Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk waterfilter?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 307
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Bolo, ik heb er 2 weken geleden nog een paar extra bij besteld voor 12,95. En dat terwijl de aktie al was verlopen volgens mij?

 

Heb je je Sawyer al getest?

 

Oja, ik zal niet meer herhalen dat die Pure Easy filters bagger zijn..... Slechte kwaliteit en ik betwijfel de opgegeven filter capaciteit.....

 

Waarom eigenlijk, mag kwaliteit niet goedkoop zijn, voor zover ik heb begrepen zijn ze ook gebruik bij het Canadese leger, als je nu zou zeggen ja die hebben zuivere bergbeekjes zou ik je nog snappen maar ik zou zelfs met een Katadyn niet uit een gracht gaan slobberen zonder het eerst verder ontsmet te hebben.

 

Wat heb je zelf voor filter eigenlijk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt en ben nooit te beroerd om van gedachten of mening te veranderen uiteraard

 

mvg

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toverlevingsdrang Ikke wel! :) Klik hierrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr *burp* Maarja, ik spoor dan ook niet... ;)

 

 

Das een goede review JohnnyB, leuk om te lezen en je fotos er bij te zien, ben nog steeds benieuwd hoe dat apparaat zich houd bij een gore gracht en hoop dat je voor dat geld idd geen kubieke meters pleepapier hoeft in te slaan na die tijd, grinn. Dank voor je antwoord, word op prijs gesteld .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das een goede review JohnnyB, leuk om te lezen en je fotos er bij te zien, ben nog steeds benieuwd hoe dat apparaat zich houd bij een gore gracht en hoop dat je voor dat geld idd geen kubieke meters pleepapier hoeft in te slaan na die tijd, grinn. Dank voor je antwoord, word op prijs gesteld .

 

Graag gedaan @Toverlevingsdrang! Tsja, grachtwater... Nee, dat drink ik ook niet direct uit een Katadyn. Eerlijk is eerlijk. Grachten in stedelijke gebieden -en vooral na of tijdens een SHTF- zijn een bron van ellende. Sterker nog, ik zou de grote steden sowieso mijden tijdens/na een SHTF. Drinken uit een gracht lijkt me onpraktisch, tenzij je het kookt, chemisch reinigt en daarna door bijvoorbeeld een Katadyn heen pompt... En dan nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eigenlijk, mag kwaliteit niet goedkoop zijn, voor zover ik heb begrepen zijn ze ook gebruik bij het Canadese leger, als je nu zou zeggen ja die hebben zuivere bergbeekjes zou ik je nog snappen maar ik zou zelfs met een Katadyn niet uit een gracht gaan slobberen zonder het eerst verder ontsmet te hebben.

 

Wat heb je zelf voor filter eigenlijk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt en ben nooit te beroerd om van gedachten of mening te veranderen uiteraard

 

mvg

 

Ed

 

@Ed , natuurlijk mag kwaliteit wel goedkoop zijn, graag zelfs! Ik kom het alleen zoooo weinig tegen. Lees m'n post op pagina 12 of 13 oid maar eens, mbt jou filter. Ik heb er zéér slechte ervaringen mee. Ik heb meer vertrouwen in de Lifestraw van een paar tientjes ( ook lekker goedkoop, maar helaas nog geen hands on ervaring mee) dan jou made in china, used by canadian forces filter....:D. Voel je niet aangevallen, ik vind water nogal belangerijk. En hier ga je niet mee stunten, om vanzelf wel zien of je diarree gaat krijgen.....

 

 

Oja, die katadyn pocket is echt z'n geld wel waard. Heb er al uit diverse twijfelachtige water bronnen water mee gefilterd zonder ziek te worden. Zie eerdere posts... :D

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

meer een tikfout als slechte intenties, ga daar maar van uit

Haha, dat had ik er niets eens achter gezocht.

 

voor zover ik heb begrepen zijn ze ook gebruik bij het Canadese leger

Bij legers is het vaak zo dat ze producten gebruiken die geproduceerd zijn door de laagste bieder, dus het is allesbehalve een kwaliteitskeurmerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Joris Driepinter. Dit zijn HEEL waardevolle postings. Vooral omdat ze vooroordelen afbreken die tijdens een shtf heel gevaarlijk kunnen zijn en dat ook nog eens voor een groot aantal mensen. Er zitten nog maar een paar lui op de site en binnen enkele minuten al twee positieve ratings. Dank je wel Joris!

