Zanshin Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 De titel zegt het al...maakt het uit wat ik koop? Voldoet de goedkoopste set van de outdoorwinkel, of is iets met een antiaanbaklaagje als deze beter? http://www.perrysport.nl/wildebeast-basecamp-alu-nstick-5pcs-cook_820635.html Je kan me alles wijsmaken, dus brand los! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cerdo Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 ik heb gewoon een eigen set gemaakt van verschillende blikken met gaten en mess tins (army) , het is goedkoop en je weet wat je er mee kan omdat je het zelf maakt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BSTS Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Anti aanbak lagen gaan er uiteindelijk af dus voor de BOB zou ik gaan voor zonder. Wel even zorgen dat je weet hoe te bereiden zonder aan te bakken/oefenen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bushtucker Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Aluminium mess kit of tin. Een aanbaklaag houdt het op bivak niet lang uit is mijn ervaring. In mijn BOB heb ik ondanks het hogere gewicht blikken defensievoer / struikmaaltijd in plaats van droogvoer, deze zijn op gloeiende kooltjes goed op te warmen. Doe dit alleen in nood en niet als standaard kookmethode, in vele blikken zit een coating waarvan de langzaam vrijkomende stoffen o.a. hormoonverstorend zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Op rommelmarkten heb ik een paar mooie pannensets gekocht voor maar een paar euro per set. Al die sets zijn ontzettend degelijk. Daarnaast mess tins bij de dump en van die stevige legermokken die je over je veldfles heen kunt schuiven. Ik heb zo'n mok in mijn rugzak in de auto gestopt met een esbitbrandertje met brandstof en wat pakjes poedersoep: prima opkikker voor als ik ooit lopend naar huis moet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Het hangt ervanaf hoe je gaat koken. Op gas benzine enz dan maakt de pan niet zo heel veel uit. Ik zou gaan voor kwaliteit en dat is dus gewicht en dan ben je dus meteen minder mobiel. Als je op houtvuur gaat koken is gietijzer en dan een hoge pan met goede deksel toch wel de allerbeste, en de enige die het lang volhoud. Maar ja of dat kan in een bob, denk het niet. Ben zelf helemaal van de antiaanbak troep afgegaan, veel te kwetsbaar, ik wil met zand mijn pannen kunnen schoonmaken, zoek maar een pan met antiaanbaklaag die daar tegen kan? ik heb er een met titanium laag... Je praat zelfs over pannen, ik zou gaan voor 1 goede met deksel, RVS met eventueel een kopere bodem als geld niet zo heelveel uitmaakt. Maar ik zou eerst mezelf vragen, moet een pan mee? als het voor een paar dagen is om bv bij je BOL te komen vraag ik me af of een pan nou dat item is wat in mijn Bob moet zitten? Als dat een ja is, dan heb je dus ook een brander nodig en voedsel enz enz? Het hangt dus, zoaks altijd, af van het scenario dat je voor ogen hebt? Als je dat scherp hebt komen de antwoorden ook wel of kan ik je gerichter helpen.. Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harkonen Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik gebruik ook gewoon een mess-tin; als ik buiten ben ga ik niet alles apart staan koken; gewoon alles in een, opwarmen en snaaien met die handel. Als ik mooi wil eten ga ik naar een restaurant Maar serieus: ligt helemaal aan je doel en verwachtingen: in een BOB tellen omvang en gewicht. Een mess-tin voldoet aan mijn behoefte; namelijk iets om eten/water in te koken. punt. Daarnaast is het praktisch, want klein, licht en makkelijk schoon te maken (tip: schoonwrijven met water met was witte as en daarna uitspoelen) Wil je in je BOB de luxe van uitgebreid(er) kunnen koken opnemen: prima, dan zou je voor een titanium setje kunnen gaan; stevig, licht, goed schoon te krijgen. Of voor het setje uit je post als het goedkoper maar wat zwaarder mag zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
koningsjef Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 De titel zegt het al...maakt het uit wat ik koop? Voldoet de goedkoopste set van de outdoorwinkel, of is iets met een antiaanbaklaagje als deze beter? http://www.perrysport.nl/wildebeast-basecamp-alu-nstick-5pcs-cook_820635.html Je kan me alles wijsmaken, dus brand los! Ik heb zelf een paar pannen en RVS thermosflessen behandeld met hitte bestendige lak/verf.. werkt perfect. Heb de tip opgedaan via een van de video's van Dave Canterbury.. waarin ie een budget BOB gaat samenstellen.. hij koopt een of ander gaar pannetje.. behandelt het met heat primer.. et voila.. pannetje werkt perfect. Dus zelfs het goedkoopste pannetje voldoet dan perfect. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Hopelijk zit de verf aan de buitenkant? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
