Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Sawyer Mini waterfilter SP128 ervaringen


Solo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb een halve liter spa blauw flesje

 

Heel vreemd.

 

Ik weet dat voor de Point One type SP129, de SP131 is verkocht. (waarbij de SP129 dus de nieuwere versie is).

 

Bij de SP129 zijn de zakken steviger en de schroefdraad is aangepast zodat hij op meer flessen past. 'k Kan me echter niet voorstellen dat het oude type via de prepshop verkocht is.

Jammer genoeg staat het typenummer niet op het filter afgedrukt.

 

Konden we ze maar even naast elkaar leggen.....

 

Deze gozer heeft het over de verschillen, bijna een jaar geleden: http://www.youtube.com/watch?v=8rFbjDFDDLE

 

Vreemde is dat op de sawyer site nog steeds de sp131 staat met als verschil dat er meer zakken bij zitten. http://sawyer.com/products/sawyer-squeeze-filter-system-sp131/

 

De vraag is welk type bij het All in One pakket wordt geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 't doosje staat SP181.. (??) Geen idee dus. Maar ik heb een abonnement op de wet van murphy dus dit is niet nieuw voor mij :)

 

sp181 is idd de type aanduiding voor de All In One variant. Die bestaat uit een sp129 (of dus oude sp131) + extra koppelstukjes.

 

Worden we niet wijzer van dus. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 4 weken later...
Mooie review, ik zit nog wel even met een vraag. Ik kreeg hem vandaag binnen en heb het getest met hele slappe koffie, maar de geur en kleur en smaak bleven eraan zitten, is dat normaal?

Gr.

D3d0x

 

Ja.

Deze filter filtert geen smaken, kleurstoffen of chemicaliën.

 

Deze filter heeft als hoofddoel bacterïen, en particels te filteren om het veilig drinkbaar te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, ik zit nog wel even met een vraag. Ik kreeg hem vandaag binnen en heb het getest met hele slappe koffie, maar de geur en kleur en smaak bleven eraan zitten, is dat normaal?

Gr.

D3d0x

 

Voor het filteren van smaken, kleurstoffen en chemicaliën wordt actieve kool gebruik in sommige filters als extra stap. De holle vezels of het keramiek in filters zorgen dat het water veilig wordt en vrij van bacteriën. Bij filters met actieve kool stap dient deze vrij vaak vervangen te worden, de actieve kool is relatief snel uitgewerkt terwijl de holle vezels of het keramiek veel langer mee gaat. Ook zijn deze filters veel duurder (tegen de 300 euro en dan moet je nog een hele stapel actieve koolpatronen van dat merk inslaan).

 

Je zoekt dus altijd al zo schoon mogelijk water. Regenwater is een goede keus.

Uit de sloot, vennetjes en plassen is ook prima te doen, maar je hebt dan kans op een bijsmaakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Voor het filteren van smaken, kleurstoffen en chemicaliën wordt actieve kool gebruik in sommige filters als extra stap. De holle vezels of het keramiek in filters zorgen dat het water veilig wordt en vrij van bacteriën. Bij filters met actieve kool stap dient deze vrij vaak vervangen te worden, de actieve kool is relatief snel uitgewerkt terwijl de holle vezels of het keramiek veel langer mee gaat. Ook zijn deze filters veel duurder (tegen de 300 euro en dan moet je nog een hele stapel actieve koolpatronen van dat merk inslaan).

 

Je zoekt dus altijd al zo schoon mogelijk water. Regenwater is een goede keus.

Uit de sloot, vennetjes en plassen is ook prima te doen, maar je hebt dan kans op een bijsmaakje.

 

Volgens mij is de mini wel aan te passen naar een actieve koolversie, plukje watten in het rietje, Norit er in bij mikken, en afsluiten met een ander plukje watten, zal geen wondertoestand worden maar iets is beter als niets, lijkt mij tenminste, wellicht iets om een keer uit te proberen, je kan het dan zelfs gebruiken met het rietje aan de kant van voorkeur, aan de fles/zak zijde of aan de drink zijde, kan zelfs aan beide zijden tegelijk indien gewenst/nodig. Maar ik denk dat het rietje aan de drinkzijde het handigst is eigenlijk, voorkomt Noritbagger in je filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het filteren van smaken, kleurstoffen en chemicaliën wordt actieve kool gebruik in sommige filters als extra stap. De holle vezels of het keramiek in filters zorgen dat het water veilig wordt en vrij van bacteriën. Bij filters met actieve kool stap dient deze vrij vaak vervangen te worden, de actieve kool is relatief snel uitgewerkt terwijl de holle vezels of het keramiek veel langer mee gaat. Ook zijn deze filters veel duurder (tegen de 300 euro en dan moet je nog een hele stapel actieve koolpatronen van dat merk inslaan).

