Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe gezond leef jij?


Recommended Posts

Het is tegenwoordig niet makkelijk om je lichaam gezond en op peil te houden, in een wereld waar bijna alles vervuild is. Dagelijks ademen wij verontreinigde lucht in (uitlaatgassen), eten wij besmet (bacteriën enz.) en ongezond voedsel (E-nummers, verzadigde vetten, zout, suikers enz.), en doen wij weinig tot niets aan sport en beweging. Ook voor preppers is het belangrijk om je lichaam gezond te houden en dat je zorgt voor een goede conditie. Natuurlijk houd ik in deze topic ook rekening met mensen die een lichamelijke beperking of aandoening hebben.

 

De vragen:

 

Wat doe jij om gezond te blijven?

Wat doe jij om je conditie op peil te houden?

 

 

CB

 

Sport.jpg.437c8a25092a3b3f249251552a578521.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vanuit mijn opleiding en stage ben ik hier zowat elke dag mee bezig en waar het op neer komt is:

 

Energie in energie uit.

 

Blijf bewegen

 

Dont eat like a pig.

 

Dan toch even een beetje toelichten:

 

Veel mensen tegenwoordig worden al nerveus als ze een klein vetrolletje zien terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Veel mannen worden er juist sterker van als ze een beetje een buik hebben (dit is dus niet kracht in de fitness zaal dat dat even duidelijk is) Mannen die zowat in de bossen leven en dus ook veel bezig zijn zul je vaak zien met toch een extra laagje om de botten omdat dit wat meer massa geeft en warmte.

 

natuurlijk zijn er allerlei vervuilde stoffen in ons eten maar met gezond verstand is dit erg goed op te vangen.

 

qua gewicht kun je meestal aan houden: je lengte in centimeters -100 dus ben je 195 is een gezond gewicht rond de 95kg (5kg verschil beide kanten op)

 

af en toe actief bezig zijn voorkomt stijfheid en zorgt voor doorbloeding net zoals sommigen mensen hun midlife crisis motor even laten lopen in de winter. Dit zorgt er ook voor dat je beter tegen de kou kunt. Wat mensen ook vaak denken is dat topsport de beste vorm van sport is wat dus absoluut niet waar is. om gewoon lekker fit te zijn is af en toe even flink bewegen al ruim voldoende echt puur afvallen is alweer een ander verhaal.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb sinds kort een loopband en daarmee ben ik nu bezig om flink op te bouwen. Mijn conditie is nul en er mogen ook wel een stapeltje kilo's vanaf :) Verder in de weekenden veel buiten indien mogelijk maar dat is maar een hele lichte workout. Op mijn werk zit ik voornamelijk (werk in ICT), moet af en toe wel de productie vloer op maar dat is maar een paar km in de week in totaal dus dat zet ook weinig zoden aan de dijk.

Link naar reactie
Share on other sites

@ghostwhiper, dat heeft om het te verduidelijken te maken dat vet lichter is dan spierweefsel. Om grond van dat kan een BMI score of scores zoals hier benoemd falen. Ondanks dat, wat je zegt.

 

Gezond eten is heel lastig inderdaad waarbij veel vervuild is. Tja... ik heb nog niet specifiek andere producten die ik koop. Wel probeer ik gevarieerder te eten en vooral meer groenten en fruit.

 

Qua conditie heb ik ook een zittend beroep maar ik doe er alles aan om buiten het zitten om (of slapen) te bewegen. Lopen, fietsen, ik woon op 4 hoog dus neem de trap in plaats van de lift. Dat gaat zo ver dat ik de boodschappen tas in de lift zet en naar boven ren (en dan ook als eerste aankom, haha jawel tempo!)

 

En lekker gek doen, beweeglijk zijn. De afwas doen met een dansje bij het beluisteren van een goed album. Je buurman meehelpen bij welk klusje dan ook voorbij mag komen. Het onderhouden van huis/appartement. Lachen! (Een minuut de slappe lach hebben verbrand evenveel calorieën als 1 minuut dampende sex hebben en ik kan me toch een flinke partij de slappe lach hebben...niet normaal!), ondernemend ingesteld zijn en bezig blijven.

