Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Zanshin

Je eigen auto repareren als hij stuk gaat?

Recommended Posts

Stel dat je auto, toch niet geheel onbelangrijk bij een Bug Out, kapot gaat, weet jij dan wat je moet doen?

Ik namelijk niet. Ik ben daarom op zoek naar een diagnostic manual, vereiste gereedschappen etc. Heb jij die?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik weet niet wat voor auto je hebt maar ga is op zoek naar een automotive repair manual van haynes, deze boeken zijn er voor alle merken en type auto en motoren.

staat veel nuttige informatie in en alles staat duidelijk beschreven.

 

http://www.haynes.com/repairmanuals

 

ik zelf rij een jeep dus heb daar alle gereedschap voor aangeschaft ( engelse maten ) en de onderdelen die snel slijten of van de fabriek af zwakke punten hebben, heb ik op voorraad liggen.

daarnaast heb ik ook meerdere sets met velgen en banden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

ODBII stekkers zijn voor een paar tientjes te koop.

 

Of doe als ik en koop een oudere ford transit, die hebben geen moeilijke onderdelen en computergestuurd motormanagement. (Gen turbo, geen computer, bijna geen sensoren) Ook lopen oude simpele motoren op alles (ook wel op licht vervuilde diesel).

 

Ook heb ik er een haynes manual bij gekocht en wat gereedschap (momentsleutel ed.)

 

Voor overige voorbereidingen zou je kunnen gaan spitten in documentatie die er is om met een auto een africa reis te maken.

Inslaan:

- luchtfilters

- oliefilters

- olie

- v-snaar / multisnaar

- tijdig distributieriem vervangen

- 2 reservewielen + een proppen zet set

- mobiele compressor

 

....

 

Bovendien is het aan te bevelen om dan ook voor SHTF al zoveel mogelijk reparaties zelf te doen, daarvan leer je toch hoe je vehicle in elkaar zit.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

idd zoals te zien in doomsdaypreppers, als je dat reregeld hebt, niet in de stad woont...handig om dan je wagen te kunnen fixen

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

je wilt niet weten hoeveel hout je verstookt (dat ook nog versnipperd moet worden) voor een ritje........ Dat alleen al kost een hoop energie, die je beter in het verbouwen van voedsel kan stoppen.......

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Woodgas is geen optie en ook biodiesel vergt nog eea aan matriaal welke je niet zelf kunt kweken.

Nah, dieselen / benzine vooral gebruiken onderweg naar je BOL en ik zou graag een paar honderd liter opslaan om 1x p jaar mijn land te kunnen frezen.

(enkele uren tractor per jaar)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
en ik zou graag een paar honderd liter opslaan om 1x p jaar mijn land te kunnen frezen.

(enkele uren tractor per jaar)

 

Heb jij dan zo'n grote moestuin??

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
ik weet niet wat voor auto je hebt maar ga is op zoek naar een automotive repair manual van haynes, deze boeken zijn er voor alle merken en type auto en motoren.

staat veel nuttige informatie in en alles staat duidelijk beschreven.

 

http://www.haynes.com/repairmanuals

 

QUOTE]

 

Bedankt voor de tip en link

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Stel dat je auto, toch niet geheel onbelangrijk bij een Bug Out, kapot gaat, weet jij dan wat je moet doen?

Ik namelijk niet. Ik ben daarom op zoek naar een diagnostic manual, vereiste gereedschappen etc. Heb jij die?

 

Een oude Ford = geen computer noch moderne electronica waar speciale apparatuur voor nodig is.

Alle gereedschap aanwezig inclusief filters, olie e.d.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mijn BOV is ook wegenbelastingvrij...(oud geen computers ed)ik heb een redelijk aantal reserve onderdelen)En als er iets is(gelukkig nog geen grote klussen aan gehad)probeer ik t zeker zelf te doen.K heb de mazzel dat mn buurman automonteur is dus die heeft me een hoop wijzer gemaakt over de motor.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Voor degene die zelf van sleutelen houd,raad ik de serie boeken "de automobiel' van Steinbuch aan,drie delen;de motor,het chassis en de elektrische installatie.

Hierin word op professionele wijze alle soorten installaties beschreven met de mogelijke storingen en oplossingen.

