Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk waterfilter?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 307
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Sandokan

water: ik heb zowiezo 100L in jerrycans staan wat steeds gerouleerd wordt

dan heb ik verschillende filtersystemen, o.a. ook katadyn met reservefilters

chloor uiteraard in huis, en diverse andere materialen om zelf filters mee te maken

 

er zijnelke keer weer nieuwe systemen te koop, maar het kost verschrikkelijk veel geld

 

gewoon regenwater opvangen, filteren, druppel chloor en nakoken kan wat mij betreft ook zeker geen kwaad...

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een filter zoals bovenstaande, zijn absoluut niet de beste filters. Voor 40euro mag je ook niet veel verwachten. Een filter, filtert en doodt geen bacterien....

 

Ik heb het all eerder gezegd. Met watervoorzieningingen ga je niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten....

- Filtert klein afval en doodt bacteriën (coccen, etc)

- Filteromvang is 0,1 micron filter, filtert bijvoorbeeld Algen, wormen ...

- Doeltreffendheid tegen Escherichia coli pathogeen is op 99,99%

- Verwijdert staphylococcus, salmonella, tyfus, cholera en andere ziekteverwekkers.

- Is ook effectief tegen zware metalen zoals Pb2 +, Cd2 +, Cr6 +, AS3 +, enz..

Als het zware metalen filtert dan zou er ook aktieve koolstof inzitten? Ik zie dat niet terug in de informatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een filter zoals bovenstaande, zijn absoluut niet de beste filters. Voor 40euro mag je ook niet veel verwachten. Een filter, filtert en doodt geen bacterien....

 

Ik heb het all eerder gezegd. Met watervoorzieningingen ga je niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten....

 

Als het zware metalen filtert dan zou er ook aktieve koolstof inzitten? Ik zie dat niet terug in de informatie...

 

na wat ik heb begrepen van de survival store: filters doden de virus niet, maar het zorgt er voor dat ze geen gastheren vinden om in te ontwikkelen tot de gevaarlijke bacterieen. de waterfilters die men mij lieten zien in de survival winkel filterden met een keramisch filter tot 0.3 micron, deze filters werden daar aangeraden als de besten. en de prijs was er ook naar tot maar liefst 300 euro. deze die ik gevonden heb filtert tot 0.1micron en er zit onderhouds materiaal bij.

 

ik vermoed dat zware metalen dan ook groter zijn dan de 0.1 micron en dat de pomp ze daarom eruit kan halen.

 

ik zag laasts een documentaire op tv over waterzuiverings installaties op cruise schips, deze gebruikten ook keramische filters van 0.1 micron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

prep053 - nog even over regenwater: als je het direct in je mond opvangt, afhankelijk van wat er in de lucht zit, is drinkbaar

dat wil niet zeggen dat het na dagen opslag in een met algen aangetaste ton in de tuin, vol micro-organismen ook nog zo is ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

na wat ik heb begrepen van de survival store: filters doden de virus niet, maar het zorgt er voor dat ze geen gastheren vinden om in te ontwikkelen tot de gevaarlijke bacterieen. de waterfilters die men mij lieten zien in de survival winkel filterden met een keramisch filter tot 0.3 micron, deze filters werden daar aangeraden als de besten. en de prijs was er ook naar tot maar liefst 300 euro. deze die ik gevonden heb filtert tot 0.1micron en er zit onderhouds materiaal bij.

 

ik vermoed dat zware metalen dan ook groter zijn dan de 0.1 micron en dat de pomp ze daarom eruit kan halen.

 

ik zag laasts een documentaire op tv over waterzuiverings installaties op cruise schips, deze gebruikten ook keramische filters van 0.1 micron.

 

Oei oei oei....dit gaat niet goed hoor. Een belangerijke keuze maken op basis van vermoedens..... mbt zware metalen.....

Plus geloof niet alle verkooppraat mbt de filter grote. Vaak nemen de producenten het kleinst gemeten "pore" en niet het gemiddelde of de grootst gemeten pore. Waarom zouden die andere filters zo duur zijn dan? Omdat ze in een mooi doosje zitten?

