Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spiritus


eva1986

Aanbevolen berichten

Koken op spiritus branders is één van onze manieren om na een SHTF te koken (en wanneer de stroom tijdelijk uitvalt, want we hebben geen gasaansluiting dus koken elektrisch).

 

Dat gaat uitstekend, en we hebben dan ook altijd een voorraadje spiritus en brandgel in huis. Brandgel vind ik te duur om veel van in te slaan, maar spiritus heeft ook overal een ander prijskaartje. Daarom mijn vraag... Waar is het t goedkoopst? Grootverpakkingen heb ik gezocht, maar tot op heden nog niet gevonden...

 

Uit mijn hoofd:

AH €1.10/liter

Emté €1.09/liter

 

Wie weet er nog meer prijzen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

halodi eva, koken op spiritus gaat prima.. vroeger!! noemden ze dat fonduen..;) of goumet op spiritus branders. Leuk ook om zo de kids smorgens een eitje te laten bakken ;o)

 

Voor grootverpakkingen denk ik dat je bij de sligro makro uitkomt. Ik heb helaas geen kaart dus kan je niet helpen.

 

xxbirgittexx

 

Liefde overwint alles!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geen antwoord op je vraag, maar wellicht een zinnige toevoeging.

 

Spiritus is pure alcohol waaraan een vergif is toegevoegd om het ondrinkbaar te maken, en een braakmiddel om ervoor te zorgen dat je niet aan het gif overlijdt.

 

Op een paar liter ervan kun je een aardig eindje koken.

 

In Frankrijk verkopen ze bij de apotheek z.g. alcool commestible voor ongeveer zes euro per liter. Pure alcohol, zonder toevoeging. Een stuk duurder dan spiritus, maar ook multifunctioneler waardoor het geschikter is voor de prepper die zich wil verplaatsen.

 

Je kunt er bijvoorbeeld likeur mee maken, het met water aangelengd drinken, fruit mee inmaken, wonden mee ontsmetten én op koken.

 

Het gevaar van koken op siritus of alcohol is de bijna onzichtbare vlam. Altijd oppassen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Er bestaan ouderwetse spiritusbranders, die de spiritus eerst voorverwarmen en vergassen, zoals in een benzine-brander.

 

http://hytta.de/kocher/bengalia/index.htm

 

Multi-fuel brander Optimus 111 kan op benzine, petroleum en spiritus:

 

http://www.google.nl/search?q=optimus+111&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&sugexp=chrome,mod%3D18&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=aY3PUOnoGsen0QXtq4CgAw&biw=1291&bih=668&sei=pY3PUNHlCqnC0AXvwIDYCw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geen antwoord op je vraag, maar wellicht een zinnige toevoeging.

 

Spiritus is pure alcohol waaraan een vergif is toegevoegd om het ondrinkbaar te maken, en een braakmiddel om ervoor te zorgen dat je niet aan het gif overlijdt.

 

Op een paar liter ervan kun je een aardig eindje koken.

 

In Frankrijk verkopen ze bij de apotheek z.g. alcool commestible voor ongeveer zes euro per liter. Pure alcohol, zonder toevoeging. Een stuk duurder dan spiritus, maar ook multifunctioneler waardoor het geschikter is voor de prepper die zich wil verplaatsen.

 

Je kunt er bijvoorbeeld likeur mee maken, het met water aangelengd drinken, fruit mee inmaken, wonden mee ontsmetten én op koken.

 

Het gevaar van koken op siritus of alcohol is de bijna onzichtbare vlam. Altijd oppassen dus.

 

Ook erg verboden om mee de grens over te nemen ;) mijn franse oom is apotheker, dus ik weet t! ;)

Spiritus bevat methanol ipv ethanol en is drinkbaar te maken dmv actueve kool, maar daar zal ik jullie een andere keer over vertellen! ;)

Ik heb branders, van fondue en gourmet set, vind t fijner dan elektrische sets... Old fashioned me...

 

Ook een makro pas, weet de prijzen niet uit mn hoofd, maar was niet de moeite om er heen te rijden ;)

 

Bedankt iig allen, en mocht iemand nog prijzen weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken op spiritus branders is één van onze manieren om na een SHTF te koken (en wanneer de stroom tijdelijk uitvalt, want we hebben geen gasaansluiting dus koken elektrisch).

 

Dat gaat uitstekend, en we hebben dan ook altijd een voorraadje spiritus en brandgel in huis. Brandgel vind ik te duur om veel van in te slaan, maar spiritus heeft ook overal een ander prijskaartje. Daarom mijn vraag... Waar is het t goedkoopst? Grootverpakkingen heb ik gezocht, maar tot op heden nog niet gevonden...

 

Uit mijn hoofd:

AH €1.10/liter

Emté €1.09/liter

 

Wie weet er nog meer prijzen?

 

De Brandgel van de ACTION is zeer goedkoop. Brandgel en esbitblokjes kunnen gemakkelijk in een leeg cupje van waxine-lichtjes worden gebrand. Dit houdt het stoofje schoon. Overigens is de bioethanol (ook te bekomen bij de action) in gebruik exact hetzelfe als spiritus. Beter zelfs omdat het geen 15% water bevat.