Ik weet niet of ze nu nog gedrukt worden maar bij de "Slegte"etc zeker nog tweedehands te koop,wat zeker gezien de hoge nieuwprijs van deze serie zeker aan te raden is.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Autoboek Internationaal heeft bijna van alle auto's mauals. De meeste zijn van Haynes. Dit zijn engelstalige werplaats handboeken. Je krijgt er een technisch woordenboekje bij. Het is ook heel handig om een gebruikershandleiding te hebben. Van een behoorlijk aantal autoś en motoren zijn er ook nedelandstalige boeken. Ik heb er in het verleden al heel wat gevonden.Hoe ouder de auto hoe beter eigenlijk. Minder elektronica. Gewoon recht toe rechtaan. Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat we oldtimeres moeten rijden want die vragen gewoon meer onderhoud. Maar een auto van een aantal jaren oud zonder auto management systeem en zo weinig mogelijke electronica moet te doen zijn. Hier een link naar de autoboeken winlel.http://www.autoboek.com/

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

begin jaren 90 landrover

of een suzuki samurai

feitelijk komen terrein rij auto's (echte off road kanonnen) en overland voertuigen (wereldreisje) qua eisen redelijk dicht bij wat we zoeken

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Na shtf verplaats ik mij met de fiets (voor shtf ook trouwens ;) ). Geeft ook een behoorlijke actieradius én het belangrijkste is dat ik alles kan repareren, het meeste ook on-the-road, met simpel basisgereedschap.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Je kan veel repareren en zelfs als de noodzaak er is veel meer dan je denkt. Mijn auto staat nu bij de garage met een lekke koppakking. Zou ik in noodgevallen ook zelf kunnen maar nu even niet.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Koopt een Toyota en je hoeft nooit meer iets te repareren.

 

gaat natuurlijk enkel op voor een mechanische toyota (oudere landcruiser ofzo)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb best technisch inzicht, maar als mijn BOV stukgaat, bent ik gezien... Teveel elektronica. Zelfs in een normale situatie zal de meest doorgewinterde ANWB'er schouderophalend de sleepdienst bellen...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik heb best technisch inzicht, maar als mijn BOV stukgaat, bent ik gezien... Teveel elektronica. Zelfs in een normale situatie zal de meest doorgewinterde ANWB'er schouderophalend de sleepdienst bellen...

 

Tijd om die rijdende computer in te ruilen voor een onverwoestbare auto dus.

 

Toyota Landcruiser, voornamelijk nog geproduceerd voor afrika(reizen).

http://www.donkerafrika.nl/ hier een mooie geprepareerde.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Koopt een Toyota en je hoeft nooit meer iets te repareren.

 

Natuurlijk wel en de stukken zijn niet goedkoop ook als je origineel Toyota wilt hebben. Dat je er zelf aan kan werken is dan weer wel correct.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Niet alleen interesant voor shtf als er geen garages meer zijn maar sowieso handig. Mm net nwe auto kapot motormanagement fout. Uitgelezen (aparatuur.moet je eigenlijk zelf hebben) reuze interesant. Fout uitgekomen. Garahe komt met bouguekabel vervangen 300 euro. internet gezocjht kabeltje kost 13 euro handleiding erbij, kind kan de was doen. foutcode nagecheckt internet zegt probleem aan de katalysator of lambdasonde. second opinion bij andere garage. bevestigd mijn zoektocht. kosten 1000 euro. Ook hier internwt gezocht, nieuwe originele kat te koop voor 250

bedoel maar handig als jr zelf wat kan..

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Niet alleen interesant voor shtf als er geen garages meer zijn maar sowieso handig. Mm net nwe auto kapot motormanagement fout. Uitgelezen (aparatuur.moet je eigenlijk zelf hebben) reuze interesant. Fout uitgekomen. Garahe komt met bouguekabel vervangen 300 euro. internet gezocjht kabeltje kost 13 euro handleiding erbij, kind kan de was doen. foutcode nagecheckt internet zegt probleem aan de katalysator of lambdasonde. second opinion bij andere garage. bevestigd mijn zoektocht. kosten 1000 euro. Ook hier internwt gezocht, nieuwe originele kat te koop voor 250

bedoel maar handig als jr zelf wat kan..

Zoek een andere Volvo garage....

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...