Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je eigen auto repareren als hij stuk gaat?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Voor wie zelf z'n moderne auto uit wil lezen en een laptop heeft;

Op E-bay worden tegenwoordig apparaatjes verkocht,ongeveer twee tientjes zodat je zelf je auto uit kunt lezen en resetten.

Zoek naar een OBD2 ELM 327 ,dit apparaatje wordt geleverd met een cd en/of een webadres voor de benodigde software,foutanalyse en resetten is nu gewoon mogelijk door de handige doehetzelvert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
wat heb je met het pakken van andere spullen als ik het vragen mag?

 

Indien je reactie op mij gericht is:

Als je batterijen van je zaklamp leeg zijn pak je toch ook batterijen? Als je mes breekt ga je toch ook niet stoeien met lijm?

 

Ontopic: een bugout is een zeer serieuze en dreigende situatie. Een bugout doe je (ik) pas bij een levensbedreigende situatie en de bugin niet meer houdbaar is. Je hebt al je belangerijke hebben en houden mee en het laatste wat ik mezelf zien doen is met angstige gezinsleden in de auto onder de motorkap hangen en uren uitpluizen waarom ik niet meer vooruit kom. Sitting duck. Liever een verlaten auto bekijken en testen met paar liter uit mijn jerrycan en indien werkt gelijk al mijn tank overpompen, zoveel mogelijk spullen overladen en doorkarren naar mijn veilige heenkomen.

 

Hebben we het over bugout vanwege een asbest vervuiling in mijn wijk dan is het natuurlijk een ander verhaal.

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dick, beetje moeilijke vraag omdat het per merk verschilt wanneer ze over zijn gegaan naar injectie. Daarbij komt nog dat een injectie op zich niet zo heel spannend is maar naarmate de tijd verstrijkt naar het heden worden er steeds meer electronische technische toevoegingen in een auto gedaan die op hun beurt allemaal weer invloed hebben op het motormanagementsysteem. Maar je kunt zeggen dat een vroeg model auto met injectie simpeler is dan het allernieuwste model.

Als merk auto kan je denken aan golfjes, ford escort, honda civic/akkoord gewoon omdat er heel van zijn verkocht en je daarvan al snel eentje kan tegen komen waar je spullen van kan gebruiken of van kan kopen. Ik denk dat je in een SHTFS op de auto sloop veel dingen kunt vinden die je kan gebruiken.

Basis regel voor een verbrandingsmotor is dat je 3 dingen moet hebben, benzine, compressie en timing/vonk van bougie als je 1 van die niet hebt doet hij het niet. Je kan met dat in je achterhoofd al snel een probleem oplossen of het nou een carburateur of injectie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Dank je John. Ik hen zelf een 13 jaar oude Golf 4 met een ton op de teller. De meningen over deze auto verschillen nogal op internet. Op zich doet mijn Golf het nog prima. Mocht ik van iemand nog iets kunnen leren over de kwaliteit cq het gebrek daaraan van de Golf 4, dan houd ik me aanbevolen. In de kofferbak past in ieder geval een mega prep uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb me laten vertellen dat "het lelijke eendje" een goede BOV is.

Waarom vroeg ik hem: een persoon met 2 linker handen kan hem zelfs repareren, de onderdelen zijn goedkoop en vrij makkelijk te verkrijgen en het schijnt redelijk ruim te zijn.

 

Eendje is een relatief simpele benzine motor 2-cyl.

Mijn voorkeur gaat echter naar een oude diesel, als deze een keer lopen blijven ze lopen zolang ze compressie, momentum hebben in 't vliegviel en brandstof en lucht krijgen.

Geen gedoe met een vette bougie of een minder ideale verhouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dick, beetje moeilijke vraag omdat het per merk verschilt wanneer ze over zijn gegaan naar injectie. Daarbij komt nog dat een injectie op zich niet zo heel spannend is maar naarmate de tijd verstrijkt naar het heden worden er steeds meer electronische technische toevoegingen in een auto gedaan die op hun beurt allemaal weer invloed hebben op het motormanagementsysteem. Maar je kunt zeggen dat een vroeg model auto met injectie simpeler is dan het allernieuwste model.

