Ga naar inhoud

Gast jolanda

Aanbevolen berichten

Even een vraag aan @vheeswijk of anderen met medische kennis hierover.

 

Via de dierenarts waar ik werk krijgt onze hond Forthyron 400. Dit zijn tabletten voor honden met schildklierproblemen; hypothereoide.

Op de verpakking staat dat elke tablet bevat: 400ug levothyroxine natrium overeenkomend met 389ug levothyroxine.

In een verpakking zitten 250 pillen.

Er is ook een verpakking met 200ug.

 

Zouden deze pillen in geval van nood ook gebruikt kunnen worden voor menselijke consumptie?

 

Ik blijf dit een lastig en eng onderwerp vinden; fall out, voorgelogen worden over de ernst van de situatie, te laat beginnen met jodium.

@Fryslan boppe : Ik heb met de chemie van medicijnen gewerkt (synthese & biotransformatie) maar ik heb van specifieke medische expertise (diagnosestelling, medicatie en behandeling) géén kaas gegeten.

Het komt mij echter voor dat een medicijn als levothyroxine ongeschikt is om de opname van radioactief Jodium (131I) te remmen als er nog (meestal is dat zo) wat schildklier over is. De indicatie van dit medicijn is een totaal andere dan in een geval van fall-out. Ik zou het niet nemen. Blijf bij kaliumjodide met natuurlijk jodium (127I)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 263
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

bij punt 3 staat een heeeeel klein beetje uitleg:

http://www.fda.gov/drugs/emergencypreparedness/bioterrorismanddrugpreparedness/ucm072265.htm

 

en ook hier, bij de werking van jodiumtabletten, en dan punt 4:

http://www.zeelandveilig.nl/welkom/nucleaire-veiligheid/veelgestelde-vragen.htm

 

Heb het even doorgelezen, en ook de bijsluiter gelezen, nou, er staat 1 bijwerking op en dat is huiduitslag.

Als dat de reden zou zijn, dat boven de veertig je t maar niet meer moet innemen, vanwege de bijwerkingen, begint het erg te lijken op volksverlakkerij, ongelofelijk.

 

@vheeswijk en @Keyser Suze

 

Ook jullie weer bedankt voor het uitzoeken en jullie antwoorden !

Zoals ik het begrepen heb, is er dus helemaal niet echt een reden om die pillen niet in te nemen na je veertigste.

Enige info hierover te vinden op de site zeelandveilig.nl zoals @Zanshin al aangeeft, bedankt hiervoor !!

 

Ben eigenlijk wel verbaasd over mezelf, dat ik nu pas iets ga uitzoeken over die pillen, terwijl wij tussen twee van die krengen wonen, shame on me :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag eindelijk de jodium tabletten opgehaald op het gemeentehuis, nu, ja, beter laat dan nooit :o

 

Sta ik bij de balie, komt er een beveiligheidsbeamte naar me toe, en vraagt vriendelijk waar hij me mee kon helpen.

 

Ik zeg: ik kom jodium pillen ophalen, bij welke balie moet ik zijn ?

Hij zegt: jodium pillen ? Kijkt me bevreemd aan, en zegt: maar dan moet je hier niet zijn.

Ik zeg: jawel, die worden hier verstrekt, ik heb gebeld, en ze zijn hier.

Hij kijkt alsof hij water ziet branden, en zegt: nou, die moet je niet hier halen, en ik zie 'm denken, hier staat een seniele vrouw tegenover me, die is helemaal van 't padje af, die moet bij de apotheek zijn.

Ik herhaal mijn vraag, en zegt de beveiliger het maar bij de balie te vragen, dan hoort hij t wel.

 

Met enige schroom doet hij dat, beginnend met meewarig naar mij te knikken tegen de beamte achter de balie.

Uiteindelijk kreeg ik het gevraagde, terwijl de beveiliger toekijkt.

Ik vraag 'm of hij wel eens van kerncentrales heeft gehoord, en dat het soms wel eens misgaat, alhoewel die kans klein is.

Ik zeg ook nog tegen 'm dat het mij bevreemd, dat hij als beveiliger !!!!! niets van dat soort zaken weet.

Better safe than sorry zei ik nog tegen 'm, maar er kwam geen woord meer uit.

 

Ongelofelijk dat een beveiliger bij een gemeente die die pillen verstrekt er helemaal niets van weet.

Op de overheid enz. hoef je dus duidelijk niet te rekenen, blijkt wel weer.

