Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk waterfilter?


Aanbevolen berichten

Zijn er hier mensen die Berkey filtratiesystemen hebben? 2 van die metalen emmers waarmee je door de zwaartekracht je water door het filter laat lopen?

Ben van plan om zo'n ding te kopen (dan ook maar gelijk de grootste). Dan kan je 23000 liter filtreren met de 2 bijgeleverde filters. (losse filters te bestellen)

Echter zijn die dingen vrij prijzig en zou eerst wel eens een mening erover willen lezen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 307
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Dick Berts

http://www.katadyn.com/en/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-wasserfilter-endurance-series-produkte/katadyn-siphon/

 

Hallo Freddy, Ik heb geen persoonlijke ervaring met Berkey filters, maar van internet begrijp ik, dat het meer dan uitstekende filters zijn. Omdat je het woord prijzig laat vallen, hierboven een link naar de Katadyn Siphon, waar ik er zelf twee van heb. Top filter van een topmerk. Ongeveer 80 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Freddy. 100% perfect bestaat niet op deze planeet, maar ik vind het toch goed dat je die zware metalen ter sprake brengt. De Katadyn Siphon kan inderdaad geen chemische verontreiniging uit het water halen. Filters met actieve koolstof kunnen dat wel, maar dat beperkt hun plankleven weer behoorlijk. Als je die Siphon over 20 jaar pas nodig hebt, dan doet hij het nog steeds perfect! Dat is het enorme voordeel van dit soort filters. En tsja, aan een beetje chemische verontreiniging ga je meestal niet meteen dood hoor. Vergeet niet dat we het over een noodvoorziening hebben. Overigens kun je ook grondwater uit je tuin gebruiken voor je filter, ook al kan dat bij preppers soms ook tot heel afwijkende metaaldeeltjes in het drinkwater leiden. Je kunt ook regenwater opvangen voor je Siphon filter. Bijvoorbeeld met een regenton. Die kan ook op het balkon van een flat staan. Of zouden er ook al zware metalen in ons regenwater zitten, want dan word ik weer ongerust over je balkon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater is inderdaad een goede optie voor dit soort filters. Zolang er geen grote boem is geweest in ieder geval, maar dan zal de rest van het oppervlaktewater ook wel onbruikbaar zijn.

 

Om gewoon echt klaar te zijn met 1 filter, zou ik graag een filter hebben die van alle markten thuis is. En dat lijkt de Berkey te beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Katadyn Pocket is echt een prachtig stukje Zwitsers vakwerk om te zien en te voelen. Straalt aan alle kanten kwaliteit uit.

 

Ik las wel dat het geen virussen uit het water filtert, maar ik kom er niet goed achter hoeveel virussen stromend water bevat en hoe groot de kans is dat je hier ziek van wordt. De Katadyn Pocket is al jaren op de markt, dacht ik en niet alleen voor preppers, maar juist voor out-door gebruik. Als de kans groot is dat je een virus oploopt, zou het advies 'water altijd koken' toch ergens vermeld moeten zijn.

Wie weet meer hierover ?

 

Katadyn pocked is een bewezen filter dat goed is, haalt niet alle virussen eruit maar wel wat.

Om zeker te zijn ga ik een livesaver jerrycan aanschaffen deze filtert wel alle virussen eruit, zie livesaverproducts.com

Kan nu dus nog niks over de kwaliteit vertellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Dick! Bedankt voor de tip. Ziet er uit als een uitstekende filter voor dat geld. Echter doet het niks met zware metalen etc volgens mij. Andere katadyns hebben hier wel koolstof voor, maar na paar honderd liter is dat ook verzadigd...

Koolstof filter kun je zelf heel makkelijk maken google maar, koffie filter oals voorfilter is ook een moet.

Ook al kun je zelf een redelijk filter maken ik vind zo'n filter gezien de capaciteit niet duur en een zelfbouw die ook bacterien of zelfs virussen tegenhoud, ik ken ze niet, dus koken.

 

Ik ga ook nog voor een lifesaver, de jerrycan, voor de vaste locatie, filtert alle ziekte verwekkers dus niks koken, de katadyn wordt dan de backup en voor de mobiele toepassingen.