Dit zijn echt low budget / made in china filters, van erg twijfelachtige kwaliteit. Ga 'm maar eens een week gebruiken en meld de test resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou personelijk geloof ik dat goedkopere artikelen ook wel goede kwalliteit kunnen leveren en soms zelfs beter dan de duurdere. Tenslotte betaal je vaak voor de naam en reclame mee.

 

maar je hebt wel gelijk, ik heb het nog niet getest. maar mocht ik hem binnen krijgen dan zal ik dat zekers ook hier vermelden en ook hoe hij filtert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

prep053 -

 

het lastige is dat je dat vaak te laat ontdekt

je kan niet zien of ruiken wanneer hij virussen, bacteriën of parasieten weer doorlaat

ben ook daarom toch wel sterk voorstander van water toch nog koken - standaard...

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

maarre ehm prepass, je geeft wel duidelijk je voorkeur in het forum naar de duurdere merken. Maar ik zie nergens welke jij dan gebruikt en of jij hem al hebt getest. Ben wel benieuwd naar jou ERVARING naar waterfilters.

 

 

sandokan, dat is inderdaad altijd een goed idee. vooral als je vuur hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou personelijk geloof ik dat goedkopere artikelen ook wel goede kwalliteit kunnen leveren en soms zelfs beter dan de duurdere. Tenslotte betaal je vaak voor de naam en reclame mee.

 

maar je hebt wel gelijk, ik heb het nog niet getest. maar mocht ik hem binnen krijgen dan zal ik dat zekers ook hier vermelden en ook hoe hij filtert.

 

als je een katadyn koopt heb je kwaliteit, en daar betaal je dan wel voor maar het is gewoon betrouwbaar spul.

goedkopere waterfilters vertrouw ik pas als er andere instanties ervaring mee hebben. zoals lifestraws enzo(wat door de vn en rode kruis gesteunt wordt voor de 3e wereld)

 

een filter is nooit 100% fullproof, bij zwaar vervuild water word nog altijd aangeraden om het te koken/pasteuriseren of beetje chloor toe te voegen.

ook een filter zonder carbonfilter erin zal misschien wel schoon water opleveren maar wel met een smaakje..

 

ik kan er niet genoeg op hameren(en jullie vast ook niet) water is het belangerijkste, laat het niet afhangen van 1 of 2 filters maar zorg voor extra filters en extra vervangingsfilters.

voedsel is er te vinden voor hen die zoeken, maar een loeischoon kabbelend beekje met kristalhelder sprankelend bronwater is een utopie in een shtf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

DP - ja daar zeg je ware woorden

 

ik liep net ook al te bedenken hoe ik voor 72 uur water nog extra ga opslaan, zoals ik ook zou doen als er een echte zonnestormlading met EMP zou zijn gedaan

vind het met name spannend om in te gaan schatten hoeveel water ik nu precies gebruik voor die andere dingen die toch moeten, zoals wassen cq douchen (gelukkig twee nieuwe douchezakken nog gekocht vorige week) en afwassen van keukenspullen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

volkomen mee eens dutch prepper, maar ik heb nog niemand gelezen die water filters heeft getest en hier de resultaten heeft gepost. het is niet alsof de consumentenbond er een test op heeft gedaan... toch?

 

maar je hebt wel gelijk, geen filter is 100% veilig. daarom was ik het ook met sandokan eens dat het gewoon verstandig is om het daarna nog eens te koken.

 

Een filter is een filter het haalt de grote dingen eruit, maar om echt veilig water te hebben moet je het gewoon koken. en water koken kan je het beste doen met schoon gefilterd water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk geen risico's nemen met drinkwater. Installeer een paar regentonnen, zodat je als basis relatief schoon regenwater hebt. Oppervlaktewater is onbetrouwbaar, zeker in post-shtf Nederland met zijn vervuiling door chemische industrie en hoge bevolkingsdichtheid.