Maar goed, ik heb mijn pillen eindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eindelijk de jodium tabletten opgehaald op het gemeentehuis, nu, ja, beter laat dan nooit :o

 

Sta ik bij de balie, komt er een beveiligheidsbeamte naar me toe, en vraagt vriendelijk waar hij me mee kon helpen.

 

Ik zeg: ik kom jodium pillen ophalen, bij welke balie moet ik zijn ?

Hij zegt: jodium pillen ? Kijkt me bevreemd aan, en zegt: maar dan moet je hier niet zijn.

Ik zeg: jawel, die worden hier verstrekt, ik heb gebeld, en ze zijn hier.

Hij kijkt alsof hij water ziet branden, en zegt: nou, die moet je niet hier halen, en ik zie 'm denken, hier staat een seniele vrouw tegenover me, die is helemaal van 't padje af, die moet bij de apotheek zijn.

Ik herhaal mijn vraag, en zegt de beveiliger het maar bij de balie te vragen, dan hoort hij t wel.

 

Met enige schroom doet hij dat, beginnend met meewarig naar mij te knikken tegen de beamte achter de balie.

Uiteindelijk kreeg ik het gevraagde, terwijl de beveiliger toekijkt.

Ik vraag 'm of hij wel eens van kerncentrales heeft gehoord, en dat het soms wel eens misgaat, alhoewel die kans klein is.

Ik zeg ook nog tegen 'm dat het mij bevreemd, dat hij als beveiliger !!!!! niets van dat soort zaken weet.

Better safe than sorry zei ik nog tegen 'm, maar er kwam geen woord meer uit.

 

Ongelofelijk dat een beveiliger bij een gemeente die die pillen verstrekt er helemaal niets van weet.

Op de overheid enz. hoef je dus duidelijk niet te rekenen, blijkt wel weer.

Maar goed, ik heb mijn pillen eindelijk.

 

Mooi dat je ze gratis hebt verkregen. 'k Heb begrepen dat ze best prijzig zijn.

Je staat nu wel bekend als het 'gekke vrouwtje' ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je ze gratis hebt verkregen. 'k Heb begrepen dat ze best prijzig zijn.

Je staat nu wel bekend als het 'gekke vrouwtje' ;)

Nah...die beveiliger lijkt me nu niet over zoveel hersens te beschikken dat er ruimte is om die informatie op te slaan, als hij belangrijke dingen al niet weet te onthouden dan onbelangrijke dingen ook niet.

 

Fijn dat je je pillen hebt Amazing Dree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

Het zijn er maar 10 van 65 mg, voor 3 personen, dus ik twijfel of dat wel genoeg is, ja, wel voor 3 dagen, maar niet als je ze langer moet slikken, en ik dacht dat je ze langer moest slikken.

Weer eens kijken of het hier ergens staat, zal vast wel al iemand geschreven hebben.

 

Wat @phaelin gekocht heeft, kost wel wat, maar dan heb je er wel 180 tabletten voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

Het zijn er maar 10 van 65 mg, voor 3 personen, dus ik twijfel of dat wel genoeg is, ja, wel voor 3 dagen, maar niet als je ze langer moet slikken, en ik dacht dat je ze langer moest slikken.

Weer eens kijken of het hier ergens staat, zal vast wel al iemand geschreven hebben.

 

Wat @phaelin gekocht heeft, kost wel wat, maar dan heb je er wel 180 tabletten voor.

@Amazing Dree ; @Stuudje :

Geplukt uit mijn database.

Link:

http://preppers.nl/forum/threads/6514-Best-Buy-Guide-%28voor-beginners-tot-%E2%82%AC1000%29?p=149109

 

Tekst:

Er is nogal wat gepubliceerd over Jodium en fall-out op dit forum. In mijn eigen database kon ik alleen snel vinden de volgende links: Water in de natuur. Draadje. Jodiumpillen voor Limburg. [1] Draadje. Jodiumpillen voor Limburg [2] Draadje. Jodium tabletten. Draadje. Maar er moeten meer postings zijn.

 

[...] Te bestellen bij de `Hekserij.nl` : Kaliumjodide 10 gram 6,00 euro (mooie stabiele verbinding, poeder) Natriumjodide 10 gram 4,00 euro (goedkoper, droog bewaren anders vervloeit het !) Doseringen: Google: `iodine nuclear` Meestal rond de 100 mg/dag (= ca. 100 doseringen {dagen}) Koop nooit tabletten! Afzetterij! Wel balans nodig.