 

Je zoekt dus altijd al zo schoon mogelijk water. Regenwater is een goede keus.

Uit de sloot, vennetjes en plassen is ook prima te doen, maar je hebt dan kans op een bijsmaakje.

Voor het filteren van zware metalen of chemicaliën is er een doorloop/exposure tijd nodig van een half uur per liter...dus als je dit niet haalt is het helaas alleen voor de kleur en smaak stoffen. Iets wat natuurlijk een doel op zich kan zijn en erg fijn is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het filteren van zware metalen of chemicaliën is er een doorloop/exposure tijd nodig van een half uur per liter...dus als je dit niet haalt is het helaas alleen voor de kleur en smaak stoffen. Iets wat natuurlijk een doel op zich kan zijn en erg fijn is!

In plaats van na-filteren met kool kun je het water ook laten verdampen en de waterdamp laten condenseren en opvangen (er is een naam voor deze methode maar kan er ff niet opkomen :mad:). Daar zitten dan geen zware metalen of andere chemische rommel in. Beter is het natuurlijk om een bron te kiezen waar die rommel niet inzit ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van na-filteren met kool kun je het water ook laten verdampen en de waterdamp laten condenseren en opvangen (er is een naam voor deze methode maar kan er ff niet opkomen :mad:). Daar zitten dan geen zware metalen of andere chemische rommel in. Beter is het natuurlijk om een bron te kiezen waar die rommel niet inzit ;-)

 

Tja, dat kost een bult brandstof, tijd en moet je nog materiaal hebben om mee te destilleren. Met wat pech verdampen de chemicaliën net zo goed en helpt het daar ook niet tegen. Moet je eigenlijk dus met een thermometer ook precies de temperaturen bij houden, net als bij het stoken van alcohol. Niet een setup die in je rugzak past.

 

Het hele voordeel van zo'n saywer is juist dat je geen extra spullen, tijd of brandstof nodig bent en het ding geen drol weegt.

@Simurgh: Als je koolfilter groot genoeg is, het granulaat fijn genoeg en deze nog vers is, kan het toch aanmerkelijk schelen. Blijft een nadeel dat je de actieve kool erg vaak moet vervangen, want het vermogen chemicaliën en zware metalen af te vangen neemt drastisch af bij gebruik. Vaak vervangen dus, het koolfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat kost een bult brandstof, tijd en moet je nog materiaal hebben om mee te destilleren. Met wat pech verdampen de chemicaliën net zo goed en helpt het daar ook niet tegen. Moet je eigenlijk dus met een thermometer ook precies de temperaturen bij houden, net als bij het stoken van alcohol. Niet een setup die in je rugzak past.

 

Het hele voordeel van zo'n saywer is juist dat je geen extra spullen, tijd of brandstof nodig bent en het ding geen drol weegt.

@Simurgh: Als je koolfilter groot genoeg is, het granulaat fijn genoeg en deze nog vers is, kan het toch aanmerkelijk schelen. Blijft een nadeel dat je de actieve kool erg vaak moet vervangen, want het vermogen chemicaliën en zware metalen af te vangen neemt drastisch af bij gebruik. Vaak vervangen dus, het koolfilter.

Dat klopt wel, maar het is een chemische verbinding die het kool aan gaat, dat moet het echt de tijd voor krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Erg goede review! Je hebt me in ieder geval overtuigd dat het daadwerkelijk perfect werkt, ik zal het dus ook gaan kopen.

 

haal bij de prepshop gelijk een 4pack, 2 is 1 1 is geen ofzoiets ;)

heb je er 1 om nu mee te spelen (en evt te verkloten) en kan je er nog 3 in opslag houden voor shtf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...