Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF en dan staan familie, vrienden en collega's voor de deur. Wat doe je?


Blik(voer) op oneindig

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mijn familie is welkom! (groot)ouders, broers, zus en natuurlijk de schoonfamilie! Al acht ik de kans dat ze aankloppen zeer klein. Schoonouders zijn melkveehouders met mega kelder vol eten (geen preppers, gewoon ouderwets ;) ) en mijn ouders hebben een moestuin genoeg voor de hele straat.

 

Hebberigheid is wat de mensheid nu nekt, waarom zou ik dat voorbeeld overnemen? Uiteraard prep ik in eerste instantie alleen voor ons twee, maar in een echte langdurige SHTF situatie, moeten we creatief worden!

 

Een nog beter plan vind ik om juist familie op een rustige en duidelijke manier uit te leggen waarom wat extra voorzorgsmaatregelen geen gek idee zijn. Als ze het idee snappen kun je ze misschien zelfs betrekken in je plannen. 1=geen, 2=1, en ik denk dat dat ook voor zieltjes geldt! Iedereen heeft andere kennis, en andere ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij is iedereen die wil werken en een bijdrage kan leveren (welke dan ook-bejaarde dames kunnen altijd sokken kopen stoppen e.d.) welkom. zonder uitzondering. we maken er wel wat van.

 

Tja maar jij hebt zoveel ruimte dus dat moet toch geen probleem zijn (tenzij er natuurlijk hele volksstammen komen opdagen). Is iets anders dan als je iedereen welkom heet in een driekamer appartementje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar. De nuance dat we ik het hier ook alleen over 'goede' familieleden heb mag er dan ook wel bij. Vage neven, nichten, ooms, tantes, en iedereen waarmee je ruzie hebt zou ik inderdaad ook niet zo snel binnenlaten, maar die weten dan ook niet dat ik prep.

 

Mischien komen ze op de gok bij je?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar mensen nu gooien we het eens anders..

stel die mensen die jij jaren niet hebt gesproken,waar je ruzie mee hebt of wat dan ook komen bij jouw aanklopen waneer er poep aan de muren zit..

zij hebben (kleine)kinderen bij zich wat doe je dan?

 

Hetzelfde als zij bij mijn kinderen deden.Toedeloe en shit happens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar mensen nu gooien we het eens anders..

stel die mensen die jij jaren niet hebt gesproken,waar je ruzie mee hebt of wat dan ook komen bij jouw aanklopen waneer er poep aan de muren zit..

zij hebben (kleine)kinderen bij zich wat doe je dan?

 

Een ander meer realistisch voorbeeld,Zondag ochtend staan er opdringerige Jehova's op de stoep.

Laat je die binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar mensen nu gooien we het eens anders..

stel die mensen die jij jaren niet hebt gesproken,waar je ruzie mee hebt of wat dan ook komen bij jouw aanklopen waneer er poep aan de muren zit..

zij hebben (kleine)kinderen bij zich wat doe je dan?

 

Moeilijk, maar 'doei, wegwezen, ik heb niets'

 

Zielig voor die kinderen, maar tegen de tijd dat het echt zo erg wordt vrees ik dat het hier toch al een weeshuis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja maar jij hebt zoveel ruimte dus dat moet toch geen probleem zijn (tenzij er natuurlijk hele volksstammen komen opdagen). Is iets anders dan als je iedereen welkom heet in een driekamer appartementje.

 

Klopt. Ik heb makkelijk praten. Maar ik heb ook wel eens heel kort in een flatje (één slaapkamer en een kantoortje waar geen bed in past) gewoond, en daar had ik binnen twee weken 4 mensen bij me in wonen. Hoe klein de ruimte ook is, je maakt er het beste van. Als iemand mijn hulp nodig heeft, zal ik al het mogelijke doen om te helpen. Zelfs als dat mij persoonlijk niet zo goed uitkomt.

Ik zou het niet anders willen.

En dat trekje gaat me waarschijnlijk heel zwaar opbreken bij SHTF. Want ook op 50 hectare kun je gewoonweg met te veel man zijn ben ik bang...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Ik heb makkelijk praten. Maar ik heb ook wel eens heel kort in een flatje (één slaapkamer en een kantoortje waar geen bed in past) gewoond, en daar had ik binnen twee weken 4 mensen bij me in wonen. Hoe klein de ruimte ook is, je maakt er het beste van. Als iemand mijn hulp nodig heeft, zal ik al het mogelijke doen om te helpen. Zelfs als dat mij persoonlijk niet zo goed uitkomt.

Ik zou het niet anders willen.

En dat trekje gaat me waarschijnlijk heel zwaar opbreken bij SHTF. Want ook op 50 hectare kun je gewoonweg met te veel man zijn ben ik bang...

 

ik snap niet dat deze post een min kan opleveren..

ze neemt de moeite om het uit te leggen..

blijkbaar zit het in haar karakter om mensen te helpen en niet vanwege haar eigendom.. beetje jammer dat mensen hier om een min krijgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, een kopje vers geplukte dennennaalden thee met water uit de gemeente vijver kunnen ze wel krijgen hoor, meer heb ik zelf ook niet :mad:

En dan bij de thee een potje kletsen, en dan zien we wel verder. Maar directe familie en vrienden zal ik altijd (verder) (proberen te) helpen.