Zoek eens op "Jodium". @vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hoelang je het moet slikken hangt af van hoe lang je in een gebied ben waar je radioactief jodium inademt. Zolang je schildklier verzadigd blijft met jodium dat je inneemt is er geen plek voor radioactief jodium om er aan of in te hechten (herinner ik me van natuurkunde op school). Dus als je ver genoeg weg kunt komen is drie dagen prima. Kun je niet weg (verstopte wegen, rellende mensen etc..) dan heb je meer nodig.

Radioactief jodium heeft een half-life van 8 dagen dus zou je rond de 90 dagen moeten slikken. Het helpt natuurlijk niet tegen al die andere radioactieve isotopen die vrij komen bij een eventuele meltdown of andere ellende dus maken dat je weg komt is altijd beter. Misschien dat ze vandaar voor een dag of twee/drie doen en dan hopen iedereen ge-evacueerd te hebben. Maar je weet hoe dat gaat met NL regering/hulpdiensten en efficientie -.-

 

Maar da's wat ik me zo herinner en het is een tijd geleden dus je kunt 't beter even opzoeken denk ik, aangezien je in de buurt woont van zo'n ding.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

"Het ministerie heeft ruim 5 miljoen jodiumtabletten opgeslagen bij een instituut in Arnhem. In Zeeland en West-Brabant hebben huishoudens in elf gemeenten rond de kerncentrales van Borssele en Doel een doosje met die pillen thuis ontvangen. In Limburg (kerncentrale Tihange) zijn afspraken met apothekers gemaakt over de verspreiding van tabletten. In Twente (kerncentrale Emsland) wordt gewerkt aan een decentrale opslag van tabletten."

 

- See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id17977-meer-jodiumpillen-bij-kerncentrale-uitdelen.html#sthash.vn5AoPw3.dpuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Wij krijgen er ook gratis bij de apotheek, omdat wij vlak bij de kerncentrale van Doel wonen.

Er zitten 10 pilletjes (65mg) in een doosje, en er staat dat je +12 jaar er twee per dag moet innemen.

 

Iemand enig idee hoe lang zo'n pillen goed blijven? De productiedatum is 15 november 2010.

En hoelang moet je die pillen eigenlijk pakken? :confused:

 

Hey Navauden, je vraag is ondertussen wel al bijna een jaar oud maar zoiets blijft relevant.

 

Als er geen vervaldatum opstaat zijn de tabletten normaal 10 jaar houdbaar in de originele verpakking, waarschijnlijk ook veel langer maar op 10 jaar is getest. Als je ze hebt gekregen via een overheidscampagne zullen die ze ook wel vervangen als de vervaldatum verstreken is. Na verloop van tijd is een lichte geelbruine verkleuring van de tabletten mogelijk, maar dit is niet gevaarlijk en vermindert de werking niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hoelang je het moet slikken hangt af van hoe lang je in een gebied ben waar je radioactief jodium inademt. Zolang je schildklier verzadigd blijft met jodium dat je inneemt is er geen plek voor radioactief jodium om er aan of in te hechten (herinner ik me van natuurkunde op school). Dus als je ver genoeg weg kunt komen is drie dagen prima. Kun je niet weg (verstopte wegen, rellende mensen etc..) dan heb je meer nodig.

Radioactief jodium heeft een half-life van 8 dagen dus zou je rond de 90 dagen moeten slikken. Het helpt natuurlijk niet tegen al die andere radioactieve isotopen die vrij komen bij een eventuele meltdown of andere ellende dus maken dat je weg komt is altijd beter. Misschien dat ze vandaar voor een dag of twee/drie doen en dan hopen iedereen ge-evacueerd te hebben. Maar je weet hoe dat gaat met NL regering/hulpdiensten en efficientie -.-

 

Maar da's wat ik me zo herinner en het is een tijd geleden dus je kunt 't beter even opzoeken denk ik, aangezien je in de buurt woont van zo'n ding.

 

Als je schildklier eenmaal verzadigd is, kan deze wel weer even voort. Als je jodium te veel te lang slikt, is ook niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, normaal gezien is een eenmalige inname voldoende, in zeldzame gevallen van langdurige blootstelling kan een bijkomende inname nodig zijn.

 

Maar voor pasgeborenen en zwangere vrouwen wordt de inname steeds tot 1 maal beperkt.