groggy Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 ik heb zelf al een aantal jaren een tefal campingsetje in gebruik, grote pot kleine pot bord vergiet gewicht is te verwaarlozen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
koningsjef Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Hopelijk zit de verf aan de buitenkant? Hehe... het is me gelukt om het enkel aan de buitenkant aan te brengen ja ;-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik gebruik voor mijn outdoor een RVS potje met deksel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Met een bug in heb je je pannen uit je keuken die je kan gebruiken en ik kan je de gewone ouderwetse gietijzerenpannen aanraden voor thuis en die kan je perfect schoonmaken met zout dat je verhit en kan je meerdere keren gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 met een gietijzeren pan kun je ook nog een rotklap uitdelen Tip voor als iemand het eten laat aanbranden:cool: Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik heb een mestin in mijn BOB maar ik ben alleen. Dat scheelt. Anders heb ik gietijzer. Geweldig maar zwaar. Vroeger hadden we van die groene blikken met een soort brandpasta. Daar deed je lang mee. Het noodrantsoen.. werd in de blikken verwarmd. Wel even openmaken voor de druk Blikvoer zit dus in principe al in een kant en klare pan. Niet ideaal misschien maar het scheelt gewicht. geeg ik liever meer ruimte aan een goede brander uit. Ik heb nog mijn coleman peak 1 model 400A een geweldig ding. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
xinix Geplaatst: 4 november 2012 Delen Geplaatst: 4 november 2012 Op de rommelmarkt kwam ik naar mijn idee een ideale pan tegen. Een rvs aspergepannetje. Wist niet eens dat ze bestonden. Het is een, in verhouding, hoge pan met een mandje erin, Voordelen. onderin het mandje kan je voedsel koken. Maak een roostertje van bv kippengaas in het midden van het mandje en je kan tegelijk stomen. Het warme kookvocht hoef je niet weg te gooien of af te gieten want je kan het mandje eruit tillen. Ik ga het deze week ff uitproberen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roeier Geplaatst: 4 november 2012 Delen Geplaatst: 4 november 2012 Op de rommelmarkt kwam ik naar mijn idee een ideale pan tegen. Een rvs aspergepannetje. Wist niet eens dat ze bestonden. Het is een, in verhouding, hoge pan met een mandje erin, Voordelen. onderin het mandje kan je voedsel koken. Maak een roostertje van bv kippengaas in het midden van het mandje en je kan tegelijk stomen. Het warme kookvocht hoef je niet weg te gooien of af te gieten want je kan het mandje eruit tillen. Ik ga het deze week ff uitproberen Dergelijke pannetjes zijn ook te koop bij de toko, in de Oosterse keuken wordt heel wat afgestoomt. Ik doe het zelf ook, vind het zonde om groentes klef te koken, paar minuutjes in de stoom en de boontjes zijn nog heerlijk knapperig. En dan heb ik het nog niet gehad over aardappelen in de schil stomen. En als je toch in de toko staat: een wok. Zo'n aluminium ding. Essentieel onderdeel voor de konijnenpilaf en verder al het bak- en braadwerk. Is ook wat makkelijker mee te nemen omdat je die plat op je rugzak vast kan binden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 4 november 2012 Delen Geplaatst: 4 november 2012 Zelf heb ik ook twee aluminium mess tins (tinnen?) in mijn BOB , Een grotere en een iets kleinere, deze passen dus netjes in elkaar. Beiden hebben ook een inklapbaar handvat. Daarnaast kun je ze helemaal opvullen met andere spullen, zodat het volume dat ze in beslag nemen geheel te verwaarlozen is. ( ik hou mijn BOB zo compact en licht als mogelijk, met enkel essentiële dingen ) Maar dat geldt ook wel voor een kleine pannenset denk ik. ** Tip : In mijn grootste mess tin heb ik met een dremel en slagcijfers nog een maatindicatie gemaakt , zodat je gemakkelijk volume kunt aflezen in milliliters (250, 500 , 750). Handig voor bijv. vriesdroogmaaltijden waar een bepaalde hoeveelheid gekookt water bij moet. (ik ben slecht in inschatten van volumes) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
X-11 Geplaatst: 4 november 2012 Delen Geplaatst: 4 november 2012 voor in mijn bob zou ik ook gaan voor de mess tins... puur uit ervaring dat ze gewoon erg makkelijk in gebruik zijn, snel schoon te maken zijn (deden we in het leger met zand en dan net zo lang poetsen tot er geen zwart meer te zien was...) en ze nemen erg weinig ruimte in... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.