Met een goed voorfilter, koolstof enz, direct drinkwater....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Sawyer PointOne binnen, $50 uit USA (helaas nog 19E imvoer kosten aan de postbode moeten betalen)

Vooral handig mobiel omdat ie op heel veel flessen past (standaard cola fles)

 

Heb hem zelf ook. Bevalt mij zeer goed.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alle reacties hier zo lees, blijkt toch dat de meesten voor een Katadyn product gaan. Zelf heb ik destijds gekozen voor de Katadyn Pocket na avonden achtereen het internet afgespeurd te hebben naar reviews, vergelijkingen en ervaringen. Voor de GHB's heb ik de Lifestraws. Belangrijk is dat de grotere uitvoering van de Lifestraw, het type "Family", wel virussen uit het water verwijderd, voor 99,99%. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/LifeStraw).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een gekke vraag, maar hoe ziek wordt je eigenlijk van een virus die in het water zit ? En wordt je er altijd ziek van ? Is het gewoon ziek of zeer ernstig ziek ?

 

Ja :cool:

 

Maar dat hangt daus van veel factoren af, welk virus of bacterie krijg je binnen hoe goed kun je ertegen enz.

Je kunt er dood aan gaan en je kunt er niks van merken.

De vraag is dus niet generiek te beantwoorden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Mijn ervaring is van enige jaren geleden. Tijdens een hiking trip had ik ook zo'n lekker goedkope made in China filter. Mooi legergroen en werd schijnbaar ook gebruikt door defensie. Dat moest goed zijn! Na 3 dagen brak de pomp handle, door normaal gebruik. Ja leuk garantie maar daar had ik op dat moment niks aan. Mijn maatje had dezelfde filter mee en we gingen hiermee verder. Totdat we een poel vonden, en gingen filteren. We dronken er van ( na filtering door dat "geweldige waterfilter) en binnen 8u waren we beiden flink ziek en aan de schijterei. Moesten de trip staken en zijn zsm naar huis gegaan. Hierna dezelde trip een jaar later weer gedaan. Zelfde dingen gedaan ( dus ook uit de poel gedronken) en zijn niet ziek geworden. De filter die we toen bij hadden was een Katadyn Pocket. Ja, dit is geen wetenschappelijke test, maar toont wel aan dat de Katadyn sterker is. Die Pocket wordt nog steeds gebruikt, zonder mankementen of te zijn ziek geworden.

Als jij dit goedkope filter wilt kopen is dat toch helemaal geen probleem? Ik koop die zooi niet. Ik vond het alleen erg opvallend dat je op basis van vermoedens zo'n belangerijk besluit neemt......niet overwogen enzo....

 

En wat DP zegt : zorg voor reserve filters!

2=1 en 1=geen

 

 

Dat toont eigenlijk niets aan...

Dat een Katadyn beter is: Ongetwijfeld, zeker qua bouw. Kost ook een veelvoud, weegt meer en is groter.

Alles staat of valt met de filterpatroon, de rest van het pompsysteem maakt niet veel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat toont eigenlijk niets aan...

Dat een Katadyn beter is: Ongetwijfeld, zeker qua bouw. Kost ook een veelvoud, weegt meer en is groter.

Alles staat of valt met de filterpatroon, de rest van het pompsysteem maakt niet veel uit.

 

Ah, u rijdt liever Trabant dan Mercedes? Die rijden eveneens beide op benzine... ;) Uw antwoord is paradoxaal... Het filter kan nog zo geweldigfantastischhieperdepiep zijn, als u er geen water doorheen kunt persen, is dat supersonische filter net zoveel waard als de belofte van een Griek dat hij u terug gaat betalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, u rijdt liever Trabant dan Mercedes? Die rijden eveneens beide op benzine... ;) Uw antwoord is paradoxaal... Het filter kan nog zo geweldigfantastischhieperdepiep zijn, als u er geen water doorheen kunt persen, is dat supersonische filter net zoveel waard als de belofte van een Griek dat hij u terug gaat betalen...

Klopt als een bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 'Klopt als een bus' slaat op wat ik citeer er boven, niet op wat ik eerder postte... Het was inderdaad paradoxaal en als je er geen water doorkrijgt, heb je er niets aan.