Als merk auto kan je denken aan golfjes, ford escort, honda civic/akkoord gewoon omdat er heel van zijn verkocht en je daarvan al snel eentje kan tegen komen waar je spullen van kan gebruiken of van kan kopen. Ik denk dat je in een SHTFS op de auto sloop veel dingen kunt vinden die je kan gebruiken.

Basis regel voor een verbrandingsmotor is dat je 3 dingen moet hebben, benzine, compressie en timing/vonk van bougie als je 1 van die niet hebt doet hij het niet. Je kan met dat in je achterhoofd al snel een probleem oplossen of het nou een carburateur of injectie is.

Juist in geval van SHTF wil je een schone carb en een goed werkend brandstoffilter. Vuile brandstoffen ga je als eerste krijgen. (verstopte leidingen en sproeiers / injector)

 

Ik zou vooral gaan voor een auto zonder ECU (computer gestuurde mengverhoudingen en ontsteking ed.) omdat je dan bij het falen van 1 kleine sensor als gevolg kunt hebben dat de computer besluit dat de auto 't niet meer doet. Een niet 'denkende' auto zal gewoon doorlopen tot ie niet meer kan.

 

@John voor jou geen diesel? Mijn transit zonder turbo loopt op alles, volgens mij kun je zelfs in de tank pissen als t zou moeten :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hakin. Klopt helemaal wat je zegt. Ja eigenlijk loop ik wel met de gedachte om een diesel te kopen omdat die inderdaad bijna op alles kunnen lopen.

En een brandstoffilter extra is inderdaad een goed idee met name om dat je in tijde van schaarste vaak het onderste van je tank zult gebruiken waarin ook de meeste troep zit.

Voor de gene die het niet weten; voorkom dat een dieseltank helemaal leeg rijdt omdat er dan vuil en lucht in je systeem komt. Mocht het nou wel zijn gebeurd dan kan je het brandstoffilter reservoir vullen met diesel en de leiding die naar je motorblok toe loopt even een beetje losdraaien en dan de motor starten zodat alle lucht weer uit je systeem is en met een beetje geluk kan je daarna weer door. Vergeet niet alles weer aan te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hakin. Klopt helemaal wat je zegt. Ja eigenlijk loop ik wel met de gedachte om een diesel te kopen omdat die inderdaad bijna op alles kunnen lopen.

En een brandstoffilter extra is inderdaad een goed idee met name om dat je in tijde van schaarste vaak het onderste van je tank zult gebruiken waarin ook de meeste troep zit.

Voor de gene die het niet weten; voorkom dat een dieseltank helemaal leeg rijdt omdat er dan vuil en lucht in je systeem komt. Mocht het nou wel zijn gebeurd dan kan je het brandstoffilter reservoir vullen met diesel en de leiding die naar je motorblok toe loopt even een beetje losdraaien en dan de motor starten zodat alle lucht weer uit je systeem is en met een beetje geluk kan je daarna weer door. Vergeet niet alles weer aan te draaien.

 

Bovendien is diesel langer houdbaar, mijn 30 jaar oude scheepsdieselgenerator (Hatz E79) loopt als een zonnetje, lekt wat olie maakt wat witte rook (zal wel wat rijk afgesteld staan) maar loopt altijd. Onze veel nieuwere benzine Honda generator (GX270) slaat sinds een week regelmatig af onder vollast, waarschijnlijk prut in de carberateur. Dan zul je zien als je dat schoonmaakt dat een klein veertje van de vlotternaald ofzo ietsje verbuigd....... neeh doe mij maar diesel.