Link naar reactie
Share on other sites

@MyronPrps Ik voel me goed dus vind het wel prima :)

Dat is toch Het belangrijkste?

 

Zolang je niet echt teveel overgewicht hebt is er niks aan de hand en moet je doen wat goed voelt.

 

Je hebt ook mensen die "dikfit" zijn dus een bere conditie maar iets grover en groter zoals boeren bijv. Ikzelf ben 1,96 en bijna 100kg maar voel me hier hartstikke goed mee. Vooral op mn perceeltje merk ik dat wat meer massa soms erg handig is.

@Range BMI is vaak zo in accuraat dat wij het niet eens meer gebruiken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik moet zeggen dat ik in de zomer actiever ben wat betreft sporten en buitenactiviteiten dan in de winter. In de winter probeer ik nog wel eens te schaatsen, maar dit gaat me meestal niet zo goed af (vallen en opstaan). Op een mooie winterse dag wil ik nog wel eens een stuk gaan wandelen langs het strand met me rugzak en loop dan van Kijkduin naar Scheveningen (10 km). Wat betreft het voedsel: Ik let wel degelijk op wat ik aan voedsel koop in de supermarkt, en probeer zoveel mogelijk e-nummers, conserveringsmiddelen en andere rotzooi te vermijden (wat niet altijd gaat). Het liefst verbouw ik me eigen voedsel, maar dat gaat een beetje moeilijk met een klein balkonnetje in een grote stad. Ik heb wel eens me huis vol gezet met plantenbakken, waarin ik tomaten, paprika's en kruiden had gezet, maar heb deze weer weggedaan omdat heel mijn huis vol zat met van die fruitvliegjes. Toen werd het toch maar weer de supermarkt.

 

Ik rook niet

Ik drink niet

Ik hou niet van voetbal (behalve EK en WK)

 

(Gatver, wat een saaie vent) ;)

Link naar reactie
Share on other sites

Ik doe alles met mate. Sport 2 keer in de week (push-ups, sit-ups, 20 min. hardlopen). Drink wel alcohol maar niet dagelijks. Ik rook niet.

Wat betreft voeding: ook met mate. Geen frisdrank, vooral cola is echt rotzooi voor je lichaam. Ik drink veel water. Ik heb thuis een Aqualine staan, dus mijn eigen gemaakte bronwater. Ik probeer elke dag gevarieerd te eten. Zo min mogelijk E-nummers. Vooral E621 (smaakversterker) vermijdt ik. Ons smaakvermogen is door deze smaakversterkers verpest. Wij proeven niet meer goed. We nemen de tijd niet meer om rustig te eten want we zijn druk, druk, druk. En 's avonds ploffen we uitgeput op de bank, kassie kijken...

En als laatste, vermijd stress. Ik kan vooral in het verkeer nogal opgefokt zijn. Op het moment dat ik me dat realiseer, haal ik een paar keer rustig en diep adem en probeer in een Zen-modus te komen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij eten gezond en bewust (veel groenten en fruit, veel eigen tuin), meestal 4 of 5 keer per dag kleine porties. Ik doe niet aan duursport, maar yoga en wandel met de hond (normaal min 1 uur per dag). Augustus 2013 begon ik mijn wandelingen met 3 kg baby op mn buik in een draagdoek, tot een aantal weken terug liep ik met 11 kg dreumes op mijn rug. ;)

Inmiddels begeven mijn bekken het door zwangerschap, dus tijdelijk beweeg ik vrij weinig. Maar ieder bloedonderzoek tot nu toe laat mij zien dat ik (en baby) nog in prima conditie zijn!

 

Verder drink ik genoeg (vooral water), maar lust ik ook wel graag een biertje (sta natuurlijk wel tijdelijk droog...)