 

Ik gooi er nog een schepje bovenop; naar mijn mening behoort dit tot de top tien van belangrijkste postings die ooit op deze site zijn verschenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De website van Pure Easy zegt 0,1 micron.

.

Ik heb dus zelf een paar Lifestraws van de ANWB gekocht, nadeel is natuurlijk alleen dat je daarmee geen water hebt om te kunnen koken. Alleen door een koffiefilter halen en koken lijkt mij gevoelsmatig nog te weinig. Deze van Pureeasy pompt water in een bekertje, dus dan heb je wel water om te koken. Ik heb hem gevonden op E-bay bij een Engelse firma die ook naar NL stuurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eigenlijk, mag kwaliteit niet goedkoop zijn, voor zover ik heb begrepen zijn ze ook gebruik bij het Canadese leger, als je nu zou zeggen ja die hebben zuivere bergbeekjes zou ik je nog snappen maar ik zou zelfs met een Katadyn niet uit een gracht gaan slobberen zonder het eerst verder ontsmet te hebben.

 

Wat heb je zelf voor filter eigenlijk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt en ben nooit te beroerd om van gedachten of mening te veranderen uiteraard

 

mvg

 

Ed

 

Je geeft object X aan een militair van land Y. Object wordt gebruikt door het leger van land Y!

 

De website van Pure Easy zegt 0,1 micron.

Wordt niet gezegd hoe dit gemeten is. Norminaal of absoluut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De losse keramische ceradyn/gravidyn elementen van Katadyn worden overigens niet geleverd met vleugelmoertjes. Als je zelf iets in elkaar wilt knutselen moet je die ook zien te vinden (bij een bouwmarkt hebben ze vast en zeker iets dat erop schroeft).

 

Ik ben de Black Berkey filterelementen wat aan het researchen, omdat deze te mooi om waar lijken te zijn, en er blijken daar inderdaad heel wat problemen rondom te bestaan, zelfs tot misleidende en rechtuit frauduleuze claims van de fabrikant aan toe. Later zal ik nog een reactie plaatsen met mijn bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uiterste nood kun je ook op een bushkraft manier water uit de natuur winnen. Het zal geen liters opleveren, maar het is een handigheid die ik jullie niet wil onthouden.

 

Benodigdheden:

- Een emmer of bakje

- Een doorzichtig plastic zeil

- Een steen

- Iets om een gat mee te graven

 

Een tekeningetje zou het beste zijn, maar ik ga proberen het uit te leggen.

1. Graaf een gat in de grond (groter dan de emmer)

2. Gooi er flink wat bladeren en onkruid in.

3. Ze de emmer in het midden van de bladeren

4 Span het zeil over het gat heen, leg het rondom vast met hout en stenen.

5 Als laatste leg je een steen in het midden van het zeil, zodat het zeil daar naar beneden ingedeukt wordt.

 

De bladeren en het onkruid verliezen hun vocht, dat verdampt tegen de onderkant van het plastic zeil aan.

Het water druppelt vanzelf naar het middelpunt van het zeil (daar waar de steen er bovenop ligt)

rechtstreeks in de emmer.

 

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dat ga ik wel doen, ben benieuwd. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeén over?

 

Een soort bushkraft destilatie systeem zeg maar. Je hebt wel wat geduld en een redelijke temperatuur nodig.

 

Toch nog een duidelijk plaatje bij gevonden:

 

http://static.ddmcdn.com/gif/jungle-survival-4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de claims die New Millennium Concepts Ltd. (de fabrikant) over hun Black Berkey Purification Elements maakt kun je terecht op hun website: http://www.berkeywater.com/start.main.html

In het linkermenu kun je het product selecteren.

 

Ze zeggen dat de elementen NSF gecertificeerd zijn. Als je echter naar de website van NSF gaat en zoekt naar New Millenium Concepts, is er niets te vinden. Een mogelijke reden dat ze toch de NSF certificatie noemen, heb ik gevonden op het godlikeproductions forum:

Only the material is NSF certified, NOT the whole filter.
Diezelfde gebruiker noemt nog een boel andere problemen. Bijvoorbeeld dat de gebruikte technologie niet fijn genoeg is om virussen weg te filteren. Na wat verder zoeken ben ik dit regelmatig tegengekomen. Op goldismoney2.com heeft iemand zelf een test uitgevoerd. Hij testte het gefilterde water positief op de Coliform bacterie; deze bacterie is zo'n 0,5 micron breed. De fabrikant laat ook niet weten hoe fijn de poriën zijn.