 

Al klopt dat eerder geposte ook als een bus, namelijk dat je deductie niet klopt, als je op die manier statisch onderzoek zou voeren, kan je beter stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Wellicht hebben sommige mensen bedacht of gaan na SHTF bedenken een keramische waterfilter met geactiveerde koolstof granulaat (zoals de Katadyn Gravidyn en Berkefeld Super Sterasyl elementen) gewoon verder te gebruiken als de koolstof opgebruikt is. Dit is echter geen goed idee. De luchtruimtes tussen het koolstof granulaat zijn namelijk broeinesten voor bacteriën, en hierdoor kan je alsnog ernstig ziek worden van het water dat door die filters gegaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ogen wordt hier te veel gekeken naar de filtercapaciteit die door de fabrikant wordt aangegeven.

 

Ik heb zelf een barst in een filter gevonden, gezien dat iemand zijn filter kapot liet vallen, kogelventielen die niet meer goed werken (en niet vervangen kan worden) en (niet keramische) filters die na een kleine hoeveelheid liters al verstopt zijn en niet (goed) te reinigen zijn. Oja en uiteraard heb je af en toe o-ringen die vervangen moeten worden.

 

Welke filter je ook koopt, deze kan elk moment kapot gaan. Een zwaartekracht model minder snel dan een pomp, maar als je tijdens het schoonmaken een element op de grond laat vallen is die ook stuk. Ik zou eerder een filter per x hoeveel tijd rekenen (6 maanden, heb je ook geen problemen met koolstof elementen die niet meer werken). Dan heb je ook nog een reserve als je een stuk maakt.

 

Zorg in iedergeval voor voldoende o-ringen, smeer voor de o-ringen en eventueel pluggen om ontbrekende elementen op te kunnen vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik Heb de Tulip Waterfilter aangeschaft.

Deze: http://www.tulipwaterfilters.com/

Het beste is dan in emmer opgevangen regenwater te filteren, in plaats van bijv. willekeurig slootwater.

 

Deze filter gaat uit van 7000 liter, volgens de site. Met regenwater verleng je volgensmij de levensduur van de filter.

 

Verder heb ik nog norit, just in case.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisten jullie dat natuurlijk zeoliet een heel goed filter medium is. Met enkele pvc buizen (Praxis, Gamma, enz.) en wat zeoliet als filter medium heb je (als er bijvoorbeeld geen elektriciteit meer beschikbaar is) een uitermate goed filter. Je kunt ook eenvoudig een emmer vullen met een flinke laag actief kool en een flinke laag zeoliet en onder in de emmer een gat maken. Laat het water er rustig door heen sijpelen. De combinatie actief kool en zeoliet is een aanrader (zie onder).

Daarnaast is water destillatie (indampen) een ideale manier om vuil water te zuiveren. Je kunt hier zelfs zout water (zeewater) mee indampen, zodat je zoet drinkbaar water hebt. Ik leg dit allemaal uit hier. Wil je weten hoe zeoliet werkt dan vindt je daar bijvoorbeeld hier, hier en hier meer over. Ik zal het binnenkort ook in de shop aanbieden, maar je kunt het ook bij de Intratuin of dierenspeciaalzaak halen. Let er op dat zeoliet een familienaam is voor een vulkanische gesteente en dat je dus verschillende zeoliet soorten hebt. De soort die het meest zuiver is en het beste werk is Clinoptiloliet.

 

Meer over de resultaten van de filterwerking van zeoliet vindt u hier.

De resultaten van dit rapport laten zien dat u het beste een gelijke verdeling van geactiveerd kool en zeoliet kunt gebruiken. Kies dus een 10 cm laag actief kool met daarboven op een 10cm laag zeoliet.

 

U kunt zelf eenvoudig een zeoliet filter bouwen. Combineer het met actief kool (restanten van een kampvuur bijvoorbeeld). Re-activeren van zeoliet doe je door het een nacht in een bad zoutwater te leggen. Je kunt zeoliet dus hergebruiken door het te re-activeren in een bad zout water. Als je zeoliet zo in een zak koopt is het al geactiveerd. Het is van nature geactiveerd.