 

Op lange termijn raakt brandstof op, maar om naar je BOL te komen zal er overal diesel in tanks van auto's zitten. Op bol ben ik nu een 200L vat aant vullen zodat ik mijn kleine tractortje nog kan gebruiken om de eerste jaren wat te frezen (als het een keer los is met de hand bijhouden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af wat te doen bij lekke band....bij een bugout.....heb zelf altijd mijn winterbanden dus die kunnen op het dak, maar alle vier meenemen is wat overdreven. Bij bugout en te weinig banden meenemen kan je de kop kosten. Dus toch alle vier maar mee?

Verder zat ik te piekeren of je kleine gaatjes in je band misschien met ducttape kunt repareren. En natuurlijk heeft iedereen een pomp en verloop nippel in zijn of haar achterbak geprept, toch? Ik heb auto banden wel met apparaat erop gelegd, weet niet of het überhaupt met de hand kan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hoi Suze. Een interessante vraag. Mijn auto heeft net een lekke band. Die verdomde lichtmetalen velgen of wat voor rotzooi het ook mag zijn, beginnen af te bladderen. Een vriend van mij heeft een garagebedrijf 50 km verderop. Hopen maar dat ik onderweg niet nog meer lekke banden krijg. Bij een bugout is dat natuurlijk een ramp. Vier banden op je dak lijkt me toch niet de juiste afweging. Er zijn veel belangrijkere dingen om mee te nemen. Er zijn spuitbusjes op de markt (ongeveer 15 euro) waarmee je je band tijdelijk kunt repareren, als het gat niet al te groot is. Je molt wel je band en het kost heel wat moeite om je velg weer schoon te krijgen. Zie bijgaand artikel. Maar ja... bij een bugout is zo'n spuitbusje bij je hebben niet verkeerd.

 

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G8JCB8IF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af wat te doen bij lekke band....bij een bugout.....heb zelf altijd mijn winterbanden dus die kunnen op het dak, maar alle vier meenemen is wat overdreven. Bij bugout en te weinig banden meenemen kan je de kop kosten. Dus toch alle vier maar mee?

Verder zat ik te piekeren of je kleine gaatjes in je band misschien met ducttape kunt repareren. En natuurlijk heeft iedereen een pomp en verloop nippel in zijn of haar achterbak geprept, toch? Ik heb auto banden wel met apparaat erop gelegd, weet niet of het überhaupt met de hand kan....

 

Nee, een prop ducktape zal naar binnen gedrukt worden. Bij de reparatie van banden wordt er eerst een stuk rubber aan de binnenkant van de band gezet gevolgd door een rubbervulling van het gat. Daarna gaan ze in een vulkaniseringsmachine (niet meer dan een oven waarin de banden in een zak vacuüm worden gezogen om zo vorm te behouden).

 

Een ander optie (alleen voor lichte voertuigen) is een prop. Hier rij je wel op met eigen risico. Ze zijn niet bedoeld om lang op door te rijden.

 

Zoek maar eens op Bandag (zelfde methode wordt gebruikt bij het recyclen van banden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn sets waarmee je zelf een prop in je band kunt zetten, als je dan ook nog een 12V compressor hebt ben je weer on the move. Daarnaast reserve wielen met banden en vooraf uitzoeken welke andere wagens dezelfde maten hebben als jou wagen. Dan kun je al op afstand weten welke wrakken je moet onderzoeken om een wiel te vinden.

 

1317651341_98469917_2-STANLEY-79-036-TUBELESS-TYRE-TIRE-REPAIR-KIT-Subic.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn sets waarmee je zelf een prop in je band kunt zetten, als je dan ook nog een 12V compressor hebt ben je weer on the move. Daarnaast reserve wielen met banden en vooraf uitzoeken welke andere wagens dezelfde maten hebben als jou wagen. Dan kun je al op afstand weten welke wrakken je moet onderzoeken om een wiel te vinden.

 

1317651341_98469917_2-STANLEY-79-036-TUBELESS-TYRE-TIRE-REPAIR-KIT-Subic.jpg

 

In de nieuwere auto's zit deze set er als standaard uitrusting bij.