 

Ik mag graag denken dat wij (als gezin) gezonder leven dan de gemiddelde nederlander... Maar of dat uiteindelijk klopt?? We leven in ieder geval bewust!!

Link naar reactie
Share on other sites

Er waren tijden dat ik veel sportte, waterpolo, en dan 3x per week 1,5 uur trainen, elke zaterdag avond wedstrijd op redelijk niveau. Dat was het ritme.

Maar tot ik een 6 jaar geleden ben verhuisd, en er geen waterpolo meer was...

Tijd lang niets gedaan en daar krijg je +20kg vet voor terug (Thnx lichaam & mind!).

 

Wel altijd veel gelopen, of gehiked in het Engels. Ik ben nu begonnen met hardlopen, niet echt iets wat ik super leuk vind maar er moet toch wat gebeuren met mijn lichaam! Fitnisscholen e.d. is niets voor mij, misschien ga ik ooit weer waterpolo spelen, maar op dit moment in mijn leven vind ik het wel oven goed zo.

Veel wandelen doe ik nog steeds, dat scheelt.

 

Kortom, daar kan wel wat verbetering in komen!

 

Als ik dan die veel te dikke US-preppers zie denk ik bij mijzelf, ik zou eerst eens dat lichaam ont-preppen :)

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb zwaar incongruentie, ik weet heel goed hoe ik moet eten en sporten, maar vertik het vaak.

Soms heb ik het weer te pakken, en eet ik heel sober. Rijst, broccoli en tonijn. en overdag noten en kwark voor het slapen. En dagelijks mijn basupi oefeningen, en Zware kracht training een paar minuten in de ochtend.

 

Dan voel ik mij kiplekker, helaas is het rare ook al heb ik die wetenschap, vaak kies ik ervoor om slordig te eten, en minder te trainen.

 

 

Gelukkig rook ik niet, en drink ik alleen met maten. :p

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben sinds 3 maanden een hond, eentje die veel beweging behoeft.

Het resultaat is inmiddels zichtbaar, ik begin heel langzaam in een beter model te komen :o

 

Een gevolg van gemiddeld 1 1/2 uur lopen per dag is ook dat je 's avonds eerder naar bed gaat, gewoon omdat je eerder afgebrand bent.

Dat betekend minder biertjes, minder roken, kortom voor mij de ideale weg naar levensverbetering, zonder echte dwang.

 

Ook het lopen op zich doet veel goed in je hoofd. Het is zo fijn om met onze hond lekker in het natuurgebied te lopen, en de seizoenen voorbij te zien trekken.

Ik heb hazen gezien, veel reigers, roofvogels, enz. Onze hond vult daar ook zijn maaltijden aan, hij jaagt op muizen.

Als je hem dan bezig ziet, proberend om er een te pakken (hij is nu 5 mnd) zie je een gravende hond, en muizen die via het gangenstelsel door andere holletjes wegpiepen.

Dus ook nog gratis natuurfilms :)

Link naar reactie
Share on other sites

Gast Heksenboot
Ik moet zeggen dat ik in de zomer actiever ben wat betreft sporten en buitenactiviteiten dan in de winter. In de winter probeer ik nog wel eens te schaatsen, maar dit gaat me meestal niet zo goed af (vallen en opstaan). Op een mooie winterse dag wil ik nog wel eens een stuk gaan wandelen langs het strand met me rugzak en loop dan van Kijkduin naar Scheveningen (10 km). Wat betreft het voedsel: Ik let wel degelijk op wat ik aan voedsel koop in de supermarkt, en probeer zoveel mogelijk e-nummers, conserveringsmiddelen en andere rotzooi te vermijden (wat niet altijd gaat). Het liefst verbouw ik me eigen voedsel, maar dat gaat een beetje moeilijk met een klein balkonnetje in een grote stad. Ik heb wel eens me huis vol gezet met plantenbakken, waarin ik tomaten, paprika's en kruiden had gezet, maar heb deze weer weggedaan omdat heel mijn huis vol zat met van die fruitvliegjes. Toen werd het toch maar weer de supermarkt.

