lewieke Geplaatst: 24 november 2013 Delen Geplaatst: 24 november 2013 Hoeveel gas verstook ik per liter petroleum als ik voor gelijkwaardige doelen stook? Wel, petroleum bevat 11.9 kwh/liter, LPG (waarmee ik stook) bevat 12.56 kwh/kg. Dit betekent concreet dat je voor 1 liter petroleum - 2 liter LPG nodig hebt. De klassieke flessen bevatten 20l (10kg). Als je een metertje op je gasfles zet, dan weet je ook hoeveel gas er nog in zit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 24 november 2013 Delen Geplaatst: 24 november 2013 Kijk eventueel even in dit draadje. Laatste 40 jaar is eea veranderd. @AndyJ_NL is de laatste die is overgestapt op de Farmlight (blanke variant), die kan je ook vertellen over zijn ervaringen. Oké, ik ben om, ga het proberen in een van mijn petroleumstellen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 24 november 2013 Delen Geplaatst: 24 november 2013 En wat is er eigenlijk mis met een gasstelletje ? Waarom willen jullie op petroleum koken ? En ik die dacht dat Nederland een gasland was.Hmhm...jij wilt graag op gas koken, omdat Nederland een gasland is. Hoe zie je dat concreet voor je qua preppen? Ga je bv uit van het verbruik van één gasfles per week, hoeveel gasflessen zet je dan in je voorraad? Vier stuks voor een maandje, vijftig flessen voor een jaar? Is je opslagplek brandveilig? Ga je ook testen met hoe weinig energieverbruik je nog net aangenaam kan leven? Zomaar wat vragen die in me opkomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2013 @lewieke: 't Is ook En En... gasstelletje en propaan heb ik ook wel. Petroleum is wat goedkoper, half zoveel volume en verdomd gezellig! Toen ik in een caravan woonde heb ik een paar jaar op LPG en propaan gestookt, dat ken ik nu wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 november 2013 Delen Geplaatst: 24 november 2013 Veiligheidstips. http://www.gasproducten.nl/info/tips-tricks.htm De gasfles dient zodanig gemonteerd te worden dat een open verbinding met het interieur ontbreekt. http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=6286.0 Met petroleum, heb je daar minder last van. Veel minder ontvlambaar. Laat het niet in een kleed lopen. Tenzij je een groot lont wilt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 24 november 2013 Delen Geplaatst: 24 november 2013 Hmhm...jij wilt graag op gas koken, omdat Nederland een gasland is. Hoe zie je dat concreet voor je qua preppen? Ga je bv uit van het verbruik van één gasfles per week, hoeveel gasflessen zet je dan in je voorraad? Vier stuks voor een maandje, vijftig flessen voor een jaar? Is je opslagplek brandveilig? Ga je ook testen met hoe weinig energieverbruik je nog net aangenaam kan leven? Zomaar wat vragen die in me opkomen. Met een gasfles van 20l, 10 kg die enkel dient om te koken kan je een jaar verder. Met een fles per week à 10 dagen kan ik verder voor verwarming in geval NIETS anders meer beschikbaar is. Ik heb momenteel 3 flessen staan die de eerste nood kan lenigen. Met petroleum heb je overigens hetzelfde probleem. Wil jij dan 500l petroleum preppen ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AndyJ_NL Geplaatst: 27 november 2013 Delen Geplaatst: 27 november 2013 Ach ja preppen. Weet je, ik gebruik de petroleum kachel bijna dagelijks wel een aantal uurtjes. Momenteel heb ik nog 80 liter farmlight blanke lampenolie staan. Dat is bijna 3 maanden lang, 4 uurtjes heerlijke warmte per dag. In de zomer vul ik het wel weer aan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2013 Ach ja preppen. Weet je, ik gebruik de petroleum kachel bijna dagelijks wel een aantal uurtjes. Momenteel heb ik nog 80 liter farmlight blanke lampenolie staan. Dat is bijna 3 maanden lang, 4 uurtjes heerlijke warmte per dag. In de zomer vul ik het wel weer aan 80 flessen, 'k ben jaloers! Hier nog niet de helft. Ik gebruik mijn petroleumkacheltje ook een paar uurtjes per dag. Door alles wat ik prep te rouleren heb ik ook geen last van houdbaarheidsproblemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 27 november 2013 Delen Geplaatst: 27 november 2013 Als je met gas verwarmd wordt de lucht ook sneller vochtig is mijn ervaring. Ik heb de vorige keer mijn tent verwarmd met een petroleum kachel, en had hier stukken minder last van vocht als die keer ervoor dat ik de tent warm stookte met het gasstel. Ik heb gelukkig ook en/en. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 december 2013 Delen Geplaatst: 2 december 2013 Zibro Cristal is ook een grote naam om dat gebied, van de Zibro kachels, maar een jaar terug koste dat al 55 euro per 20 liter. De plus-extra € 46 bij Plan-It Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 december 2013 Delen Geplaatst: 2 december 2013 http://www.truestars.nl/Page/538159_zibro-aanbiedingen.aspx Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 december 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 december 2013 http://www.truestars.nl/Page/538159_zibro-aanbiedingen.aspx Dat is een goedkope aanbieder van Zibro brandstoffen. De zibro extra komt op 1,80 per liter, dus vooralsnog wint de farmlight van de Jumbo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 3 december 2013 Delen Geplaatst: 3 december 2013 Voor mij wint de belg met lamppetroleum type C voor 1,12 per liter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Madeliefje Geplaatst: 13 december 2013 Delen Geplaatst: 13 december 2013 En wat verbruiken jullie aan lont? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mozart Geplaatst: 4 oktober 2022 Delen Geplaatst: 4 oktober 2022 Beste’ ik hoor nog niemand vertellen of koken mee petroleumstel goed koper is dan gasfornuis 18 m3 gebruik ik voor douchen en koken per maand petroleum “stel kopen ‘ lonten kopen en liter schone petroleum 11,95?””” Lonten gaan snel - petroleum ook dus ??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 4 oktober 2022 Delen Geplaatst: 4 oktober 2022 Met petroleum stoken/koken doe je inderddad niet om geld te besparen. Enige voordelen zijn de onafhankelijkheid en het fijne sfeertje wat het geeft, vind ik tenminste. Het is ook wat veiliger dan gas Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Albert1249 Geplaatst: 31 januari 2023 Delen Geplaatst: 31 januari 2023 Ik zie dat je je kijkglaasje mist in het stel. Dit is wel noodzakelijk om te monteren. De stellen zijn zo geconstrueerd dat de rookgasafvoer precies berekend is bij een precies passende pan op de pandrager. Dan is de vlamhoogte goed af te stellen ( maximaal) zonder walmen. De 1 2 of 3-pitter is dus puur om de warmtebron aan te passen aan de pangrootte: 1-pitter steelpannetje, 3-pitter grote braadpan/ koekenpan. Je had ook nog een 4 pitter; vroeger hadden ze grote gezinnen en werd er bv water voor de (af) was of zelfs badwater voor in de teil mee gemaakt. Als je het kijkglaasje monteert en de precies passende pan gebruikt kun je vrij hoog komen met je vlam zonder walmen. Deze vlamhoogte moet je wel kunnen halen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.