 

Het internet staat vol van deze teksten, en dat ze niet echt NSF gecertificeerd zijn terwijl ze zeggen van wel geeft mij genoeg reden niet mijn leven erop in te zetten. De positieve reviews komen zo ver ik kan zien enkel van verkopers die de teksten van fabrikant kopiëren en mensen die hoogstens zeggen hoe enthousiast ze wel niet zijn over de smaak van het gefilterde water, en dat rode voedselkleurstof eruit gefilterd wordt, beiden nietszeggend voor de veiligheid van het gefilterde water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@schuilkelders Ik twijfel zelf nog steeds tussen de Berkefeld Outdoor (al gebruikt in WO I) en een Katadyn. Het filter van de Berkefeld heeft een levensduur van 2000 liter. http://www.britishberkefeld.com/faq.html Ook gebruikt door o.a. Unicef.

 

Het filter van de Katadyn zou wel tot 50.000 liter kunnen meegaan, maar de leverancier van het filter Triflow adviseert toch om het na 6 maanden te vervangen.

http://www.inres.co.nz/brands/triflow/triflowfiltersystem/ De Katadyn is ook wel gebruikt door o.a. Unicef

 

Hier is een rapport van een onderzoek in Peru met de Katadyn Ceramic: http://web.mit.edu/watsan/Docs/Student%20Reports/Peru/Final%20Agua%20Peru%20Report-Summer%2004%20-%20w-o%20Boisson%20thesis.pdf.

 

Heb inmiddels begrepen van de Berkefeld dat ook daarbij het filter na 2000 liter het beste kan worden vervangen. Bovendien is het apparaat redelijk groot om even ongebruikt ergens te bewaren. Omdat ik toch al de Lifestraws heb van de ANWB heb ik daarnaast nu de Pure Easy aangeschaft. Vooral nadat ik op hun site las dat er wel een koolfilter in zit (daar twijfelde een forumlid in eerste instantie aan), zie:

http://www.pureeasy.com/FAQ/Technical_FAQs/438.html Deze wil ik gaan gebruiken om mee te kunnen koken, dus dan zuiver ik het water ook nog extra.

 

Las later helaas pas op dit forum over de slechte ervaringen, qua hendel/plastic.... Dus ik hoop maar dat dit een toeval was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop vaste installaties in de voorgaande posts, in de link een filter voor mobiele toepassing. Klikt gewoon tussen je reservoir en slang in.

Ik gebruik hem zelf met mijn camelbak. Je moet ietsje harder zuigen maar verder geen verschil.

Vooral een stukje peace of mind als je ergens anders dan thuis water tapt. (bergstroom, buitenland enz).

http://shop.camelbak.com/hydrolink-inline-microfilter/d/1177

Voordeel:

klein, geen aanpassingen nodig, niet pompen en mobiel.

Nadeel:

natuurlijk nooit zo goed als een vaste installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels begrepen van de Berkefeld dat ook daarbij het filter na 2000 liter het beste kan worden vervangen. Bovendien is het apparaat redelijk groot om even ongebruikt ergens te bewaren. Omdat ik toch al de Lifestraws heb van de ANWB heb ik daarnaast nu de Pure Easy aangeschaft. Vooral nadat ik op hun site las dat er wel een koolfilter in zit (daar twijfelde een forumlid in eerste instantie aan), zie:

http://www.pureeasy.com/FAQ/Technical_FAQs/438.html Deze wil ik gaan gebruiken om mee te kunnen koken, dus dan zuiver ik het water ook nog extra.

 

Las later helaas pas op dit forum over de slechte ervaringen, qua hendel/plastic.... Dus ik hoop maar dat dit een toeval was...

Heb m inmiddels ontvangen:

Is gemaakt van ABS plastic, met een keramische filter en NMC, Nano Media Clusters Media

Zij claimen dat NMC 5-20x effectiever zou zijn dan een actief koolfilter of KDF. (KDF is kinetic degradation fusion, dit werkt met koper en zink en werkt in combi met chloor.)

Je moet eerst een halve liter water er doorheen pompen omdat die NMC dan nog wat 'aflaat'.

 

Hij is heel klein. Er zit een handig etuitje bij maar daar krijg ik de slangetjes niet goed bij in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

Mijn waterfilter is een "Katadyn Combi Plus' filter" en een extra filter voor 100.000 liter schoon water

En de winkel waar ik hem gekocht heb http://www.qvist.nl/qvist/de-veldkeuken/waterfilters.html?cat=94&p=1

Aardige vent en is zeer welwillend als je spullen nodig hebt die besteld hij al ze niet in zijn assortiment zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...