 

Kijk Beer:

 

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/natuur-en-milieu/to/Buurttuinen.htm

 

Madestein en Mient zijn mooie oases van rust in de stad.

Syl en ik zaten op Madestein. Dat staat in verbinding met de plassen. Ga maar eens kijken, echt relaxed daar. :)

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben sinds 3 maanden een hond, eentje die veel beweging behoeft.

Het resultaat is inmiddels zichtbaar, ik begint heel langzaam in een beter model te komen :o

 

Een gevolg van gemiddeld 1 1/2 uur lopen per dag is ook dat je 's avonds eerder naar bed gaat, gewoon omdat je eerder afgebrand bent.

Dat betekend minder biertjes, minder roken, kortom voor mij de ideale weg naar levensverbetering, zonder echte dwang.

 

Ook het lopen op zich doet veel goed in je hoofd. Het is zo fijn om met onze hond lekker in het natuurgebied te lopen, en de seizoenen voorbij te zien trekken.

Ik heb hazen gezien, veel reigers, roofvogels, enz. Onze hond vult daar ook zijn maaltijden aan, hij jaagt op muizen.

Als je hem dan bezig ziet, proberend om er een te pakken (hij is nu 5 mnd) zie je een gravende hond, en muizen die via het gangenstelsel door andere holletjes wegpiepen.

Dus ook nog gratis natuurfilms :)

 

Sinds Chulo dood is merk ik het ook hoor!! Ik liep altijd met hem tot aan de dijk, dan sprintte ik dagelijks omhoog, en kon hij lekker drinken aan de andere kant van het meer, dat ongeveer 2 x per dag. Scheelde echt in conditie.

 

Een hond kan lastig zijn, maar geeft je ook zoveeel terug.

 

Ooit komt er weer eentje:o

Link naar reactie
Share on other sites

Ik gebruik geen enkel (voedings) supplement. Hooguit een multi vitamine eens in de week als ik me niet 100% voel. Ik eet verder zo veel als mogelijk groentes, fruit en vlees van biologische oorsprong. Ik rook niet, drink af en toe een glas single malt of wijn en/of een lekker Belgisch biertje.

Beweging:

1x per week hardlopen tussen de 12-15km

1x per week survivalrun training en af en toe een wedstrijd tussendoor.

Tussendoor krachttraining (pushups/pullups,situps, dippers, burpees etc)

Verder alles zoveel mogelijk lopend/fietsend doen ipv voor alles de auto te pakken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik loop minimal 2 uur per dag, doe veel werk met de hand, onze geiten en koe merken,bvb.

Eten kom van het land behalve rijst en tarwe.in het weekend ,ga ik vaak op zee vissen.oh 2 keer per week Krav Maga. Ik rook niet, drink meer dan de richtlijn van Europa.

Ik Ben meer dan 7 kg afgeval sinds onze verhuising.

Maar veel meer spiermassa ga ik niet krijgen, vrouw en 50 dat werk tegen je, of je Moet testosterone slikken.dus ik leef redelijk gezond.

Link naar reactie
Share on other sites

Oeps, steek i daar even schril bij af:)

 

Ik vind lekker eten en drinken net iets te verleidelijk. Roomboter in plaats van margarine, Zelfgemaakte frites gebakken in ossewit en mayonaise. Een heerlijk stoofpotje, en een en ander natuurlijk begeleid met een bijpassend glas.

Dat zijn maar een paar van de voorbeelden die een echt gezond leven in de weg staan.

 

Tijdens de wintermaanden resulteert dat ook altijd in een redelijke gewichtstoename die er in de zomermaanden wel weer afgaat vanwege de vele buitenactiviteiten.

 

Tegelijkertijd doen wij vrijwel alles met de fiets of te voet en zijn we in de goede maanden vaak 12 uur per dag in de buitenlucht actief. Maar we roken niet!:cool:

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...