 

Daar sluit ik me bij aan.

Helaas heb ik enkele familie leden, en een paar vrienden, die het niet, of nauwelijks zullen redden als het echt extreem word.

En die er zich nu ook niet mee bezig willen gaan houden. "Beetje in de kou bij een vuurtje in het bos hangen, ben je nu helemaal??!".

Alleen, ze zullen zich moeten haasten. Het kan zomaar zijn, indien noodzakelijk, dat ik al de deur uit ben.

Wel heb ik op de lijst een paar uitzonderingen staan, die ik zal proberen op tijd mee te krijgen.

Ik ben er niet al te gesloten over. Een hoop mensen weten dat ik van "wildkamperen" houd, en Survival technieken als hobby heb.

:) Maar ik heb dan ook niets te verbergen. ;)

 

PS. Ik had nog niet uitgezocht wat de forum regels mbt. ethiek zijn. Zulke onderwerpen kunnen nogal uit de hand lopen.

Ik ben blij te zien dat mensen ermee bezig zijn. Als het zover is, kan het weleens te laat zijn.

Dikke + voor dit topic.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Did topic doet me trouwens denken aan een uitzending van The Survival Podcast van vorige week. Een man uit Florida belde met Jack Spirko om te vertellen dat hij totaal geen sympatie kon opbrengen / geen medeleven had voor de mensen die getroffen zijn door orkaan Sandy en nu redelijk tevergeefs zitten te wachten op hulp van de overheid. Zijn motivatie voor dit standpunt was "hadden ze zich maar moeten voorbereiden"

 

Wat volgde was een felle discussie, deels vanwege het standpunt van de man uit Florida, en deels vanwege de manier waarop Jack hem in de pan hakte. De comments bij de episode zeggen al genoeg

 

http://www.thesurvivalpodcast.com/episode-1022-listener-calls-for-11-16-12

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb redelijk lang na zitten denken of ik wel op dit topic zou antwoorden, maar vind het eigenlijk best wel belangrijk. Afgezien van mijn kinderen stuur ik ze dus allemaal fijn met een verhaaltje het bos in. Het is hetzelfde dilemma of je als zuinige spaarder solidair moet zijn met mensen die boven hun stand leven en nu tijdens de crisis gaan roepen dat de overheid (dus wij) hun moeten helpen. NEE!

Ik geloof in een nachtwakersstaat waarbij de overheid zich beperkt tot die zaken die echt niet individueel of collectief afgevangen kunnen worden. Voor de rest ben je zelf verantwoordelijk voor je daden en de gevolgen daarvan.

 

Zo, dat is gezegt!. Nu de uitzonderingen die de regel bevestigen. Iemand die zijn stinkende best heeft gedaan, maar een streak of really bad luck krijgt, dat is een ander verhaal. Blijft wel dat ik op dat moment judge en jury zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraagstelling was, in geval van een SHTF.

Ik lees dan dat er nog mensen zijn die de deur zouden opendoen om te kijken wie er staat?

In een SHTF zorg je er in de eerste plaats voor dat het moeilijk wordt om voor gelijk wie, plotseling voor je deur te staan zonder dat je ze gezien hebt.

Even een klein stukje, gekopieerd van een ander forum:

 

Lessen van Sun Tzu - The Art of War - The 5D's

 

You are not the state. You are not the army. You are not the police. You are an individual, family or team. The "rule 0"

"One who is confused as to his purpose cannot respond to his enemy"

 

 

Your purpose is to survive. Not fight, not dominate. Survive.

 

So

D1 - Divert

If he is in superior strength, evade him.

 

 

Subtly ensure that your location is not easy to approach. Approaches should be blocked. Not barricaded, simply made impassable. This should be done near an easy diversion - a crossroads, junction etc.

 

If travelling, what will you do? Move that fallen tree, winch that crashed truck? Or just drive round by that junction you just passed?

 

In an urban loaction? Road closed signs? A window of that store has fallen outwards showering the road in broken glass. A skip lorry has driven on the glass and holed all its tyres.

 

Rule one - keep them away without knowing they are being kept away.

 

D2 - Disguise

O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible; and hence we can hold the enemy's fate in our hands

 

 

If in some fashion your diversion does not work, your location should be indetectable. Sight is obvious (lights, people, well tended animals) - but don't forget sound (generators), smell (smoke), sign (tracks etc.).

 

Render yourself invisible - both personally and as a dwelling. Do not attract attention

 

D3 - Deter

Thus one who is skillful at keeping the enemy on the move maintains deceitful appearances, according to which the enemy will act.

 

 

As people come closer, your location should be unattractive and cause them to turn back. This can be layered from the subtle (lots of bodies - you can gather them up rather than create them), to the direct (biohazard signs) to the blatant

("Drunks with guns - you loot, we shoot")

.

