Ga naar inhoud
GENEGEERD

De broodoven zelfbouw


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 172
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De oven krijgt stilaan zijn vorm.

Nu de eerste bezetting er op ligt begint het zijn contouren af te tekenen.

Als komend weekend het muurtje met schoorsteen ervoor komt zal het heel mooi worden.

Morgen komt de isolatielaag van rotswol er rond 6,5 cm..

Komend weekend terug daarop een bezetlaag...

Hier de fotos...65.jpg.4b07eec8c5b3d297bb64e0085d13d770.jpg66.jpg.8565954a9329060345703680a1d01834.jpg67.jpg.3785954235922a1d30fd906d05e07a01.jpg68.jpg.50b70d54bc04fc909b0a0a2b592bafa3.jpg69.jpg.c56e6b5f4ea3f7fa03d6b7883eb5a1c4.jpg70.jpg.79b84b22900599f3e62edc43d32f5667.jpg71.jpg.ab87c5dda8fba02cd072f79c1c520e62.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan

Zoals ik reeds zei komt er nog een muurtje voor..een steen lang (17,5cm).

Komt rustiek gemetst en daarboven komt de schouw...

Zoals bij elke brood-pizza oven komt de schouw buiten de oven om warmteverlies te reduceren.

Door de trek wordt de rook uit de oven gezogen en zo door de schouw naar buiten geleid...

Tegen zondagavond zal je zien wat ik bedoel want dan zou dat metswerk ook moeten rond zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marcov

 

Hahhahaha ja kijk ik zit nu uitgerekend op ong 2,5 ton materialen en daar zal in totaal nog een 200 kg bijkomen dus best wel zwaar . Ik denk idd dat uw balkon een verdiep lager kan belanden...

 

Dit weekend zal de oven normaal gezien drastisch van uitzicht gaan veranderen..

 

Ik wil wel even meegeven..het is heel hard werken om zo een spel te bouwen...alle beton en cement ed zijn met schop gemaakt...dit voordeel is dan wel dat het oersterk wordt (en eigenlijk al is....)

 

Bedankt voor de reactie...

Dit geldt ook voor alle andere reacties die ik hier al gekregen heb voor deze topic...fijn om te lezen dat dit draadje zo wordt gevolgd...

 

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan

Zoals ik reeds zei komt er nog een muurtje voor..een steen lang (17,5cm).

Komt rustiek gemetst en daarboven komt de schouw...

Zoals bij elke brood-pizza oven komt de schouw buiten de oven om warmteverlies te reduceren.

Door de trek wordt de rook uit de oven gezogen en zo door de schouw naar buiten geleid...

Tegen zondagavond zal je zien wat ik bedoel want dan zou dat metswerk ook moeten rond zijn...

 

 

Ziet er super uit, en wat ga je snel!

 

Ik snap alleen niet wat je zegt over de schouw, "Zoals bij elke brood-pizza oven komt de schouw buiten de oven om warmteverlies te reduceren" Wat bedoel je met "buiten de oven" ? Elke schoorsteen zit toch aan de buitenkant??

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska

 

De schouw komt er voor te staan aan de buitenzijde van het ovengedeelte...

Hmmm je zal wel zien op een van de fotos komend weekend...

 

Snel...kijk ik wil alle dagen iets doen..enkel op deze manier gaat een werk vooruit...ik doe liever dit in mn tuin terwijl mn houtvuur in mijn cave brandt dan dat ik in de zetel hang naar tv kijken..daar heb ik niks aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincalnSpanje

Boven dit pleisterwerk komt isolatie met kippegaas...

Dan pas komt weer een deklaag die moet strak worden getrokken...

Deze zal ook compactuna bevatten om weersbestendig te maken...

Deze wordt dan ook in een neutraal weervast kleur gestoken..ik denk gebroken wit maar alles hangt af hoe mn muts staat op dat moment dus dit kan nog veranderen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er super uit, en wat ga je snel!

 

Ik snap alleen niet wat je zegt over de schouw, "Zoals bij elke brood-pizza oven komt de schouw buiten de oven om warmteverlies te reduceren" Wat bedoel je met "buiten de oven" ? Elke schoorsteen zit toch aan de buitenkant??

 

Screenshot_2014-11-07-11-49-57.jpg.e6c051fb2d835ba752fcb578a5f25bc2.jpg

Dit zou het ongeveer moeten worden .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de laag isolatie ligt er rond. Daarboven weer kippegaas gespannen.

Enkel nog achteraan maar das voor morgen..kippegaas was op.

Vooraan komt dus het muurtje tegen gemetst maar ik denk eerst nog een vuurvaste plaat tegen zetten met motel..Heb nog een heel stuk liggen dus dat komt goed.

 

Morgen moet de oven normaal gezien heel erg veranderen.

Vandaag ook nog de meeste delen inwendig er uit gehaald en moet zeggen ...ben heel tevereden met de binnenzijde..

Fotos volgen morgen

 

 

72.jpg.4c680061316ffcd8348de8e0c1e66d3a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range

Hahhhahaa er zijn er hier al een paar in de buurt met dezelfde gedachte...

Ik hoop tegen zondag het eerste kleine vuurtje te maken om het vocht er uit te stoken ...zeker niet te warm maken...rustig een aantal dagen opbouwen om uiteindelijk uit te harden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooraan komt dus het muurtje tegen gemetst maar ik denk eerst nog een vuurvaste plaat tegen zetten met motel..Heb nog een heel stuk liggen dus dat komt goed.

 

Zorg er wel voor dat de aansluiting zo is dat er geen water tussen kan komen.

Bij het ontwerp dat Geert toont loopt regenwater door de vorm naar de voorzijde toe. Kwestie van tijd totdat je daar problemen krijgt met stoom en vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag het muurtje met schoorsteen gemetst.

Daar komt nog een buis in en het geheel wordt dicht gemaakt.

De volgende laag bezetsel staat nu op de isolatie.

Morgen de afwerkbezetlaag en de muur voegen.

Daarna kleuren.

Alles is waterdicht dus van insijpeling zal er geen spraken zijn.

Goed voegen en goede bezetspecie is de boodschap.

Daarvoor wordt ook in de eindlaag compactuna verwerkt.

Het metswerk is gedaan zonder waterpas ...de vorm is niet 100% maar dat vind ik mooier omdat bij de totaalafwerking een beeld wordt gevormd van een oudere oven.

 

73.jpg.ab8f77ab813e13d7ff257c211631b51c.jpg

 

74.jpg.ac84ccd50f7e638044d9a2615a05fd32.jpg

 

75.jpg.cab5855611c78f3a2233ca748c67bba7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok , duidelijk!

 

Ik vind het superleuk om te zien dit. Ik heb al wel een oven gemaakt maar van leem, een heel oud ontwerp zonder stenen en piemeltjes en cement enzo.

 

Binnenkort maak ik een 2e oven, iets groter dan de eerste, ik haal hier lekker stiekem nog wat info vandaan al wordt het weer een leemoven, dat zuurstofpijpje lijkt mij wel een goede aanvulling op mijn oven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...