 

vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Brandgel van de ACTION is zeer goedkoop. Brandgel en esbitblokjes kunnen gemakkelijk in een leeg cupje van waxine-lichtjes worden gebrand. Dit houdt het stoofje schoon. Overigens is de bioethanol (ook te bekomen bij de action) in gebruik exact hetzelfe als spiritus. Beter zelfs omdat het geen 15% water bevat.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Branden de meeste spiritusbranders niet ook op wasbenzine? Dat is wat goedkoper dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Heb nog een Trangia spiritus kooktoestel staan. Per vulling kun je ongeveer 3 kwartier branden. Een keteltje water duurt 25 minuten voor het kookt, maar het is wel stil en makkelijk. En als je geen haast hebt is het prima te doen. Het voordeel van deze kooksystemen is dat je ze ook buiten goed kunt gebruiken door het windscherm en de isolatie om de pan heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Branden de meeste spiritusbranders niet ook op wasbenzine? Dat is wat goedkoper dacht ik.

 

Misschien goedkoper, voordat je dat doet zou ik even je brandverzekeringspolis nog eens doornemen..... Levensgevaarlijk! Niet doen. Je krijgt kokende wasbenzine met explosie gevaar!! Gebruik dus alleen spiritus in je spiritusbrander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien goedkoper, voordat je dat doet zou ik even je brandverzekeringspolis nog eens doornemen..... Levensgevaarlijk! Niet doen. Je krijgt kokende wasbenzine met explosie gevaar!! Gebruik dus alleen spiritus in je spiritusbrander

 

Ik heb wat zitten googlen maar kan geen bronnen hiervoor vinden, idem voor wasbenzine in multifuel branders (bijv msr whisperlite).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een multi fuel brander zoals de MSR Whisperlite (International versie) is geschikt voor wasbenzine. Een spiritus brander is in haast alle gevallen NIET geschikt voor (was)benzine....

 

Elk rondje is een cirkel maar niet elke cirkel is rond.....datzelde geld voor bovenstaande. Kijk dus uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de pomp in Duitsland kun je standaard E85 kopen. 85% Bio Ethanol (alcohol dus) en 15% benzine. 't Is goedkoper dan normale benzine, zit meer energie in en is beter houdbaar.

Kan dat wellicht ook in een spiritusbrander? Of wordt dat gevaarlijk, te krachtig?

 

Ik ben het van plan het uit te proberen in m'n tweepits benzine brander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
origo spiritus kooktoestell[/url]
ja, heb ik in gebruik :)

 

Het is een zeer eenvoudig en duurzaam apparaat, heerlijk om mee te werken, en is erg goed regelbaar. Het is rvs en de brandstofvoorraad is groot: zo'n 4 uur gebruik.

De branders vul je beide met ruim een liter spiritus of bio ethanol. De spiritus ruik je iets, de ethanol kost 50 cent meer per liter en is reukloos en iets warmer.

Wanneer je pannen goed verwarmt dan kan je er uitstekend vlees in bakken, op koken of stoven. Het metaaltje boven de vlam gaat zacht gloeien en straalt de hitte gelijkmatig rond. Voordeel van alcohol is dat het ook simpel is zelf te maken, niet giftig is afgezien van de co2, en bijna elke buurtsuper verkoopt het. Tevens kan je alcohol ook gebruiken voor reinigen of ontsmetten en dat kunnen veel brandstoffen niet. Het formaat is robuust, handig bij verplaatsing of opslag. Ja, erg tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe wanneer er benzine aan de alcohol toegevoegd is zal het sneller gassen , alcohol alleen verdampt langzamer

dus het verbrandingspatroon van deze brandstof is duidelijk anders dan van alcohol . Ik weet dat bij bepaalde zelfgemaakte alcohol branders

er wat benzine (weet niet hoeveel %) wordt toegevoegd om betere verdamping te krijgen maar in een commercieele brander

Je zou het voorzichtig kunnen proberen met een klein beetje in de brander en in de buitenlucht , maar ik zou wel voorzichtig zijn (als het om een apparaat als een primus

. waarbij je druk krijgt door oppompen zou ik niet doen en bij pure alcohol houden )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe wanneer er benzine aan de alcohol toegevoegd is zal het sneller gassen , alcohol alleen verdampt langzamer

dus het verbrandingspatroon van deze brandstof is duidelijk anders dan van alcohol . Ik weet dat bij bepaalde zelfgemaakte alcohol branders

er wat benzine (weet niet hoeveel %) wordt toegevoegd om betere verdamping te krijgen maar in een commercieele brander

Je zou het voorzichtig kunnen proberen met een klein beetje in de brander en in de buitenlucht , maar ik zou wel voorzichtig zijn (als het om een apparaat als een primus

. waarbij je druk krijgt door oppompen zou ik niet doen en bij pure alcohol houden )

gr will

 

Ik heb nog een oude tweepits benzine brander liggen, in zo'n blikken koffer. Geen spiritus of alcohol brander.

 

Die moet ik nog opknappen/testen, maar heeft geen prioriteit, omdat ik geen benzine (of E10/E85) prep en al genoeg middelen thuis heb om op te koken. Gas eenpitter, Gas tweepitter met 11,5 kg propaan, petroleumkachel met kookplaat, petroleumstelletje en dan kan ik nog buiten op hout koken. :)

 

Als ik een autootje had, zou ik die tweepits benzine brander meeslepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...