 

You are aiming to turn back the idle or the dumb luck brigade here.

 

D4 - Detect

By discovering the enemy's dispositions and remaining invisible ourselves, we can keep our forces concentrated, while the enemy's must be divided.

 

 

If someone has penetrated some layers of your defenses you need to know they are there. This can be achived by man or machine - remote PIRs or guards, trip flares or whatever. Ideally detect them without them detecting you. This lets you prepare first

 

D5 - Defend

Therefore the good fighter will be terrible in his onset, and prompt in his decision.

 

 

If you are going to have rules follow them. Know absolutely when and if you will defend your psoition - and how. Disillusion yourself now. It won't be leather clad zombies coming up your drive. It will be a nun leading five orphans. They may be carrying disease. Or planning to eat your food. What will you do? When?

 

Your call but decide now - otherwise you will dither.

 

Paint a line around your place. Decide what to do when the univited cross it. Put up a notice to that effect. Then do it if you can.

 

If you get to D5 - you weren't good enough at D1-3 - so work at them.

 

 

In geval van een SHTF vertrouw ik enkel mezelf, mijn vrouw,kinderen en mijn eigen directe ouders, broer en zussen.

Iemand anders zal niet in mijn huis zijn als ik moet slapen.

Ouders die hun kinderen bv een hongerdood zien sterven kunnen rare sprongen maken, ook als het nu nog je lieve buurman met de leuke tweeling is.

 

Dat is SHTF, anders is het een onderbreking van de dagelijkse gang van zaken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Lessen van Sun Tzu - The Art of War - The 5D's

 

 

D3 - Deter

Thus one who is skillful at keeping the enemy on the move maintains deceitful appearances, according to which the enemy will act.

 

 

As people come closer, your location should be unattractive and cause them to turn back. This can be layered from the subtle (lots of bodies - you can gather them up rather than create them), to the direct (biohazard signs) to the blatant

("Drunks with guns - you loot, we shoot")

.

 

You are aiming to turn back the idle or the dumb luck brigade here.

 

 

Het verzamelen en opstapelen van dooie lijken naast je nederige stulpje moet ik om gezondheids redenen toch sterk afraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n familie woont zo'n 1600 km verderop dus die verwacht ik niet zo snel; de meeste weten niet eens waar ik woon; de paar die dat wel weten zijn dan ook gelijk de enige die hier gewoon welkom zijn, als het ze lukt om hierheen te komen. Uiteraard zullen ze zichzelf nuttig moeten maken en als 't een langdurige SHTF situatie is zullen ze ook zsm aan eigen onderdak moeten werken (goed te doen hier, heel veel bomen en genoeg plaats om een huisje te bouwen). Afhankelijk van de ernst van de situatie, zijn er ook een aantal huizen in de buurt die al jaren leegstaan, die in dat geval dus gewoon gekraakt kunnen worden.

 

Water is geen probleem, verwarming is heel belangrijk in de winter hier, maar ook niet echt een groot probleem, bomen zat. Voedsel is iets lastiger maar er zijn hier vlakbij meerdere boerderijen, waarvan 1 een grote ecologische boerderij is waar dus in ieder geval wel mee te handelen valt en waar als 't meezit ook wel vruchtbaar zaad te ruilen valt.

 

M'n voorraad is verder nog niet echt groot, genoeg om zelf een maand te overleven met minimaal 1 warme maaltijd per dag; als er familie hierheen komt dan zullen dat er dus maar een paar zijn en daar zal ik bijna zeker weten van te voren contact mee hebben als 't fout lijkt te gaan, waarbij ze dan wel de instructie krijgen om zoveel mogelijk blikvoer, rijst en pasta mee te nemen, omdat ze toch echt grotendeels in hun eigen voedselvoorraad moeten voorzien. Ze weten ook allemaal dat ik bepaald niet de geldpest heb, dus er is er ook geeneen die zal verwachten dat ik een grote voorraad heb. Het grootste voordeel van hierheen komen is dat 't veel betere kansen biedt dan in nederland overleven als 't echt fout gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Offtopic: Als ik me schoonvader moe voeren...in 3 weken is me voorraad weg.:) )

Idd interessant dit topic. Hangt ook af van de situatie etc. Hoe erg is het etc. + In hoeverre mijn familieleden helemaal niet langskomen omdat ik hun ogen heel langzaam & stiekum open mede dankzij de fijne mensen op dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verzamelen en opstapelen van dooie lijken naast je nederige stulpje moet ik om gezondheids redenen toch sterk afraden.

Hoeft niet het complete lijk hoor. Doe maar alleen het hoofd, en dan op een staak, en een bordje eronder "They eat people here". ;)

 

Echt weer zo'n Amerikaanse oplossing, wellicht geinspireerd door al die films over het leven na Z-day. En om maar even lekker off-topic te gaan: ik zal waarschijnlijk de enigste zijn die eerlijk toe zal geven dat ik een lijk niet langs de kant zal laten liggen zonder om te kijken en een woordje te prevelen richting de Voorzienigheid, en als het even kan, toe te vertrouwen aan de warme schoot van Moeder Aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...