Nieuwere auto's hebben niet eens meer een reserve band in de kofferbak zitten laat staan een uitsparing waar een band in kan.

Je moet dan enkel zelf voor een compressor zorgen.

 

Gelukkig heb ik dat luxe probleem niet.

Heb in mijn mondeo station gewoon een resereve band liggen en ook het bovenstaande setje.

Zodat ik bij een klapband toch nog verder kan, want bij dat probleem helpt het bovenstaande setje of spuitbus ook niet meer.

 

Ik heb van thuis uit geleerd hoe ik een band moet verwisselen, olie moet vervangen, filtertjes,lampjes kan verwisselen en al dat kleine werk.

Is het een groter probleem wordt het al lastiger.

Daarbij is mijn auto onder de motorkap zo vol gebouwd dat je vaak zelf al weinig kan doen, omdat je bijna nergens bij kan komen.

Zelfs bij een lampje vervangen moet ik de accu er al uithalen om erbij tekunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatst bij mythbusters prachtige aflevering, info wil ik jullie niet onthouden.

Ging om banden fiksen in de rimboe.

In mij auto zit een reserveband (thuisbrenger), en heb van mij oude auto nog een 12v banden pomp, en spul om je band vol te laten lopen zodat je naar de garage kan.Zo'n set voor proppen schieten wil ik er nog wel bij :)

Daarnaast binnenkort winterbanden scoren dus kan je er altijd 1 van meenemen.

Maar stel; je hebt dat allemaal niet dan -->

Aflevering 168 – Fixing a Flat

 

Indien een automobilist midden in de wildernis een lekke band krijgt, kan hij dit probleem verhelpen door…:

 

Mythe Status Notities

- de band op te vullen met stro Plausible Adam en Jamie vulden de band met stro en voltooiden met succes 1 rondje over het testcircuit. Bij het tweede rondje begon de vulling los te laten.

- een geïmproviseerde slee onder het lekke wiel te bevestigen Busted Adam en Jamie maakten een tak vast onder de lekke band. Deze hield echter niet lang stand.

- een reservewiel te maken van een boomstam. Confirmed Adam en Jamie zaagden een stuk van een boomstam en maakten dit zo rond mogelijk. Het boomstamwiel hield stand tijdens het eerste testrondje en was volgens het duo de beste oplossing tot dusver.

 

Als je een auto een lekke band krijgt in de stad, kan het probleem worden verholpen door:

 

Mythe Status Notities

- verder te rijden op de kale velgen Plausible Hoewel de auto maar matig kon accelereren zonder band, kon Jamie toch een testronde met succes voltooien.

- een putdeksel als reservewiel te gebruiken Plausible Adam vond een putdeksel met dezelfde afmetingen als de band, bevestigde dit aan het wiel, en kon met succes een testronde rijden.

- verder rijden met alle vier de banden aangepast Velgen zijn beter In deze extra test probeerden Adam en Jamie beide bovengenoemde methodes tegen elkaar uit; Jamie in een auto met vier kale velgen en Adam in een auto met vier putdeksels als wielen. Jamie won de race.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Wat ik standaard in mijn garage heb liggen is heel simpel.

1 fles amoniak en wat oude binnenbanden.

Zoals men vroeger Macintosh regenkleding maakte kan je dit simpele proces ook bij je auto toepassen

als je een lekke slang hebt voor bijvoorbeeld de koelsysteem.

Hoe dan? los gewoon wat rubber op in een potje amoniak tot het nog wel een sliert is en rol dat strak om het gat heen.

De amoniak verdampt en je hebt een tijdelijke oplossing.

Let op voor remleidingen gaat dit niet op vanwege de hoge druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pakkingen van een lege oude pak melk.

Mocht je een lekke pakking hebben onder bijvoorbeeld de carburateur,oliekoeler of iets met een lage belasting zonder hoge druk dus.

Kan je die van een melkpak maken.

Let op dat er onder het pak Tetra brik staat.Bij de supermarkt zijn dit de melkpakken buiten de koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...