Ga naar inhoud
GENEGEERD

De broodoven zelfbouw


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Zie hem daar staan op de foto: trotse vader !

Mooi gedaan man. En ik weet zeker dat ge trots op uw werk kan zijn.

 

Er was ooit in Belgie een speciaal project om bakhuisjes te redden van de ondergang. Ging uit van zo'n groot openlucht museum waarvan ik de naam vergeten ben. Die haden ook een cursus oven bouwen.

Zal eens zien of ik dat weer terug kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 172
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Geert

ik heb voorlopig een hele dikke blok gemaakt van meranti hout waarmee ik afsluit om te bakken.

Ik heb een kader liggen in metaal en daar komen nieuwe vuurvaste stenen in..is nu nog te groot dus moet die deze week aanpassen van maat.

 

Verder loopt alles goed...oven staat momenteel op temperatuur.

 

Het enige minpunt is dat ik aan de buitenzijde 3 stenen opnieuw moet metselen..losgekomen...mijn schuld ..te veel cement gebruikt..maar kom valt best mee voor een leek als ik in metselwerk..

 

Ook het concept van de stalen deur vooraan verandert beetje zodat er geen contact is tussen metaal en steen...scheurtjes....

Straks wordt het eerste brood gebakken...hoop ik toch...dit is allemaal nieuw dus nog wat aftasten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig project en ook erg mooi met alle foto's er bij. Het enige wat, sinds het begin van dit topic, in mijn hoofd blijft rondhangen zijn die dunne muurtjes waarop de oven gebouwd is. Voor mijn gevoel is de massa van de oven veel te groot voor de muurtjes er onder. Ik zou denken dat wanneer je één van de buitenste muurtjes een flinke tik zou geven het geheel onmiddellijk in zou storten, of heb ik het nu gruwelijk mis? Ze lijken mij ook zo dun namelijk.

 

Foto ter illustratie:

oven.jpg.8715be80817130ddad99b2ce5f95e0c6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@houthe

 

Die muurtjes...dat is volle betonsteen....achteraan sluit de muur met dwarsmuur...bovenop zit alles dicht met betonplaat...kan in geen geval doorzakken...huizen worden gebouwd met muren van holle bakstenen en daar rusten verdiepen op...ik heb alles nagevraagd bij een persoon die er veel van weet..dit is heel erg sterk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@tom666 wat @houthe bedoeld is dat je vrij eenvoudig de muren uit elkaar kan drukken waardoor de boel instorten.

Druk verticaal kan de steen wel goed hebben maar horizontaal heb je de kans dat de boel bol gaat staan en wijken.

Ook door te torsen zou de boel kunnen instorten

Een strip staal of hoeklijnen langs de kopse kant van de stenen lost dat wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig project en ook erg mooi met alle foto's er bij. Het enige wat, sinds het begin van dit topic, in mijn hoofd blijft rondhangen zijn die dunne muurtjes waarop de oven gebouwd is. Voor mijn gevoel is de massa van de oven veel te groot voor de muurtjes er onder. Ik zou denken dat wanneer je één van de buitenste muurtjes een flinke tik zou geven het geheel onmiddellijk in zou storten, of heb ik het nu gruwelijk mis? Ze lijken mij ook zo dun namelijk.

 

Foto ter illustratie:

oven.jpg.8715be80817130ddad99b2ce5f95e0c6.jpg

Moest dat mijn bouwprojec zijn stond het tussen muurtje er zelfs niet . Op dit bouwwerk kan een building rusten .

Goed gedaan Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 wat @houthe bedoeld is dat je vrij eenvoudig de muren uit elkaar kan drukken waardoor de boel instorten.

Druk verticaal kan de steen wel goed hebben maar horizontaal heb je de kans dat de boel bol gaat staan en wijken.

Ook door te torsen zou de boel kunnen instorten

Een strip staal of hoeklijnen langs de kopse kant van de stenen lost dat wel op.

 

Er zitten ook 2 betonnetten in he...torsen doet dit niet en zijwaarste druk is hier niet van toepassing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

In de muur gemetseld?

 

Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt als iemand er tegen aan duwt om wat voor reden dan ook en dat kan flink fout gaan.

 

Kun je die ingestorte dug out in twijzelerheide nog herinneren?

Muren zijn vermoedelijk zijwaarts ingestort terwijl er een blok beton bovenop ligt.

 

Doet er overigens niets aan af dat ik het een mooi ding vind ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon....De oven was dus deze namiddag aan het opwarmen...ik heb deze zo een dikke 5 uur gestookt..Blokken hout in fijnere stukken gehakt en zo op temperatuur gehouden.

 

Dan was het tijd om eens een broodje te bakken.

Wel ...HET IS EEN LEKKE BROODJE :D

 

Terwijl mn oven aan het warmen was moet een mens iets doen...

 

Dus hebben we maar een stoel gemaakt uit een stuk berk van een boom die we gisteren hebben omgezaagd.

Samen met de swa kwamen we op het volgende uit...

Het zit echt comfortabel en het ziet er zeker authentiek uit...

 

stoel1.jpg.d25454a5a2f495ce24e94330fc7d53f7.jpg

 

stoel2.jpg.b5dcf6e7bbd33843d13e6abc565787c1.jpg

 

brood1.jpg.4b463ed7314d1a26344296baeb2aa70b.jpg

 

brood2.jpg.3818285c45988a6b06c0162b0c5d15d7.jpg

 

brood3.jpg.99905cc9d2f5902f31b23c24e134b17a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi resultaat. En inderdaad, je constructie is sterk genoeg. Met drie betonnen muurtjes kan dat ding wel wat gewicht hebben. Dit betonblok van 39x9x19 heeft een specifieke druksterkte van 10N/mm2, Gigantisch sterk, zeker rekening houdend met het draagvlak dat je hebt, de verankering van de achterwand en het feit dat je bovenplaat alles mooi samenhoudt. Onder de betonplaat heb je volgens mij een bomveilige constructie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temmeratuur..was gissen..mn thermometer is hier nog niet...beetje bloem gestrooit en ze werd bruin dus ...ok

Baktijd 25 min....het recept...doet mn vrouw ...ik was niet bij de prep. van het brood...bezig met oven..verslag over recept volgt.

Donderdag gaan we zeker de kneder kopen die in de Lidl komt...werkt vlotter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit happens...ook als je als leek een oven bouwt.

Ik had voor het laatste deel van de schoorsteen het bezetsel dat ik over had met extra rivierzand gemengd en daar de schoorsteen met opgetrokken...BAD CHOISE

Kwam gewoon weer los..alsof er niks tussen zat..

Ok dan moet ge tegen jezelf zeggen...afbreken die handel ..stenen kuisen en opnieuw beginnen...

Maar mn maat den Swa is een goede metser dus hij heeft mn muurtje opgetrokken..

Morgen opnieuw voegen en vrijdag deel van de koepel vooraan opnieuw bezetten.

Muurtje is anders nu ..als een industriële oven ...ik vind het gewoon top.

 

Tja soms moet ge trots inslikken en zeggen dat een ander het werkelijk beter kan maar daar leer ik dan ook weer van..

 

20141112_182316.jpg.a1a735814764b2cc07748b262f55751d.jpg

 

20141112_182326.jpg.be9130c07e68a065e07666da4f5c92af.jpg

 

Verder verslag volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

 

Idd we hebben 2 houten blokjes gemaakt voor de metskoord en 2 planken recht gezet...Hmmm mn muurtje staat precies iets rechter nu:D:D:D..Echt waar...ik kan veel ..echt heel veel maar metsen kan ik niet goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...