Ga naar inhoud
GENEGEERD

De broodoven zelfbouw


Gast tom666

Aanbevolen berichten

@FincaInSpanje

 

De buis zit idd tot aan de ovenmond maar bij een oven is schouwbrand niet van toepassing omdat er geen vlamcontact is met de schouw...

De rook wordt als het ware uit de oven gezogen...

Schouwbrand ontstaat alleen maar door schouwen die niet goed onderhouden zijn en waar veel creosoot in vast plakt.

Das het deel dat ''plakkerig '' is dat overschiet uit de rook. Vooral door slecht of vuil (verf) hout te verbranden komt dit voor. Daardoor is het nodig jaarlijks de schoorsteen te reinigen.

@Piroska

 

De stenen binnenin de oven zijn vuurvaste ...Die die je ziet op laatste fotos niet..Hoeft niet ook want daar is geen vlamcontact

 

tek-werk-oven.jpg.d96b5be40e52caae80760f1bc35379a6.jpg

 

Even wat gegevens van vandaag..

 

Ik heb voor de muur en schoorsteen 125 barok stenen gebruikt.

Voor mortel en bezetting samen vandaag 5 zakken rivierzand 02 (fijner om af te strijken dan 03) , 1,5 a 2 zakken cement..en nog een deel kippegaas.

Voor morgen voormiddag heb ik voor de bezetting nog 3 zakken rivierzand 02 en 2 zakken cement staan...hopelijk genoeg maar is nog niet zeker...Hubo is open tot 12.30u dus...:)

De stenen kocht ik dan toch deze mogen in de brico want er was vandaag en maandag 20% korting. Ik betaalde 0.41€ per stuk en das goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 172
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Fascinerend hoor, ik ken het wel de ovens met de schouw aan de voorkant. Maar het leek mij onlogisch, door de luchtaanvoer aan de achterzijde begrijp ik nu wel hoe het werkt.

 

Mijn oven heeft de schoorsteen aan de achterkant, aan de voorkant is de ingang dus vanzelfsprekend daar ook de luchttoevoer, geen pijpje nodig dan.

 

Wat is het voordeel van een schoorsteen aan de voorkant t.o.v de schoorsteen aan de achterkant? of is dit gewoon een keuze die verder niet speciaal een voordeel heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska

 

Als de schoorsteen achteraan jouw oven zit dan zit die waarschijnlijk in de oven??

Het voordeel van schouw vooraan buiten de ovenmond is dat de wamte veel lager binnenin de oven bewaard wordt ..

Wanneer de oven op temperatuur is gestookt sluit ik de ovendeur..(ijzeren kader met vuurvaste stenen) en ontsnapt er ''totaal'' geen warmte meer uit de oven en kan je lang en veel bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

 

Ja de schouw zit in de oven of dwz aan de achterkant van de oven, daar waar jouw lucht invoerpijpje zit. als de oven op temperatuur is sluit ik de schouw en de deur af en heb ik ook geen warmte verlies. Ik denk dus dat het uiteindelijk hetzelfde resultaat heeft als ik het zo beschouw.. ( haha woordspeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska

 

Uiteindelijk is het idd praktisch hetzelfde...

Het fijne is dat wie een oven bouwt dit kan doen volledig naar eigen gedacht en wens en dat maakt het juist zo heel mooi.

Het speelt geen rol hoe het er uit ziet...het staat er en das wat telt..

Ik hoop zeker veel fotos te mogen zien van jouw ovenproject...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska

 

Uiteindelijk is het idd praktisch hetzelfde...

Het fijne is dat wie een oven bouwt dit kan doen volledig naar eigen gedacht en wens en dat maakt het juist zo heel mooi.

Het speelt geen rol hoe het er uit ziet...het staat er en das wat telt..

Ik hoop zeker veel fotos te mogen zien van jouw ovenproject...

 

Nou ik volg eerst die van jou voor ik aan mijn 2e begin :) Leuk te zien inderdaad hoe ieder het anders doet en om te snappen hoe en waarom iemand bepaalde keuzes maakt mbt tot de bouw.

 

OK ik zal als ik mijn oven ga bouwen ook een verslagje doen met fotoos, lijkt mij leuk inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

 

Wat een prachtig project. Echt klasse.

En je hebt het snel gerealiseerd. Ik heb je postje gelezen toen je begon en nu ik weer kijk, is het praktisch klaar!