Zolang je brandstof hebt is koken de meest betrouwbare methode om het regenwater drinkbaar te maken. Bij gebrek aan brandstof is een filter een goed alternatief. Neem een betrouwbaar filter en zoals gezegd, geen made in China junkzooi. Geen compromissen op dit gebied, shtf + besmet water = diarrhee = dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is van enige jaren geleden. Tijdens een hiking trip had ik ook zo'n lekker goedkope made in China filter. Mooi legergroen en werd schijnbaar ook gebruikt door defensie. Dat moest goed zijn! Na 3 dagen brak de pomp handle, door normaal gebruik. Ja leuk garantie maar daar had ik op dat moment niks aan. Mijn maatje had dezelfde filter mee en we gingen hiermee verder. Totdat we een poel vonden, en gingen filteren. We dronken er van ( na filtering door dat "geweldige waterfilter) en binnen 8u waren we beiden flink ziek en aan de schijterei. Moesten de trip staken en zijn zsm naar huis gegaan. Hierna dezelde trip een jaar later weer gedaan. Zelfde dingen gedaan ( dus ook uit de poel gedronken) en zijn niet ziek geworden. De filter die we toen bij hadden was een Katadyn Pocket. Ja, dit is geen wetenschappelijke test, maar toont wel aan dat de Katadyn sterker is. Die Pocket wordt nog steeds gebruikt, zonder mankementen of te zijn ziek geworden.

Als jij dit goedkope filter wilt kopen is dat toch helemaal geen probleem? Ik koop die zooi niet. Ik vond het alleen erg opvallend dat je op basis van vermoedens zo'n belangerijk besluit neemt......niet overwogen enzo....

 

En wat DP zegt : zorg voor reserve filters!

2=1 en 1=geen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is van enige jaren geleden. Tijdens een hiking trip had ik ook zo'n lekker goedkope made in China filter. Mooi legergroen en werd schijnbaar ook gebruikt door defensie. Dat moest goed zijn! Na 3 dagen brak de pomp handle, door normaal gebruik. Ja leuk garantie maar daar had ik op dat moment niks aan. Mijn maatje had dezelfde filter mee en we gingen hiermee verder. Totdat we een poel vonden, en gingen filteren. We dronken er van ( na filtering door dat "geweldige waterfilter) en binnen 8u waren we beiden flink ziek en aan de schijterei. Moesten de trip staken en zijn zsm naar huis gegaan. Hierna dezelde trip een jaar later weer gedaan. Zelfde dingen gedaan ( dus ook uit de poel gedronken) en zijn niet ziek geworden. De filter die we toen bij hadden was een Katadyn Pocket. Ja, dit is geen wetenschappelijke test, maar toont wel aan dat de Katadyn sterker is. Die Pocket wordt nog steeds gebruikt, zonder mankementen of te zijn ziek geworden.

Als jij dit goedkope filter wilt kopen is dat toch helemaal geen probleem? Ik koop die zooi niet. Ik vond het alleen erg opvallend dat je op basis van vermoedens zo'n belangerijk besluit neemt......niet overwogen enzo....

 

En wat DP zegt : zorg voor reserve filters!

2=1 en 1=geen

 

Ik sluit me helemaal aan bij prepass....Ik kan natuurlijk bij niemand in zn portomonee kijken....Maar blijf AUB weg bij die goedkope waterfilters,het model (legergroen) is echt waardeloos en idd zo kapot.Heb er al 2 x een zien sneuvelen...Een waterfilter is van cruciaal belang!!!!Niet op bezuinigen ......Gewoon die Katadyne pocket aanschaffen...tuurlijk is ie duur maar geloof me hij is t dubbel en dwars waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is van enige jaren geleden. Tijdens een hiking trip had ik ook zo'n lekker goedkope made in China filter. Mooi legergroen en werd schijnbaar ook gebruikt door defensie. Dat moest goed zijn! Na 3 dagen brak de pomp handle, door normaal gebruik. Ja leuk garantie maar daar had ik op dat moment niks aan. Mijn maatje had dezelfde filter mee en we gingen hiermee verder. Totdat we een poel vonden, en gingen filteren. We dronken er van ( na filtering door dat "geweldige waterfilter) en binnen 8u waren we beiden flink ziek en aan de schijterei. Moesten de trip staken en zijn zsm naar huis gegaan. Hierna dezelde trip een jaar later weer gedaan. Zelfde dingen gedaan ( dus ook uit de poel gedronken) en zijn niet ziek geworden. De filter die we toen bij hadden was een Katadyn Pocket. Ja, dit is geen wetenschappelijke test, maar toont wel aan dat de Katadyn sterker is. Die Pocket wordt nog steeds gebruikt, zonder mankementen of te zijn ziek geworden.