 

 

Vertrouw je niet dat je met het indamp proces alle virussen of andere zaken uit het water gehaald hebt, dan haal je het nog een keer door een zeolietfilter. Dus dan volg je deze 2 stappen:

Stap 1

damp hat vuile of zee water eerst door een destillatieproces. Dit kun je doen met een destillatie kookpan. Deze kun je op een gaspit plaatsen, maar bij een beetje zonlicht kun je ook een paraboolspiegel of een fresnellens gebruiken (verf de pan dat aan de zijkant zwart voor meer warmte opname).

Stap 2

Haal het ingedampte water voor door een zeoliet/kool filter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisten jullie dat natuurlijk zeoliet een heel goed filter medium is. Met enkele pvc buizen (Praxis, Gamma, enz.) en wat zeoliet als filter medium heb je (als er bijvoorbeeld geen elektriciteit meer beschikbaar is) een uitermate goed filter.

Daarnaast is water destillatie (indampen) een ideale manier om vuil water te zuiveren. Je kunt hier zelfs zout water (zeewater) mee indampen, zodat je zoet drinkbaar water hebt. Ik leg dit allemaal uit hier. Wil je weten hoe zeoliet werkt dan vindt je daar bijvoorbeeld hier, hier en hier meer over. Ik zal het binnenkort ook in de shop aanbieden, maar je kunt het ook bij de Intratuin of dierenspeciaalzaak halen. Let er op dat zeoliet een familienaam is voor een vulkanische gesteente en dat je dus verschillende zeoliet soorten hebt. De soort die het meest zuiver is en het beste werk is Clinoptiloliet.

 

Meer over de resultaten van de filterwerking van zeoliet vindt u hier.

De resultaten van dit rapport laten zien dat u het beste een gelijke verdeling van geactiveerd kool en zeoliet kunt gebruiken. Kies dus een 10 cm laag actief kool met daarboven op een 10cm laag zeoliet.

 

U kunt zelf eenvoudig een zeoliet filter bouwen. Natuurlijk kunt u dit nog combineren met actief kool (restanten van een kampvuur bijvoorbeeld). Re-activeren van zeoliet doe je door het een nacht in een bad zoutwater te leggen. Je kunt zeoliet dus hergebruiken door het te re-activeren in een bad zout water. Als je zeoliet zo in een zak koopt is het al geactiveerd. Het is van nature geactiveerd.

 

 

Vertrouw je niet dat je met het indamp proces alle virussen of andere zaken uit het water gehaald hebt, dan haal je het nog een keer door een zeolietfilter. Dus dan volg je deze 2 stappen:

Stap 1

damp hat vuile of zee water eerst door een destillatieproces. Dit kun je doen met een destillatie kookpan. Deze kun je op een gaspit plaatsen, maar bij een beetje zonlicht kun je ook een paraboolspiegel of een fresnellens gebruiken (verf de pan dat aan de zijkant zwart voor meer warmte opname).

Stap 2

Haal het ingedampte water voor door een zeoliet filter

 

Bij waterfilters staat alles op een goed werkend, consistent en betrouwbare filter medium. Zelfbouw filters worden gemaakt met materialen die niet bedoeld zijn voor waterfilters, daardoor zijn ze niet consistent en betrouwbaar. De zuiverheid en grote van materialen maken namelijk uit of de filter altijd betrouwbaar werkt.

 

Ik zou trouwens koken altijd na het filter proces doen. Een filter en de materialen er om heen kunnen vervuild zijn met bacterieen.

 

Veel mensen zeggen dan wel dat ze het gaan koken (of zelfs desilisatie). Al je drinkwater koken is een groot logistiek proces. Je moet water verzamelen, brandstof verzamelen, vuur maken, eventueel water overgieten, water afgedekt laten koelen, onderhoud aan je brander, etc. Dat water koken, water biologisch veilig maakt, weet iedereen. Toch gaan er om de wereld miljoenen mensen dood aan vervuild drinkwater. Grootste reden is dat het te veel middelen en tijd kost om water te koken.

 

Je wilt alles zo efficient willen doen, water koken is niet efficient voor je tijd en middelen. Uiteindelijk is de vraag; wil je 15 minuten bezig zijn met je water per dag of 2 uur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...