 

Ik heb ook al eens overwogen zoiets te bouwen, maar heb er voorlopig vanaf gezien. Krijg er nu toch wel weer zin in. Inmiddels kan ik ook een stalen deurtje lassen... ;)

 

Gaaf.

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie

 

Hey als je zoiets wil en je mag en kan dit bouwen dan zou ik zeggen doen!!!

Het is veel werk ,soms zwaar werk maar uiteindelijk is het ontspannend ook omdat je direct resultaat ziet van elk stukje dat je vordert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo

Vandaag was een heel grote dag.

De muur is gevoegd en de koepel heeft zijn laatste bezetlaag gekregen..

Uiteindelijk toch weer 8 zakken rivierzand 02 nodig gehad voor de muur te bouwen , te voegen en de koepel da laatste laag te geven;

Wanneer de koepel begon te drogen heb ik samen met een vriend (de swa) de koepel opgewreven met houten plankje..zo wrijf je er de structuur uit en ev oneffenheden...

Eind deze week wordt de koepel geschilderd..

 

En dan LE MOMENT .....

Deze avond het eerste vuur gestookt in de oven...een uur of 3 laten branden...schoorsteen werkt perfect en het grote voordeel was dat de vuurstenen reeds ooit gebruikt waren in een schouw en deze al droog waren..

De temperatuur liep al snel op boven de 200 °C...en dat was nog met een klein vuurtje..Aanzuigpijpje werkt perfect met gesloten deur..rook trekt heel goed naar boven...buiten kant van de koepel blijft ijskoud...de rotswol werkt perfect als isolatie...

76.jpg.1a771c050671b1f86f1cd044849dc8da.jpg

 

77.jpg.adabdcd580f7a2ee4babe06e1f5da67e.jpg

 

78.jpg.57809e44dc67913e85ecb6edcd2a63bc.jpg

 

79.jpg.80fb7822bca34eb6aaa0299b72944a07.jpg

 

80.jpg.5eb3e66fc41c81b0ee5f399591486d08.jpg

 

81.jpg.0663469c9a91d14ef899addfbe31dae2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag zeggen dat ik tot nu toe heel erg tevreden ben..

De rotswol die ik gebruikte als isolatie doet heel erg goed haar werk..;

Ik deed deze avond ook een test met die rotswol..

Het vuur brande heel hard in de cave en het deksel had een temperatuur rond de 450 graden..ik legde er een half uur de rotswol op en kon mn hand gewoon er op leggen...gewoon niks speciaal...niks warm dus dat wil zeggen dat de warmte ook heel erg goed in mn oven zal worden gehouden want die is er volledig met omringd....

 

Het enige dat wat tijd vraagt is om de rotswol te omringen met kippegaas en dan de bezetting erop te smeren..maar het lukt heel erg aardig...

 

Volgende video maak ik bij klare dag met wat uitleg over de gebruikte materialen...

Tegen komend weekend ongeveer zou het misschien lukken het eerste broodje te bakken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze avond volgt de 2de stook maar dan iets meer...

Morgen in de namiddag wordt de koepel in speciale witte verf geschilderd..

 

De ondervoet wordt nadien geschilderd als alle steunen weg zijn...Daar wordt dan ook hout in geplaatst....normaal wordt komende zaterdag het eerste brood gebakken...

Fotos blijven volgen en video verslag ook...

Ik zal een samenvatting maken op video met woordje uitleg...Is alleszins een heel plezant project en ik vind het super dat het zo hard wordt gevolgd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ZO de 2de stook is voltooid...de vuurstenen binnenin begonnen wit te worden...dwz dat de temperatuur tegen de 1000 graden begint te lopen....Dus met andere woorden heel erg warm..

De koepel is aan de buitenzijde nog steeds even koud als de buitenlucht dus de isolatie werkt perfect...

Het metswerk toont hier en daar een barstje maar das normaal...in de koepel is hier en daar een mini barstje te zien maar das niet door de warmte...het metswerk begint op de koepel helemaal uit te drogen en er was veel wind vandaag..dit versnelt het droogproces....dit is volstrekt normaal...het schilderwerk zal deze mini scheurtjes opvullen..dit is speciale betonverf met kwarts als ingrediënt onder andere....

De oven mag zo warm reeds worden omdat eerder vermeld de vuurstenen 2dehands waren en reeds uitgestookt geweest zijn in het verleden....

Morgen zal ik praktisch de gehele dag de oven stoken..

De oven had tot deze avond nog warm door de 1ste stook van gisteren...nog een bewijs van goede isolatie....

 

Morgen verder verslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...