Als jij dit goedkope filter wilt kopen is dat toch helemaal geen probleem? Ik koop die zooi niet. Ik vond het alleen erg opvallend dat je op basis van vermoedens zo'n belangerijk besluit neemt......niet overwogen enzo....

 

En wat DP zegt : zorg voor reserve filters!

2=1 en 1=geen

 

kijk en als je dit eerde had verteld dan hadden we deze discussie niet gehad.

 

ik zie dat je er ervaring mee hebt en dat respecteer ik dan. Kijk ik heb er inderdaad geen ervaring mee, net als vele anderen die ook beginnende preppers zijn. Dus als iemand zijn ervaring met een bepaald produkt deelt dan hebbe hebben wij er veel meer aan als groep zijnde.

 

dus katadyn is DE filter die we moeten hebben.

 

Heeft het ook minpunten qua onderhoud? vervanging van onderdelen? oftewel dingen waar we rekening me moeten houden als we de filter gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk en als je dit eerde had verteld dan hadden we deze discussie niet gehad.

 

ik zie dat je er ervaring mee hebt en dat respecteer ik dan. Kijk ik heb er inderdaad geen ervaring mee, net als vele anderen die ook beginnende preppers zijn. Dus als iemand zijn ervaring met een bepaald produkt deelt dan hebbe hebben wij er veel meer aan als groep zijnde.

 

dus katadyn is DE filter die we moeten hebben.

 

Heeft het ook minpunten qua onderhoud? vervanging van onderdelen? oftewel dingen waar we rekening me moeten houden als we de filter gebruiken.

 

de pocket proffesional van katadyn wordt 20 jaar garantie op gegeven, vol met rvs onderdelen,keramisch/zilvermoleculen filter t.b.v 50.000 liter, het ding maakt zeker geen grappen.

tegen de 300 euro. reserve filter voor nog eens 180 euro. maarja dat stelt niks voor als je in een shtf erop moet kunnen vertrouwen, en dat kun je dan ook.

 

de katadyn vario kost 120 euro en extra filters tegen de 60 euro. ook helemaal geen fout dingetje, die dingen zijn build to last.

 

ik persoonlijk geloof in redundancy, de goedkope filters zitten ook goede tussen, maar als je twijfelt kook dan alsnog, gebruik die goedkope filters als voorfilter of als filter voor je kleding te wassen.

je wil echt geen virussen en bacterieen en chemicalieen in je onderbroek of sokken(ook daar worden dingen door je huid in je bloedbaan opgenomen met zweten enzo).

stop niet al je eitjes in 1 mandje.

zorg voor extra goedkopere filters voor je waswater en zorg voor duurdere betrouwbare filters om je inwendige mens op peil te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat onderzoek naar de Katadyn Pocket Proffesional moet ook ik zeggen dat het de beste keuze is.

 

Waarom ik denk dat het de beste keus is:

 

* fabrieksgarantie: 20 jaar!

* capaciteit: één minuut levert ~ 1 ltr. water

* gewicht: slechts 550 gr.

* afmeting 24 x ø 6 cm

* hoogwaardig zilvergeïmpregneerd 0,2 mikron keramiek-filterelement

* filter levensduur tot 50.000 liter (afhankelijk van de te filteren waterkwaliteit)

* gemakkelijk reinigbaar en uitwisselbaar

* behuizing kleur: zwart

* wordt compleet geleverd met slang, voorfilter, reinigingsset, flessenclip en tas

 

Tevens mijn favoriete reden: Het bestaat groten deels uit metaal. Dus gegarandeerd een langere levensduur bij een SHTF situatie.