 

Voor 40+ wordt zelf aangeraden geen enkele dosis te gebruiken. De kans om dan nog schildklierkanker te ontwikkelen door het radioactief jodium is zeer laag en de bijwerkingen van de kaliumjodide kunnen veel erger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Ik kom er net per toeval achter dat ik jodium tabletten gratis af kan halen bij mijn gemeente ... straks maar eens een bezoekje brengen !

 

Lucky bastard :)

 

Mijn gemeente valt net buiten het verspreidingsgebied :( De reden:

 

Waarom worden de tabletten niet in onze gemeente verspreid?

 

Uit berekeningen en proeven blijkt dat bij het soort kernongevallen dat zich in Borssele of Doel kunnen voordoen, de vrijgekomen radioactieve stoffen zich meestal niet veel verder zullen verspreiden dan in een straal van 10 km rondom de kerncentrale van Borssele en 20 km rondom de kerncentrale van Doel. Hoe ver de stoffen zich verspreiden is onder andere afhankelijk van de windsnelheid. Vrijkomende radioactieve stoffen verspreiden zich geleidelijk in de tijd over de omgeving. Voor de kernen buiten het verspreidingsgebied is - indien nodig - nog voldoende tijd om de tabletten te verspreiden.

 

...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de tabletten voor de omliggende zones wel beschikbaar?

In omringende gemeenten in een straal van 20-35 km buiten de kerncentrale in Doel en 10-20 km buiten de kerncentrale in Borssele, komen jodiumtabletten niet bij inwoners thuis te liggen. Wél worden in die omringende zone voorraden van jodiumtabletten op decentrale locaties opgeslagen. Mochten jodiumtabletten nodig zijn, dan kunnen de tabletten vanuit deze decentrale opslaglocaties in de buurt alsnog snel worden verspreid onder de bevolking.

 

Ik woon buiten het verspreidingsgebied, maar wil toch graag jodiumtabletten in huis hebben. Wat moet ik doen?

Mensen die buiten het gebied vallen waarbinnen de jodiumtabletten aan huis zijn verspreid, kunnen - indien gewenst - de tabletten ophalen op het gemeentehuis bij één van de verspreidende gemeenten.

 

Kosten de tabletten geld?

De tabletten worden gratis door de overheid beschikbaar gesteld.

 

Dit staat te lezen bij onze gemeente. ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als u uw jodiumtabletten in hun originele verpakking bewaart, blijven ze erg lang goed. Net zoals keukenzout verweert het jodium van de tabletten bijna niet. De hoeveelheid van de actieve stof is meer dan voldoende om het gewenste effect te bereiken gedurende vele jaren.

Op de verpakking van de jodiumtabletten staat enkel de productiedatum aangegeven. Ze zijn minstens 10 jaar houdbaar.

 

 

Om de bruikbaarheid van de jodiumtabletten na te gaan voert het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondiheid (WIV) regelmatig testen uit. Het garandeert aldus de werkzaamheid van de jodiumtabletten die de bevolking thuis heeft.

Een goede raad: bewaar de tabletten in hun oorspronkelijke verpakking en op een geschikte plaats (aan kamertemperatuur en weg van vocht en licht), waar u ze snel kunt terugvinden, bijvoorbeeld in uw medicijnkastje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt ze schijnbaar in strips van 10 stuks. en de werking is grofweg zo'n 24 uur. Voldoende om het hazenpad te kiezen, met je schildklieren volgepropt. Inderdaad een idee om deze ook in de auto te bewaren in de auto-bob :)

 

[edit]ik lees net in een schrijven van onze burgermeester als antwoord op een vraag, dat ze een doosje verstrekken. Hoeveel er in zitten zal ik morgen weten. Dan fiets ik ff naar het gemeentehuis :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Life Exchange hebben ze volgens mij een overschot aan de tabletten want ze zijn nu voor nagenoeg niets in de aanbieding, een strip van 14x 130mg kost op dit moment €1,88 en de verzendkosten naar Nederland kost ook nog maar €4,95 (was eerst nog €9,95). Ik heb ze hier ook besteld en ze werden snel en netjes geleverd, ik heb alleen ongeveer het dubbele betaald :(

 

Voor iedereen die ze nog niet had maar wel wil is dit de tijd om ze te bestellen :)

 

edit: linkje erbij:

https://www.lifeextensioneurope.com/potassium-iodide-130-mg-14-tablets.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...