon. Het voordeel van deze is dat het wordt omhuld door plastic en dus niet snel nat wordt. Een tampon kun je behoorlijk uit elkaar trekken en vormt dan eigenlijk ook een soort watje. Zonder vaseline brandt dit in een mum van tijd met een aansteker of firesteel. Dat een tampon een groot absorberend vermogen heeft dat is wel bekend en heeft dus meerdere werkingen. Goed om er een paar bij je te hebben. BJ Zeker weten. Er is ook nog ergens een filmpje, waarbij de tampon wordt volgespoten (injectienaald) met vloeibaar gemaakte (smelten) vaseline. Die zijn dan echt waterdicht en compact. Stukje afsnijden en uitpluizen, voor tondel. Niet meer absorberend, nee Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
de eekhoorn Geplaatst: 5 januari 2013 Delen Geplaatst: 5 januari 2013 mooie uitleg had het al is gezien op discovery dooms day prepppers werkt perfect. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 5 januari 2013 Delen Geplaatst: 5 januari 2013 Tampon is gewoon basisuitrusting, is gewoon hard samengedrukte katoenvezel (watten), voor vanalles bruikbaar, ook voor oa. steriele wondafdichting. de OB mini is ook prima om in je neus te stoppen om een bloedneus te stelpen; wel een flink eind tampon uit laten steken want dat kreng zwelt enorm op! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lucifer Geplaatst: 5 januari 2013 Delen Geplaatst: 5 januari 2013 Ik heb met oud en nieuw de vaseline, watten en firestarter gebruikt om oud vuurwerk kerstboom te verbranden was wel leuk, mijn eerste keer 31 dec met de firestarter te experimenteren echt super leuk en waardevol, meteen paar bolletjes gemaakt in pispotje om te preppen in mijn bugoutbag, die overigens al aardig vol begint te raken na een 3 weken preppen hahaha verslavend. Was wel firestarter van action dus na die avond wel handvaatje los geraakt, zeker aanschaf betere en deze in reserve prep. Al ga ik wel nog een paar van action aanschaffen voor 1,79 eurie kan je geen bult vallen. ( ps de mensen hier in huis worden wild van mijn preppraat wat doe ik daar aan) 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boothuisje Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Ik vind dit echt een leuk klusje om eventjes mee bezig te zijn. Is nog super handig ook! Ga binnenkort zo'n waterdicht tonnetje halen voor 10 euro en die maar eens volstoppen met firestarters, ook lekker voor de openhaard in plaats van die aanmaakblokjes en zo, stuk goedkoper Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiskers Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 erg leuk, ga het meteen doen!! Toptip bedankt @Pathfinder 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Ik heb dit soort spul ook maar ik doe het iets anders. Ik gebruik wattenschijfjes. Trek de twee helften van elkaar, klodder vaseline ertussen. Helften weer tegen elkaar en goed aandrukken. Dit heeft twee voordelen. Je handen zitten niet onder de vaseline als je zo'n schijfje beetpakt. Ten tweede pastten de schijfjes precies in een leeg pellet blikje van de luchtbuks. Er gaan er een stuk of 5 in. Compact, schoon en makkelijk mee te nemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rescue Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Ik heb dit soort spul ook maar ik doe het iets anders. Ik gebruik wattenschijfjes. Trek de twee helften van elkaar, klodder vaseline ertussen. Helften weer tegen elkaar en goed aandrukken. Dit heeft twee voordelen. Je handen zitten niet onder de vaseline als je zo'n schijfje beetpakt. Ten tweede pastten de schijfjes precies in een leeg pellet blikje van de luchtbuks. Er gaan er een stuk of 5 in. Compact, schoon en makkelijk mee te nemen. Ik doe het zelfde, alleen ik doop ze daarna nog in gesmolten kaarsevet, waarbij ze gelijktijdig waterwerend zijn. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
de eekhoorn Geplaatst: 12 januari 2013 Delen Geplaatst: 12 januari 2013 Ik doe het zelfde, alleen ik doop ze daarna nog in gesmolten kaarsevet, waarbij ze gelijktijdig waterwerend zijn. vaseline is waterafstotend 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 12 januari 2013 Delen Geplaatst: 12 januari 2013 vaseline is waterafstotend Dat is waar, maar met kaarsvet aan de buitenkant, krijg je ook geen vette vingers. Je kan hem wel openbreken en uitknijpen, als je vet nodig hebt. Vaseline met katoentouw kan ook: http://preppers.nl/forum/threads/3692-Kaars-en-Tondel-van-Vaseline-in-Potters-blikje?highlight=vaseline+potters Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppy Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Wat je ook kan doen is het opvouwen in alu folie. http://www.youtube.com/watch?v=2oQ-I9LuQNk (op 33:12) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 23 januari 2013 Delen Geplaatst: 23 januari 2013 'k Heb net m'n vaseline watjes gemaakt. Krijg je gruwelijk vette vingers van! Ik heb ze in zo'n ouderwets fotorolletjes busje gedouwd. Voor de meeting zondag. Jammer dat die busjes slecht te verkrijgen zijn. Erg handig, voor van alles. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 23 januari 2013 Delen Geplaatst: 23 januari 2013 Busjes vragen bij een fotozaak? (of kijken die dan meteen vreemd tegenwoordig?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 23 januari 2013 Delen Geplaatst: 23 januari 2013 @jobs: Geen idee! Maar goed plan voor de volgende keer als in 't centrum kom. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lovetea Geplaatst: 23 januari 2013 Delen Geplaatst: 23 januari 2013 Ik heb dit soort spul ook maar ik doe het iets anders. Ik gebruik wattenschijfjes. Trek de twee helften van elkaar, klodder vaseline ertussen. Helften weer tegen elkaar en goed aandrukken. Dit heeft twee voordelen. Je handen zitten niet onder de vaseline als je zo'n schijfje beetpakt. Ten tweede pastten de schijfjes precies in een leeg pellet blikje van de luchtbuks. Er gaan er een stuk of 5 in. Compact, schoon en makkelijk mee te nemen. Ha dat komt mooi uit ik heb nog iets van 8 van die blikjes liggen. Manlief vraagt de hele tijd wat ik ermee wil doen...''euh weet ik nog niet schat maar ooooooiiiiitttt weet ik het '' hahaha morgen meteen maar eens doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 23 januari 2013 Delen Geplaatst: 23 januari 2013 Ha dat komt mooi uit ik heb nog iets van 8 van die blikjes liggen. Manlief vraagt de hele tijd wat ik ermee wil doen...''euh weet ik nog niet schat maar ooooooiiiiitttt weet ik het '' hahaha morgen meteen maar eens doen. Of zondag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.