 

een goede onderhouds video en uitleg:

 

 

Prijs van de Katadyn pocket proffesional : €289.-

Prijs van de Katadyn pocket proffesional Filter element: €179.-

 

De beste koop is te vinden op:

 

http://www.liff.nl/geen-schoon-drinkwater-meer-katadyn-pocket-professional-waterfilter-maakt-vervuild-water-veilig-drinkwater-p-511.html

 

Als het mogelijk is koop er 2, en een aantal extra filters. gaat er toch 1 kapot dan kan je die altijd nog gebruiken voor reserve onderdelen.

 

Bedankt, PREPASS voor het attenderen op deze filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie keus 053! (dat moet ik wel zeggen want ik heb em ook ghehe ;))

Het extra filterelement heb ik nog niet, zit nog beetje tegen de kosten op te hikken. Dure hobby hoor dat preppen. Gelukkig verdienen we dat terug als de SHTF (op welke manier dan ook).

 

In plaatst van een extra filter zou een paar LifeStraws (25 euro (voor leden bij ANWB) ook een interessante optie zijn denk ik. Met twee daarvan ben je maar 50 euro kwijt en heb je ook meteen goeie redundancy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat onderzoek naar de Katadyn Pocket Proffesional moet ook ik zeggen dat het de beste keuze is.

 

Waarom ik denk dat het de beste keus is:

 

* fabrieksgarantie: 20 jaar!

* capaciteit: één minuut levert ~ 1 ltr. water

* gewicht: slechts 550 gr.

* afmeting 24 x ø 6 cm

* hoogwaardig zilvergeïmpregneerd 0,2 mikron keramiek-filterelement

* filter levensduur tot 50.000 liter (afhankelijk van de te filteren waterkwaliteit)

* gemakkelijk reinigbaar en uitwisselbaar

* behuizing kleur: zwart

* wordt compleet geleverd met slang, voorfilter, reinigingsset, flessenclip en tas

 

Tevens mijn favoriete reden: Het bestaat groten deels uit metaal. Dus gegarandeerd een langere levensduur bij een SHTF situatie.

 

Prijs van de Katadyn pocket proffesional : €289.-

Prijs van de Katadyn pocket proffesional Filter element: €179.-

 

De beste koop is te vinden op:

 

http://www.liff.nl/geen-schoon-drinkwater-meer-katadyn-pocket-professional-waterfilter-maakt-vervuild-water-veilig-drinkwater-p-511.html

 

Als het mogelijk is koop er 2, en een aantal extra filters. gaat er toch 1 kapot dan kan je die altijd nog gebruiken voor reserve onderdelen.

 

Bedankt, PREPASS voor het attenderen op deze filter.

 

dank je wel voor het herhalen van alles wat al eerder gemeldt is:confused::p

Link naar reactie
Delen op andere sites

No problem 053. Ik zie "preppen" niet als hobby, dat is de reden waarom ik altijd ga voor kwaliteit. En kwaliteit kan soms duur zijn en heel soms ook niet. Je hebt maar een leven en dat verkloot ik niet door slecht materiaal te kopen. Als de SHTF uitbreekt dan is het allemaal al lastig genoeg, dan zit ik niet te wachten op materiaal en kennis waar ik niks aan heb of dat snel in de prullenbak kan,

 

Ik post niet heel vaak, als ik wat post of een opmerking heb is dat haast altijd gebaseerd op mijn ervaring. Dat kan dus ook gekleurd zijn.....ik ben niet heilig en dus ook maar een mens.... ;) Je hoeft het ook absoluut niet met mij eens te zijn, ieder zijn ding natuurlijk :cool: ( DP en ik hebben wat dat betreft af en toe ook wat meningsverschillen :rolleyes: )

Succes met je Katadyn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...